Mika Laakso

MT-452 & MT-507 ja MT-208

203 viestiä aiheessa

Niin, tai siis korjaan äsken kirjoittamaan viestiä edellisten perusteella, että oliko se sittenkin v. 1971?

Tältä palstalta löytyy historian tieto.

Jorma Isola

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni kenraali Kurt Kuhlmey kävi 1980-luvulla kaksi kertaa Suomessa, ensimmäisen kerran mm. puolisonsa kanssa Suomen ilmailumuseossa Vantaalla sekä muistaakseni myös Tikkakoskella. Hänen käydessään Vantaan museossa onnistuin saamaan Kuhlmeyn nimmarin Luftwaffe Suomessa -kirjaani!

Kuhlmeyn toinen Suomen vierailu oli Kymin läänin maaherra Martti Jaatisen isännöimä, joka Immolassa suurena yllätyksenä luovutti Kuhlmeylle uuden VR 1:n - Kuhlmeyn sodanaikainen koti sijaitsi Königsbergissä (nyk. Kaliningrad), ja hänen koko omaisuutensa sekä kaikki kunniamerkit (ml. kesällä 1944 hänelle myönnetty VR 1) oli tuhoutunut sodassa. Yleensä ei korvata kadonneita kunniamerkkejä (riippumatta siitä millä tavalla prenikka on kadonnut), mutta entinen ministeri Jaatinen onnistui saamaan presidentti Koiviston suostumaan uuden VR 1-ristin luovuttamiseen Kuhlmeylle. Näin virallinen Suomi esitti siis kiitoksensa kenraali Kuhlmeylle.

Näistä vierailuista (varsinkin juhlahetkestä Immolassa) kirjoitettiin vuorenvarmasti lehdissä, mutta koska olen nyt kesämökillä ilman lähteitä toivon että joku pystyy kertomaan Kuhlmeyn em. Suomen matkojen päivämäärät.       

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä sitkeä 1972 yhtä ”varma” tieto kuin toukokuu 1971 joka on Ilmailussa ja tulee vastaan muuallakin? Vai oliko näytös molempina vuosina?

”Rissala air show may 1971.”

Lentäjän voi tästä tunnistaa.

https://www.picuki.com/tag/rissalaairport

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Olin itse paikalla, tosin silloin vielä nuorempi kuin nyt. Näin ja ennenkaikkea kuulin koneen käynnistyksen ja käytön lentonäytöksessä.

Tästäkin olemme harvinaisen yksimielisiä. Ja muistamme myös molemmat oikein jatkon, että Mersu ei rullannut ja rullasi.

Soitin Jukka Nykäselle ja sain Ronkaisen Veskun numeron (Varkaus) ja otin häneen yhteyttä vartti sitten. Vesku kertoi, että moottori käynnistettiin useammin kuin kerran. Käynnistysten välissä vuotavia öljyputkien liitoksia tiivisteltiin. Hän sai lennonjohdolta luvan koekäyttöön ja rullaukseen. Ja rullasi lyhyen matkaa. Manuaalisen polttoainepumpun käyttäjänä siiven tyvessä oleva kersantti oli Pertti Liikka. Tämän vahvisti myös Jukka Nykänen.

Rodney 

P.S. Veskun mukaan vuosi oli 1971 ja Kuopion uuden lentoaseman avajaiset.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
P.S. ja liitoksia
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Lentäjän voi tästä tunnistaa.

Maestro itse, eli vääpeli Vesa Ronkainen, joka silloin päätyönään vastasi Mukeloiden tekniikasta.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Geustille kysymys: oliko tämä Kuhlmeyn toinen vierailu vielä Neuvostoliiton aikana, vai vasta sen jälkeen kun Suomessakin saatettiin (virallisesti) hengähtää ja muistella ihan oikeasti menneitä? Jopa Koivisto, joka oli äärimmäisen varovainen näissä asioissa. Eikös se Koiviston Emma-pikakiväärikin "löydetty" vasta sopivasti Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen?

Olin muinoin 1980-luvulla veteraanien kuntoutuslääkärinä ja muistan hyvin ilmapiirin, kun näistä sota-ajan asioista eivät veteraanit halunneet juuri jutella edes lääkärille. Osittain syynä olivat sodan kauhut, joita ei voinut sanoin kuvata, mutta osittain myös sen aikainen poliittinen ilmapiiri. Sellaista oli Suomen historian käsitys aikana, jolloin mukana olleet olisivat voineet enemmän kertoa.

Jorma Isola

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.4.2020 at 11.54, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä MT-452 vaihdettuna jo MT-507:n tilalle Utissa kesällä 1973. Kuva: Henry Laaksosen albumi via Jukka Nisula.

Jukka

IMG_20200418_0001.jpg

Oliko MT-452:n kyljen hakaristitunnus tuolloin häivytetty YYA-sopimuksen 25-vuotisjuhlien "kunniaksi" pois vai onko kyseessä joku kuvaustekninen optinen harha?

Aiheeseen liittyen: joko mainittiin, että MT-452 oli Utista lainassa Suomen Ilmailumuseossa kevään 2013? 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Klaus Pylkkänen kirjoitti:

Oliko MT-452:n kyljen hakaristitunnus tuolloin häivytetty YYA-sopimuksen 25-vuotisjuhlien "kunniaksi" pois vai onko kyseessä joku kuvaustekninen optinen harha?

Aiheeseen liittyen: joko mainittiin, että MT-452 oli Utista lainassa Suomen Ilmailumuseossa kevään 2013? 

Mielenkiintoista. Minä skannasin tuon alkuperäisestä kuvasta. Täytyypä katsoa kuvaa uudestaan tarkemmin. Kuvan ottaja on jo edesmennyt, joten apuja ei siltä osin tule. Kävikö NL:n porukkaa muuten Utissa tuolloin? Itse en ole asiaa sen kummemmin tutkinut, niin helpompi kysyä muilta.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Klaus Pylkkänen kirjoitti:

 

Aiheeseen liittyen: joko mainittiin, että MT-452 oli Utista lainassa Suomen Ilmailumuseossa kevään 2013? 

Juuri näitä tietoja etsin, että koska ja missä ne koneet ovat olleet?  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

HV ei muistaakseni ollut kovin iloinen tästä ilmeisen ex-tempore rullauksesta.

Kertokaa tietämättömälle, mikä on HV?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jorma Isolalle vastaus:

- valitettavasti minulla ei ole tämän hetken mökkikaranteenissa sellaisia lähteitä mistä kenraali Kuhlmeyn Suomen vierailut on käsitelty.

- Luulen kuitenkin että vierailut suoritettiin 1980-luvulla, ts. NL:n aikana. Muistaakseni molemmat vierailut on käsitelty Feeniks- lehdessä (ja/tai sen edeltäjässä, eli IMY:n tiedotteessa) sekä Pilvenveikkojen historiassa, Immolan vierailu on varmasti käsitelty ainakin Kaakkois-Suomen päivälehdissä.

- Toivottavasti tämä "ongelma" ratkeaisi vähintään yhtä helposti kuin monia tämän palstan todella visaisia kysymyksiä ... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.4.2020 at 20.26, Mika Laakso kirjoitti:

Posti toi tänään Suomen Ilmailumuseon postikortin MT-208

MT-208, koska siinä on ollut tuo postikortin mukainen oikean takarungon ¨"päällyste" vai mikä lie? Se missä on kokardi ja tunnus?

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
kirjoitusvirheen korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Carl-Fredrik Geust said:

Jorma Isolalle vastaus:

- valitettavasti minulla ei ole tämän hetken mökkikaranteenissa sellaisia lähteitä mistä kenraali Kuhlmeyn Suomen vierailut on käsitelty.

- Luulen kuitenkin että vierailut suoritettiin 1980-luvulla, ts. NL:n aikana. Muistaakseni molemmat vierailut on käsitelty Feeniks- lehdessä (ja/tai sen edeltäjässä, eli IMY:n tiedotteessa) sekä Pilvenveikkojen historiassa, Immolan vierailu on varmasti käsitelty ainakin Kaakkois-Suomen päivälehdissä.

- Toivottavasti tämä "ongelma" ratkeaisi vähintään yhtä helposti kuin monia tämän palstan todella visaisia kysymyksiä ... 

Tällainen listaus Feeniks-artikkeleista löytyi. 3/1991:

"Välähdyksiä Stuka-kenraali Kuhlmeyn vierailusta Suomessa syyskuussa 1990"

https://asiakas.kotisivukone.com/files/ilmailumuseoyhdistys.kotisivukone.com/pdf/Feeniks-artikkelitietokanta_1991-2019_versio_2020-01-08.pdf

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Mielenkiintoista. Minä skannasin tuon alkuperäisestä kuvasta. Täytyypä katsoa kuvaa uudestaan tarkemmin. Kuvan ottaja on jo edesmennyt, joten apuja ei siltä osin tule. Kävikö NL:n porukkaa muuten Utissa tuolloin? Itse en ole asiaa sen kummemmin tutkinut, niin helpompi kysyä muilta.

Jukka

Olisiko sulla skannerissa joku AI-softa, joka haistelee ja blurraa kuvista hakaristit ja sun muut pentagrammit pois kuleksimasta? :cool:

Tuo yhteys YYA-juhlavuoteen oli toki vain Finnlandisierung-läppä. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alla kuva Pohjois-Kymenlaakson Kadettipiirin kirjasta Kaakon Kuriiri. Pentti Toivonen on laatinut kirjaan Hannu Valtosen kirjoihin perustuvan artikkelin Osasto Kulhmeyn toiminnasta Suomessa. Kurt Kuhlmey sekä rouva Christel Kuhlmey vierailivat Suomessa entisten aseveljiensä kutsumana ja kävivät myös Utissa syksyllä 1990. Koko Suomessa olon ajan hänen yhdysupseerikseen komennettiin majuri Timo Telén Kuljetuslentolaivueesta (kasvot kuvan oikeassa reunassa). Utissa Kymen läänin maaherra Matti Jaatinen tosiaan ojensi hänelle uuden 2. luokan Vapaudenristin Baltian taisteluissa kadonneen, ilmeisesti varastetun, tilalle. Kenraali Kuhlmey kuoli 30.4.1993.

 

 

 

 

Kuhlmey Utissa syksyllä 1990 FS.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha täsmennyksistä - minun muistikuvissani oli joitakin epätarkkuuksia, enkä ollut itse mukana Utissa eikä Immolassa.

Minä muistan kuitenkin että Kuhlmeyn pariskunta oli kertonut käydessään ilmailumuseolla Vantaalla että heidän kotinsa Königsbergissä (missä mm. kaikki kunniamerkit) oli tuhoutunut pommituksissa. Tämä käynti Vantaalla oli saattanut olla heidän ensimmäinen Suomen vierailu muutama vuosi aikaisemmin, mistä lienee julkaistu juttu IMY:n tiedotuslehdessä. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Feeniks-lehdessämme 3/1991 ollut Kuhlmey-artikkeli. 

Edit: löytyi 3/1990 ollut Imyn tiedote, jossa Callekin kuvassa!

Ja vielä 4/1990 Imyn tiedote.

 

Jukka/Feeniks/toimitus

415FCAD8-5848-41BA-8DCC-A9E8FF4178E3.jpeg

6DC52DF9-47E2-49B2-95EA-20C60C6C1D89.jpeg

01E7F9C3-3770-4FB8-A860-22F788D3E166.jpeg

0C48C4D3-07D6-4803-BD47-494A2721104B.jpeg

651E4994-B04E-466C-B2F0-5C8D3268A87D.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.4.2020 at 20.26, Mika Laakso kirjoitti:

Laitetaan vielä jatkoksi MT-208. Posti toi tänään Suomen Ilmailumuseon postikortin MT-208. Pakkolasku mereen Porin edustalle -46, nostettu -99. Koska tuli museoon näytille? Mun viimeinen käynti museossa on vuodelta 2018

FullSizeRender - 2020-04-20T201718.448.jpg

IMG_0083.JPG

Löysin Feenikseistä tietoa. Joulukuun 4/1999 numerossa on kuva jossa MT-208:n moottori on esillä Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla. Maaliskuun 1/2001 numerossa on kuva, jossa on jo runkoakin ja kabiini esillä. Tuo vanerinen takarunko tehtiin myöhemmin, ehkä siinä vaiheessa kun siivet tuotiin, ehkä löydän kuvan ja ajankohdan siihenkin vielä.

Jukka

897C1D4D-484E-4E29-AAB3-8AA037E0D79D.jpeg

D3024007-8E6D-4E90-9617-A92E728F9042.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takarungon puinen ”replika” näyttää tulleen jo vuonna 2001. Kone oli mukana myös v. 2004 Ilmapuolustuksen Torjuntavoitto-44 -näyttelyssä.

Jukka

39E59B36-8CB0-41F4-8B63-D4F4FE30F527.jpeg

8279D1CE-5385-4B4E-905F-5208AF847700.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 hours ago, Jorma Kosonen said:

Tästäkin olemme harvinaisen yksimielisiä. Ja muistamme myös molemmat oikein jatkon, että Mersu ei rullannut ja rullasi.

Soitin Jukka Nykäselle ja sain Ronkaisen Veskun numeron (Varkaus) ja otin häneen yhteyttä vartti sitten. Vesku kertoi, että moottori käynnistettiin useammin kuin kerran. Käynnistysten välissä vuotavia öljyputkien liitoksia tiivisteltiin. Hän sai lennonjohdolta luvan koekäyttöön ja rullaukseen. Ja rullasi lyhyen matkaa. Manuaalisen polttoainepumpun käyttäjänä siiven tyvessä oleva kersantti oli Pertti Liikka. Tämän vahvisti myös Jukka Nykänen.

Rodney 

P.S. Veskun mukaan vuosi oli 1971 ja Kuopion uuden lentoaseman avajaiset.

Nyt on varmaan semmoinen vastaus, jonka voi lukita. Täytyy kai printata tämä ja laittaa paikkaan, josta sen tarvittaessa löytää, nimittäin toisaalla sosiaalisessa mediassa (ehkä Flightforumillakin) aina epäsäännöllisin välein tulee esiin kysymys siitä käytettiinkö ja rullattiinko Mersulla, ja jos ja kun, niin mikä oli se vuosi. Hurjimpien näkemieni tarinoiden mukaan voitaisiin katsoa, että sillä oikeastaan lennettiinkin, kun se rullatessa töyssyssä ehkä hiukan pomppasi ilmaan..:). Tämän viimeisen varmaan voi myös nyt kumota.

Kiitokset vaivannäöstä Rodneylle ja muille osallisille.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään