Timo Karppinen

Kuka määrää lentonumeron?

10 viestiä aiheessa

3 tuntia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Olen vuokraamassa charter-konetta. Kuka sen lentonumeron määrää? Voinko saada itse valita tunnuksen?

Yhtiö päättää käyttämänsä koodin itse, mutta alkuosa määräytyy yhtiötunnuksen mukaan, jos sellainen on käytössä. Numeroita on kaksi erilaista, toinen on se matkustajille näkyvä IATA-koodi (esim. Finnairilla AY) ja toinen varsinaisen lennon suorittamiseen lennonjohdon kanssa käytettävä ICAO-koodi (esim. Finnairilla FIN, callsign FINNAIR). Eli esimerkiksi lento AY1416 = FIN6EA = FINNAIR SIX ECHO ALPHA. Toinen esimerkki, British Airwaysin kansainvälisen lennot, IATA: BA, ICAO: BAW, callsign: SPEEDBIRD.

Numerot voivat olla myös sinänsä samat, esim. AY005 on FIN5. Yhtiö päättää molemmat, rahalla varmaan pystyy tuohonkin vaikuttamaan, niitä vekslataan lennonumeroista erilleen ainakin sen takia, että yhtiöllä ei olisi liian samanlaisia callsigneja samalla alueella ilmassa samaan aikaan; siis turvallisuusasia. Jos yhtiöllä ei ole yhtiötunnusta, silloin se suorittaa lennon koneen rekisteritunnuksella.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli tästä mieleen että miksi Helsinkiin ainakin ennen lentänyt Pskovavian kone käytti callsignina PSW:tä PAPA SIERRA WHISLEY eikä "Pskovaviaa" vaikka tuo kai on heidän callsign... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

miksi Helsinkiin ainakin ennen lentänyt Pskovavian kone käytti callsignina PSW:tä PAPA SIERRA WHISLEY

No, ei ainakaan ollut pelkoa, että ATC olisi kutsunut Paskovaviaa.

Rod :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Tuli tästä mieleen että miksi Helsinkiin ainakin ennen lentänyt Pskovavian kone käytti callsignina PSW:tä PAPA SIERRA WHISLEY eikä "Pskovaviaa" vaikka tuo kai on heidän callsign... 

Harvinaisemmat ICAO-koodiin liitetyt kutsutunnukset eivät aina ole lennonjohtajan muistissa ja eivät välttämättä selviä edes lennonjohtojärjestelmän tietokannasta, jota aika ajoin päivitetään manuaalisesti. Aktiivinen lennonjohtaja voisi tarkistaa tiedon esim. ICAO DOC 8585:sta, mutta liikenteen hoitamisen keskellä on usein vaivattomampaa käyttää radioaakkosia, mikä sekin on ihan yhtä oikein. Radioaakkosten käyttäminen kutsutunnuksen sijaan on usein myös lentäjälähtöistä, varsinkin pienillä tuntemattomammilla yhtiöillä, koska käytäntö on heille osoittanut, että heidän virallinen kutsutunnuksensa on huonosti tiedossa.

Muokattu: , käyttäjä: Kalle Heinonen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Pekka Salo kirjoitti:

:lol:Voi tuota lehteä..

"Lentonumerot perustuvat kansainväliseen standardiin, jonka mukaan tunnuksessa pitää olla kaksi kirjainta ja enintään neljä numeroa."

...paitsi että missään ei sanota, että pitää olla kaksi kirjainta, vaan voi olla myös kirjain ja numero (kummassa tahansa järjestyksessä)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep,

Kirjaimet loppuivat jo aikaa sitten, Siksi nykyään näkyy niitä kirjain-numero yhdistelmiä. Tuo kansainvälinen standardi on pitkältii IATA reccomendation.

 

p

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Pekka Salo kirjoitti:

Jep,

Kirjaimet loppuivat jo aikaa sitten, Siksi nykyään näkyy niitä kirjain-numero yhdistelmiä. Tuo kansainvälinen standardi on pitkältii IATA reccomendation.

p

Ei suositus, vaan IATA:n vaatimus, kun kyse on IATA-koodista. Tietysti muitakin koodeja saa keksiä, mutta ne eivät ole IATA-yhteensopivia. Tunnuksen (designator) vuosimaksu on tänä vuonna 5700 USD / tunnus ja tunnukset määrää IATA. Perusteena IATAn IATA Passenger Services Conference Resolution 762.

Se on toki totta, että mistään yleisestä standardista ei ole kyse, vaan sinällään IATAn sisäisestä asiasta.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/8/2020 at 11.46, Kalle Heinonen kirjoitti:

Harvinaisemmat ICAO-koodiin liitetyt kutsutunnukset eivät aina ole lennonjohtajan muistissa ja eivät välttämättä selviä edes lennonjohtojärjestelmän tietokannasta, jota aika ajoin päivitetään manuaalisesti. Aktiivinen lennonjohtaja voisi tarkistaa tiedon esim. ICAO DOC 8585:sta, mutta liikenteen hoitamisen keskellä on usein vaivattomampaa käyttää radioaakkosia, mikä sekin on ihan yhtä oikein. Radioaakkosten käyttäminen kutsutunnuksen sijaan on usein myös lentäjälähtöistä, varsinkin pienillä tuntemattomammilla yhtiöillä, koska käytäntö on heille osoittanut, että heidän virallinen kutsutunnuksensa on huonosti tiedossa.

Tässä kuvaava keskustelu lennonjohdon ja Norwegianin (Rednose, eli UK AOC) välillä kommenttisi jatkeeksi: 

 

Muokattu: , käyttäjä: Robin Karinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään