Maria Korhonen

Finnair lopettaa pysyvästi Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot

303 viestiä aiheessa

Suomessa asuva italialainen on lentänyt kolme "harvinaista reittiä harvinaisilla konetyypeillä" ja tehnyt pitkän raportin englanniksi Travel Radar-sivustolle.

Lainaa

Between 2020 and 2021, Finland has become an unknown paradise for aviation enthusiasts: some of the rarest planes, from the rarest airlines, are flying a couple of domestic routes. TravelRadar has tested out three different routes, with some unusual aircraft, between the capital Helsinki and three smaller cities around Finland!

https://travelradar.aero/report-flying-rare-planes-finland/

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16.6.2021 at 16.16, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Ihan alkuperäiseen otsikonmukaiseen asiaan palatakseni, Finnair veti juuri punaiset rastit Turun ja Tampereen päälle aina maaliskuun 2022 loppuun saakka.

 

 

Nyt on rastit vedetty Tampereen ja Turun kohdalla toukokuun 2022 alkuun saakka. Liikenne ei siis ala 27.3.2022 joka oli edellinen aiottu ajankohta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Tampere ja Turku siis jatkuvat (lentokoneella) ensi yönä kun molemmat lähdöt lähtevät klo 00:05 Vantaalta.

Ja Finnair vastuullisesti laittoi sitten Embraerit molemmille reiteille ettei tarvitse pöristellä potkureilla. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Finnair vastuullisesti laittoi sitten Embraerit molemmille reiteille ettei tarvitse pöristellä potkureilla. 

Lyhenikö lentoaika merkittävästi ?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Juha Juurikas kirjoitti:

Lyhenikö lentoaika merkittävästi ?

Vaikea sanoa. Edelliset ATR-lennot näillä reiteillä lennettiin 16.3.2020 ja niistä on vaikea löytää enää kellonaikoja.

Eilen kuitenkin AY269 Tampereelle 23 min ja AY229 Turkuun 22 minuuttia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atraimella kun tuli lennettyä aina joskus TMP-HEL, niin lentoajat olivat luokkaa 25-35 minuuttia. ANs kattoo, koska atraimet palaavat Tampereen reitille, en oikein jaksa uskoa että Finnair käyttää koko ajan emppuja tällä reitillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kertaa molempia reittejä lentänyt Saabilla, ATR:llä ja Empullakin. Eipä noilla paljoa eroa ole lentoajoissa. Minuutti, kaksi, sitä luokkaa. Eniten vaikuttaa ruuhka-aika ja käytössä olevat radat. 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä näppärä tuo yhteys, Bangkokilaiseen (lähtö 00:45) ei ole mitään muuta yhteyttä TMP-HEL-BKK, kuin iltapäivällä lähtevä bussi:

12:55 su Tampere XTP, Tampereen linja-autoasema
Saapuminen16:25 ma Bangkok BKK, Bangkok Suvarnabhumi International
 
Liikennöi Bus Service for Finnair, Finnair
23 h 30 min1 välilasku
 
Melko vastuullista! Hintaakin tuolla oli 200€ enemmän kun jos lähtisi suoraan EFHK:lta. No, saa tuolla ainakin potentiaaliset bussimatkustajat karkoitettua...
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/2/2022 at 18.43, Lasse Kaila kirjoitti:

On kyllä näppärä tuo yhteys, Bangkokilaiseen (lähtö 00:45) ei ole mitään muuta yhteyttä TMP-HEL-BKK, kuin iltapäivällä lähtevä bussi:

Onneksi sinne pääsee muillakin kuin Finnairin myymillä lipuilla. Esimerkiksi tunnin välein junalla Tikkurilaan (josta paikallisjunalla lentoasemalle), tai lähes tunnin välein bussilla Keimolaan (josta paikallisjunalla lentoasemalle). Eikä maksa edes paljoa. Saattaa olla että juuri tuohon aikaan ei ole joukkoa jolle suoraa joukkoliikennettä olisi järkevä järjestää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
02/05/2022 at 18.43, Lasse Kaila kirjoitti:

On kyllä näppärä tuo yhteys, Bangkokilaiseen (lähtö 00:45) ei ole mitään muuta yhteyttä TMP-HEL-BKK, kuin iltapäivällä lähtevä bussi:

12:55 su Tampere XTP, Tampereen linja-autoasema
Saapuminen16:25 ma Bangkok BKK, Bangkok Suvarnabhumi International
 
Liikennöi Bus Service for Finnair, Finnair
23 h 30 min1 välilasku
 
Melko vastuullista! Hintaakin tuolla oli 200€ enemmän kun jos lähtisi suoraan EFHK:lta. No, saa tuolla ainakin potentiaaliset bussimatkustajat karkoitettua...

Yksi kaveri jakoi esimerkin Turusta Roomaan. Finnair linja-autolla Turun lentoasemalta lähtö oli miltei 200 eur halvempi per nenä kuin lähtö Turun linja-autoasemalta. Sama Finnair bussi kulki reitin Turun lentosema - Turun linja-autoasema - Heva. Siinä tapauksessa taas pelkkä lento Heva-Rooma oli kalliimpi kuin lähtö Turusta. Erikoista hinnottelua kaikelleen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian maakuntakentistä vastaava johtaja kritisoi ostoliikennettä;

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008918301.html

Vaikuttaa siltä että Finavia haluaisi sulkea kentät.

Ostoliikenteessä matkustaja maksaa lentomatkan kokonais­kustannuksista keskimäärin alle 10 prosenttia. Noin 60 prosenttia kustannuksista katetaan verovaroista maksamalla tukea lentoyhtiölle. Loput lentomatkan kustannuksista, keskimäärin noin 30 prosenttia matkustajaa kohti, jäävät Finavian tappioksi.”

Mielenkiintoinen tämä 30 prosenttia jonka väitetään jäävän Finavian tappioksi. Lentoyhtiöt maksavat Finavian hinnaston mukaiset laskeutumis-,navigointi ja matkustajamaksut.

Tuon tappioluvun voi ymmärtää vain siten että Finavia laskee vaikkapa Joensuun kentän kokonaiskulut tähän laskelmaan mukaan. Ne menisivät täysin riippumatta näistä lennoista. Nyt sentään kentän työntekijöillä on jotain tekemistä.

Tässä siis Finavian maakuntakentistä vastaava johtaja kertoo Helsingin Sanomissa alaisilleen että heistä on päästävä eroon.

/mn

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Mielenkiintoinen tämä 30 prosenttia jonka väitetään jäävän Finavian tappioksi. Lentoyhtiöt maksavat Finavian hinnaston mukaiset laskeutumis-,navigointi ja matkustajamaksut.

 

Tuon tappioluvun voi ymmärtää vain siten että Finavia laskee vaikkapa Joensuun kentän kokonaiskulut tähän laskelmaan mukaan. Ne menisivät täysin riippumatta näistä lennoista. Nyt sentään kentän työntekijöillä on jotain tekemistä.

Laski ne noista lennoista tai kaikista kaupallisista lennoista ko. kentille, ero ei ole suuri. On jokseenkin täysin selvää, että noilla toimintamäärillä tuollaisen kustannusrakenteen kenttien ylläpito on kannattamatonta ja Finavian lyhyen tähtäimen liiketaloudellinen intressi on sulkea kentät.

Sama koskee myös vaikka tie- tai sähköverkkoa: niissäkin on enemmän ja vähemmän "kannattavia" osia. Silti myös niitä vähemmän kannattavia täytyy ylläpitää ja pitää saatavilla, kyse on yleisestä infrastruktuurista. Jostain käsittämättömästä syystä lakiin ilmailulaitoksen muuttamisesta Finavia Oyj:ksi tai ko. yhtiön yhtiöjärjestykseen ei ole kirjattu suoraa yksikäsitteistä vaatimusta ylläpitää valtion lentoasemaverkon kannattamattomiakin osia.

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Finavian maakuntakentistä vastaava johtaja kritisoi ostoliikennettä;

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008918301.html

Vaikuttaa siltä että Finavia haluaisi sulkea kentät.

Ostoliikenteessä matkustaja maksaa lentomatkan kokonais­kustannuksista keskimäärin alle 10 prosenttia. Noin 60 prosenttia kustannuksista katetaan verovaroista maksamalla tukea lentoyhtiölle. Loput lentomatkan kustannuksista, keskimäärin noin 30 prosenttia matkustajaa kohti, jäävät Finavian tappioksi.”

Mielenkiintoinen tämä 30 prosenttia jonka väitetään jäävän Finavian tappioksi. Lentoyhtiöt maksavat Finavian hinnaston mukaiset laskeutumis-,navigointi ja matkustajamaksut.

Tuon tappioluvun voi ymmärtää vain siten että Finavia laskee vaikkapa Joensuun kentän kokonaiskulut tähän laskelmaan mukaan. Ne menisivät täysin riippumatta näistä lennoista. Nyt sentään kentän työntekijöillä on jotain tekemistä.

Tässä siis Finavian maakuntakentistä vastaava johtaja kertoo Helsingin Sanomissa alaisilleen että heistä on päästävä eroon.

/mn

 

 

Käsittämätöntä puhetta Finavian johtajalta valittaa oman toimialansa saamasta tuesta.  Vielä jokunen vuosi sitten, ennen koronaa, ymmärrettiin Finaviankin tiedotuksessa korostaa sitä faktaa, että lentoliikenne on ainoa joukkoliikennemuoto, joka kustantaa oman infransa yli 100 prosenttisesti.  Nyt sitten ammutaan  omaan jalkaan ja villitään kansaa lentoliikenteen kimppuun...

Eipä valita VR:n johto, kun Väylän kautta kaadetaan verorahoja yli 500 m€/v radanpidon alijäämän tilkkeeksi.  Kansa luulee, että rataverkkoa hoidetaan pyhällä hengellä.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Eipä valita VR:n johto, kun Väylän kautta kaadetaan verorahoja yli 500 m€/v radanpidon alijäämän tilkkeeksi.  Kansa luulee, että rataverkkoa hoidetaan pyhällä hengellä.

Mun mielestä väylävirasto voisi sulkea moottoriteiden pienten kylien liittymät ja keskittyä ydinbisnekseen, moottoriteiden ylläpitoon. Esimerkiksi valtatie 4:ltä voisi sulkea kaikki liittymät Korson ja Renkomäen väliltä siten, että kuitenkin Keravan, Järvenpää E:n ja Mäntsälä E:n voisi avata lisämaksusta yksittäisille mitoittavan liikenteen ajoneuvoille. Muut liittymät voisi poistaa kokonaan.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten käytännössä ostoliikenteen osa eli mainittu 30% valahtaa Finavian maksettavaksi?

Lainaa

Loput lentomatkan kustannuksista, keskimäärin noin 30 prosenttia matkustajaa kohti, jäävät Finavian tappioksi.

EDIT : ai se olikin jo ihmetelty aiemmin.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten toinen ihmettelyn aihe on tämä lause:

Lainaa

Ostoslennoilla matkustajakohtaiset päästöt nousevat monikertaisiksi muihin liikennemuotoihin verrattuna, sillä lennoilla on yleensä vähän matkustajia.

Miten ostoslentojen vähäiset matkustajamäärät vaikuttavat päästöihin ja vielä monikertaisesti lisäävästi?

 

Jani Jolkkonen voisi panostaa pikkasen tuohon ulosantiin ennen kuin kirjottelee mitään blogeja ulkoiseen viestintään.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/2/2022 at 11.40, Tatu Koiranen kirjoitti:

Mun mielestä väylävirasto voisi sulkea moottoriteiden pienten kylien liittymät ja keskittyä ydinbisnekseen, moottoriteiden ylläpitoon. Esimerkiksi valtatie 4:ltä voisi sulkea kaikki liittymät Korson ja Renkomäen väliltä siten, että kuitenkin Keravan, Järvenpää E:n ja Mäntsälä E:n voisi avata lisämaksusta yksittäisille mitoittavan liikenteen ajoneuvoille. Muut liittymät voisi poistaa kokonaan.

Ja noihinkin pitaa asettaa rajoituksia, ja vuoro pitaa varata etukateen.

Samoin pitaa ilmoittaa 30 minuuttia etukateen etta aikoo ajaa ko. tiella, ja miten kauan siella aikoo viettaa aikaa.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin huolestuttavaa ja samalla jossain määrin huvittavaa että liikenneministeri ei vielä vuonna 2022 ymmärrä Finnairin asemaa eikä liiketoimintaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään