Maria Korhonen

Finnair lopettaa pysyvästi Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot

303 viestiä aiheessa

Lainaa

On vaikea kuvitella, että kumppanivaltioiden edustajat, komission johto ja kaupalliset toimijat lentäisivät ensin kotimaastaan Helsinkiin ja sitten köröttelisivät koko päivän junalla tai bussilla maakuntiin vain siitä riemusta, että saavat investoida satoja miljoonia Suomeen

Tuo siis Harakalta lainaus. Miksiköhän tulisivat katsomaan jotain tietokonesalia muualta? Vuoden sisällä tuonkin superkoneen on varmaan ohittanut joku muu Euroopan tehokkaimpana. Miksi pitäisi körötellä päivä Vantaalta , kun lentää voisi Kuopioon ja sieltä autolla eteenpäin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Erittäin huolestuttavaa ja samalla jossain määrin huvittavaa että liikenneministeri ei vielä vuonna 2022 ymmärrä Finnairin asemaa eikä liiketoimintaa.

 

 

Onko Finnair mielestäsi aivan tavallinen pörssiyhtiö jossa voiton maksimointi on ainoa tarkoitus?

Jokaisen Finnairiin sijoittaneen olisi ainakin tullut tiedostaa valtion enemmistöomistuksen tuoma riski. 
 

Toisaalta, jos Finnair olisi yksityistetty kokonaan viime vuosikymmenellä sitä tuskin enää olisi. Eikö ole luonnollista että poliitikot Finnairiin pumppaamansa rahan vastineeksi haluavat ottaa kantaa liiketoiminnallisiin asioihin?

/mn

Muokattu: , käyttäjä: Markus Nyman
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän ketjun sivulla 3 on jo aihe käsitelty kun edellisen kerran asiasta ymmärtämättömät poliitikot hourailivat.

Lainaamani Vesa Puttosen lausunto on edelleen ajankohtainen ja kannattaisi ministerinkin opetella sekä sisäistää.

https://www.flightforum.fi/topic/32709-finnair-lopettaa-pysyvästi-joensuun-jyväskylän-kajaanin-kemin-ja-kokkolan-lennot/?do=findComment&comment=778883

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monta hyvää lentoliikenteen puoltavaa kommenttia tässä keskustelussa. Sitä vain ihmettelen että ette kirjoita esim. lehtien palstoilla! Ne kommentit ei täällä oikein asiaa edistä, kun lähes kaikki on sen liikennemuodon tukemisen kannalla eikä tuo tieto leviä "äänestäjien ja päättäjien" tietoon. Tehokkainta olisi tuoda nuo faktat ja vertaukset mm. moottoriteihin, julkisuuteen muualla.

Ei mulla muuta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Monta hyvää lentoliikenteen puoltavaa kommenttia tässä keskustelussa. Sitä vain ihmettelen että ette kirjoita esim. lehtien palstoilla! Ne kommentit ei täällä oikein asiaa edistä, kun lähes kaikki on sen liikennemuodon tukemisen kannalla eikä tuo tieto leviä "äänestäjien ja päättäjien" tietoon. Tehokkainta olisi tuoda nuo faktat ja vertaukset mm. moottoriteihin, julkisuuteen muualla.

Ei mulla muuta.

Hyvä pointti.  Vaan meinaatko ettei olisi yritetty?  Ilmapiiri maassa vaan on sellainen, että joka ikisessä valtamedian ilmastouutisessa toitotetaan viimeistään sivulauseessa tai jutun kuvituksessa lentämisen kokonaisvaltaista pahuutta. Faktoista viis. Seurauksena esim. Hesari blokkaa jopa juttujensa kommenteista automaattisesti pois kaikki totuutensa vastaiset näkökulmat. Tästä on kertynyt ihan omakohtaista kokemusta kuten myös kansanedustajille kirjoittelusta.  

Oikeampi taho uskottavan ja puolueettomana tiedon julkaisuun olisi LVM.  Vaan eipä ole ministeriöltä julkisuudessa näkynyt avointa selvitystä eri joukkoliikennemuotojen kustannusvastaavuudesta julkisen talouden kannalta.  Kuitenkin lähes kaikki luvut ovat kenen tahansa excelöitävissä ihan julkisista tilinpäätöksistä ja budjeteista.  Arvatenkin ministeriön avoimuuden estää kulloinenkin poliittinen ohjaus ja pelko väärästä lopputuloksesta. 

Itselleni on ihan jees tukea poliittisella päätöksellä esim. rautatieliikennettä vaikka miljardilla eurolla vuodessa kunhan se tehdään avoimesti ja meille maksajille luvut esittäen.  Tämän avoimuuden pitää koskea myös tulevien (?) tunnin/miljardien ratojen maksajilleen aiheuttamaa lisätaakkaa.

 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monta hyvää lentoliikenteen puoltavaa kommenttia tässä keskustelussa. Sitä vain ihmettelen että ette kirjoita esim. lehtien palstoilla! Ne kommentit ei täällä oikein asiaa edistä, kun lähes kaikki on sen liikennemuodon tukemisen kannalla eikä tuo tieto leviä "äänestäjien ja päättäjien" tietoon. Tehokkainta olisi tuoda nuo faktat ja vertaukset mm. moottoriteihin, julkisuuteen muualla.

Ei mulla muuta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tasavertaisuuden tukemiseksi tehdyt uhraukset - 40 miljoonaa euroa reilussa vuodessa:
 

Lainaa

Valtio on ylläpitänyt viittä Finnairin hylkäämää reittiä viime vuoden maaliskuusta lähtien ostopalveluna. Kokkolaan, Kemiin, Joensuuhun, Jyväskylään ja Kajaaniin. Lentoja on tuettu verovaroin jo 40 miljoonalla eurolla. 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on aloittanut yhteyksille jälleen uuden kilpailutuksen, jossa haetaan reittilentoliikennettä valtion tukemana viiden maakuntalentoaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille ensi vuoden heinäkuun loppuun. 

Ostolentoja perustellaan saavutettavuudella ja alueiden yhdenvertaisuudella. Niillä turvataan alle kolmen tunnin matka Helsinkiin.
Valtion tuki jatkuu viidelle lentoyhteydelle vielä ensi vuoden heinäkuun loppuun.


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viitta-maakuntalentoa-on-tuettu-verovaroin-jo-40-miljoonalla-eurolla-vaikka-matkustajia-ei-ole/8483888#gs.8m1sfp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n jutussa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkija kysyy muiden kysymysten lisäksi hyvän kysymyksen uuden tarjouskierroksen perusteluista: 

"Traficomin tarjouspyynnössä sanotaan, että Kajaaniin ja Joensuuhun liikennöivien koneiden on oltava niin suuria, että matkustajien laskettelu- ja golffausvälineet mahtuvat kyytiin.

– On mielestäni iso kysymys, että onko tämä se, mihin halutaan tässä tilanteessa käyttää rahaa. Lippua kohden tuhansilla euroilla tuetaan sitä, että ihmiset pääsevät golfaamaan ja laskettelemaan.

– Toisaalta sitten mietitään, pitäisikö ja miten valtio voisi auttaa pienituloisia lämmitys- ja sähkölaskujen maksamisessa ensi talvena."

Hän kiinnittää huomiota myös siihen, etteivät esim. vientiyritykset ole juurikaan käyttäneet lentoyhteyksiä tuetuista hinnoista huolimatta. 

Mutta muutama kansanedustaja on käyttänyt yhteyksiä kohtuu useasti. Herääkin kysymys, ainakin itselläni, eikö tätä tukihässäkkää voisi lopettaa ja jos joku maksaa lipuista oikean hinnan, niin sitten lennetään. Ei tässä ole kyse niin paljon esillä olleesta alueiden yhdenvertaisuudesta, jos olisi aitoa tarvetta, niin kai niissä koneissa olisi enemmän matkustajia?

Koko juttu löytyy täältä: https://yle.fi/uutiset/3-12575018

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

No vertailuksi voisi nostaa muiden liikennemuotojen tukia - tässä ensimmäisenä junat: https://yle.fi/uutiset/3-12291367

Sinänsä ei täysin validi vertailukohta, kun jutussa ainakin puhuttiin korona-aikana tarvituista tuista kun matkustaminen puolittui vuoteen 2019 verrattuna. Pidemmän aikavälin tuista minulla ei ole tietoa ja osa reiteistä on varmaan jo aiemmin ollut tuettuja. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Timo Hyvönen kirjoitti:

No vertailuksi voisi nostaa muiden liikennemuotojen tukia - tässä ensimmäisenä junat: https://yle.fi/uutiset/3-12291367

Junan ja lentokoneen vertailu samalla reitillä tssä kontekstissa ontuu hiukan. Juna pysähtyy matkan varrella ja sillä voi matkustaa koko matkan tai osan siitä, riippuen matkustajan tarpeista. Lisäksi raiteilla kulkee paljon rahtia , mitä Suomen sisäisillä lennoilla kulkee aika niukasti, jos ollenkaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Junan ja lentokoneen vertailu samalla reitillä tssä kontekstissa ontuu hiukan. Juna pysähtyy matkan varrella ja sillä voi matkustaa koko matkan tai osan siitä, riippuen matkustajan tarpeista. Lisäksi raiteilla kulkee paljon rahtia , mitä Suomen sisäisillä lennoilla kulkee aika niukasti, jos ollenkaan.

 

Ylivoimaisesti merkittävin tuki rautatieliikenteelle on noin 500 m€ vuotuisen radanpidon alijäämän kuittaaminen Väyläviraston budjetissa. Lentoliikenteeltä edellytetään 100 % kustannusvastaavuutta. Rautatieliikenteen kustannusvastaavuus on tasaisesti alle 10 % ihan korona-ajoista riippumatta.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun näillä lennoilla matkustajamäärät selvästi on pieniä, kuinka pienillä lentokoneilla ne voitaisiin operoida ilman että säävarmuus kärsisi kovasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi valtavan iso syy Kemin, Kokkolan, Jyväskylän ja Joensuun pandemiaa edeltäneitä suhteessa pienempiin matkustajamääriin on jatkoyhteyksien puuttuminen. Sattuneesta syystä tiedän, että esimerkiksi Kemin ja Tornion seudulta aika moni valitsi mieluummin junan Helsinkiin jos oli jatkolento sieltä, kuin että riskeerasi omatoimivaihdon tuetuilta lennoilta eteenpäin. Jännästi Kajjjjjjaani, johon operoineella DAT:lla oli jo valmiiksi tietynlaista yhteistoimintaa erään nimeltä mainitsemattoman kotimaisen lentoyhtiön kanssa ja jonka jatkolennoille pääsi Kajjjjjjjjaanista samalla lipulla, oli erittäin hyvällä täyttöasteella jo nyt loppuvaiheessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Maakuntakenttien tarjouskilpailuun osallistui ainakin DAT, Amapola ja Nyxair, kukahan on neljäs?

Topin ovella on hypännyt niin monta maakuntien karvahattulähettilästä että pian voin päivittää tähän ketjuun laittamaani otsikkoa.

/maria

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja niinhän siinä sitten kävikin että kaikki neljä reittiä meni Finnairille niin alhaisilla hinnoilla että kilpailijoilla ei ollut nokan koputtamista.

/maria

Muokattu: , käyttäjä: Maria Korhonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Traficomin uutinen:

Lainaa

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on tehnyt julkisen tarjouskilpailun päätökset reittilentoliikenteen hankkimiseksi valtion tukemana Helsingin ja viiden maakuntalentoaseman välille. Finnair voitti kilpailutuksen kaikilla reiteillä. Lennot alkavat 31.10.2022.

Säännölliset reittilennot kilpailutettiin Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Jyväskylän, Helsingin ja Kajaanin lentoasemien välille sekä kolmioreittinä Helsingin ja Kokkola-Pietarsaaren sekä Kemi-Tornion lentoasemien välille ajalle 31.10.2022–30.7.2023.  

Kilpailutukseen tuli tarjouksia neljältä lentoyhtiöltä: Amapola Flyg AB, DAT A/S, NyxAir OÜ ja Finnair Oyj. Joensuun reitti sai kolme tarjousta, Kajaanin ja Jyväskylän kaksi ja Kemi-Kokkolan reitti yhden. Kilpailutuksen ratkaisuperusteena oli hinta kaikkien tarjouspyynnön asettamien vaatimusten täyttävien tarjoajien kesken.

"Olemme tehneet hankintapäätöksen ja aloitamme nyt sopimusneuvottelut Finnairin kanssa. Neuvottelut pyritään saamaan valmiiksi mahdollisimman pian ja lennot alkamaan suunnitellusti 31.10.2022", kertoo johtaja Pipsa Eklund.  

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/finnair-voitti-viiden-maakuntakentan-lentoliikenteen-kilpailutuksen-kaikilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.8.2022 at 12.33, Maria Korhonen kirjoitti:

Topin ovella on hypännyt niin monta maakuntien karvahattulähettilästä että pian voin päivittää tähän ketjuun laittamaani otsikkoa.

/maria

Uskotko, että karvahattulähetystöt vaikuttivat pörssiyhtiön toimitusjohtajan kautta tarjouksen hintatasoon?  Minä en.  Se on raha, kun ratkaisee. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Uskotko, että karvahattulähetystöt vaikuttivat pörssiyhtiön toimitusjohtajan kautta tarjouksen hintatasoon?  Minä en.  Se on raha, kun ratkaisee. 

En minäkään, mutta siihen uskon että poliittinen painostus johti ylipäätänsä mukaan lähtemiseen. Finnair ei ole vuosiin ottanut osaa näihin PSO skaboihin. 

/maria

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on taas sitä Finnairin hienoa ja laadukasta tiedottamista:

 

Lainaa

”Kyseinen konekoko on monelle näistä reiteistä varsin suuri suhteessa historialliseen kysyntään, mutta toivomme toki, että lennoille riittää asiakkaita, jotta lennot olisivat myös vastuullisuusnäkökulmasta perusteltuja”, Turtiainen sanoo. 

Mikähän on tämä hieno muotihyve vastuullisuus jota perustellaan matkustajamäärällä. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14.8.2022 at 09.11, Harri Mattila kirjoitti:

Junan ja lentokoneen vertailu samalla reitillä tssä kontekstissa ontuu hiukan. Juna pysähtyy matkan varrella ja sillä voi matkustaa koko matkan tai osan siitä, riippuen matkustajan tarpeista. Lisäksi raiteilla kulkee paljon rahtia , mitä Suomen sisäisillä lennoilla kulkee aika niukasti, jos ollenkaan.

 

Jaa-a, kun päivittäin katselen ikkunasta koneista purettavaa tavaraa niin siellä on paljon postia, kuriirilähetyksiä, veripalvelutuotteita, sairaaloiden/terveysasemien helposti pilaantuvia labranäytteitä matkalla jonnekin analysoitavaksi jne jne. Pitäisikö jättää analysoimatta tai lähettää helposti pilaantuvat näytteet hitaalla bussilla/junalla? Kyllä lentokoneenkin saa pysähtymään matkan varrelle - jos se vaan kannattaa. Muistan ajan kun esimerkiksi lennettiin HKI - Oulu-Kemi -Rovaniemi ja takaisn. Vastaavia reittejä olii useampia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petri, ymmärrän pointtisi. Mutta kyse olikin viestissäni ns perinteisestä rahdista, ei näistä erilaisista priority lähetyksistä. Niitä on ollut ja tulee olemaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14/08/2022 at 09.11, Harri Mattila kirjoitti:

Lisäksi raiteilla kulkee paljon rahtia , mitä Suomen sisäisillä lennoilla kulkee aika niukasti, jos ollenkaan.

Tukeen nähden raitella kulkee todella vähän rahtia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään