Carl-Fredrik Geust

Jak-16 Malmilla kesällä 1948

7 viestiä aiheessa

Liittyen äskeiseen keskusteluun Jak-12 koneesta, minun täytyy myöntää että mielikuvassani tuli sotkettua Jak-16 matkustajakoneprotoon, joka todellakin kävi Suomessa NL:n teollisuusnäyttelyyn liittyen touko-kesäkuussa 1948. Oheinen kuva (joka sopivasti löytyi kovalevyltäni) on peräisin IImavoimamuseolta.

Vaikka YYA-vuonna varmaan on ollut ns. poliittisia paineita hankkia Jak-16 koneita Suomeen, onneksi näin ei kuitenkaan tehty - mahdollinen kauppa tyypin toisen protoraakileen lyhyen esittelyn jälkeen olisi varmaan päättynyt sekä tekniseen että kaupalliseen katastrofiin. Tiettävästi rakennettiin ainoastaan kaksi Jak-16 protoa. Onko samassa kuvassa oleva amerikkalainen C-47 USA:n sotilasasiamiehen käytössä, vai onko tämä kone "sopivasti" tuonut omia asiantuntijoita Suomeen NL:n teollisuusnäyttelyn ajaksi? Valitettavstia C-47:n rekisternumeroa ei pysty lukemaan kuvastani, mutta ehkä jollakin on parempi vedos? 

KSIM79963 0129, Malmi crop.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA:n C-47:n pyrstössä on numero 349560. Tuo kone kävi Utissakin, jolloin lennoston mekaanikot uttilaisen erikoisen vieraanvaraisuuden osoituksena hoitivat salaa nokkaan Hävittäjälentolaivue 33/34:n tunnuksen, piikkinuijalla varustetun ankan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain "luotettavalta taholta" tiedon että C-47 kone 42-93066 oli USA: n sotilasasiamiehen käytössä. Asia on käsiteilty Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 4/2012.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

USA:n C-47:n pyrstössä on numero 349560. Tuo kone kävi Utissakin, jolloin lennoston mekaanikot uttilaisen erikoisen vieraanvaraisuuden osoituksena hoitivat salaa nokkaan Hävittäjälentolaivue 33/34:n tunnuksen, piikkinuijalla varustetun ankan.

"Yhdysvaltain Helsingin lähetystöllä oli käytössään ainakin kaksi Douglas C-47 -konetta, tiettävästi numerot 049560 ja 0-77204. Toisen nokkaan ilmestyi Hävittäjälentolaivue 34:n nuijaharakka syystä että ilmailuasiamies ja Mustang-pilotti Cullen A. Brannon Jr. sai halajamansa MT-tyypit Utissa 27.4.1948 MT-479:llä. Uttilaiset järjestivät tyypit salaa esikunnalta ja virka-ajan jälkeen. Tapauksesta on Pentti Mannisen artikkeli valokuvineen Suomen ilmailuhistoriallisessa lehdessä 4/2012. Sen yhteydessä on kuva C-47:n nokasta harakoineen, mutta tunnuksen alla ollut Suomi-teksti ei näy kuten tässä kuvassa. Toisen C-47:n nokassa oli proosallisempi Yhdysvaltain lippu."

Jukka Rauniota lainatakseni.

Muokattu: , käyttäjä: Antti Lappalainen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Toisen nokkaan ilmestyi Hävittäjälentolaivue 34:n nuijaharakka syystä että ilmailuasiamies ja Mustang-pilotti Cullen A. Brannon Jr. sai halajamansa MT-tyypit Utissa 27.4.1948 MT-479:llä. Uttilaiset järjestivät tyypit salaa esikunnalta ja virka-ajan jälkeen.

Kyllä lento on viety MT-479:n konepäiväkirjaan sekä HLe.Lv.31:n laivuepäiväkirjaan ihan normaalisti omalle paikalleen;

Maj Brannon (U.S.A.). kello 18:20-18:40. Tyyppilento. 20 min./2000 m.

Lentorykmentti 3:n komentajana oli tuolloin ev. luutn L. Bremer ja HLe.Lv.31:n (jonka kone MT-479 oli) komentajana maj V. Karu.

Mikäli jos Brannon oli Utissa kyseisenä päivänä jo kello 13:05 ja katseli kentälle päin, oli hänellä tilaisuus nähdä Mersulla tehty mahalasku kun kers Wiik/MT-496 tuli Hammassyrjänmäen ja takahallin välistä laskuun telineet ja laskusiivekkeet sisällä (muuten ei olisi päässyt kenttäalueelle). Syynä potkurin säätokoneiston rikkoutuminen, jonka seurauksena moottori täristi ja kierrokset putosivat. Se oli MT-496:n viimeinen lento ja kone poistettiin käytöstä.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivoin tuon Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden 4/2012 esiin. Siinä on tosiaankin 2 eri kuvaa alunperin Onni Parosen kokelmista, C-47 nokallaan Hävittäjälentolaivue 34/33:n lintu ja toisessa kuvassa C-47-koneen amerikkalainen miehistö taustana koneen pyrstö, jossa näkyvissä numerot 29306. Minä kun olen ollut käsityksessä, että tässä alla olevassa kuvassa olisi kyse juuri tuosta amerikkalaisten vierailusta Utissa. Kuva on Henrik Suokkaalta (lekomekaanikko ja myöhemmin kuljetusjoukkueessa Utissa) ja kuvan oikeanpuoleinen henkilö on mekaanikko Esko Laiho, joka sotavuosia ja aivan viimeisiä virkavuosia (hallipäällikkönä Rissalassa) lukuunottamatta teki virkauransa Utissa. Toista henkilöä en tunnista (ehkä Veikko Laatikainen??). Olisiko jenkit tehneet Uttiin useampia käyntejä?

 

Heikki Suokas FS.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään