Mika Laakso

MT-452 & MT-507 ja MT-208

203 viestiä aiheessa

Laitan tähän jatkoksi vielä artikkelikopion, joka on julkaistu syyskuun 2003 Kolmosessa ja lähteenä näyttää olleen Ilmailumuseoyhdistyksen tiedote 1/1984. Kirjoittajasta ei minulla ole tietoa eikä se artikkelista nimi selviä, joten rohkenen loukata tuntemattoman kirjoittajan tekijänoikeuksia. Juttu povaa koneelle lohdutonta romutuskohtraloa, joka jäi onneksi kuitenkin toteutumatta.

Heikki

Mersun viimeinen lento.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Heikki Paronen kirjoitti:

Laitan tähän jatkoksi vielä artikkelikopion, joka on julkaistu syyskuun 2003 Kolmosessa ja lähteenä näyttää olleen Ilmailumuseoyhdistyksen tiedote 1/1984. Kirjoittajasta ei minulla ole tietoa eikä se artikkelista nimi selviä, joten rohkenen loukata tuntemattoman kirjoittajan tekijänoikeuksia. Juttu povaa koneelle lohdutonta romutuskohtraloa, joka jäi onneksi kuitenkin toteutumatta.

Kirjoitukseen on lainattu osia Ilmailussa 5-1954 olleesta artikkelista. Taitaa sen kirjoittaja T.O. Piippu olla vain nimimerkki.

IMG_3750.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan kuten Heikki yllä kertoo, tämä sama artikkeli julkaistiin myös alkuperäisenä Ilmailumuseoyhdistyksen tiedotteessa 1/1984, josta tässä kansi. Artikkelin lopussa on nimitiedot. Päätoimittaja joka arvailee nimiä oli Börje Hielm.

Kannen kuvan kuten myös todennäköisesti hallikuvat torvisoittokuntineen on ottanut edesmennyt Ilmailumuseoyhdistyksen monikymmenvuotinen puuhamies ja hallituksen jäsen Leo Falin. Hän oli Utissa tuolloin 1954 aktiivipalveluksessa lentoupseerina. 

Jukka

97087331-153E-49BB-A519-F165B5F19024.jpeg

9B74F5E2-2253-4730-B24E-6C158E346D58.jpeg

2F2F89D8-23A4-44FD-BD18-D3D4794724FF.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.4.2020 at 11.17, Raimo Heikkinen kirjoitti:

MT-452 on maalattu kaikkiaan neljään eri kertaan museokoneena, ensin 1950-luvulla outoon väriyhdistelmään (Liitekuva 1)

Missä ja koska tämä kuva on otettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Utin Hävittäjälentolaivueiden 31 ja 33 Mersu-kalusto oli kutistunut hyvin pieniin vuoden 1954 alussa. HLe.Lv.31:n viimeinen käytössä ollut Mersu poistui koneluettelosta 14.1.54. Myös HLe.Lv.33:n rivissä tapahtui muutos kun MT-456 teki viimeisen lennon 2.2. jolloin pyöreät 300 lentotuntia tuli koneella täyteen. Sen tilalle tuli MT-507, joka oli tämän jälkeen Utin ainoa Mersu. Viimeisen lennon jälkeen MT-507 valmisteltiin jalustalla seisovaksi muistomerkiksi jossa sen nokka osoitti itä-suuntaan.

Tämän muistomerkin jalustan rakentaminen tehtiin ajalla 1.- 3.6.1954. Ja eiköhän MT-507 ollut nostettu sille jalustalle 4.6 mennessä jolloin vietettiin Puolustusvoimain lippujuhlaa.

Tässä liitteenä 31:n palveluspäiväkirjan sivu päivälle 13.3.1954. Liitteestä näkyy, että vaikka Mersu poistuikin rivistä, jäi jäljelle vähälukuinen mutta monipuolinen lentokalusto.

IMG_7201.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Missä ja koska tämä kuva on otettu?

Se kuva ei ole minun ottamani. Muistini mukaan se on tullut minulle Suomen Ilmailumuseolla pidetyn Ilmailukirjallisuus-tapahtuman yhteydessä, jossa mm. herrat Ossi Anttonen ja Eino Ritaranta kauppasivat kuviaan. En muista keneltä sen lunastin, mutta sen tiedän, että MT-452 on siinä kuvattuna Santahaminassa. Kuvausajaksi koneen kunnon perusteella tarjoan 1960-luvun puoltaväliä...

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
39 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

1950-luvulla outoon väriyhdistelmään (Liitekuva 1)

 

9 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kuvausajaksi koneen kunnon perusteella tarjoan 1960-luvun puoltaväliä..

Joku ei nyt täsmää..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Joku ei nyt täsmää..?

Ottaen huomioon, että 1950-luvulla tehdyn maalauksen jälkeen kone maalattiin seuraavan kerran vuonna 1970, ei tässä ole mitään muuta outoa kuin itse maalaus.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

 

MT-452 9.jpg

No on niitä värirajoja muuteltu mutta tyyli on pysynyt samanlaisena kun tätä vertaa Kai R. Lehtosen Sotamuseon pihalla ottamaan kuvaan vuonna 1959. Sivu on Ilmailumuseoyhdistyksen Tiedotteesta 1. 1989.

IMG_3751.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Pilvenveikkojen ryhmäkuvasta: eikö kolmas henkilö oikealta (käveilykeppi kädessä) ole Viljo Lehtinen (Kössi Partosen hyvin leikatun tukan takana)?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo Callen kysymys pohdituttaa, niin tässä vielä yksi kuvakulma ao.ryhmään.  Alemmassa kuvassa heti ensimmäisenä on Sakari Heiskanen, joka puuttui ryhmäkuvasta. Tuossa olin tökännyt kameran vahingossa mustavalkomoodiin.

 

Pilvenveikkoja 2013 FS.jpg

Pilvenveikkoja 2013 FS 2.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannu Valtosen väitöskirjassa "Tavallisesta kuriositeetiksi" on KUVA 2, jossa MT-452 on ruohikolla "Santahaminassa entisen Ilmatorjuntakoulun ja -museon edustalla syksyllä 1964". Kuva on HV:n itsensä ottama. 

Kuva on koneen vasemmalta puolelta ja siinä näkyy ohjaamon kuomun takana olevan antennin masto. Raimon MT-452 liitekuva 1:ssä ei mastoa mielestäni näy, ainoastaan sen kiinnityskappale/jalusta. Eli kuvan ajankohta voi hyvin olla Raimon päätelmän mukainen.

Rodney

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MT-452:n kuvausajankohtaan Santahaminassa löytyi vielä lisäselvyyttä valokuva-albumistani. Oikeanpuoleinen "taidekuva" on albumistani ja kuvattu ns. Kokis-kameralla kevättalvella 1967. Kuvia vertaillessa on vasemmanpuoleinen MT selvästi huonommassa hapessa mm. antennimasto on nyt poissa ja siiven kainalopeltikin irti kokonaan. Tämän perusteella päättelen kuvan otolle aikajanaa 1967-1969.

IMG_3752.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15.5.2020 at 21.59, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Vielä Pilvenveikkojen ryhmäkuvasta: eikö kolmas henkilö oikealta (käveilykeppi kädessä) ole Viljo Lehtinen (Kössi Partosen hyvin leikatun tukan takana)?

Kyllä, hän (keppi kädessä) on nimenomaan Viljo Lehtinen, sain tähän myös Raimo Malkamäen vahvistuksen. Lehtinen on muuten edelleen voimissaan. Hän oli konekivääriampuja-sähköttäjä. 

Siinä Juha Ritarin aikaisemmin laittamassa ryhmäkuvassa johon löysin henkilöiden nimet, kaikki eivät suinkaan ole Mersu-pilotteja vaan Pilvenveikkoja jotka koottiin ryhmäkuvaan. Se hieman sekoitti pasmat, kun kyseessä oli Mersu-tilaisuus. Tämän halusi myös Raimo Malkamäki korjata ja oikaista. Siinä kuvassa tunnistin väärin Viljo Lehtisen hävittäjälentäjä Lasse Lehtoseksi (samaa näköä!). 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.5.2020 at 09.19, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Oikeanpuoleinen "taidekuva" on albumistani ja kuvattu ns. Kokis-kameralla kevättalvella 1967. 

Silloin kun minä olin vuoden vanha, niin Raimolla jo oli kamera!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.5.2020 at 19.43, Heikki Paronen kirjoitti:

- toisessa  kuvassa seisoo Lentomestari Onni Paronen jo kulahtaneen 507: edessä, oikean siinen tyven peitepelti puuttuu koneesta ja koneen ulkoasu on jo muutoinkin rähjänen

-kolmannessa kuvassa 507 juusi jalustalleen nostettuna, vielä hyvässä vaikkakin oudossa maalausasussa

Heikki, onko näiden valokuvien kuvausajankohta tiedossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25.4.2020 at 11.17, Raimo Heikkinen kirjoitti:

MT-452b.JPG

Pieni lisäys ("sivujuoni") vielä tähän vanhaan ketjuun. Löysin sattumalta pari kuvaa Me 109 koneista jossa se numero on myös iso ja hieman epätavallisesti sivuperäsimellä. Kuvien teksti "Soviet war correspondents inspect abandoned German me-109 fighters at an airfield near Berlin; may 1945"

Lähde: https://bmachine.tumblr.com/post/187796516751/soviet-war-correspondents-inspect-abandoned-german

(ja vielä yksi kone lisää: https://gr.pinterest.com/pin/291959988327156118/ )

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/10/2022 at 19.23, Mika Laakso kirjoitti:

Kaveri laittoi kuvia MT-507, ei tiedä mistä.

Peruuta tämän säikeen kakkossivulle alkuun (21/4/2020). Rissalan näytös keväällä 1971, Vesku Ronkainen ohjaamossa ja Pertti Liikka(?) siiven tyvessä valmistautumassa(?) pumppaamaan. Pumppu kakkoskuvassa.

Rodney

P.S. Hienoja kuvia!

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Pvm. ja typo.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Evl Erkki Heinilä lensi viimeisen Messerschmitt Bf 109 -lennon Suomessa Utissa 13.3.1954. Kone MT-507 rullaamassa kentällä lennon jälkeen. Falin. Leo Suomen Ilmailumuseo

507-1.jpg

507-2.jpg

MT-507-3.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunnostettu MT-452 Rissalassa vuonna 1970. Kone tuotiin Uttiin ja nostettiin jalustalle 16.9.1970.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
korjailtu päivämääriä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään