Maria Korhonen

Finnair lopettaa pysyvästi Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot

303 viestiä aiheessa

Jos vielä kerran... VR saa vuodessa tukea 31,68 m€ henkilöliikenteeseen : https://yle.fi/uutiset/3-12291367 .

Rahtia raiteilla on kuljetettu v. 2021 yhteensä 40,2 miljoonaa tonnia / 10,749 mrd tonnikilometriä : https://vayla.fi/documents/25230764/55126781/Tavaraliikenteen+kuljetusvirrat+2021_280422.pdf/50f2dc8d-71cd-41c5-6936-9baca1e2f0c4/Tavaraliikenteen+kuljetusvirrat+2021_280422.pdf?t=1651129200178 .

Mikä nyt sitten on paljon tai vähän, jätän sen lukijan harkittavaksi. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Jos vielä kerran... VR saa vuodessa tukea 31,68 m€ henkilöliikenteeseen : https://yle.fi/uutiset/3-12291367 .

Rahtia raiteilla on kuljetettu v. 2021 yhteensä 40,2 miljoonaa tonnia / 10,749 mrd tonnikilometriä : https://vayla.fi/documents/25230764/55126781/Tavaraliikenteen+kuljetusvirrat+2021_280422.pdf/50f2dc8d-71cd-41c5-6936-9baca1e2f0c4/Tavaraliikenteen+kuljetusvirrat+2021_280422.pdf?t=1651129200178 .

Mikä nyt sitten on paljon tai vähän, jätän sen lukijan harkittavaksi.

On suloista, että VR saa suoraa tukea 31 miljoonaa henkilöliikenteeseen. Oli toimija sitten kuka tahansa, niin pelkästään tästä saa joku 3 miljardia tukea yhdelle rataosuudelle, jos järjetön hanke toteutuu: https://www.paivanlehti.fi/tunnin-junan-taustalla-poliittista-pelia-suomalaiselle-veronmaksajalle-paikkalippu-maksaa-miljardeja/

Päälle vielä pari muuta ratahanketta ja 10 miljardia on mennyt kankkulan kaivoon: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/10-miljardin-jattihanke-suomeen-suunnitellaan-samaan-aikaan-kolmea-tunnin-junaa-eri-tahoilla-mutta-kukaan-ei-koordinoi-uusien-havittajien-hintaista-kokonaisuutta/744f730b-3244-4d9c-8e01-80be3e52fbf8

Mitä tulee rahtiliikenteeseen, sekään ei toimi subventoimatta. Tieliikenteessä saadaan kuusinkertainen suorite tonneina, eikä se perustu yksityis- tai lähes yksityiskäytössä olevan raskaan infrastruktuurin käyttöön. Toki kumpikaan (tie- tai rautatieliikenne) ei pärjää alkuukaan ilmailulle, joka pääasiassa maksaa itse oman toimintansa infrastruktuuria myöten. Ratamaksu, joka perustuu rautatieliikenteen harjoittamisen suoriin kustannuksiin, ei kata kuin ne suorat kustannukset toiminnan harjoittamisesta.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.9.2022 at 15.55, Juha-Matti Lavonen kirjoitti:

Taannoinen aikataulujen julkistus peruttiin melkein saman tien, eikä niitä ole vieläkään saatu aikaiseksi. Äkkilähtöihin tulee siis Finnair keskittymään myös näillä kotimaan tuetuilla reiteillä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.10.2022 at 19.00, Ilkka Sydänmetsä kirjoitti:

Taannoinen aikataulujen julkistus peruttiin melkein saman tien, eikä niitä ole vieläkään saatu aikaiseksi. Äkkilähtöihin tulee siis Finnair keskittymään myös näillä kotimaan tuetuilla reiteillä.

Jälleen julkistettu. Lentoja operoi Norra ja osittain tarvittaessa myös DAT.

https://www.lentoposti.fi/uutiset/maakuntalentoja_operoivat_norra_ja_alihankkija_dat_aikataulut_julki_ja_lennot_alkavat_3110_ja_2811

Muokattu: , käyttäjä: Juha-Matti Lavonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herkullisia vaihtoehtoja jälleen tarjolla ainakin meille Jyväskylän seudulla asuville tuettujen lentojen alkaessa. Esimerkiksi:

6.12 MXP-HEL 206 eur

6.12 MXP-HEL-JYV 124 eur

Toki onhan tuo alempi järkevä vaikka jäisi Hevalle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Sydänmetsä kirjoitti:

Herkullisia vaihtoehtoja jälleen tarjolla ainakin meille Jyväskylän seudulla asuville tuettujen lentojen alkaessa. Esimerkiksi:

6.12 MXP-HEL 206 eur

6.12 MXP-HEL-JYV 124 eur

Toki onhan tuo alempi järkevä vaikka jäisi Hevalle.

Jos laukku ruumassa, niin taitaapi matkata Jyväskylään, vaikka itse jäät Hesaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Sydänmetsä kirjoitti:

Herkullisia vaihtoehtoja jälleen tarjolla ainakin meille Jyväskylän seudulla asuville tuettujen lentojen alkaessa. Esimerkiksi:

6.12 MXP-HEL 206 eur

6.12 MXP-HEL-JYV 124 eur

Toki onhan tuo alempi järkevä vaikka jäisi Hevalle.

Tämäpä oli hyvä vinkki miten päästä Milanosta pois.

Kajaani oli rahassa halvempi, en saanut rahavarausta menemään läpi joten otin pisteillä MXP-KAJ 15000 (vs 40000 MXP-HEL via LHR)

Kiitos! Tuli tarpeeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Jos laukku ruumassa, niin taitaapi matkata Jyväskylään, vaikka itse jäät Hesaan.

Jos jatkolento on seuraavana päivänä niin laukut saa pyydettäessä selvitettyä vain Helsinkiin. Ja jos vaihtoaika on alle 24 tuntia niin hintakin pysyy yleensä samana kuin saman päivän vaihdoissa. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haistakoon Finnair pitkän pskan. Toimintaympäristön muutos- höpö höpö. Tai sitten Finnairilla on jotain pielessä. Viimeiset työlennot on tullut istuttua täysissä koneissa.

Niin Lufthansalla, kuin LOT:lla, SAS:lla kuin Finnairillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Haistakoon Finnair pitkän pskan. Toimintaympäristön muutos- höpö höpö. Tai sitten Finnairilla on jotain pielessä. Viimeiset työlennot on tullut istuttua täysissä koneissa.

Niin Lufthansalla, kuin LOT:lla, SAS:lla kuin Finnairillakin.

 

Pitaa muistaa, etta taysi lentokone ei tarkoita etta firma tekee silla penniakaan rahaa.

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, näinhän se on, mutta jos porukka lentää toisen yhtiön koneella niin silloin jää varmasti rahat saamatta. Mutta eipä tuo Finnair ole hetkeen ollutkaan ihan matkustajapalvelun ja asiakaspalvelun valioyksilö. Toki moni ajattelee päin vastoin, mutta tämä onkin ihan vain oma mielipide.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Jep, näinhän se on, mutta jos porukka lentää toisen yhtiön koneella niin silloin jää varmasti rahat saamatta. Mutta eipä tuo Finnair ole hetkeen ollutkaan ihan matkustajapalvelun ja asiakaspalvelun valioyksilö. Toki moni ajattelee päin vastoin, mutta tämä onkin ihan vain oma mielipide.

Osa varmaan lentää jollain toisella firmalla, osa hankkiutuu Vantaalle muilla kulkuneuvoilla ja lentää edelleen Finnairilla. Niillä kannattavilla lennoilla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni ajatusleikki: Mitäs pääkaupunkiseudun asukkaat tykkäisivät, jos esimerkiksi Helsinki-Tukholma lento lähtisi Tampereelta. Ja bussi kuljettaisi pääkaupunseudulta matkustavat ensin Tampereelle ja taas takaisin?

Tilanne, joka ei koskaan (valitettavasti) toteudu, mutta ihan mukava ajttusleikki.

Tulee myös mieleen, ovatko kaikki lennot niin kotimaassa, kuin ulkomaillekin kannattavia? Vai halutaanko tässä jatkaa sekä Tampereen että Turun talousalueiden päähän potkimista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
36 minuuttia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Pieni ajatusleikki: Mitäs pääkaupunkiseudun asukkaat tykkäisivät, jos esimerkiksi Helsinki-Tukholma lento lähtisi Tampereelta. Ja bussi kuljettaisi pääkaupunseudulta matkustavat ensin Tampereelle ja taas takaisin?

Tilanne, joka ei koskaan (valitettavasti) toteudu, mutta ihan mukava ajttusleikki.

Tulee myös mieleen, ovatko kaikki lennot niin kotimaassa, kuin ulkomaillekin kannattavia? Vai halutaanko tässä jatkaa sekä Tampereen että Turun talousalueiden päähän potkimista?

Varmasti totetutuu, jos siinä olisi jotain järkeä. Jos ei ole, niin ei varmasti toteudu. 

Eikös Pirkkalaan suunniteltu välillä jotain kansainvälisen tason lentokenttää useammilla kiitoteillä? Kannattaa kysäistä Osanna Groupilta rahoitusta, saattavat olla kiinnostuneita.

Jos mietit että ovatko muut Suomen sisäiset lennot kannattavia, niin ainakaan ne eivät ole puolen tunnin lentoja kuten Turkuun tai Pirkkalaan. Joku pienemmällä kylällä voisi olla kateellinen noiden kaupunkien moottoriteistä tai nopeista junista, Ouluunkaan ei ole sellaisia Helsingistä ja siksi sinne lennetään niin paljon. Se siitä päähän potkimisesta. 

Täällä pääkaupunkiseudulla voidaan olla kateellisia maakuntien asumisen hintatasosta. Rantatontille ei ole asiaa alle miljoonalla. Ei siellä maallakaan toisaalta ole pakko asua, aina voi muuttaa isommalle kirkolle jos yhteydet ei riitä. Valintoja. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, älä nyt hyvä mies ota asiaa noin raskaasti. Lennot ovat lentoja ja asuminen on asumista. Itse asiassa asumme riittävän isolla kirkolla, jonka vetovoimatekijät näyttävät olevan eri mittareiden ja uutisten mukaan erittäin hyviä. Jos Sami Tampere tai naapurikunnat ovat maaseutua, niin ollaan sitten. Parempi täällä kuin siellä missä rautatietkin loppuvat , mutta Helsinki on pirun hyvä ulkosatama Tampereelle :)

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun satama olisi ruuhkattomampi vaihtoehto Tampereelle, jos vaan sielu sen kestää. Ja nyt kun boikotoidaan Teboilia ja venäläistä viinaakin, niin voisi tässä samalla innolla kyllä palauttaa pääkaupunginkin oikeudet Turkuun, jotka venäläiset 💤 viekkaudella ja vääryydellä varastivat Helsinkiin. :P

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, hetki sitten tuli uutinen, jossa Finnair antaa täysin uuden selityksen sille, miksi Tampereen ja Turun lennot menevät marraskuuksi tauolle.

Aamulehden netissä kerrotaan: Mari Kanerva Finnairin viestinnästä sanoo, että vaihtamalla Tampereen ja Helsingin väliset lennot bussikyytiin yhtiö pyrkii ”varmistamaan, että lentävä miehistö riittää koko verkostoon, joka on marraskuuksi suunniteltu”

Samassa jutussa kerrotaan myös: Edellisenä päivänä yhtiö kertoi joutuvansa tekemään muutoksia liikenneohjelmaansa koronapandemian, Venäjän ilmatilan sulun, Aasian kohteiden pidentyneiden lentoaikojen, lentopolttoaineen voimakkaan kallistumisen ja kasvavan inflaation vuoksi.

Lisäksi kuulemma kaikki bussimatkat eivät näy vielä varausjärjestelmässä, yllämainitun Kanervan mukaan järjestelmässä on vikaa, jota korjataan.

Koko uutinen löytyy tuolta: https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009149511.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs sille voi, että Tampere ja Turku ovat liian lähellä Helsinkiä. Harmi, kun kummastakin kirkonkylästä on tehty moottoritiet pääkirkonkylälle. Ja vieläpä junayhteydetkin on nopeutuneet sitten oikein hyvien vanhojen aikojen. Ja kaiken kukkuraksi ihmiset ja edes firmatkaan eivät ole valmiita maksamaan sellaisia hintoja kuin silloin ennen. Lopuksi moderni maailma toi vielä kilpailuakin. Korona, teams kokoukset ja Venäjän aloittama Ukrainan sota kuin pisteenä i:n päälle. Jengistäkin on pulaa. Eiköhän siinä toimintaympäristön muutosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokkolan lentoihin liittyen, Finnairin voitettua tarjouskilpailun Kokkola-Helsinki-välillä Amapola Flyg aikoo keskeyttää omat Kokkola-Arlanda-lentonsa ensi vuoden alussa 3 kuukaudeksi koska matkustajat ovat siirtyneet lentämään Finnairilla Helsinkiin ja sieltä eteenpäin.

Lainaa

Den nya linjen till Helsingfors blev en för svår konkurrent. Amapola väljer att temporärt stoppa trafiken mellan Arlanda och Karleby i Finland. Ambitionen är att komma tillbaka nästa sommar.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=15068

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyinen sopimus Kajaanin, Kemin, Kokkolan, Joensuun ja Jyväskylän reittilennoista päättyy heinäkuussa. Lentojen jatkaminen huhtikuun 2024 loppuun asti vaatisi 17 miljoonan euron määrärahaa.

Ministeriöiden pitää tehdä esitykset valtion lisätalousarvioon 10. tammikuuta mennessä.

https://yle.fi/a/74-20010860

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se 17 miljoonaa veronmaksajien rahaa löytyi taas haaskaamiseen taivaalle:

Lainaa

Viidelle maakuntakentälle lennettävät lennot jatkuvat valtion tukemana ainakin ensi vuoden kevääseen. Hallituksen lisäbudjetissa maakuntalentojen tukemiseen suunnataan 17 miljoonan euron määräraha.

https://yle.fi/a/74-20016079?origin=rss

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kepulit ainakin ihan hurmoksessa ja selitteenä tuen tarpeelle vieläkin on korona. Sähkökin on taas tulossa.

 

Lainaa

Maakuntalentoja ja -kenttiä kannattaa pitää elossa, Könttä toteaa.

– Näyttää siltä, että vuosikymmenen loppupuolella sähköinen lentoliikenne on käyttökelpoista Suomen sisäisillä lennoilla. Se voi tarkoittaa myös sitä, että lentoliikenne laajentuisi lentokenttiä alempiasteisille lentopaikoille.

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/keskustan-liikenne-ja-viestintavaliokunnan-jasenet-tyytyvaisina-maakuntalennot-jatkuvat-paikallislehdille-mediatukea/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään