Arne Wallen

Ilmavalvontatornit

43 viestiä aiheessa

1 tunti sitten, Tapio Heinomaa kirjoitti:

Kaikilla iv. asemilla ei ollut "torneja", esim Lauritsalassa iv. asema oli "maassa radan varrella".

Näinhän on, eli torni saattoi olla pelkkä puulava jos näkyvyyttä oli rittävästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

Espoon "hovivalokuvaaja" Tony Hagerlund on tehnyt pienen jutun kuvineen Espoon KIltakallion ilmavalvontatornista. Tästä oli maininta FFAP-osastolla taannoin. Ja tästä tornista oli hyvät maisemat Viron puolelta tulevien koneiden suuntaan.

https://www.hagerlund.net/fi/kadonnut-espoo-kiltakallion-ilmavalvontatorni

Puolustusministeriön kiinteistöosasto myi parakkeja ja muita tilapäisrakennuksia sodan jälkeen.

"Espoon aseman läheisyydessä" sijainneen 12 metrisen ilmavalvontatornin osti tohtori G.A. Karlas 2000 markalla. Kauppakirja 45/47/Iv., 20.2.1947.

Sijaintinsa puolesta se voisi olla tämä sama?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Minulla löytyy pieni taskukokoinen noin 250 sivuinen sininen Ilmavartion ohjekirja vuodelta 1941. Erään mm. Tiiksjärvellä palvelleen iv-lotan jäämistöä. Tässä muutama otos.

Minulla löytyy vastaava n.300 sivuinen taskukirja vuodelta1938 nimellä "Ilmavalvontakäsikirja".

5ec7751c84065_Ilmavalvontaksikirja38.thumb.jpg.d787d68d00f281274530d3b37e0404e1.jpg

Tuossa opastetaan mistä ilmavalvontaa on hyvä harrastaa...onko,Jukka, tuossa sota-ajan opuksessa samansuuntaiset ohjeet? 

Markku 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

Minulla löytyy vastaava n.300 sivuinen taskukirja vuodelta1938 nimellä "Ilmavalvontakäsikirja".

5ec7751c84065_Ilmavalvontaksikirja38.thumb.jpg.d787d68d00f281274530d3b37e0404e1.jpg

Tuossa opastetaan mistä ilmavalvontaa on hyvä harrastaa...onko,Jukka, tuossa sota-ajan opuksessa samansuuntaiset ohjeet? 

Markku 

Ei ihan noin perusteellisesti 1941...

Jukka

688D48D0-E4CA-49DC-BC00-CDDAA49AC155.jpeg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Arne Wallen kirjoitti:

En nyt sitten löydä tuota 2 osaa kirveelläkään tilattavaksi, loppuiko vai enkö vain osaa.

Myös Peitsara II löytyy Ilmavoimamuseon kaupasta. Kirjaa voi tilata laittamalla sähköpostia osoitteeseen kahvio@ilmavoimamuseo.fi

Olemme nostaneet facebookkiin vain suosituimmat tuotteet ja uutuudet. Verkkokaupan perustamiseen ei ole resursseja tällä hetkellä.

Arne,

Olen näköjään tehnyt sinulle oharit. Kun huomasin, että eihän minullakaan tuota Peitsara II:sta ole, niin laitoin museokauppaan mailin ja kerroin, että jos Arne Wallen ei ole kirjaa tilannut, niin minä tilaan. Tänään ip lopulla tuli lasku, jonka maksoin.

Pyydän anteeksi käytöstäni.

Rodney

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Arne Wallen kirjoitti:

Tiedätkö martti mikä oli valvontatornien sijainti Sipoossa, Sipoo kuului Helsingin alueeseen, löytyyköhän jokin peitepiirros sipoon alueelta, 

Sipoon Gesterbyssä myytiin 8 metrinen valvontatorni 400 mk:lla maanviljelijä Arne Backström´ille. Kauppakirja 71/50/Iv., 19.9.1950.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Arne,

Olen näköjään tehnyt sinulle oharit. Kun huomasin, että eihän minullakaan tuota Peitsara II:sta ole, niin laitoin museokauppaan mailin ja kerroin, että jos Arne Wallen ei ole kirjaa tilannut, niin minä tilaan. Tänään ip lopulla tuli lasku, jonka maksoin.

Rodney

Ei huolta, Peitsara II:sta löytyy kyllä vielä museolta, minulla oli väärää tietoa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Arne Wallen kirjoitti:

En nyt sitten löydä tuota 2 osaa kirveelläkään tilattavaksi, loppuiko vai enkö vain osaa.

Laita sähköpostia kahvio@ilmavoimamuseo.fi
Kirjaa löytyy vielä!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Antti Lappalainen kirjoitti:

Ei huolta, Peitsara II:sta löytyy kyllä vielä museolta, minulla oli väärää tietoa!

Lohduttaa omaatuntoani.

Rod

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Peitsaran kuvasarjassa on Haralin ja Pyterlahden iv.tornien kuvia, jotka voidaan varmasti yhdistää alla oleviin tietoihin:

- Hamina, Haralinmäki. 8 metrin iv.torni. Ostaja Hamina-seura, 2000 mk. Kauppakirja 544/46/Iv., 3.1.1947. (Mahdolliset viestilaitteet jäävät edelleen valtion omaisuudeksi).

- Pyterlahti (Vironlahti). 12 metrin iv.torni. Ostaja Tauno Vuori, 2000 mk. Kauppakirja 585/46/Iv., 21.12.1946.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Arne,

Rodney

Eipä tuo maailmaa kaada, kyllä minä sen kirjan jostain löydän, näkyykö siinä Sipoon tornien paikat, siis Helsingistä itään ennen Porvoota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Sipoon Gesterbyssä myytiin 8 metrinen valvontatorni 400 mk:lla maanviljelijä Arne Backström´ille. Kauppakirja 71/50/Iv., 19.9.1950.

Kiitokset, tuon tornin paikalla on tarkoitus käydä ensiviikolla.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään