Mika Laakso

MT-452 & MT-507 ja MT-208

203 viestiä aiheessa

On ollut Maurinkadun ja Liisankadun kulmassa sijaitsevassa rakennuksessa. Maurinkatu 1 on virallinen osoite. Nykyinen Sotamuseo on Suomenlinnassa.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Palataan alkuperäiseen aiheeseen YYA-sopimuksen, Kuhlmeyn, suomettumisen, Duxfordin, Curtissin, Battle of Britain'in, Shuttlewordin, panssarikaluston, it-kaluston, kenttätykistön, laivaston, Redigon, Vesivehmaan ja Vampiren ja ym. jälkeen. Eli suomen museo-Mersut. Edellisen keskustelun perusteella yhteenveto:

MT-208

-1999 moottori näytillä Vantaa +

-2001 kabiini ja osa runkoa Vantaa

 

MT-452

-Sotamuseo, Maurinkatu 1. -50-luku

-Sotakorkeakoulu, -50-luku

-Santahamina, Ilmatorjuntakoulu, -60-luku, ainakin -67

-Rissala 1969-1970, kunnostus

-Utti 16.9.1970 jalustalle

-vitriini 1982

-koneen ja vitriinin kunnostus 1998

-maalattu 2013

-7.2.2013- 15.10.2013 Vantaa

15.-17.10. 2013 Uttiin

 

MT-507

-Utti 1955-1970

-Rissala käynnistys 23.5.1971 (rullaus?)

-kunnostus Rissala 1972?

-Tikkakoski 1978

Listaa saa täydentää!

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkin noita Valtosen kirjojen saatavuutta. Pienen kaivelun jälkeen joku opus löytyisi Tikkakosken myymälästä. Kuhlmey-kirja on tarjouksessa. Hyvin ovat kirjansa piilottaneet, kun en löydä museon sivuilta tilausohjeita . Pitääkö odottaa kesää ja museon aukeamista ?

tuo Tikkakosken markkinointi on aivan onnetonta. Nyt koronan aikaan kaikki onget pitäisi pistää vesiin. Onko noilla joku isompi kustantamo, mistä sen saa ? Vai saako mistään ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtosen Kuhlmey kirjasta on kolme painosta. Viimeisintä painosta, kolmas korjattu,  saisi aivan uutena Tikkakoskelta hintaan vain 25€. Täytyy lähettää sähköpostia. Löysin lopulta facebookista jonkun hämärän osoitteen kuppilaan. Voisivat nuo nyt nettisivullakin mainostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Viimeisintä painosta, kolmas korjattu,  saisi aivan uutena Tikkakoskelta hintaan vain 25€.

Muutkin hinnat näyttävät olevan hyvin edullisia, eli kannattaa yrittää sieltä.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 30.4.2020 at 8:17 PM, Mika Laakso said:

No niin. Palataan alkuperäiseen aiheeseen YYA-sopimuksen, Kuhlmeyn, suomettumisen, Duxfordin, Curtissin, Battle of Britain'in, Shuttlewordin, panssarikaluston, it-kaluston, kenttätykistön, laivaston, Redigon, Vesivehmaan ja Vampiren ja ym. jälkeen. Eli suomen museo-Mersut. Edellisen keskustelun perusteella yhteenveto:

MT-208

-1999 moottori näytillä Vantaa +

-2001 kabiini ja osa runkoa Vantaa

 

MT-452

-Sotamuseo, Maurinkatu 1. -50-luku

-Sotakorkeakoulu, -50-luku

-Santahamina, Ilmatorjuntakoulu, -60-luku, ainakin -67

-Rissala 1969-1970, kunnostus

-Utti 16.9.1970 jalustalle

-vitriini 1982

-koneen ja vitriinin kunnostus 1998

-maalattu 2013

-7.2.2013- 15.10.2013 Vantaa

15.-17.10. 2013 Uttiin

 

MT-507

-Utti 1955-1970

-Rissala käynnistys 23.5.1971 (rullaus?)

-kunnostus Rissala 1972?

-Tikkakoski 1978

Listaa saa täydentää!

Mites on, lasketaanko mukaan Räetkävaaran musta 12, BF 109 E-7?

Ja sitten Tsiengalasjärven BF 109 F-4, WNr. 7108.

Ei kylläkään Suomi mersuja.

Muutakin yksittäisten sakumersujen romuja kerätty aika paljon Lapista?

Romut lienee Tikkakoskella.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Mites on, lasketaanko mukaan Räetkävaaran musta 12, BF 109 E-7?

Ja sitten Tsiengalasjärven BF 109 F-4, WNr. 7108.

Ei kylläkään Suomi mersuja.

Muutakin yksittäisten sakumersujen romuja kerätty aika paljon Lapista?

Romut lienee Tikkakoskella

 

Esineet ovat museon säilytystiloissa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohtui kirjata kuvien teksit yltä, siispä

- ensimmäsessä kuvassa 507 1960-luvun lopulla

- toisessa  kuvassa seisoo Lentomestari Onni Paronen jo kulahtaneen 507: edessä, oikean siinen tyven peitepelti puuttuu koneesta ja koneen ulkoasu on jo muutoinkin rähjänen

-kolmannessa kuvassa 507 juusi jalustalleen nostettuna, vielä hyvässä vaikkakin oudossa maalausasussa

- neljännessä kuvassa ovat  452:n eteen ryhmittyneet herrat Metsola, Paronen, Kukkonen ja Melöander laivue 26: kokoontumisen yhteydessä syksyllä 1979

Heikki

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.5.2020 at 22.13, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Mites on, lasketaanko mukaan Räetkävaaran musta 12, BF 109 E-7?

Ja sitten Tsiengalasjärven BF 109 F-4, WNr. 7108.

Ei kylläkään Suomi mersuja.

Muutakin yksittäisten sakumersujen romuja kerätty aika paljon Lapista?

Romut lienee Tikkakoskella.

(Toinen näistä oli joskus Jämijärvellä näytillä.) korjaus:

F-4 Jämijärvellä näytillä heinäkuu 2010

IMG_0962.JPG

IMG_0965.JPG

IMG_0967.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisätty liite

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva 1: Sama Äffä-Mersu Tikkakoskella 1900-luvun puolella.

Kuva 2: 1960-luvun puolelle säilynyt Mersu, MT-477, Kauhavalla.

Kuva 3: MT-452 järjestyksessä kolmannessa maalauksessa museokoneena. Oma arveluni 1970-luvun alussa (1972-73) maalattujen hakaristien piilottamisen taustaympyränsä sekaan on johtunut ehkä käsityksestä, että itse hakaristi olisi ollut tarkoitus laittaa piiloon viholliselta vuonna 1944. Kuitenkin mainittuna vuonna annettiin määräys koskien vain hakaristin taustan himmentämisen vaalean harmaaksi koska valkoinen tausta paljasti koneen viholliselle jo kaukaa. Tämä(kin) on erhe korjattu mallikkaasti tänä päivänä nähtävään vitriinissä seisovaan MT-452:n. 

IMG_3739.JPG

IMG_3737.JPG

IMG_3738.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Muutettu tekstiä kuvan 2 kohdalla
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydennetään taas ketjun informaatiota.

Ennen vitriiniin sijoittamista 1982 MT-452 maalattiin uudelleen Utissa.  Maalarina toimi KuljLLv:n mekaanikko Antti Härkönen apunaan apumekaanikoita ja ehkä muitakin. Eipä ollut minulla tämän paperikuvan takana päivämäärää enkä löytänyt Antsan yhteystietoja, että olisi saanut oikean maalausajankohdan, mutta enintään 3 vuotta ennen vitriiniä se oli.

MT-452 ruostesuojattiin, pohjamaalattiin sekä tietysti ”häiveväritys” päälle viimeksi Finnairilla 16.7. – 12.8.1998 Keski-Suomen Ilmailumuseon johtaja Hannu Valtosen laatimien yksityiskohtaisten ohjeiden mukaisesti. Lentopesu Oy teki ensin kemiallisen maalinpoiston ja Kymenlaakson Ilmakillan talkooväki teki loput pohjatyöt hiontoineen ja Finnairin ammattilaiset maalasivat. Koko urakka  kesti noin 1000 miestyötuntia, suurin osa talkoilla ja osa Finnairin lahjoittamilla työtunneilla. Tässä ketjussa aiemmin mainittu sivuperäsimen molemmin puolin oleva suhteellisen suuri tehtaan numero on joskus kummastuttanut friikkejä.  MT-452:sta on useitakin palvelusajan sivukuvia, joista voi varmasti sanoa, ettei niissä näy tuota numeroa, mutta maalausohjeissa se on.

Vuoden 1982 lasivitriini ei suojannut konetta ”hikoilulta” ja siksi vitriini sai Mersun maalauksen aikana routaeristetyn sidekivilaattalattian ja koneellisen kuivausilmastoinnin. Samalla alkuperäinen kivipaasi poistettiin ja korokkeeksi valettiin matala betonijalusta. Ennen näitä remontteja Ilmakilta kävi tiukan torjuntataistelun Sotamuseota vastaan, joka oli jo käytännössä päättänyt jälleen konservoida koneen ja siirtää sen johonkin muualle. Puolustusministeriö päätti kuitenkin asian Utin eduksi, mikäli Ilmakilta toteuttaa lupaamansa osuuden kunnostuksista. Vuonna 2013 ”Mersut Suomessa 70-vuotta” –vietetyn teeman puitteissa MT-452 oli näytillä Suomen Ilmailumuseolla Vantaalla. Muistaakseni palautuksen yhteydessä kerrottiin ilmeisesti Ilmailumuseoyhdistyksen tiistaikerhon suorittaneen pienen paikkamaalauksen rungon pohjassa.  Olikohan siinä nyt tykin hylsysäiliön kannessa ollut sanomista pienellä alalla, en muista tarkemmin, mutta tiistaikerhon äijät tietää.

Jalat tukevasti ilmassa, 50 vuotta maanpuolustus- ja kiltatyötä Utin hengessä –kirjassa  (Grano 2016, 284 sivua) on 31 sivua runsaalla kuvituksella ilmakillan koneprojekteista Morane-Saulnier M.S. 50.C (MS-52) ja Messerschmitt Bf109 G-6 (MT-452).

007 FS.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari
korjattu sivuperäsin eikä -vakaaja
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Jalat tukevasti ilmassa, 50 vuotta maanpuolustus- ja kiltatyötä Utin hengessä –kirjassa  (Grano 2016, 284 sivua) on 31 sivua runsaalla kuvituksella ilmakillan koneprojekteista Morane-Saulnier M.S. 50.C (MS-52) ja Messerschmitt Bf109 G-6 (MT-452).

Kirjaa lienee vielä saatavissa ainakin oheisen linkin mukaan; suosittelen. https://ilmakilta.info/historiikki.php

Rodney 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Jalat tukevasti ilmassa, 50 vuotta maanpuolustus- ja kiltatyötä Utin hengessä –kirjassa  (Grano 2016, 284 sivua) on 31 sivua runsaalla kuvituksella ilmakillan koneprojekteista Morane-Saulnier M.S. 50.C (MS-52) ja Messerschmitt Bf109 G-6 (MT-452).

Kirja on tilattu.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kirja on tilattu.

Täytyy pyytää provikat Utin Ilmakillalta.

Rod :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä asiaa läheltä aihetta liipaten. Pienoismallivalmistaja Tamiyan tutkijat Katsumi ja Marc tutkivat 5.5.2017 koko pitkän päivän ajan Utin Mersua tulevaa pienoismalliprojektia varten. Tuhansia valokuvia, piirroksia ym. muistiinpanoja he tekivät. Niiden pohjalta syntyi tasokas Tamiyan Messerschmitt Bf109 G-6 pienoismalli 1:48 -suhteessa. Edellisenä päivänä olivat käyneet myös Ilmavoimuseolla MT-507:aa tutkimassa. Kysyin japseilta, tuleekohan malli Suomi-tunnuksilla. ”Me ei sitä päätetä, mutta tuskin, sillä nuo hakaristit saattaisivat vaikeuttaa markkinointia”. Eikä tullut.

Tamiya.jpg.2436c3aca452c6068a8a99c01d274062.jpg

5eb056520067e_Tamiya2.jpg.8c32fd823d6a241dd0a830aaf2937c88.jpg

5eb0567c731aa_Tamiya3.jpg.09880a7d470beace2a6f62a0fb75ea84.jpg

 

Tässä vielä kuva Mersupiloteista Vantaan ilmailumuseolla 2013. He olivat siellä järjestetyn Mersut Suomessa 70 vuotta -seminaarin kunniavieraat. Lippujen keskellä muita pidempi henkilö on saksalainen liikennelentäjä, joka lentää Messerschmittiä lentonäytöksissä (jos on kone ehjänä). 5eb056bc6b61d_Mersupilotit17_3_2013Vantaa.jpg.b2abdf9b098143d4aa74184bfd7372d9.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikkosanomat viimevuosituhannella: Lapin Lentokoneet

10019.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tapio Heinomaa
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.4.2020 at 18.21, Jorma Kosonen kirjoitti:

Vesku kertoi, että moottori käynnistettiin useammin kuin kerran. Käynnistysten välissä vuotavia öljyputkien liitoksia tiivisteltiin. Hän sai lennonjohdolta luvan koekäyttöön ja rullaukseen. Ja rullasi lyhyen matkaa. Manuaalisen polttoainepumpun käyttäjänä siiven tyvessä oleva kersantti oli Pertti Liikka. Tämän vahvisti myös Jukka Nykänen.

Kuvat Eino Ritarannan kokoelmasta.

IMG_3745.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-417 millä Luukkanen teki pakkolaskun 20.6.1944 Summaan oli 1940-luvun loppupuolella Leningradin Puolustuksen Museon ulkoalueella, mutta tuhottiin ilmeisesti museon lakkautuksen yhteydessä 1949 ns. Leningradin jutun seurauksena. Tässä jutussa teloitettiin useita Leningradin johtohenkilöitä syytettyinä separatismista, koska olivat Stalinin mielestä liikaa korostaneet saarretun Leningradin taistelua, ja näin epäsuorasti syyttäneet Kremliä saarretun väestön pettämisestä.

Ensimmäinen kirja missä Leningradin juttua oli seikkaperäisesti käsitelty oli amerikkalaisen lehtimiehen Harold Salisburyn The 900 Days - The siege of Leningrad (1969), joka samana vuonna käännettiin myös suomeksi Leningradin 900 päivää, joka edelleen on parhaita kirjoja Leningradin saarrosta.

Kirja oli tietysti kielletty NL:ssa, mutta lännessä ilmestynyt venäjänkielinen käännös levisi kuitenkin NL:oon, missä kirja oli hyvin kysytty. Nyttemmin on kirja virallisesti saatavana Venäjällä.    

MT-417, Ar135003 L-grad battle museum.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Vielä asiaa läheltä aihetta liipaten. Pienoismallivalmistaja Tamiyan tutkijat Katsumi ja Marc tutkivat 5.5.2017 koko pitkän päivän ajan Utin Mersua tulevaa pienoismalliprojektia varten. Tuhansia valokuvia, piirroksia ym. muistiinpanoja he tekivät. Niiden pohjalta syntyi tasokas Tamiyan Messerschmitt Bf109 G-6 pienoismalli 1:48 -suhteessa. Edellisenä päivänä olivat käyneet myös Ilmavoimuseolla MT-507:aa tutkimassa. Kysyin japseilta, tuleekohan malli Suomi-tunnuksilla. ”Me ei sitä päätetä, mutta tuskin, sillä nuo hakaristit saattaisivat vaikeuttaa markkinointia”.

 

Vähän outo peruste julkaisemattomuuteen Suomi versiona.

Eikös saman firman miehet käyneet panssarimuseolla kuvaamassa BT 42 vaunun ja siitä julkaistiin sarja Suomi versiona hakaristeineen kansikuvassa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Salisburyn The 900 Days - The siege of Leningrad (1969)

Vaikka Luukkasen MT-417 olikin näytillä Leningradissa niin kirjassa ei ole mainintaa suomalaisista.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

 

Vähän outo peruste julkaisemattomuuteen Suomi versiona.

Eikös saman firman miehet käyneet panssarimuseolla kuvaamassa BT 42 vaunun ja siitä julkaistiin sarja Suomi versiona hakaristeineen kansikuvassa. 

Ainakin Saksan markkinoille on vaikeaa mennä hakaristein varustetulla versiolla, vaikka on saksalainen kone. Näin olen jostain kuullut ? Suomen markkinat ovat kovin pienet, mutta eikö näitä siirtokuvia myydä myös erikseen ?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Tapio Heinomaa said:

Vaikka Luukkasen MT-417 olikin näytillä Leningradissa niin kirjassa ei ole mainintaa suomalaisista.

Hei, en tarkoittanut että Salisbury olisi erityisesti maininnut suomalaisia kirjassaan (mitä minulla ei ole tällä hetkellä kesämökkikaranteenissa), eikä hän varmaan huomannut käydessään museossa että pihalla on suomalainen, eikä saksalainen Mersu, mutta hän oli joka tapauksessa se henkilö joka kirjalllaan nosti Leningradin jutun sekä lakkautetun Leningradin puolustuksen museon yleiseen tietoisuuteen. Museossa oli useita harvinaisia lentokoneita (mm. Kostyvevin hainkita-LaG-5, DB-3 ja I-16), panssareita ja tykkejä jne, jotka kaikki meni pohjattomiin sulatusuuneihin. Museo perustettiin uudelleen Stalinin kuoleman jälkeen, ja se toimii edelleen samassa paikassa (mutta nyt vitriinit ovat venäläisittäin täynnä melko tavanomaista propagandatavaraa, valikoituja asiakirja, valokuvia ja pikkuesineitä). Tässä kuva vanhan museon ulkoalueesta, joka on nyt leikkikenttänä - huomaa taustalla oleva jugendtalo, joka sodasta kärsineenä näkyy myös Luukkasen Mersun takana.    

IMG_9350.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään