Maria Korhonen

Finnair lopettaa pysyvästi Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot

303 viestiä aiheessa

Ei valtion kuulu tukea yhtään vuoden 2021 lopun jälkeen näitä lentoja.

Finnair haluaa selkeästi lypsää ja lypsää , mutta rajansa kaikella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkohan alkaa vanhimpia Finnairin pikkubusseja, Emppuja ja ATR:iä mennä paaliin? Vähän kuulostaa, että kotimaan liikenne ei toivu epidemiasta ikinä ja Euroopan liikenne tulee myös olemaan vähäisempää usean vuoden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Finnair haluaa selkeästi lypsää ja lypsää , mutta rajansa kaikella.

Lypsää ketä ja miten?

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24 minuuttia sitten, Matti Kokkonen kirjoitti:

Milloinkohan alkaa vanhimpia Finnairin pikkubusseja, Emppuja ja ATR:iä mennä paaliin? 

ATR:t ei mene paaliin vaan ne konvertoidaan rahtareiksi. Kysyntä on vain kasvanut.

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Lypsää ketä ja miten?

Valtion rahoja eli verovaroja, niitä ei pidä, kuten kirjoitin, enää vuoden 2021 jälkeen käyttää kyseessä olevien viiden maakuntakentän liikenteen tukemiseen. 

Jos asia on kunnille ja yrityksille niin tärkeä, on heidänkin osallistuttava taloudellisesti liikenteen tukemiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Valtion rahoja eli verovaroja, niitä ei pidä, kuten kirjoitin, enää vuoden 2021 jälkeen käyttää kyseessä olevien viiden maakuntakentän liikenteen tukemiseen. 

Jos asia on kunnille ja yrityksille niin tärkeä, on heidänkin osallistuttava taloudellisesti liikenteen tukemiseen.

En nähnyt kohtaa missä sr tukiraha on menossa Finnairille eikä operaattorista ollut mitään mainintaa. 

Eiköhän nuo kilpailuteta julkisena hankkeena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Matti Kokkonen kirjoitti:

Milloinkohan alkaa vanhimpia Finnairin pikkubusseja, Emppuja ja ATR:iä mennä paaliin? Vähän kuulostaa, että kotimaan liikenne ei toivu epidemiasta ikinä ja Euroopan liikenne tulee myös olemaan vähäisempää usean vuoden.

Mitä olen seuraillut Flightradaria, tuntuu valtaosa Euroopan liikenteestä hoituvan empuilla tällä hetkellä. Ja ATR -kalustoakin on ilmassa. Onko Norrassa selvitty lomautusten kanssa vähemmällä, suhteessa Finnairiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Henri Laitinen kirjoitti:

Onko Norrassa selvitty lomautusten kanssa vähemmällä, suhteessa Finnairiin?

On, moninkertaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Petri Valo kirjoitti:

Ensimmäiset halukkaat ovat jo ilmoittautuneet korvaamaan Finnairilta jäävää aukkoa:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006639452.html

Maavoima Oy on kiinnostunut Finnairilta mahdollisesti vapautuvista maakuntareiteistä.

Maavoima Oy:n myyntijohtaja on näköjään vanha tuttu Tommi Söder.

http://maavoima.fi/yritys.html

Eikä Maavoima Oy itse lennä reittejä, vaan alihankkijoina toimivat lentoyhtiöt Raf-Avia ja BASe. Jotka toivottavasti ymmärtävät itse osallistua suoraan tulossa olevaan kilpailutukseen, ilman välikäsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Henri Laitinen kirjoitti:

Onko Norrassa selvitty lomautusten kanssa vähemmällä, suhteessa Finnairiin?

Tilanne on todella karu. Finnairilla on juuri saanut lapun "toistaiseksi lomautuksesta" ( = ainakin koko talvikausi) noin 2000-2500 matkustamohenkilökunnan jäsentä ja noin 800 lentäjää. Eli varmaan noin 90% koko lentävästä väestä, ja toimintaa ajetaan nyt aivan absoluuttisella minimimiehityksellä. Maahenkilökunnalle sama tehtiin pari kuukautta aiemmin jo.

Norralla tilanne on parempi. Lomautuksia on jaettu mutta määräaikaisena ja selvästi vähemmän.


Terveisin, nimimerkki "viimeksi olen nähnyt lentokoneen maaliskuussa ja hyvällä tuurilla joskus v.2021 kesällä seuraavan kerran".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tommi Söder- mies joka toi oman lentoyhtiönsä aikanaan Tampere-Pirkkalan kentälle. Lensin muistaakseni kolme - neljä kertaa TMP-OUL välin Söderin Saabilla. 

Muut matkustajat olivatkin liki kaikki Nokian kavereita. Silloin heillä oli vain taivas rajana, ainakin kun kuunteli puheita koneessa... 

Tuo yhteys oli ihan kätevä kun pääsi helposti aamulla Ouluun ja ajoissa illaksi pois. Ei tarvinnut kahta konepajapalaveria varten tuhrata liikaa aikaa lentämällä Vantaan kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Puro kirjoitti:

Terveisin, nimimerkki "viimeksi olen nähnyt lentokoneen maaliskuussa ja hyvällä tuurilla joskus v.2021 kesällä seuraavan kerran".

Tämä on kyllä todella karua. Erityisesti yksilön tasolla ja kaikkien ongelmien myötä mitä tästä välillisesti ja kerrannaisvaikutteisesti seuraa sekä yhteiskunnallidesti. Esimerkiksi Vantaa on jo ilmoittanut olevansa kusessa verotulojen kanssa Finnairin tilanteen vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuttu, nykyään Finskin A350 perämies, kävi juuri tyhjentämässä vaatekaapin, palautti työsuhdeauton ja henkilökortin. Työpaikan sai vielä pitää mutta karulle kuullosti. Ehkä joskus puolen vuoden päästä on hommia, ehkä.

Tsemiä myös Samille ja kaikille jota tämä koskee. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.9.2020 at 06.50, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Esimerkiksi 15.9.20 oli Euroopan liikenteessä vain 3 Finnairin konetta ja loput Norran operoimia.

Tänään on taas erikoinen päivä lähiliikenteessä kaluston suhteen vanhan normaalin mittakaavassa: kolme 32B -konetta liikkeellä kolmeen kohteeseen (LHR AGP EDI) ja loput operaatioista Norraa E90/ATR.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Xfly on vakavasti havittelemassa näitä lakkautettavia reittejä.

https://yle.fi/uutiset/3-11564481

Quote

Virolainen lentoyhtiö havittelee Suomen sisäisiä lentoreittejä – palkkaa miehistöt Turkuun ja Tampereelle

Virolainen Xfly perustaa Tampere-Pirkkalan ja Turun lentoasemille tukikohdat, joihin rekrytoidaan henkilökuntaa ja siirretään matkustajakoneita.  Xflyn toimitusjohtaja Jan Palmer sanoo yhtiön tulevan Suomeen, koska se etsii alihankintasopimuksia uusille reiteille.
– Me neuvottelemme useiden yhtiöiden kanssa sopimuksista, sanoo toimitusjohtaja Jan Palmer. Ei ole kuitenkaan sattumaa, että virolaisyhtiö on perustamassa tukikohdat kentille, joista Skandinavian lentoyhtiö SAS aikoo palauttaa lennot Tukholman Arlandaan lokakuun lopulla. Xfly on toiminut vuosia SAS:n alihankkijana Ruotsissa.

Xfly on monille täysin tuntematon lentoyhtiö, vaikka sen laivastoon kuului ennen koronapandemiaa 24 matkustajakonetta, 70-paikkaisia ATR-600 -potkuriturbiinikoneita, 88-paikkaisia CRJ900 -koneita ja 118-paikkaisia Embraer 190-koneita. Lentoyhtiön omistavat puolalainen LOT Polish Airlines ja Viron valtion omistama lentojen markkinointiyhtiö Nordica.

Rekrytointi Tampere-Pirkkalaan ja Turkuun on vasta lupaus työpaikasta

Xfly-yhtiöllä on useita tukikohtia Viron ulkopuolella, esimerkiksi Puolassa, Tanskassa ja Ruotsissa. Ennen koronapandemiaa yhtiön palkkalistoilla oli 600 työntekijää, joista useimmat ovat tällä hetkellä lomautettuina. Myöskään Tampere-Pirkkalaan ja Turkuun valittavat henkilöt eivät pääse heti töihin, vaan tukikohdissa toiminnan aloittaminen edellyttää sopimusta toisen lentoyhtiön kanssa reitistä.
– Tämä on meidän toimintatapamme, että olemme valmiita kun sopimus syntyy. Toki neuvottelemme muidenkin kuin SAS:n kanssa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenna 02.10.20 taas erikoinen lähiliikenteen päivä Finnairilla. 

LHR aamuvuoro on Norran E90 (OH-LKO) ja kolme omaa konetta liikkeeella KTT/IVL x 2 sekä iltapäivän LHR.

Oisko 1. kerta kun Norra hoitaa Lontoon lennon.

 

Ja Bangkokiin lennetään huomenna ihmisiä. Charterilla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä hiukan koominen on lentojen määrä näihin viiteen kohteeseen nyt talvikaudella, 1-2 lentoa viikossa. Mutta hinnat on kohdallaan, yhden suunnan lippukin esim Joensuuhun tai Jyväskylään 57 eur.

Harmittavasti Joensuun ja Kuopion välille ei myydä lippua. Olisi hieno käydä tuo reitti lentämässä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Sydänmetsä kirjoitti:

Kieltämättä hiukan koominen on lentojen määrä näihin viiteen kohteeseen nyt talvikaudella, 1-2 lentoa viikossa. 

Olisikohan tässä kysymys jostain eu-koronatuen ehdoista jonka takia näitä vuoroja ylipäänsä ajetaan? Ainakin saadaan näyttävä pudotus matkustajatilastoihin. Ketä nämä parit hassut lennot oikein palvelee?

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehden uutisen mukaan näitä viittä maakuntakenttää uhkaa ns lentomotti huhtikuun alusta. Finnair lopettaa liikennöinnin maaliskuun lopussa, mutta EU-tason kilpailutusta ei ole päästy aloittamaan. EU:n komissio ei ole vielä julkaissut tietoa kilpailutuksesta omassa virallisessa lehdessään. Ilman sitä ilmoitusta kilpailutusta ei voi aloittaa. Traficom on julkaissut oman päätöksensä julkisen palvelun velvoitteesta jo joulukuun puolivälissä.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007722197.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samassa Aamulehden jutussa on kerrottu reiteille asetetut vaateet. Ehkä olleet jo jossain tässä ketjussa esillä, ei jaksa etsiä.

Kerrataan:

 

Lainaa

Velvoitteen mukaan lentoyhteyksien vähimmäismäärä Helsinki-Vantaalta viidelle maakuntakentälle on oltava kaksi päivittäistä edestakaista vuoroa arkipäivisin maanantaista perjantaihin lukuun ottamatta esimerkiksi arkipyhiä.

Velvoitteessa on määritelty lentokoneiden paikkamäärät. Joensuuhun on lennettävä suuntaansa vähintään 50-paikkaisella koneella. Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan on lennettävä vähintään 29-paikkaisella koneella. Mikäli Kemin ja Kokkolan lennot liikennöidään niin kutsuttuina kolmiolentoina, pitää paikkamäärän olla vähintään 50.

Yhdensuuntainen lippu jokaiselle viidelle maakuntakentälle saa maksaa kaikkine veroineen ja maksuineen enintään 200 euroa. Edestakainen lippu saa maksaa enintään 300 euroa. Halvempia lipputyyppejä on oltava tarjolla vähintään 40 prosenttia koko lippumäärästä.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007722197.html

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään