Ilkka Mäkelä

Muutamia hihamerkkejä, etupäässä USA:sta

18 viestiä aiheessa

Laitan jatkoa Ilkan aloittamalle säikeelle, mutta Fuerza Aerea Mexicanan laivue-, lennnosto-, lentotukikohta- ja muita yksikkömerkkejä. Hankin ne työmatkalla Meksikossa vuonna 2015, jolloin FAM:lla oli 100-v synttärivuosi. Mexico Cityn lähellä Santa Lucian lentotukikohdassa oli puolustusvälinenäyttely ja joka päivä näyttelyn aikana lentonäytös. Merkit sain hankittua tukikohdan virkapukukaupasta.

Varsinaisena yleisöpäivänä kolistelivat T-6 Texan II koneet ohilennon jälkeen, kun selällään ollut johtokone kääntyi takaisin vatsalleen. Toinen kolistelijoista tuhoutui, mutta pilotit selvisivät. Alkaa noin kohdasta 14:25.  https://www.youtube.com/watch?v=KC7_5M25JDg  

Ehkä näytösten parasta antia minulle olivat massahypyt ja Casojen muodostelmalähtö. Yleisöä kohti lennettiin yksitellen ja muodostelmassa sekä myös llikehtien. Onneksi näyttelyosastomme oli lentokonehallissa alueen toisessa päässä.

Ohessa linkki wikiin FAM:sta, josta löytyy tietoa merkkien laivueista ja tukikohdista yms. https://en.wikipedia.org/wiki/Mexican_Air_Force

Konetyyppejä eri valmistajilta FAM:lla on kuin Ilmavoimilla Jatkosodassa. Mutta mitä useampi konetyyppi, niin sitä enemmänhän kaikki hyötyvät! 

Rodney :cool:

Laivueet 101-302.                                        .FAM_EA101-EA302.thumb.jpg.94fb0ed992a6b2efbe795e14a8a64123.jpg

Laivueet 303-502, Lennostot 1-5 (Grupo), ilmavalvontalaivueet 1-3 (tutka) ja koulut.FAM_EA303-CEPAM.thumb.jpg.50653026b4da78a6a3e5e013e5118a15.jpg

Koulut, FAM 100-v ja lentotukikohdat 1-18 (Base Aerea Militar).FAM_CdA-BAM18.thumb.jpg.eac6fe8f9615915510a75347262065be.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pengoin säilytyslaatikoitani tänään ja löysin lisää kamaa. Kävin työmatkoilla Iranissa 1980-luvun lopulta 2000-luvun alkupuolelle, kunnes kauppasaarto alkoi. Oheiset merkit on hankittu Teheranissa Imaam Khomeinikadun sotilaskaupoista valtaosin vuosituhannen vaihteessa, kun broderaattuja merkkejäkin jo löytyi. Kopterimerkit ovat Army Aviationin ja  niissä on IRIAA:n lentäjän siipi merkin yläosassa..

Nuo pikkumerkit ovat sodan ajalta (1980-1988), enkä tiedä mitä ne ovat. Konetyyppikään ei soita kellojani IRIAF:n tyyppejä chekatessani. Valitettavasti mukaan ei ilmeisesti tullut yhtään F-14 Tomcat merkkiä. Saattaisi olla kovaa kamaa keräilypiireissä. En nyt laita lentävän henkilökunnan siipiä mukaan, kun tuo otsikko on hihamerkkejä. Siipiä löytyisi huomattavasti enemmän.

Rodney

P.S. Olin sodan viimeisenä kuukautena muutaman päivän Kermanshahin (silloin Bakhtaran) lentokentällä asentamassa ja kouluttamassa. Kenttä on/oli myös IRIAA:n kopteritukikohta. Google Earthissa kun zoomaa kentän koronavirusplattoihin niin näkee aika monta Cobraa.

5ec57c4a611b3_IranAviationPatches.thumb.jpg.902c62fb609abbe09143f524d248777b.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2002 kävin Chilessä työmatkalla FIDAE puolustusväline- ja ilmailunäyttelyssä. Sieltä hankin hyppy(lento)haalariini DHC-6 Twin Otter merkin. Chilen Ilmavoimilla on merkit jokaiselle konetyypille ja niillä lentävälle tai muuten työskentelevälle henkilöstölle. Valitettavasti olin edellisenä viikkona lomalla Floridassa lätkyttänyt ylimääräiset rahani Robbarilla taivaan tuuliin, joten pihistelin, enkä hankkinut koko merkkisarjaa.

DHC-6 Twin Otter, Fuerza Aerea de Chile.5ecc28496439f_FAChTwinOtter.jpeg.4c051dea5b46793e823cf016b6f9b37b.jpeg

Taisi olla kaksi vuotta myöhemmin, kun näyttely oli seuraavan kerran, niin pyysin sinne menevää työtoveriani tuomaan muutaman Twin Otter-merkin lisää. Ei mennyt ihan putkeen, mutta nyt minulla on sentään kaksi erilaista FACh:n merkkiä.

Rodney :cool:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chilean_Air_Force

Cessna A-37, Fuerza Aerea de Chile.5ecc2b01e4fc9_FAChA-37.thumb.jpeg.9d363b2c6e82cc3ed8e53f8f5e1b2543.jpeg

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perun Ilmavoimien merkkejä minulla on vain kaksi. Molemmat hankittu työmatkalla Limassa SITDEF 2011 näyttelyssä.

Rodney

          Fuerza Aerea del Peru. Perun Ilmavoimat.                        FAP Grupo Aereo No.6. MiG-29 laivue.5eceb11f810a3_FAPpatches1.thumb.jpeg.8777a622c5603c8000ab7df7f9db10a4.jpeg

FAP Grupo Aereo No.8. Kuljetuslentolaivue.5ed5503d12dd5_FAPGrupoAereoN8.thumb.jpeg.95e6205efa1d963c2929741dc3904e70.jpeg

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Peruvian_Air_Force

https://dibie.fap.mil.pe/index.php/component/sppagebuilder/92-estilo-de-vida

https://es.wikipedia.org/wiki/Fuerza_Aérea_del_Perú

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Lisätty Grupo Aereo No.8. Kuljetuslentolaivueen merkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/20/2020 at 22.04, Jorma Kosonen kirjoitti:

Valitettavasti mukaan ei ilmeisesti tullut yhtään F-14 Tomcat merkkiä.

Löytyi kuitenkin IRIAF:n F-4 Phantom II merkki.

Lisäksi nuo aiemman postin kaksi viimeistä pyöreätä Iranin patchia olisivat ilmavoittomerkkejä 1980-1988 sodasta.  https://allbadges.net/en/badge/17801   https://allbadges.net/en/badge/17799  

Rodney

P.S. Tuo linkin kommentti "The patch shows number of aerial victories (number below)" ei pitäne paikkaansa, sillä merkissä "17801" numero on "20". Merkissä "17799" numero on "1", vaikka nuoli onkin lävistänyt puolenkymmentä konetta. Numero on merkin alalaidassa kello kuudessa.

5ed14f19f02ab_IRIAFF-4PhantomII.jpeg.6022ee82cc125da45d252eaf50cf6f31.jpeg

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oheiset Republic of China Army Aviation'in (Taiwan) merkit olen hankkinut työmatkoillani Tainanissa Tykistökoulun portin edessä olevasta sotilaskaupasta. Yksi RoCAA:n helikopteritukikohdista on Tainanissa (Kueijen). Olen myös käynyt lähellä Taipeita olevassa RoCAA:n tukikohdassa Lungtanissa, mutta siellä sain vain viimeisen parturin tekemän hiusteni leikkuun ja senkin kasarmin käytävällä (1990).

Rodney

P.S. Lisäsin aiempaan Fuerza Aerea del Perun settiin kolmannen merkin; FAP Grupo Aereo No.8. Kuljetuslentolaivue.

http://www.taiwanairpower.org/army/index.html

Bell UH-1H. Ensimmäinen vasemmalta 601st Air Assault Group(?). https://www.scramble.nl/orbats/taiwan/army5ed552b43492f_ROCAAUH-1.thumb.jpeg.fa4267b70395177751e9bc3640249131.jpeg

Bell AH-1W Super Cobra.                                                                                             602nd Air Cavalry Brigade (Hsinsher).5ed552f8b407b_ROCAAAH-1W.thumb.jpeg.2e246bef8491a4dfbcfd41bc3bb131e3.jpeg

Bell OH-58D Kiowa Warrior (2nd Aviation Group?)5ed5532a4bb21_ROCAAOH-58DKiowaWarrior.thumb.jpeg.7c6ed37fc930773bdfc6bd2e0b052aef.jpeg

Boeing CH-47 Chinook5ed5537501a33_ROCAACH-47Chinook.thumb.jpeg.f13553171d9c423af874b661558f63a7.jpeg

Bell TH-67(?)5ed553976e2fe_ROCAA226722.thumb.jpeg.030524a6a18cbe8d4f2944833ad0da0e.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
601st AAG ja linkki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä merkki oli ajankohtainen noin 30 vuotta sitten. Sain tämän aikanaan eräältä Ilmavoimien lentäjältä. Oletan, että merkin on teettänyt F-18 Hornetin valmistaja? Merkki on iso, halkaisijaltaan noin 14.8cm. Vaatisi siis vähintään Bull Mentulan hihan.

Löytyykö merkistä tietoa FF:ssa?

Rodney

5ed6b928ac150_FA-18HornetFAFEvalTeam.thumb.jpeg.ec8e962c3a079c7f3e6fc1fe8f21a4fc.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rodneyn Hornet-merkki saattaa olla ajalta kun lentäjämme saivat tyyppikoulutusta USA:ssa? Itse sain kaverilta tarroja jotka liittyvät tutka- ja asepuolen Hornet-koulutukseen USA:ssa. Mutta ne ovat vain tarroja (ja vielä liimattujakin) eikä niitä sovi laittaa tähän esille.

Tässä on kaksi varmasti aitoa kotimaista palveluksessa käytettävää kangasmerkkiä:

IMG_3781.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain merkin, kun suoritin kyseisen nettikurssin Delftin teknillisessä yliopistossa. Olisiko oikein papukaijamerkki.

P1020944___.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa hihamerkki omasta kokoelmasta, ostettu 1985...1995 välillä Meiringenin lentokentän (LSMM) luolista. Jostain kumman syystä myytiin laivueen 1 merkit (vaikka perinteisesti laivue 8 oli samaan aikaan palvelussa kuin me). Kalusto Northrop F5-E Tiger II. Molemmat laivueet näköjään lakautettu (lähde: https://old.hermannkeist.ch/fliegerstaffeln.html ). Luolat uudelleenrakennettu 1997? jälkeen, Hornettia varten.

20200730_032009.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan vielä yksi siviilimerkki. Sain tämän vuonna 2009 Oshkoshissa Cessnan osastolla, kun olin kertonut tehneeni ensimmäisen yksinlennon 150:llä 24 vuotta aikaisemmin.

P1030185__.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa neljä Italian Ilmavoimien (Aeronautica Militare Italiana - AMI) lennostojen (Stormo) merkkiä 1980-luvun puolivälistä, kun olin paljon työmatkoilla AMI:n tukikohdissa. Merkit on hankittu sekä tukikohdissa, että AMI:n museosta Vigna di Vallesta. AMI:n Stormojen ja Aerobrigatan merkit olivat tuolloin tyypillisesti muovipäällystettyjä ja kangaspohjaisia.

Rodney

2° Stormo, Udine - Rivolto. Samassa tukikohdassa Pohjois-Italiassa on sijoitettuna myös 313° Gruppo Addestramento Acrobatico eli Frecce Tricolori.

3° Stormo, Villafranca (Verona). Tuolloin vielä F-104 Starfighteria operoiva lennosto, nykyään ei-lentävä tukilennosto.

4° Stormo, Grosseto. AMI:n vanhin lennosto, joka nykyään operoi Eurofighter Typhoonia. http://www.jetwashaviationphotos.com/4--stormo-typhoons--grosseto.html

5° Stormo, Rimini-Cervia. Tuolloin F-104 Starfighteria operoiva lennosto, joka deaktivoitiin vuonna 2010, kun Eurofighter Typhoon korvasi F-104:n jälkeen välimallina palvelleen F-16 tyypin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Structure_of_the_Italian_Air_Force

5fb56b4e7942a_AMI-Stormo2-5.thumb.jpeg.0ba4d559f7cc52392199367caff78583.jpeg

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkan AMI:n lennostojen merkeillä.

Rodney

6° Stormo, Brescia - Ghedi. Punaiset pirut yhdistetään usein laskuvarjojääkäreihin. Italian ilmavoimissa punaiset pirut (Diavoli Rossi) on 6. Lennosto (Stormo), joka oli jo tuolloin (1985) aloittanut operoinnin Panavia Tornadolla. Lennosto saa seuraavaksi kalustokseen F-35 Lightning II tyypin. http://www.jetwashaviationphotos.com/italian-air-force-tornados.html

8° Stormo, Cervia - Pisignano. Operoi tuolloin Aeritalia (Fiat) G-91Y hävittäjäpommittajaa. Lennosto deaktivoitiin vuonna 1995.

9° Stormo, Grazzanise. Perustettiin uudelleen vuonna 1967 operoimaan F-104 Starfighteria. On nykyisin erikoisjoukkojen (Operazioni Speciali) lennosto ja operoi helikoptereita.

14° Stormo, Pratica di Mare. Perustettu uudelleen vuonna 1976. Operoi kuljetus-, yhteys- ja tankkauskoneita.

https://en.wikipedia.org/wiki/Structure_of_the_Italian_Air_Force

5fb8244ae4ebc_AMI-Stormo6-141.thumb.jpeg.8e5c85791b4e12f4daf0f65f8ba97c81.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Linkki / Typoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää sarjassa Italian ilmavoimien lennostojen merkkejä. Nyt 15°, 30° ja 31° Stormo,

Rodney

15° Stormo, Cervia - Pisignano. Perustettiin uudelleen vuonna 1965 meripelastuslennostoksi. Alussa kalustona esim HU-16 Albatross lentovene (amfibio), mutta tuolloin (1985) jo HH-3F Pelican helikopterit. https://www.airmedandrescue.com/latest/long-read/spotlight-italian-air-force-15th-win   http://www.aeronautica.difesa.it/organizzazione/REPARTI/divolo/Pagine/15Stormo.aspx

30° Stormo, Cagliari - Elmas (Sardinia). Perustettiin uudelleen vuonna 1973 operoimaan Breguet Atlantic meritoimintakoneita. Deaktivoitiin vuonna 2010 ja jäljellä olleet Atlanticit siirrettiin 41° Stormolle.  https://it.wikipedia.org/wiki/30º_Stormo

31° Stormo, Roma - Ciampino. Perustettiin uudelleen vuonna 1965, kun Pratica di Maressa oleva helikopterikeskus (Centro Elicotteri) nimettiin 31° Stormoksi. Vuonna 1973 lennostoon liitettiin valtiollisiin kuljetuksiin käytetyt kiinteäsiipiset lentokoneet. Nykyisin lennosto hoitaa pääasiassa VIP- ja potilaskuljetuksia. https://en.wikipedia.org/wiki/31st_Wing_(Italy)

5fbad0bae387a_AMI15-31Stormo.thumb.jpeg.d8475e67e73a61896d043154e645ed3e.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi AMI:n Stormojen merkkiä lisää; 32° ja 36° Stormo,

Rodney

32° Stormo, Brindisi - Casale. Merkki on hankittu 80-luvun puolivälissä työmatkalla Brindisissä. Vuonna 1967 uudelleen perustetulla lennostolla oli tuolloin kalustonaan Gina eli Fiat G-91koneet. Nykyään lennosto sijoituspaikkana on Foggio-Amendola. Se operoi UAV systeemejä ja on myös saamassa F-35 kalustoa.

https://en.wikipedia.org/wiki/32nd_Wing_(Italy)   http://www.aeronautica.difesa.it/organizzazione/REPARTI/divolo/Pagine/32Stormo.aspx

36° Stormo, Gioia del Colle. Lennoston kalustona on nykyään Eurofighter Typhoon.  http://www.aeronautica.difesa.it/organizzazione/REPARTI/divolo/Pagine/36Stormo.aspx

5fc0113a9ed9f_AMI32-36Stormo.thumb.jpg.db428195ff06783fa5fd44da5d9d389f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään