Jorma Kosonen

Blue 1 kalustokuvasto

9 viestiä aiheessa

Skannasin AY:n kalustokuvastojen lisäksi myös Blue 1:n vastaavat niistä muutamasta Blueprint ja Blue Dreams lehdistä, jotka kokoelmassani ovat. Valitettavasti en Blue 1:lla kovin monta kertaa pääasiassa kaukomaille suuntautuvilla työmatkoillani matkustanut.

Rodney

Blueprint 2004 - 1.                                         .5e942fce4122c_Blueprint2004-1.thumb.jpeg.2990a24dce669fc60f53d9aad98e4514.jpeg

Blueprint 2006 Winter.                                         .5e942fd193361_Blueprint2006Winter.thumb.jpeg.5d15e9dbb62844a79037eaab4054185a.jpeg

5e942fd07f050_Blueprint2006Winter1.thumb.jpeg.562b95a1a9c3e9ff489f843ee309e40b.jpeg

Blueprint 2006 Summer.                                         .5e942fcf4b37d_Blueprint2006Summer.thumb.jpeg.2d9bc8fc2e9a8530a3a9009eb6a2c55e.jpeg

Blue Dream 2008 - 1.                                       .5e942fca68641_BlueDream2008-1.thumb.jpeg.af6e35b7a39971771aa1c189a9cd07d1.jpeg

Blue Dream 2009 - 2.                                       .5e942fccf1081_BlueDream2009-2.thumb.jpeg.a5986d0073bd9bfd4a9b10ce4058de10.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverini joka lensi sekä Saabilla että Avrolla, kertoi Saabin ohjaamoergonomian aina lentäjien penkkejä myöten olleen aivan eri tasoa kuin vanhahtavassa perienglantilaisessa Avrossa. Lisäksi Saab 2000 on nopea ja liukas turbopropkone, sillä pysyi hyvin lähestymiskuviossa ja finaalijonossa nopeampienkin suihkukoneiden vauhdissa. Sen sijaan Avrolla tuntui jäävän ruuhkalähestymisissä muiden jalkoihin...

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle jäi Blue 1:n Avrosta mieleen toiletti, kun oli tottunut paine-sellaisiin. Avrossa lillui istuimen pohjalla sinistä nestettä ja siinä pinnistellessään toivoi, ettei tule kovaa turbulenssia! Tyypillistä brittitekniikkaa.

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lisäksi Saab 2000 on nopea ja liukas turbopropkone, sillä pysyi hyvin lähestymiskuviossa ja finaalijonossa nopeampienkin suihkukoneiden vauhdissa.

Entisenä kakstonniskuskina täytyy todeta, että ei aivan näin - lennonjohto käski nimittäin usein hidastamaan juuri siksi, että edellä menevä oli suihkukone. Saabilla kun ei ollut mikään ongelma ottaa liuku kiinni suurella nopeudella... Saab 2000 oli kyllä omassa yksinkertaisuudessaan ehdottomasti hauskin, mutta myös parhaita ellei paras matkustajakone jolla olen lentänyt. Isossa roolissa oli AB/B1:n SOP:t, jotka oli räätälöity meidän toimintaamme sopiviksi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eastern painaa Saabeilla edelleen Aberdeenista mm. Shetlandin saarille, Saabilla pystyy painamaan paljon pahempaan keliin kuin esim. yhtiön J41:llä. Erityisesti saarten varsin tuimat tuuliolosuhteet tekevät Saabista queenin, osansa tietysti silläkin että Jetikoilla tuli suorituskyky muutenkin vastaan kun tyypillinen poka öljyväkeä näytti olevan ~30pax. Jetikkaan kun mahtuu vain 29 niin Saabihan on vasta reilun puolillaan. Kauheissa keleissä punkevat tuonnekkin, Saabeilla operointi keskeytyy lähinnä vain näkyvyyden mennessä riittävän huonoksi.

Tuolla lentää Pulunkin vanhoja 2-tonnisia.

AVRO:n vessaan, taitaa Classic Putessakin olla liemivessat. 300/400.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli oltua kyydissä kaikissa noissa koneissa. Eniten Saabissa, sillä kun tuli suhattua todella usein TMP-ARN väliä. Avrolla taas TMP-CPH, silloin kun sitä väliä lennettiin Tampereelta. Saabin exit-paikka, oli paras varsinkin se A-paikka. Oli vain yksi penkki ja jalkatilaa meikäläisen pituiselle hyvin.

Nyt kun on istunut useamman vuoden TMP-ARN väliä SAS:n alihankkijan ATR72:ssa, niin polvet huutaa Hoosiannaa....Plus-luokan istuimet kun on takana.

Ja olihan TMP-ARN mukavan nopea Saabilla, yleensä 45 minuuttia, kun ATR jyskyttää liki tunnin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästäkin on varmaan lätisty, minä ainakin, monet kerrat mutta ei se mitään. Onhan AB / Pululla sentäs jonkinmoinen sijansa Suomen ilmailuhistoriassa. Katselin huvikseni miten noi Pulun ex-Saabit olikaan Easternilla: OH-SAT = G-CERZ ja OH-SAX = G-CFLU molemmat lienee aktiivisia.

Easternilla on myös erään toisen menestyneen Suomi-lentoyhtiön S2000, OH-SRC = G-CDKA. Söder Air. :)

Hauskana yksityiskohtana tuolla EA:lla oli paljon Pululta ostettua varastokamaa, nuukat skotit eivät turhaan olleet lappuja vaihtaneet paketteihin vaan siellä ne nököttivät hyllyssä B1 batch numeroilla ja labeleilla.

RJ laivastokin levisi maailmalle, molemmat sataset päätyivät VIP-koneiksi ja OH-SAN:n tapasinkin raskashuollossa kahteen otteeseen tuolla sumuisella saarella. Kone on Marokon Kuningashuoneen laivastossa, OH-SAM lienee jossain Bahrain - Dubai akselilla herrojen koneena.

717 ja MD-90 vaiheet ei niin kiinnosta, jossakin nekin varmaan sahaavat. Vai meniköhän noi MD:t aavikolle odottelemaan että Jenkit ajaa vanhemmat vessat loppuun? MD:n kanssa ei juuri ehtinyt tuskailemaan kun me oikeamieliset olimme kiireisiä RJ-laivaston pitämisessä käyntikunnossa. ;)

717 tuli jollain tavalla tutuksi vaikkei tyyppejä tähän ollut. Sinnittelin loppuun asti RJ:n kanssa mutta sitten kun viimeinen lensi pois niin jääräkin joutui alistumaan ja tutustumaan takatuuppariin. Kun nämä oli työstetty varsin asialliseen kuntoon edellisten omistajien laiminlyöntien jälkeen niin aika hyvin toimiva konehan tuokin oli. Yksityiskohtana, en edelleenkään voi olla ajattelematta niitä rämiseviä ja renaavia Douglasin portaita... verrokkina RJ:n hienostuneet ja oikeasti hyvin toimivat hydrauliportaat. (ilkeät voisivatkin sanoa että ainut hyvin ja ongelmitta toimiva laite RJ:ssä)

 

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 hours ago, Paavo Mäntylä said:

717 tais osa mennä Volotealle ja ainaki yks Australiaan Qantas Linkille. 

BLG, BLH, BLI ja BLM Volotealle, BLN ja BLO QantasLinkille, BLJ,BLP ja BLQ Deltalle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään