Pasi Pirttikoski

Purjelentokoulutusta Puolassa 1934

9 viestiä aiheessa

Ylioppilas Aimo Siro kävi yhtenä viidestä suomalaisesta Puolassa kesällä 1935. Kyseessä oli purjelentokoulutus, joka jatkui edellisvuodesta. Kuvassa jutun Aero 10/35 lehteen kirjoittanut lentäjä nousee koneeseen laskuvarjonsa kanssa.
Mutta lensivätkö suomalaiset jo vuotta aikaisemmin (1934) koneilla, joissa käytettiin laskuvarjoja? Jos lensivät niin he olivat tiettävästi ensimmäisiä varjoja käyttäneitä (lennolla mukana) purjelentäjiä. Ja jos lensivät, niin pääsivätkö kaikki suomalaiset kyseisille lennoille?

msIMG_8018.jpg.7d60e493030f7518576cdb46160084b8.jpg

Nämä kuvat voisivat auttaa mutta kun ne eivät näy enään.

Aero 10/34 lehdessä oli juttua Puolan ensimmäisestä koulutusreissusta.
Tässä alla vielä koko juttu Aero 10/35 lehdestä.
msIMG_8020.thumb.jpg.dd37c3c9844145e37bde4dfcb5291345.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä Jukka,

muistin että olin nähnyt tämän albumin, ja imuroinut siitä joitakin sivuja - mutta juuri nyt niitä en löytänyt tietokoneestani! 

Pidin syksyllä 2016 Varsovassa pidetyssä puolalais-suomalaisessa historiakonferenssissa esitelmän Puolan ja Suomen ilmailukontakteista kautta aikojen. Voin ylpeänä todeta että minun kalvosarjani alkaen ym. purjelentoalbumista, jatkaen talvisotaan lähdössä oleville puolalaisille vapaaehtoisille lentäjille luvatuilla Caudron CR.714 koneilla (Vesivehmaalla ollut Caudron-hävittäjä lainattiin joitakin vuosia sitten Krakowin ilmailumuseolle), sekä LeLv 46:n DN-koneita koristaneella puolalaisen biisonivodka- pullon etiketillä (joka Lapin lennoston tunnuksena nyttemmin on maalattu muutamaan Hornetiin!), sekä myös mainiten internoitujen puolalaisten lentäjien salaista lentokonerakennushanketta, herätti puolalaisyleisön keskuudessa sangen suurta kiinnostusta - mitä muut suomalaiset esitelmänpitäjät suuresti ihmettelivät!   

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Puolan kuvat ovat tallessa Ilmavoimamuseossa ja siitä voi selata täältä:

https://ilmavoimamuseo.fi/ajankohtaista/merkittava-valokuva-albumilahjoitus-museolle/valokuvia-purjelennon-alkutaipaleelta/

Jukka

Harmi, että ovat liian nuoria (vasta vuodelta 1935) joskin sivun 33 kuvat varmistavat varjojen käytön.
5e9dde65e1c1c_Ilmailumuseonalbumista(1935).jpg.01e939e56246704a9f299ba3ea99cb40.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

sekä myös mainiten internoitujen puolalaisten lentäjien salaista lentokonerakennushanketta,

Onko mahdollista saada lisätietoa tästä tapauksesta?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesa-Petri, kyseessä on ns. Mojatze-projekti, jotka Suomessa internoidut puolalaiset lentäjät ja lentomekaanikot rupesivat väsäämään välirauhan aikana. Jukka Nisula on tästä kirjoittanut tyhjentävän artikkelin Feeniks-lehdessä nro 4/2015, joten jätän puheenvuoron Jukalle!

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Vesa-Petri, kyseessä on ns. Mojatze-projekti, jotka Suomessa internoidut puolalaiset lentäjät ja lentomekaanikot rupesivat väsäämään välirauhan aikana. Jukka Nisula on tästä kirjoittanut tyhjentävän artikkelin Feeniks-lehdessä nro 4/2015, joten jätän puheenvuoron Jukalle!

Kiitos Calle.

Tämän Suomen oloissa erikoisen Mojatze-projektin tutkiminen eri käänteineen ja siitä 10-sivuisen artikkelin kirjoittaminen oli erittäin mielenkiintoinen projekti! Siitä iso kiitos menee Ouluun Mikko Jaakkolalle, joka auttoi minua materiaalin ja valokuvien hankinnassa. En ala tänne skannaamaan koko artikkelia, koska se on pitkä ja ei suoranaisesti kuulu edes tämän ketjun otsikon alle. Vesa-Petri, jos haluat artikkelista ja Mojatze-projektista enemmän tietoa, niin ota yhteyttä vaikka yksityisviestillä.

Kyseisen lehden 4/2015 voi tilata alkuperäisenä painoksena suoraan myös Ilmailumuseoyhdistyksestä.

https://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/feeniks/39

Jukka

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka,

Tilaan ensiksi tuon Feeniksin ja katsotaan millaisia kysymyksiä siitä nousee. Ja jos ystäviltä puolasta tulee lisäkysymyksiä.

t. Vesa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään