Maria Korhonen

Finnair lopettaa pysyvästi Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot

303 viestiä aiheessa

19 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

DAT päästelee vähän omiaan, vaikkei sanokaan asiasta ihan suoraa:

”Pelkkää kotimaan sisäistä kysyntää näiltä lentoasemilta ei ole tarpeeksi. Aina voi tehdä kuten Porissa ja tukea jotakin pientä itäeurooppalaista operaattoria, mutta kunnon liikenteen tulee tarjota jatkoyhteydet Finnairin verkostoon.”

Tekstistä voisi ymmärtää, että BASe:lla ei ole interline-sopimusta Finnairin kanssa. Todellisuudessa sopimus on ollut likipitäen yhteyden alusta asti ja on tälläkin hetkellä toiminnassa. Jos menen omalla työpaikallani Finnairin nettisivuille, varausnäkymä myös tarjoaa oletuksena lähtöä Porista, eli markkinoi tällä tavalla olemassa olevaa yhteyttä Finnairin verkostoon.

 

edit: artikkelia on päivitetty 27.5. ja lisätty tieto ”Porin-liikenteeseen kohdistuva kritiikki ei tosin osu maaliinsa, sillä Porin ja Helsingin välistä liikennettä operoivalla Budapest Aircraft Servicellä on interline-sopimus Finnairin kanssa, eli sen lennot syöttävät Finnairin verkostoon.”

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin tällä viikolla ensimmäisen kerran NyxAirilla kun ekan toiminta viikon reissu peruuntui ja ei oikein vakuuttava kuva jäänyt lennosta.

Kalustona toimiva Saab oli todella nuhruisen ja likaisen oloinen sisältä ja luonnollisesti aika vanha. Vessassa pöntön mekanismi ei toiminut joka aiheutti kohtuullisen hajuhaitan ja juoksevaa vettä ei tullut hanasta joka oli mahtavaa huomata vasta saippua käsissä. Turvademoa ei lennon aluksi ollut ollenkaan tai sitten se oli super nopea mikä meni allekirjoittaneelta kokonaan ohi. :-)

Kaipaamaan jäin edes vesitarjoilua. 

Oman mielenkiintoisen nyanssin teki sotaharjoitus jonka takia lento meni ensin Kallaxin kentän päälle josta kaarrettiin Umeån kautta Helsinkiin. 

Yhteenvetona voisin todeta että taidan tulevaisuudessa kuitenkin ajaa Ouluun ja lentää sieltä Finnairilla/Norralla. 

IMG_4002.jpg

IMG_4003.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa kuullu tääl Keski-Suomessa joten jätin sitten varaamatta lennon 4.6 JYV-HEL Nyxin iltapäivävuorolle ja tyytyä VR:n jolla puhtaat ja mukavat olot kera ravintolavaunun (kunhan pysyis aikataulus ettei mee risteily ohi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenlaisia kokemuksia Nyxairista kuullut ja itsekin kokenut, mutta hengissä siitäkin selvittiin. :D Turvademot oli kaikilla neljällä omalla lennollani. Mennessä sai karkkia ja desinfiointiliinan, paluulennoilla ei mitään. Omalle kohdalle sattui mennessä tuo silloin paineistamattomana lentänyt ES-NSH, se kieltämättä laski fiilistä, koska koko matka köröteltiin matalalla todella turbulenttisessa säässä. Lennot olivat kutakuinkin ajallaan, noin vartin myöhässä Kemissä / Helsingissä. Joitain roskia ja likaisuutta myös havaitsin.

esnsh-1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa siis lentää BASella Porista, lennolla tarjoillaan juotavaa vedestä viiniin (tietysti lipun hintaan sisältyen) ja santsata saa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

lennolla tarjoillaan juotavaa vedestä viiniin

Onko lennoilla Jeesus mukana kabiinissakin, eikä vain ohjaamossa oikealla puolella, vai miten tämä vedestä viinin konversio onnistuu?

Rodney :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäyksenä vielä että kummallekkin matkalle ostin paikan 1D ja kummallakin matkalla istutettiin koneen takaosaan painojakauman ja vähäisen matkustajamäärän takia jonka toisaalta ymmärrän mutta sit taas en. Tänään tullessa oli turvademo 😅

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Valtteri Koivisto kirjoitti:

Lisäyksenä vielä että kummallekkin matkalle ostin paikan 1D ja kummallakin matkalla istutettiin koneen takaosaan painojakauman ja vähäisen matkustajamäärän takia jonka toisaalta ymmärrän mutta sit taas en. Tänään tullessa oli turvademo 😅

Paikkavarauksen ei pitäisi mitään maksaa. Ei ainakaan oman varauksen yhteydessä nostanut hintaa. Painojakauma on kaikissa näissä potkureissa ongelma pienillä matkustajamäärillä, joten aina istutaan taakse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha-Matti Lavonen kirjoitti:

Paikkavarauksen ei pitäisi mitään maksaa. Ei ainakaan oman varauksen yhteydessä nostanut hintaa. Painojakauma on kaikissa näissä potkureissa ongelma pienillä matkustajamäärillä, joten aina istutaan taakse.

Kun varasin ekaa lentoa mikä jäi käyttämättä ei maksanut silloin mutta nyt maksoi 6€ suunta ja siis periaatteessa ärsyttää se että myyvät (ostin pari päivää ennen lentoa liput) noita paikkoja kun oletus on että et saa sitä. Cabin Crew pyysi reklamoimaan asiasta ihan vaan jo pelkästään sen takia että ne tekis asialle jotain. En vissiin ollut eka jolle käynyt näin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostan NyxAir topiccia vähän henkiin kun kokeilin taas onneani kun Kokkolaan piti päästä. Olenko missannut jotain yleisesti ottaen liittyen lentosäädöksiin vai onko uusi company policy kun enään ei saanut laskeutumisen aikana olla kuulokkeet korvilla vaan ne piti ottaa pois? 😅

BEB9330D-C860-4AA3-9A22-9AA552F2894A.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan alkuperäiseen otsikonmukaiseen asiaan palatakseni, Finnair veti juuri punaiset rastit Turun ja Tampereen päälle aina maaliskuun 2022 loppuun saakka.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Valtteri Koivisto kirjoitti:

Nostan NyxAir topiccia vähän henkiin kun kokeilin taas onneani kun Kokkolaan piti päästä. Olenko missannut jotain yleisesti ottaen liittyen lentosäädöksiin vai onko uusi company policy kun enään ei saanut laskeutumisen aikana olla kuulokkeet korvilla vaan ne piti ottaa pois? 😅

Operaattorin oma linjaus, ei mikään säädös tuollaista suoraa vaadi. Mutta toki, jos operaattori näin omien lentojensa osalta päättää niin päätöstä pitää noudattaa. Ajatusmalli taustalla voisi olla esimerkiksi se, että kuulokkeet vaikeuttavat ohjeiden kuuntelua ja/tai hidastavat mahdollista evakuointia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Ihan alkuperäiseen otsikonmukaiseen asiaan palatakseni, Finnair veti juuri punaiset rastit Turun ja Tampereen päälle aina maaliskuun 2022 loppuun saakka.

 

 

Näinhän se tekee, mielenkiinnolla odotan aloittaako SAS lennot elokuun 15 pv. Lippuja myydään siitä alkaen, mutta ans kattoo. Itseäni kun ei yhtään huvita ajaa joka reissua varten Vantaalle. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Pitäiskö vetoa lyödä tuleeko AY(Norra) koskaan enää reittilentohommissa Tampereelle?

Ihan hyvä vetokohde kieltämättä. Mutta tuntuisi oudolta jos isot yritykset Pirkanmaalla hoitaisivat työlennot Tukholman kautta tai porukka matkustaisi ensin Vantaalle.

Mutta aika näyttää kuinka käy. Luulen että lentojen määrä vähenee Suomessa sillä yrityksissä on opittu hoitamaan monet asiat etäyhteyksien avulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Lentoyhtiö NyxAirin ensimmäinen kuukausi uutena maakuntakenttien operaattorina on ollut hiljainen. Virolaisyhtiön mukaan matkustajat eivät heti löytäneet heidän vuorojaan, sillä yhtiö on Suomessa lähes tuntematon.

Yhtiö selittää ensimmäisen kuukauden vähäisiä matkustajamääriä sillä, että neuvottelut interline-sopimuksesta Finnairin kanssa ovat vielä kesken. Tällä hetkellä siis esimerkiksi Euroopan jatkolennoille suuntaavat NyxAirin asiakkaat eivät voi lähtöselvittää matkatavaroitaan koko matkalle, vaan jatkoyhteyden lähtöselvitys on tehtävä Helsinki-Vantaalla.

Vaisun alun jälkeen matkustajamäärät ovat lähteneet maltilliseen nousuun ja yhtiön mukaan tällä hetkellä paikoista saadaan myytyä keskimäärin noin puolet.

 

https://yle.fi/uutiset/3-11992035

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omituisia nuo Nyx:in lennot. Osa näkyy FR24:ssa osa ei. sama Finavian sivuil. Tänään oletettavasti Kokkola-Kemi-Helsinkin iltapäivälennon hoiti Saab340 Saab2000 siaan vaan ei oikein tietoja näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Juhani Hämäläinen kirjoitti:

Omituisia nuo Nyx:in lennot. Osa näkyy FR24:ssa osa ei. sama Finavian sivuil. Tänään oletettavasti Kokkola-Kemi-Helsinkin iltapäivälennon hoiti Saab340 Saab2000 siaan vaan ei oikein tietoja näy.

Jos kone ei lähetä paikkatietoa ADS-B:llä, niin ei se flightradarissa näy ellei se ole niin korkealla, että riittävän moni flightradarin vastaanotin näkee sen samaan aikaan, jotta multilateraatio onnistuu. Tällöinkin toki edellytyksenä S-moodin transponderi. Karkeasti voisi sanoa, että Etelä-Suomessa kone näkyy matalammalta kuin Keski- ja Pohjois-Suomessa, koska vastaanottimia on enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Juhani Hämäläinen kirjoitti:

Omituisia nuo Nyx:in lennot. Osa näkyy FR24:ssa osa ei. sama Finavian sivuil. Tänään oletettavasti Kokkola-Kemi-Helsinkin iltapäivälennon hoiti Saab340 Saab2000 siaan vaan ei oikein tietoja näy.

Kyllä se oli ihan 2000 se iltapäivälento. 340 tuli edellisenä "yöpyvänä" kakstonnisen lahottua Helsinkiin ja oli vissiin sitten sen verran myöhässä, että miehistön lepoaika lienee tullut vastaan ja lähti siirtona myöhemmin pois. Mutta on tuota ajeltu koko heidän kalustollaan, FR24:ssä näkyy oikein kakstonniset ja ATR:t, 340 ei jostain syystä näytä callsignia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 hours ago, Ilkka Mannikainen said:

Minkälaisia tulkintoja pitäisi tehdä kun Nyxairin sivulta ei enää voi ostaa lippuja Kemi-Tornioon eikä Kokkola-Pietarsaareen ? Jyväskylä onnistuu.

https://flynyx.com/booking

Nettisivut luultavasti vain bugittivat. Nyt lippuja saa taas nyxin sivuilta (ja muualtakin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Velkarahaa riittää:

 

Lainaa

Hallitus päätti asiasta torstaina päättyneessä budjettiriihessään. Tiedotteen mukaan hallitus ”sitoutuu turvaamaan vuonna 2021 käynnistetyn ostoliikenteen mukaiset lentoyhteydet” 31. elokuuta 2022 asti.

”Jatkossa tavoitellaan siirtymistä markkinaehtoiseen liikenteeseen”, tiedotteessa todetaan.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008253593.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopa joo, eilen illalla oli "mukavaa" tulla työreissusta kotiin kun pääsi taas tutustuman VR:n palveluihin. Kiitos Finnairin ( ja SAS:n ) Tampereen seudulta ei pääse helposti tymatkoille. Voihan toki olla, että kaikki paikalliset yritykset, joiden väkeä aiemmin lensi niin pirusti sekä Helsingin etä Tukholman kautta, ovat siirtyneet pysyvästi etäpalavereihin.

Tosin en ihan usko siihenkään mahdollisuuteen, mutta tuntuu ettei alueella ole oltu riittävästi hereillä asian suhteen. Paikalliset kansanedustajat ja pääministeri ovat tilanteeseen ilmeisen tyytyväisiä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://yle.fi/uutiset/3-12088662 

 

Lainaa

Lennolla vain kaksi matkustajaa ja valtion tuki jopa tuhat euroa per matkustaja – ostoliikenne jatkuu viidelle maakuntakentälle ensi syksyyn

...

50-paikkainen matkustajakone tuo Jyväskylän kentälle keskipäivällä kolme matkustajaa. Paluulennolle Helsinkiin kyytiin nousee yksi henkilö.
– Jyväskylän lentoyhteys on tehty kansainvälistä vaihtoyhteyttä ajatellen, ja koronatilanteen takia matkustajamäärä on todella alhainen, harmittelee johtaja Pipsa Eklund Traficomilta.
Ennen pandemiaa Jyväskylän lentomatkustajista noin 80 prosenttia jatkoi Helsinki-Vantaalta vaihtolennoilla eteenpäin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom maksaa virolaiselle lentoyhtiölle NyxAirille yhdestä edestakaisesta lennosta Jyväskylään 5577 euroa. Nykyisillä matkustajamäärillä valtion tuki on siis lähes tuhat euroa per matkustaja. Tuesta huolimatta reittiliikenne Jyväskylään ei ole kannattavaa. Ostoliikennesopimus on laadittu niin, että lentoyhtiön pitää kattaa osa kuluista lipputuloilla.
...

Eniten matkustusta on ollut Kajaanin ja Helsingin välisellä reitillä, jossa jokaisella lennolla oli elokuussa keskimäärin 20 matkustajaa. Joensuun, Kokkola-Pietarsaaren ja Kemi-Tornion kentille suuntautuvilla lennoilla matkustajia on keskimäärin yksitoista. Jyväskylän lennoilla on ollut keskimäärin kolme matkustajaa.
– Joensuun lentojen aikataulu ei ole tällä hetkellä optimaalinen, koska se perustuu Eurooppaan suuntautuvaan liikenteeseen, joka on erittäin vähäistä, sanoo Joensuuhun lentävän Amapolaflygin toimitusjohtaja Erik Salen.

Tanskalainen lentoyhtiö DAT lentää Helsinki-Vantaan ja Kajaanin väliä noin 40-paikkaisella ATR-42-potkuriturbiinikoneella. Yhtiön toimitusjohtaja Jesper Rungholm sanoo, ettei liikenne ole koronapandemian pitkittymisen takia kannattavaa vielä vuodenvaihteessa. Ilman tuen jatkumista lennot olisivat päättyneet vuodenvaihteessa.
– Tuki jatkuu elokuuhun saakka, sen jälkeen pystymme hoitamaan sitä markkinaehtoisesti, uskoo toimitusjohtaja Rungholm.
Talvikaudella Kajaanin lennoilla on tulossa matkailijoita Kainuuseen esimerkiksi Keski-Euroopasta. Yhtiöllä on Interline-sopimus Finnairin kanssa, jolloin Finnair voi myydä asiakkaalle esimerkiksi Saksasta lentolipun Kajaaniin, ja viimeinen osuus matkasta tehdään DAT:n lennolla. Reitin matkustajista jo kolmasosa hyödyntää vaihtomahdollisuutta Helsinki-Vantaalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko kyllä kommentoida tuota Ylen uutista, että siihen olisi ehkä voinut eritellä Kokkolan ja Kemin erikseen, sillä Kemistä on kuitenkin ollut n. 75-80% tuon reitin matkustajista, ja täyttöaste yöpyvää lukuunottamatta ihan hyvä olosuhteisiin nähden. Yöpyvän täyttöastetta ja sitä kautta kokonaistäyttöastetta nakertaa luonnollisesti jatkoyhteyksien puute molempien suuntien osalta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään