Mika Laakso

MT-452 & MT-507 ja MT-208

203 viestiä aiheessa

Suomalaiset museokoneet. Jotain kuvia on, mutta löytyykö mistään tietoa että missä koneet ovat ollut näytillä vuoden -54 jälkeen.

Siis tarkkoja päivämääriä? Utti, Tikkakoski

FullSizeRender - 2020-04-17T221217.598.jpg

FullSizeRender - 2020-04-17T221245.246.jpg

FullSizeRender - 2020-04-17T221303.369.jpg

FullSizeRender - 2020-04-17T221325.093.jpg

FullSizeRender - 2020-04-17T221348.170.jpg

FullSizeRender - 2020-04-17T221406.789.jpg

FullSizeRender - 2020-04-17T222203.637.jpg

FullSizeRender - 2020-04-17T222348.156.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneiden vaiheet muistomerkkeinä pääpiirteittäin:

MT-507: Valkealan Utissa ulkona jalustalla muistomerkkinä vuodesta 1955 vuoteen 1970 saakka. Kunnostettiin Rissalassa 1972. Keski-Suomen Ilmailumuseoon Tikkakoskelle 1978.

MT-452: Lentosotakoulu Kauhava 28.2.1951 lähtien Teknisen koulutuksen opetusvälineenä. Sotamuseon pihalla Maurinkatu 1 näytillä Helsingissä 1950-luvulla. Santahaminassa Helsingissä muistomerkkinä Ilmatorjuntakoulun ja -museon edustalla 1950-luvun lopulta lähtien. Vuosina 1969-1970 entisöinti Rissalassa, ja Uttiin muistomerkiksi  MT-507:n tilalle 1971. Kone sai suojaksi vitriinin 1982. Kone ja vitriini kunnostettiin vuonna 1998. 

Edit: Aikanaan oli puhetta ja epätietoisuutta täällä foorumillakin, koska MT-507 laitettiin Utissa muistomerkiksi. Entinen lentoupseeri Mikko Lallukka oli aikoinaan muistellut, että laitettiin vuonna 1955. Tämä varmaankin pitää paikkansa, sillä sain myöhemmin valokuvia 11.8. - 4.9.1955 Utissa pidetyistä kertausharjoituksista. Kuvat on ottanut edesmennyt tuttavani vaasalainen Esa Huhtala, joka osallistui reservin vänrikkinä kertausharjoituksiin. Tuolloin lennettiin Pyryillä ja Vihureilla. Esa on itse poseeraamassa toisessa kuvassa, jonka nappasi hänen kamerallaan kurssikaveri Ilmari Niskanen. Molemmat olivat Lentoupseerikurssi 15:lla Kauhavalla 1949-50.

MT-507 Utissa muistomerkkinä elo-syyskuussa 1955. Koneen ja samalla konetyypin viimeinen lento Suomessa oli 13.3.1954 evl Erkki Heinilän lentämänä. Poisto 17.6.1954. Kuvat: Esa Huhtalan albumi via Jukka Nisula.

Jukka

 

Esa Huhtala kertausharjoitus Utissa 1955 28 – kopio (2).jpg

Esa Huhtala kertausharjoitus Utissa 1955 29 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sen verran sivuten, että olisiko tässä hallissa nuo kyseiset yksilöt olleet "näytillä"? Ei ole mitään tietoa missä tämä halli on, mutta joku varmaan osaa kertoa. Mahdollisesti Utti?

Mersuhalli.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä MT-452 vaihdettuna jo MT-507:n tilalle Utissa kesällä 1973. Kuva: Henry Laaksosen albumi via Jukka Nisula.

Jukka

IMG_20200418_0001.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Aihetta sen verran sivuten, että olisiko tässä hallissa nuo kyseiset yksilöt olleet "näytillä"? Ei ole mitään tietoa missä tämä halli on, mutta joku varmaan osaa kertoa. Mahdollisesti Utti?

Olivat kyllä tässä hallissa palvelusaikanaan Hävittäjälentolaivueiden 31 ja 33:n rivissä, mutta ei enää museokoneina ollut sinne asiaa. Halli on Utissa edelleen pystyssä ja ainakin aikaisemmin tunnettiin 3. hallina.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Olivat kyllä tässä hallissa palvelusaikanaan Hävittäjälentolaivueiden 31 ja 33:n rivissä, mutta ei enää museokoneina ollut sinne asiaa. Halli on Utissa edelleen pystyssä ja ainakin aikaisemmin tunnettiin 3. hallina.

Olen tainnut tämän jo aiemminkin täällä forumilla toisessa yhteydessä kertoa, mutta tässä yhteydessä voin sen kerrata, kun Mersuista ja sodan jälkeisestä ajasta puhutaan. Res.vänrikki Esa Huhtala, joka tuossa poseeraa -55 Utin Mersun vierellä, oli jo kesällä 1953 Utissa kertaamassa. Heille oli kerrottu ennen harjoitusta, että koulutusta annetaan myös Messerschmitteihin, joilla he pääsevät lentämään Pyryjen lisäksi. Esa ei ollut lentänyt ennen Mersuilla, joten kurssilaisilla oli kova hinku päästä lentämään sillä. Olishan se ollut mahtavaa lentää kunnon sotakoneella! Pettymys oli ollut suuri Uttiin tultua, sillä heille oli ilmoitettu, että reserviläiset eivät saakaan lentää harjoituksissa Mersuilla niiden huonon kunnon takia. Vain kantahenkilöstö sai lentää niillä. Esa minulle mainitsi vanhoina päivinään useammankin kerran tästä, asiaa edelleen harmitellen.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.4.2020 at 22.33, Mika Laakso kirjoitti:

Suomalaiset museokoneet. Jotain kuvia on, mutta löytyykö mistään tietoa että missä koneet ovat ollut näytillä vuoden -54 jälkeen.

Siis tarkkoja päivämääriä? Utti, Tikkakoski

Helsingissä Liisankadulla sijainneessa Sotamuseossa oli piha-alueella MT-452 vapaasti kaiken kansan nähtävänä 1950-luvulla. Jossain vaiheessa 1960-luvulla kone siirrettiin Santahaminaan sotilaiden silmälläpidon alaiseksi todennäköisesti siksi ettei siihen kohdistuisi vandalismia. Vuonna 1967 kävin konetta katsomassa muutaman kerran ja tulipa kesällä otettua ns. "kylmät tyypit" huomatessani ettei ohikulkijoita tuolloin niin hirveästi kiinnostanut tekemiseni. Ilmailumuseo-aatehan heräsi vasta vuonna 1969. Tämä kuva on otettu Santahaminassa 1967:

IMG_0953.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä jatkoksi MT-208. Posti toi tänään Suomen Ilmailumuseon postikortin MT-208. Pakkolasku mereen Porin edustalle -46, nostettu -99. Koska tuli museoon näytille? Mun viimeinen käynti museossa on vuodelta 2018

FullSizeRender - 2020-04-20T201718.448.jpg

IMG_0083.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tumi, katso esimerkiksi tuo lähettämäsi kuva Utin hallista (nykyisin halli nro 5). Siinä on sekä "kassakaappi" että Erla-kuomullisia Mersuja.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari
kieliasu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mercedes-Benz autoharrastajien Tähdelliset lehdessä oli artikkeli Daimler-Benz moottoreista, sisältäen tarinaa myös lentokonemoottoreista ja Messerschmiteistä. Jutussa mainittiin, että DB605 käynnistettiin viimeksi Suomessa v. 1972 Rissalassa lentonäytöksen yhteydessä. Tämän palstan tietäjät varmaan osaavat kertoa tuosta tapahtumasta. Lennettiinkö mersulla tuolloin tai rullailtiinko kiitoradalla? Olisiko kone ollut MT-507? Mielenkiintoista historiaa Suomessa ajalta, jolloin toisen maailmansodan muistelu ja varsinkaan saksalaisyhteistyö tuolloin ei ollut kovin suosittua. Kuitenkin muisteltiin.

Tähän samaan sotamuistelun hankaluuteen YYA-ajalla liittyy myös kuulemani tarina Kuhlmeyn vierailusta Suomessa. Ei tainnut kovin korkea-arvoista valtiollista delegaattia olla häntä isännöimässä täällä, vaikka hänen johtamansa lento-osaston merkitys kesällä 1944 on täysin tunnettu. 

Jorma Isola   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottoria käytettiin ja rullailtiin näytöksen yhteydessä. Ei lennetty. Eihän kukaan sellaista riskiä kauan seisoneella koneella olisi ottanutkaan.

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sillä rullattukaan. Tuskin olisi muutenkaan rullattu, mutta polttoaineen syötössä oli vikaa, ja se oli junailtu jollakin vippaskonstilla koneen ulkopuolelta. Joku muu saattaa tietää tästä tarkemmin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Ei sillä rullattukaan.

Kaikki muu Juhan viestissä pitää paikkansa, paitsi tuo rullaus. Jos oikein muistan, niin Mersun ohjaamossa oli vääpeli Vesa "Vesku" Ronkainen. Polttoaineen käsipumppua käyttäneen kersantin nimeä en nyt valitettavasti muista. Rullauksen pituus platalla oli ehkä 10 metriä. HV ei muistaakseni ollut kovin iloinen tästä ilmeisen ex-tempore rullauksesta.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo. platalla.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Jorma Kosonen said:

Kaikki muu Juhan viestissä pitää paikkansa, paitsi tuo rullaus. Jos oikein muistan, niin Mersun ohjaamossa oli vääpeli Vesa "Vesku" Ronkainen. Polttoaineen käsipumppua käyttäneen kersantin nimeä en nyt valitettavasti muista. Rullauksen pituus platalla oli ehkä 10 metriä. HV ei muistaakseni ollut kovin iloinen tästä ilmeisen ex-tempore rullauksesta.

Rodney

Olin itse paikalla, tosin silloin vielä nuorempi kuin nyt. Näin ja ennenkaikkea kuulin koneen käynnistyksen ja käytön lentonäytöksessä. Uskon, että muistaisin, jos se olisi silloin liikkunut. Ehkä ennen varsinaista näytöstä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäköhän näytöksestä on nyt puhetta ?

Eikös se ollut käynnissä 1978, en ollut toki paikalla, kun Piperin kanssa tuli huono keli vastaan Suonenjoella ja päätimme kääntyä takaisin emmekä tunkeneet sateen ja salamoiden sekaan. Jotenkin on jäänyt mieleen tarina, että on rullattu muutama metri ? Odotamme lisää silminnäkijöitä. Palstalla esiintyi tieto vuodesta 1972 ? Näytöksestä oli kai juttua Ilmailu lehdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä poikana olin -78 tapahtumassa ja kone on tuolla ollut esillä, mutta en muista kyllä että moottori olisi käynyt. jossain on parempikin kuva.

7ZDUssa.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Tumi, katso esimerkiksi tuo lähettämäsi kuva Utin hallista (nykyisin halli nro 5). Siinä on sekä "kassakaappi" että Erla-kuomullisia Mersuja.

No niinpä onkin, kun tarkemmin tihrustaa. Vaihdoin optikkoa...;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä törmäsin myös vuosilukuun 1971 ja Rissalan näytökseen netin syövereissä. 

Jukka

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utelen vielä, että oliko tämä v.1972 tapahtuma myös jonkinlainen veteraanikokoontuminen, vai miksi tämä homma tehtiin? Siis oliko suomalaisia sodan ajan mersu-lentäjiä paikalla muistelemassa? Vuonna 1972 heitä oli vielä hyvissä voimissa paljon. Oliko Pilven Veikkoja silloin vielä tuolloin edes perustettu?

Tuo Kuhlmeyn vierailu kiinnostaa myös. Vai onko niin, ettei siitä vierailusta ole jäänyt (tarkoituksella) Suomen historiaan mitään kirjoitettavaa? Vaikka Kuhlmeyn osaston pilottejahan kävi esitelmöimässä Suomessa vielä 2000-luvullakin.

Suomen historia on mielenkiintoista myös siltä ajalta kun sota-aika haluttiin tarkoituksella painaa lokaan ja unohtaa ("mitäs menitte sinne sotimaan"). Ehkä tätä kuvastaa myös se, että museoissamme ei ole yhtään Moranea, Fiatia, Curtissia, Fokker CX:aa, Junkerseja ym. Brewstereitakaan ei olisi ilman sitä Karjalan järven pohjasta pelastettua BW-371:sta. Kaikkia oli jäljellä sodan loputtua, mutta ne tuhottiin. 

Jorma Isola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään