Maria Korhonen

Finnair lopettaa pysyvästi Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot

303 viestiä aiheessa

Hei vaan,

telefaksi tuli ja lämpöpaperilta oli luettavissa kisaan osallistuneet yhtiöt, aakkosjärjestyksessä;

Amapola, F50, www.amapola.nu

DAT, ATR42, www.dat.dk (Norrahan ei teknisesti osallistunut, vaan Norran omistaja!)

NYX, SF34 ja S20, www.nyx.ee

Raf-Avia, SF34, www.raf-avia.aero

Regional Jet alias Xfly alias Nordica, ATR72 ja CRJ700, www.xfly.ee, www.nordica.ee

 

/maria

 
Muokattu: , käyttäjä: Maria Korhonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maakuntien lentoliikenteen kilpailutuksen voittajat ovat selvillä.

Rodney

"Kotimaan lentoreiteille valittiin uusia lentoyhtiöitä – Finnairin tilalle ruotsalainen, latvialainen ja virolainen lentoyhtiö

Lentojen jatkuminen Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemi-Tornion ja Kokkola-Pietarsaaren lentoasemille on varmistunut, kun Finnair lopettaa omat lentonsa keväällä."

"Tarjouskilpailun voittaneet yhtiöt:

Helsinki – Joensuu: Amapola Flyg AB

Helsinki – Jyväskylä: NyxAir OÜ

Helsinki - Kajaani: A/S "Raf-Avia" 

Helsinki - Kokkola - Kemi: NyxAir OÜ"

https://yle.fi/uutiset/3-11855493

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylen jutusta:

Lainaa

Lentojen ostoliikenteestä tehty sopimus kattaa tämän vuoden lennot. Sen jälkeen lentojen toivotaan olevan kannattavia ilman valtion tukea.

Aprillipäivän etkot käynnissä tänään.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Päätös tuli;

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/viiden-maakuntakentan-lentoliikenteen-kilpailutuksen-ratkaisut-tehty

Joensuu - Helsinki - Amapola Flyg AB

Jyväskylä - Helsinki - NyxAir OÜ

Kajaani - Helsinki - A/S "Raf-Avia"

Kemi - Kokkola - Helsinki - NyxAir OÜ

 

/mn

Olen yllättynyt, että näin monelle linjalle tuli eri operaattori. Kisasta lukiessa kuvittelin, että tästä tulisi helposti kaikki tai ei mitään -skaba, jossa yksi yritys tekee muita halvemman tarjouksen kaikille reiteille, mutta toisin kävi. Samoin olin kuvitellut, että osalle reiteistä tulisi vielä näitä pienempiä koneita. Kysyntä kun taitaa olla lähellä nollaa näin korona-aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Petri Aukia kirjoitti:

Olen yllättynyt, että näin monelle linjalle tuli eri operaattori. Kisasta lukiessa kuvittelin, että tästä tulisi helposti kaikki tai ei mitään -skaba, jossa yksi yritys tekee muita halvemman tarjouksen kaikille reiteille, mutta toisin kävi. Samoin olin kuvitellut, että osalle reiteistä tulisi vielä näitä pienempiä koneita. Kysyntä kun taitaa olla lähellä nollaa näin korona-aikana.

Samaa mieltä, että yllättävän monta eri operaattoria lopulta Vantaalle saadaan. Luulisi, että olisi edullisempaa ja auttaisi myös kilpailutuskriteerinä olleeseen varakonetarpeeseen ja sitä kautta lentojen täsmällisyyteen, jos sama operaattori hoitaisi useamman reitin.

Mutta toisaalta saadaanpahan kiinnostavaa kalustoa bongattavaksi! Ilmeisesti ainakin Saab 2000, Fokker 50 ja ATR-42 tekevät paluun säännöllisiksi vierailijoiksi monen vuoden tauon jälkeen. Ennestäänhän matkustajalentoja Helsingistä lentää jo Saab 340, ATR-72 ja Embraer 120 eli taitaa olla meille muodostumassa varsinainen potkurikonebongausparatiisi. ;D

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR42 oli kyllä liikenteessä ennen koronaa kun DATin lainakoneet lensi Norralle.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo hiukan mielenkiintoinen uutinen, koska Fokker 50 on kuitenkin aika vanha kone turbopropiksi. Ilmailuharrastajalle kiva nähdä hiukan eksoottista kalustoa, mutta matkustusmukavuudeltaan tuo on melkein kuin paluu 1980-luvun loppulle - 2000-luvun alkuun, jolloin Finnair ja Aero lensi ATR 72-200:lla..

Muokattu: , käyttäjä: Matti Kokkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha H Huttunen kirjoitti:

Trafi pitää huolen, että 2023 maakuntien kentillä lentää vain hanhet.

Täälläkin trollaamassa. Mitä tekemistä Traficomilla on ulkomaalaisten operaattoreiden lentotoimintalupien tai liikennelupien kanssa, tai miten Traficom muuten pitää asiasta huolen? Siihen Traficom tietysti puuttuu, jos esimerkiksi ramppitarkastuksissa löytyy huomautettavaa, ja niin pitääkin puuttua. Minä ainakin lentomatkustajana tavattoman paljon arvostan sitä, että pääsen perille turvallisesti ja aivan erityisen mukavaa olisi, ettei se turvallisuus perustuisi pelkkään tuuriin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalainen virkamies keksii jatkuvia päivityksiä turvallisuus selkänojanaan. Lopulta tulee sellainen himmeli ettei turvallinen ja kannattava operointi ole mahdollista suomalaisilla operaattoreilla.

Latviassa, Virossa ja Ruotsissa nämä osataan näköjään yhdistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt jo jännittää tilanne mikä on päällä joulutauon jälkeen tammikuussa 2022 kun tämä siltarumpuraha 13milj on mällätty ja subventointireittien operointi alkaa ns. omillaan. 

Jännittää miten paljon se virkamiehen kertoma lentoliikenteen kilpailu on Suomessa lisääntynyt ja miten tuottoisina nämä reitit aloittavat tammikuussa 2022.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Loistava uutinen :thmbup:

Joo, erityisesti veronmaksajien kannalta, DAT:n lennot maksaa 4 miljoonaa euroa kun Raf-Avia olisi lentänyt kahdella. Varmasti yhteiskunnan kannalta hyödyllisempää lennättää tyhjää ATR:a kuin tyhjää Saabbia.

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Joo, erityisesti veronmaksajien kannalta, DAT:n lennot maksaa 4 miljoonaa euroa kun Raf-Avia olisi lentänyt kahdella. Varmasti yhteiskunnan kannalta hyödyllisempää lennättää tyhjää ATR:a kuin tyhjää Saabbia.

/mn

Ymmärtääkseni Raf-Avia oli pakko hylätä, koska yhtiön koneista puuttuu avioniikkaa, joka tarvitaan Kajaanin ns. RNP-lähestymisten lentämiseen. Sellaisia koneita, joilla ei voi laskeutua Kajaaniin mittarilentoolosuhteissa, ei voida reitillä käyttää.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Sellaisia koneita, joilla ei voi laskeutua Kajaaniin mittarilentoolosuhteissa, ei voida reitillä käyttää.

Tarkoitatko että löytyi liikennekone jolla voi lentää vain VFR:ssä?

Nopeasti AIP:stä katsoen Kajaanissa 07:lla on ILS. Varmaan Saabinkin FMS sellaisen säteen löytää?

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Tarkoitatko että löytyi liikennekone jolla voi lentää vain VFR:ssä?

Nopeasti AIP:stä katsoen Kajaanissa 07:lla on ILS. Varmaan Saabinkin FMS sellaisen säteen löytää?

/mn

http://lentoposti.fi/uutiset/raf_avia_ei_t_ytt_nyt_vaatimuksia_kajaanin_lentojen_sopimuksesta_neuvotellaan_datn_kanssa

RAF-Avian reitille suunnittelema konetyyppi ei täyttänyt kilpailutuksessa vaadittavaa RNP APCH -kelpoisuutta eli hylkäyspäätös liittyi GPS-pohjaisiin RNP-lähestymisiin.

Traficom joutui päättämään neuvottelut Kajaaniin liikennöimään valitun latvialaisen A/S RAF-Avian kanssa, koska kaikki asetut vaatimukset eivät täyttyneet.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla niin, että Finavia ei ole halukas ylläpitämään Kajaanissa ns. konventionaalisia suunnistuslaitteita (NDB, VOR, DME, ILS).

Sama saattaa koskea muitakin kilpailutuksessa olevia kenttiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Tarkoitatko että löytyi liikennekone jolla voi lentää vain VFR:ssä?

Nopeasti AIP:stä katsoen Kajaanissa 07:lla on ILS. Varmaan Saabinkin FMS sellaisen säteen löytää?

Ei paljon lohduta, jos tuuli vaatii 25:n käyttöä. Sille ainut menetelmä Kajaanissa on RNP, jonka lentämiseen tarjoajalla ei olekaan yllätys yllätys kyvykkyyttä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAAB 340:n alkuperäinen lennonohjausjärjestemä (FMS) ei tyypillisesti tarjoa kyvykkyyttä satelliittipohjaisten RNP-lähestymisten lentämiseen koska koneen GPS:n maksimitarkkuus on 1.0 NM ja GPS/RNAV/RNP (you name it...) lähestymisten tarkkuusvaatimus on  FAF:in jälkeen 0.3 NM.

Kajaanin ja esimerkiksi Savonlinnan mittarilähestymismenetelmät muistuttavat suuresti toisiaan. Kummaltakin lentokentältä on poistettu VOR-majakat jo vuosia sitten. Siksi kenttää lähestyvä kone ei enää voi hakeutua ILS-lähestymisen suuntasäteeseen maalaitteisiin perustuvan menetelmän (DME ARC) avulla.  Kummallakin kentällä on satelliittipohjaiset vakiotuloreitit (RNP STAR) jotka edellyttävät 1.0 NM suunnistustarkkuutta.  Tällainen kyvykkyys löytyy myös Raf-Avian Saab SF-340B-koneesta.

Koneella on operoitu vuosia Savonlinnaan ja Savonlinnasta.  Loppulähestymiseen hakeudutaan RNP-tuloreittiä pitkin IAF:lle saakka,  Tähän koneella on kyvykkyys ja yhtiöllä hyväksyntä.  IAF:n jälkeen on vaihdettu konventionaaliseen CAT I  ILS:iin.  Se on parempi kuin RNP LNAV, koska sen tarkkuus on suurempi: sen ratkaisukorkeus on pienempi. Sama selkokielellä: ILS:illä voidaan laskeutua Savonlinnassa kuten myös Kajaanissa huonommalla säällä kuin RNP LPV -lähestymisessä.  (LPV on satelliittipohjainen tarkkuuslähestyminen, Localizer Performance with Vertical Guidance).

Kajaanin lentoasemalla on käytössä RNAV-tuloreitit (STAR), ILS-lähestyminen kiitotielle 07 ja RNP-lähestymiset kiitoteille 07 ja 25.  Raf-Avia on tarjonnut SAAB SF340B -lentokonetta käytettäväksi Kajaani-Helsinki reitillä. Kone on aiemmin lentänyt Savonlinna-Helsinki-reittiä ja Savonlinnan saapumis- ja lähestymismenetelmät ovat käytännössä Kajaanin menetelmiä vastaavat. 

SAAB 340:n FMS:ssä on kyvykkyys RNP1-vakiotuloreittien lentämiseen IAF/IF:ille saakka ja siitä eteenpäin ”GPS LNAV-lähestymisen” lentämiseen, kuitenkin vain 1,0 NM sivuttaistarkkuudella.  Kajaanin RNP-lähestymismenetelmät edellyttäisivät 0,3 NM sivuttaistarkkuutta FAF:n jälkeen.  Siksi loppulähestyminen suoritetaan IAF:lta alkaen konventionaalisena ILS-lähestymisenä ratkaisukorkeuteen saakka. 

ILS-menetelmässä ylösveto perustuu taas RNAV-rastiin. Ylösvetorasti on sama sekä ILS:ille että RNP-lähestymiselle.  Jos ylösvedolle tulee tarve, se lennetään täysin yhtiön ja koneen hyväksynnän mukaisesti GPS:llä, koska ylösvedossa minimitarkkuus on 1.0 NM. 

IAF/IF:lla FMS:ään valitaan lähestymismenetelmäksi konventionaalinen ILS.  Kone liittyy tällöin ILS:n suuntasäteeseen, jota seurataan FAF(FAP):ille asti ja aikanaan liitytään ILS:n liukusäteeseen.

FMS:n ”GPS-lähestyminen” on sama kuin RNP LNAV; se sisältää ja näyttää kaikki RNP-lähestymisen reittipisteet, mutta FMS:n sivuttaistarkkuus ei riitä sen lentämiseen.

Jos tuuliolosuhteet eivät mahdollistaisi ILS:in käyttöä, voidaan lentää ILS-lähestymisen lopuksi kiertolähestyminen. joka päättyy laskuun vastakkaissuuntaiselle kiitotielle

Tässä kuvattu toimintatapa on identtinen yhtiön Savonlinnassa vuoden 2018 alusta kevääseen 2020 noudattaman, erittäin toimintavarmaksi osoittautuneen toimintatavan kanssa. Savonlinnan operoinnissa ei ole kertaakaan tarvittu poikkeamista varakentälle.  Kaikki Savonlinnan operaatiot on onnistuttu lentämään suunnitellusti edellä kuvatulla menetelmällä.

Tämä menetelmä ei edellytä operaattorilta erityistä ilmailuviranomaiselta haettavaa hyväksyntää, koska käytetyt menetelmän osat on jo erikseen kuvattu ja hyväksytty operaattorin toimintakäsikirjoissa.

Raf-Avian aiempi pääohjaaja Marko Rintanen on aikanaan kuvannut menetelmän yksityiskohtaisesti yhtiön miehistölle erityisellä yhtiön sisäisellä bulletiinilla, ja jonka mukaisesti yhtiön ohjaajat on simulaattorissa koulutettu. Yhtiö on sittemmin soveltanut tätä menetelmää lukuisilla lentoasemilla, joilla se operoi.

Raf-Avian tarjous Kajaanissa perustui Savonlinnassa siis erittäin toimintavarmaksi koettuun menetelmään. 

Tämä ei kuitenkaan ole asian ydin.  Tarkastelkaamme viimeisimmän tarjouspyynnön sanamuotoa.  Traficom hirtti itsensä tarjouspyynnössä esitettyyn virheelliseen väittämään:

Traficom: "Seuraavilla päätöksen kohteena olevilla Suomen lentoasemilla on ainoastaan PBN-toimintaympäristö eli konventionaalisia mittarimenetelmiä ei ole käytettävissä.

Lentoasemilta toimiminen edellyttää vähintään RNP APCH -kyvykkyyttä ja -kelpoisuutta: EFJO, Joensuu EFKI, Kajaani".

AIP:sta voimme todeta että - toisin kuin tarjouspyynnössä väitetään - Kajaanissa on käytössä myös konventionaalinen ILS-lähestymismenetelmä. ANS Finland Oy:n mukaan se tulee olemaan käytössä koko sopimuskauden ajan. 

EFKI RWY 07:n CAT I ILS:in ratkaisukorkeus on 200 ft ja vähimmäis- RVR on 550 m.  Vertailun vuoksi RNP LPV-lähestymisessä samalle kiitotielle minimi on 271 ft ja minimi-RVR 750 m.

Raf-Avia hävisi tarjouskilpalun tarjottuaan ratkaisua, joka on tarkempi kuin tarjouspyynnössä edellytetty, joka on yhtiölle hyväksytty ja joka ei tarvitse mitään erityistä lisähyväksyttämistä - ja joka on jo aiemmin ollut yhtiöllä joka päivä käytössä menestyksellisesti Savonlinnassa.

Ja joka olisi tullut veronmaksajille noin 2 M € halvemmaksi kuin DAT !!

Veronmaksajien rahat olisivat jääneet pääosin Suomeen koska RAF-Avian ko. koneen omistaa suomalainen yhtiö ja koneella olisi ollut suomalainen miehistö.  Nyt yli kaksinkertainen määrä rahaa menee tanskalaisten taskuun.

Tätä taustaa vasten kummastelen edellä esitettyä peukutusta ja hehkutusta siitä kuinka tämä 2 M€ kalliimpi ratkaisu olisi  (erään ilmailu- ja muiden alojen kiistattoman erityisasiantuntijan mielestä) "LOISTAVA uutinen".

 

P.S.  Saattaa toki olla niinkin että rahaa tästä Kajaanin reitistä  jää myös kotimaahan, ei tosin lentoyhtiölle vaan asianajajille.

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Taitaa olla niin, että Finavia ei ole halukas ylläpitämään Kajaanissa ns. konventionaalisia suunnistuslaitteita (NDB, VOR, DME, ILS).

Sama saattaa koskea muitakin kilpailutuksessa olevia kenttiä.

Suomessakin valitun strategian mukaisesti ILS:it tulevat poistumaan käytöstä vuoteen 2030 mennessä.  Aiemman "suuren ilmatilauudistuksen" yhteydessä huomattava määrä VOR-majakoita poistui käytöstä.  Kajaanissa ei siis ole sen paremmin VOR:ia kuin NDB:täkään.  Esimerkiksi Kemissä ja Kokkolassa on vielä NDB-lähestymisiä mutta niitäkään ei enää vuoden kuluttua ole; toinen suljetaan tänä vuonna ja toinen ensi vuonna.  Myös VOR:it ovat ns katoavaa kansanperinnettä:  Jyväskylän lentoaseman LNE VOR poistunee käytöstä myös tämän vuoden aikana,. (voisikohan syynä olla mm. se, että Vinkoilla lentäminen loppuu ja Vinkoissa käytössä ollut VOR RMI-  joka oli takuuvarma kotiinpaluumittari - tulee tarpeettomaksi Grobien ja GPS-pohjaisen suunnistusmenetelmän (Garmin GTN 650 ja G500 PFD) tullessa sijaan ?)

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään