Maria Korhonen

Finnair lopettaa pysyvästi Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot

303 viestiä aiheessa

Kepulainen Katri Kulmuni sekosi ja alkoi nyt sekoilemaan Twitterissä että kotimaan lentoyhteyksien lopettamisesta ei saa edes keskustella. 

Lainaa

 

Outoa touhua että sama henkilö on valtiovarainministeri jonka pitäisi huolehtia että valtion kassa ja omistukset voi hyvin ja tuottaa ja tuottamaton turha karsitaan pois.

Osoitus taas siitä miten politiikka on läpimätää ja sairasta ja että istutaan kahdella pallilla tarpeen mukaan vain että oma selusta ja äänet turvataan.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti toteutuu ja päästään astetta normaalimpaan. Tällä tietoa, kun vapaa-ajan matkailu on edelleen 14.6 saakka ei suositeltavaa ja päälle vielä muidenkin maiden mahdolliset rajoitteet/säännöt. Toki ollaan tilanteessa jos, ehkä, ei tiedetä jne. Kiteytettynä, lähteekö väki matkustamaan vai ei? Muuttuuko tuo Suomen 14.6 raja vai ei?

Muokattu: , käyttäjä: Juha-Matti Lavonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Juha-Matti Lavonen kirjoitti:

Toivottavasti toteutuu ja päästään astetta normaalimpaan. Tällä tietoa, kun vapaa-ajan matkailu on edelleen 14.6 saakka ei suositeltavaa ja päälle vielä muidenkin maiden mahdolliset rajoitteet/säännöt. Toki ollaan tilanteessa jos, ehkä, ei tiedetä jne. Kiteytettynä, lähteekö väki matkustamaan vai ei? Muuttuuko tuo Suomen 14.6 raja vai ei?

Oletan että puhut tässä ulkomaalaisista? Suomalaisillehan Suomen raja on edelleen se sama raja kuin ennen tätä tautia: kun lentoja on saatavilla se on tervemenoa jos suomalaisesta siltä tuntuu. Ei suositeltava, siinä onkin mielenkiintoinen termi jota sovellettiin jokseenkin mielivaltaisesti esim. länsirajalla. Vähän kuin omaehtoinen karanteeni. 
 

Italia avaa rajansa EU-kansalaisille ilman karanteeneja 4.6, Saksa näillä näkymin 15.6. Sitten onkin yhtä tyhjän kanssa puhua matkustuskuplista. Jokseenkin kummallista kuinka valtakunnan ykkösmedioilla on edelleen vaikeuksia puhua matkustamisesta oikeilla termeillä.

Itse aion heinäkuussa tukea eurooppalaista turismia ainakin viikon verran, koko perheen voimin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran olen pörssiyhtiössäkin työskennelleenä tajunnut, että noita sisäisiä julkaisuja nyt vaan ei lähetellä netin keskustelupalstoille.  Siinä mennään jo rikoksen puolelle.  

Näinköhän tässäkin Lapin Kansan uutisessa tarkoitetaan juurikin tätä ketjua?  "Lapin Kansan saamien tietojen mukaan tiedot oli saatu Finnairin omaan sisäiseen käyttöön tarkoitetusta lentosuunnitelmasta, jonka piti olla  julkaisuvapaa vasta maanantaina. Tiedot pääsivät kuitenkin vuotamaan ulos ennen aikojaan."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair julkaisi vajaa tunti siten tiedotteen asiasta:

Finnair lisää liikenneohjelmaansa heinäkuusta alkaen asteittain lentoja ja päivittää lento-ohjelmaansa kuukausittain kysynnän kehityksen mukaisesti. Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan ei lennetä vielä kesän 2020 aikana. Talvikautta 2020/2021 koskevat päätökset tehdään näiden kohteiden osalta myöhemmin, kun nähdään, miten lentoliikenteen yleinen kysyntä kehittyy.

https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=3668986

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän lennot välttämättä ainiaaksi lopu näiltäkään kentiltä. Kun tämä kirottu korona menee ohi tai kun toimiva rokote saadaan markkinoille niin eiköhän lentoliikenne sieltä ala taas hiljalleen nousta kun ihmiset uskaltavat taas matkustaa enemmän. Jos siinä vaiheessa Finnair ei enää lennä näiltä kentiltä, niin eiköhän näille kentille luulisi löytyvän operaattori, joka alkaisi operoida näitä ohuempia kotimaanreittejä. Toki se jatkuva lentoreitti tulevaisuudessa näiden kenttien ja Helsinki-Vantaan välillä vaatisi varmasti taloudellista tukea kyseisiltä kaupungeilta ja tarvittaessa myös näiden yrityselämältä. Mutta firmojen tekemät työmatkat vähenevät koko ajan kuten ne ovat tehneet jo pitkään ja se on myrkkyä Suomen ohuille kotimaanreiteille. Vapaa-ajan matkustajiakaan ei taida löytyä niin paljoa, että se lentoyhteys pysyisi pelkästään heidän varassa kannattavana(ilman koronaakaan). 
 

Eikä maailma koronakriisin päättyessä varmaan ihan entiselleen palaa. Itse uskon, että sitten jos ja kun toimiva rokote saadaan markkinoille voidaan vasta alkaa palailemaan täysin normaaliin elämään. Siihen asti mennään rajoittamalla elämää tiukasti tai vähemmän tiukasti. Tai sitten voi olla, että korona laantuu ja muuttuu tavallaan normaaliksi kausiflunssaksi. Mutta siihenkin menee varmasti pitkään ennen kuin näin voisi käydä. Mutta kaikki on vasta arvailua. Varmaa tietoa ei ole kenelläkään. 
 

Voisiko näitä reittejä operoida tulevaisuudessa edes jollain tasolla kannattavasti tai edes kulut kattaen joillain Pilatus PC-12 tyyppisellä kalustolla? Vai olisiko vielä markkinoita 19-paikkaiselle turboprop kaksimoottorikoneelle? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Olli Hänninen kirjoitti:

Voisiko näitä reittejä operoida tulevaisuudessa edes jollain tasolla kannattavasti tai edes kulut kattaen joillain Pilatus PC-12 tyyppisellä kalustolla? Vai olisiko vielä markkinoita 19-paikkaiselle turboprop kaksimoottorikoneelle? 

Tuollainen uusi Cessna Skycourier voisi olla sopivan kokoinen.

https://cessna.txtav.com/en/turboprop/skycourier

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n uutisessa pari ministeriä ottaa kantaa sosiaalisessa mediassa, kuten ministereillä näyttää nykyisin olevan tapana, ja pari kaupunginjohtajaa ottaa kantaa suoraan YLE:lle:

Lainaa

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) otti aiemmin päivällä kantaa Ylen tietoihin sosiaalisessa mediassa.

– Kotimaan yhteyksiä on syytä palauttaa mahdollisimman pian, kun koronasta toivutaan.

Myös Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd.) kommentoi asiaa sosiaalisessa mediassa.

- Finnair on valtiolle strategisen intressin yhtiö. Lentoyhteydet ovat Suomelle välttämättömät ja yhtiön merkitys Suomen kansantaloudelle on suuri. Pidän tärkeänä sitä, että Finnair on valmis lisäämään liikennettä nopealla aikataululla kysynnän kasvaessa, Tuppurainen kirjoitti Twitterissä.

Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto totesi Ylelle, ettei lentojen jäihin paneminen vuodeksi, saati lopettaminen, tule kuuloonkaan.

Samalla linjalla on Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen.

– Vientiteollisuusvetoinen yliopistokaupunki ei voi näillä etäisyyksillä Helsinki-Vantaan lentoasemasta menestyä jatkossa.

https://yle.fi/uutiset/3-11356062

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Mikko Salminen kirjoitti:

Oletan että puhut tässä ulkomaalaisista? Suomalaisillehan Suomen raja on edelleen se sama raja kuin ennen tätä tautia: kun lentoja on saatavilla se on tervemenoa jos suomalaisesta siltä tuntuu. Ei suositeltava, siinä onkin mielenkiintoinen termi jota sovellettiin jokseenkin mielivaltaisesti esim. länsirajalla. Vähän kuin omaehtoinen karanteeni. Itse aion heinäkuussa tukea eurooppalaista turismia ainakin viikon verran, koko perheen voimin.

Paljon se vaikuttaa varmasti Finnairillakin, että avataanko reittejä vai ei, jos täällä hallitus suosittaa vapaa-ajan reissuja vältettäväksi, lomakauden reittejä kun tuossa on nyt alkamassa. Matkatoimistot kuitenkin menee juuri näiden suositusten mukaan tarjonnassaan, onhan jo nyt Aurinkomatkat perunut kaiken 31.7 asti (lennot Finnairilta) ja muut kukin eri ajankohtaan.

Muokattu: , käyttäjä: Juha-Matti Lavonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun lennoista voisi muutaman laittaa lentämään Kajaanin kautta. Samaan tapaan toimittiin käsittääkseni 80-luvulla. Samalla päästäisiin eroon noista vispiläkoneista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä " hieno" esimerkki siitä kuinka arvostettu YLE:kin on ilmeisemmin lähtenyt uutisoimaan ilman lähdekritiikkiä nettipalstan otsikkoa: Lopettaa pysyvästi. Ei pojat, ei näin. Missään kun ei ole puhuttu, eikä puhuta, mistään pysyvästä lopettamisesta, vaan viesti on että tiettyjä reittejä ei vielä avata.

No, saipahan tämän otsikon kirjoittaja aikaan sunnuntaina kunnon "somemyrskyn" johon jopa ministeritkin sekaantuivat, puhumattkaan pienemmistä maakunta-staraapeista.

Muutenkin on omasta mielestäni vastuuntunnotonta lähteä julkaisemaan pörssiyhtiön sisäisä dokumentteja ennen aikojaan.

UGH! Olen puhunut (Tatu voi taas korjata virheeni) ;)

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Samalla päästäisiin eroon noista vispiläkoneista.

Taloudellisuudestako ei ole niin väliä, jos matka taittuu minuuteissa mitattavan ajan verran nopeammin? 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Juha Juurikas kirjoitti:

Taloudellisuudestako ei ole niin väliä, jos matka taittuu minuuteissa mitattavan ajan verran nopeammin? 

Tuntuu niiden vispilöiden lentäjät olevan jokseenkin kokemattomia, päätellen lentotyylistään. Varsinkin Kajaaniin saavuttaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Tuntuu niiden vispilöiden lentäjät olevan jokseenkin kokemattomia, päätellen lentotyylistään.

Mitenkähän se näkyy verrattuna puhaltimiin?

Rodney :cool:

P.S. Itse olen tottunut, että vispilät ovat semmoisia pörriäisiä, eivätkä kiinteäsiipisiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
48 minutes ago, Timo Karppinen said:

Tuntuu niiden vispilöiden lentäjät olevan jokseenkin kokemattomia, päätellen lentotyylistään. Varsinkin Kajaaniin saavuttaessa.

Kerro lisää tästä lentotyylistä? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutuminen tuntuu olevan paljon kontrolloidumpaa Helsinki-Vantaalla eli siellä tullaa ihan ok kentälle. Kajaanissa sama tapahtuu "syöksyen", paljon jyrkemmässä kulmassa. Ei miellyttävän tuntoista matkustajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Tuntuu niiden vispilöiden lentäjät olevan jokseenkin kokemattomia, päätellen lentotyylistään. Varsinkin Kajaaniin saavuttaessa.

Tuntuu. Vahva mutu, se on aina hienoa. Ei taida olla ensimmäinen kerta kun olet tällä asialla?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se Finnairin tiedote:

Lainaa

 

Finnair on huhti-kesäkuussa lentänyt kotimaassa Maarianhaminaan, Kuopioon, Ouluun ja Rovaniemelle. Heinäkuussa lentoja ja kohteita lisätään, ja Finnair lentää kotimaassa Kuopioon, Maarianhaminaan, Ouluun, Rovaniemelle, Turkuun ja Vaasaan. Elokuussa alkavat lennot Ivaloon ja Kittilään ja syyskuussa lennot Kuusamoon ja Tampereelle.

Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan ei lennetä kesän 2020 aikana. Talvikautta 2020/2021 koskevat päätökset tehdään näiden kohteiden osalta myöhemmin, kun nähdään, miten kysyntä kehittyy.

Euroopan reiteillä Finnair keskittyy aluksi tärkeimpiin keskuksiin ja lentää heinäkuussa Berliiniin, Brysseliin, Budapestiin, Dubliniin, Düsseldorfiin, Edinburghiin, Frankfurtiin, Göteborgiin, Geneveen, Hampuriin, Kööpenhaminaan, Lontooseen, Malagaan, Manchesteriin, Moskovaan, Müncheniin, Osloon, Pariisiin, Pietariin, Prahaan, Riikaan, Tallinnaan, Tukholmaan, Vilnaan, Wieniin ja Zürichiin.  Elokuussa alkavat lennot Barcelonaan, Milanoon, Madridiin, Roomaan ja Varsovaan. Lomakausien aikana Finnair lentää myös yksittäisiä viikkovuoroja joihinkin Etelä-Euroopan lomakohteisiin.

Kaukolennot alkavat vaiheittain heinäkuusta alkaen. Aasia on Finnairille strategisesti tärkeä markkina, ja Finnair lentää heinäkuussa Pekingiin, Shanghaihin ja Hongkongiin Kiinassa (edellyttää viranomaishyväksyntää), Japanin Tokioon (Narita), Osakaan ja Nagoyaan, Singaporeen, Souliin ja Bangkokiin. Kaukolentojen aloitusta tukee rahtikysyntä, joka kaukolennoilla on tärkeä osa lentojen kannattavuutta. Elokuussa Finnair aloittaa lennot Delhiin ja New Yorkiin ja Tokion Hanedan kentän lennot käynnistyvät marraskuussa. Talvikauden ohjelmassa on myös lentoja Miamiin, Krabille ja Phuketiin.

 

https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=3669714

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.5.2020 at 10.48, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Kepulainen Katri Kulmuni sekosi ja alkoi nyt sekoilemaan Twitterissä että kotimaan lentoyhteyksien lopettamisesta ei saa edes keskustella. 

Outoa touhua että sama henkilö on valtiovarainministeri jonka pitäisi huolehtia että valtion kassa ja omistukset voi hyvin ja tuottaa ja tuottamaton turha karsitaan pois.

Osoitus taas siitä miten politiikka on läpimätää ja sairasta ja että istutaan kahdella pallilla tarpeen mukaan vain että oma selusta ja äänet turvataan.

Kyllä valtiovarainministerin intresseissä voi olla myös koko maan asuttuna pitäminen ja niiden alueiden paikallisen elinkeinoelämän tukeminen. Lentoyhteydet ovat näissä merkittävässä osassa.  

Valtiovarainministerille kuuluu paljon muutakin kuin yksittäinen pörssiyhtiö, jonka asioiden hoitamiseen on muutenkin nimetty omistajaohjausministeri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17.5.2020 at 11.47, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Sen verran olen pörssiyhtiössäkin työskennelleenä tajunnut, että noita sisäisiä julkaisuja nyt vaan ei lähetellä netin keskustelupalstoille.  Siinä mennään jo rikoksen puolelle.  

Näinköhän tässäkin Lapin Kansan uutisessa tarkoitetaan juurikin tätä ketjua?  "Lapin Kansan saamien tietojen mukaan tiedot oli saatu Finnairin omaan sisäiseen käyttöön tarkoitetusta lentosuunnitelmasta, jonka piti olla  julkaisuvapaa vasta maanantaina. Tiedot pääsivät kuitenkin vuotamaan ulos ennen aikojaan."

Ketjun aloittaja on käsittääkseni aiemmin työskennellyt Finnairin tytäryhtiössä ja vuoto saattaisi olla mahdollista selvittää. Foorumikirjoitusten perusteella Finnairin tasoasiakkaita edelleen, pisteiden nollaaminen voisi olla sopiva kiitos.

Todella fiksua toimintaa. Jokin henkilökohtainen intessi tässä vaikuttaisi kuitenkin olevan, tai sitten haluttiin vain päteä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 minuuttia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:


Valtiovarainministerille kuuluu paljon muutakin kuin yksittäinen pörssiyhtiö, jonka asioiden hoitamiseen on muutenkin nimetty omistajaohjausministeri.

Omistajaohjausministeri käyttäytyikin eilen ammattimaisesti.  

Kulmunilla meni pää sekaisin ideologiasta ja niin meni monella muullakin kepulilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Tuntuu niiden vispilöiden lentäjät olevan jokseenkin kokemattomia, päätellen lentotyylistään. Varsinkin Kajaaniin saavuttaessa.

Asiantuntevaa tekstiä! Kuulostat myös todella kokeneelta lentomatkustajalta.

Sitten kun olet lentänyt toisenkin kerran ja päässyt Kajaanista muuallekin kuin Vantaalle, niin palaathan tänne kertomaan arviosi kyseisten lentojen lentäjien ja konekaluston tasosta. 

Tai ehkä kirjoittajan omalle tasolle ei sovi tuollainen vispilöillä lentäminen vaan pitäisi olla vähän tasokkaampaa rautaa alla, kun kerran lähdetään isolle kirkolle asti. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Kulmunilla meni pää sekaisin ideologiasta ja niin meni monella muullakin kepulilla.

No, tämä on sinun tulkintasi asiasta. Kuulostaa kuitenkin siltä, että sielläkin jokin ideologia vaikuttaa kommentin taustalla. Ja ei, en ole kepulainen vaikka junantuoma olenkin.

Pointti oli kuitenkin vain se, että valtiovarainministerille kuuluu paljon muutakin kuin yksittäisen pörssiyhtiön asiat, vaikka kuinka olisikin ideologiaa kommenteissa mukana. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Omistajaohjausministeri käyttäytyikin eilen ammattimaisesti.  

Kulmunilla meni pää sekaisin ideologiasta ja niin meni monella muullakin kepulilla.

Ja Kulmunin "kotikenttä" on? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Pekka Salo kirjoitti:

Ja Kulmunin "kotikenttä" on? :P

Lapin vaalipiiri ja 8423 ääntä vuoden 2019 eduskuntavaaleissa. Ja pitää ajatella jo seuraavia ja siinä uhossa unohtuu pörssiyhtiön toimintamallitkin.

Noh, se poliitikoista joilla ideologia ottaa päässä vallan ennen faktoja ja keskustelukin halutaan tyrehdyttää.

 

Asiaan: hyvä että Finnairin taulukot tulivat tänne koska Finnair itse julkisti hyvin suppeat taulukot.

https://cms.finnair.com/resource/blob/2112192/87f13b1303cd2857c3a6f18284ea08ce/NetworkQ3JulyonwardsFINNISH_MASTER.pdf

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään