Tuomas Filppula

Kysymyksiä purjelennosta.

17 viestiä aiheessa

Joo eli kuten otsikko kertoo haluaisin tietää muutamia asioita koskien purjelentoa.

Ja onko se purjelento lupakirja GPL vai mikä? Ja nyt muihin kysymyksiin:

  • Mikä on vähimmäis ikäraja purjelento lupakirjan suorittamiselle, paljonko se maksaa?
  • Kaunko koulutus kestää?
  • Ja sitten tähän loppuun hieman erilaisenpi kysymys: Mitä käy jos lähden vaikka lentoon Malmilta eikä termiikkejä ole / löydy? Pitääkö sitten vain yrittää laskeutua johonkin pellolle ja toivoa parasta? Ja ovatko tälläiset tapaukset kovinkin yleisiä?

 

Siinähän niitä oli. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikäraja on 15 vuotta.Koulutus on n.2 viikon mittainen joka sisältää teoriaa sekä lentoharjoitusta.Tuosta viimesestä en sitten mitään sano purjelentäjät korjatkoon.EDIT:ilmailuyhdistysten sivuilta löydät kaikista parhaiten tiedot näihin kysymyksiin ja myös muuhn tietämisen arvoiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni täsmennys tuohon ikäasiaan, koulutuksen saa aloittaa sinä vuonna kun täyttää 15 vuotta ja Ilmailulaitos myöntää itsenäiseen toimintaan oikeuttavan lupakirjan 16-vuotiaalle.

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tuossa niitä vastauksia jo tulikin. Malmilla purjelennon harrastaminen on käytännössä mahdotonta, vilkkaan ilmatilan takia. Malmin ilmatila loppuu parhaillaankin tuhanteen jalkaan jolloin purtsikoilla ollaan yleensä jo laskukierroksessa.

 

Teoriassa itsestarttaavalla voisi Malmiltakin purjelentoa harrastaa ajamalla Nokka ulos ja siitä TMA:lle, tosin senkin alaraja tulee vastaan jo 2500:ssa jalassa MSL.

Lähimmät paikat harrastaa pääkaupunkiseudulla ovat Nummela ja Hyvinkää.

 

Joskus sitä joutuu pellossakin käymään jos ollaan sen verran kaukana ettei lähintä kenttää voida saavuttaa. Etelä-Suomi on sen verran täynnä kenttiä ettei peltoon välttämättä tarvitse mennä jos varovasti ajelee. Nykyaikaisilla koneilla kun liitoluvut ovat luokkaa 1:40 - 1:60.

Tosin sehän purjelennosta jännää tekeekin ettei lentoaan voi kovin tarkasti etukäteen suunnitella.

Ainakin itse koen moottorikoneiden kyydissä istumisen kovin tylsäksi kun se on aina sellaista viivasuoraan lentämistä tyyliin pöö tos on mun mökki, pöö tuolla mä joskus asuin pöö tuolla on keskusta pöö pöö ja sitten läpäreitä perään.

 

Ei se peltoon laskeminen niin vaarallista ole oikein suoritettuna. 8)

 

 

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä sillä ei ole suurtakaan merkitystä omaako kurssin jälkeen lupakirjan vai ei. Jos ei ikää ole 16:sta, niin silloin kentällä tulee olla lennonopettaja, jonka valvovan silmän alla toimitaan. Eli yksipaikkaisella pääsee kuitenkin lentämään. Ainakin meillä Hyvinkäällä kurssin hinta on 1300€.

 

Malmilta ei lennetä purjekoneilla (no kerran on lennetty joo, älkää saivarrelko). Jos termikkiä ei löydy (eikä olla kentän kupeessa) suoritetaan maastolasku, tämä tapahtuu yleensä pellolle. Se on ihan normaali suoritus, eikä siinä mitään toivoa tarvita, laskeudutaan vaan ;). Maastolaskujen yleisyyteen on paha sanoa mitään, jos vain kiertää kenttää, niin ei ikinä, mutta jos yrittää jotain tiettyä tehtävää lentää huonossa säässä, niin silloin noita tapahtuu. Jos vaikka kesässä lentää 50h, niin ehkä kerran tai pari käy pellolla...

 

[EDIT]: Teemu näköjään ehtikin jo vastailla. Itsekkös noin hyvän pellon olet löytänyt ;D. No-joo, onhan se vaikea arvioida muutaman sadan metrin korkeudesta mitä pellolla kasvaa. Tuossa vaan alkaa olla jo riskejäkin jonkin verran, sillä noin korkea kasvillisuus tarttuu ikävästi siipeen ja pyöräyttää koneen. Silloin saattaa pahimmassa tapauksessa runko katketa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  • Ja sitten tähän loppuun hieman erilaisenpi kysymys: Mitä käy jos lähden vaikka lentoon Malmilta eikä termiikkejä ole / löydy? Pitääkö sitten vain yrittää laskeutua johonkin pellolle ja toivoa parasta? Ja ovatko tälläiset tapaukset kovinkin yleisiä?

 

Itselläni maastolaskuja on tullut vajaa parikymmentä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kaikki ovat tulleet kilpailulennoille. Joku sanoisi, että on tullut treenattua liian hyvissä keleissä ;). Kuten jo sanottua, niin paikallislennoilla maastolaskut ovat hyvin harvinaisia, mutta kun matkalentoharjoittelu alkaa, niin siinä vaiheessa pitää henkinen ja taidollinen valmius olla kasassa. Kisalennoilla niitä valitettavasti ennemmin tai myöhemmin tulee.

 

Itse olen selvinnyt kaikista täysin vaurioitta: pari laskua peltotielle, yksi pitkään viljaan ja muissa tapauksissa on ollut joko juuri kylvetty (ja jyrätty) pelto tai leikattu heinäpelto. Paras tapaus oli, kun rullailin peltotietä pitkin ison talon pihaan. Kun avasin kabiinin, niin talon rouva astui ovesta, ja ilmoitti, että mustikkapiirakka onkin jo valmista ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkö sitten vain yrittää laskeutua johonkin pellolle ja toivoa parasta? Ja ovatko tälläiset tapaukset kovinkin yleisiä?

 

OT, tämmöinen olisi ihan kätevä purjelentokone Suomessa :D

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni täsmennys tuohon ikäasiaan, koulutuksen saa aloittaa sinä vuonna kun täyttää 15 vuotta ja Ilmailulaitos myöntää itsenäiseen toimintaan oikeuttavan lupakirjan 16-vuotiaalle.

 

Antti

 

Eli voisinko teoriassa aloittaa opinnot vaikka tänä kesänä kun täytän 18.3 14 vuotta? Vai onko se niin, että aikaisintaan pystyisin aloittamaan vuonna 2006?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli voisinko teoriassa aloittaa opinnot vaikka tänä kesänä kun täytän 18.3 14 vuotta? Vai onko se niin, että aikaisintaan pystyisin aloittamaan vuonna 2006?

 

Menee valitettavasti kesään 2006 tuo sinun kurssisi, sillä et täytä tänä vuonna 15:sta. Käy kuitenkin teoriat jo ensi talvena...

 

[EDIT]: Missä päin asustelet? Ajattelin vaan, että jos asut jossain kentän lähellä, niin kannattaa mennä tutustumaan toimintaan jo ensi kesänä. Uskoisi, että kyytiinkin on mahdollista päästä ja muuta purjelentoon liittyvää toimintaa voi hyvin tehdä jo ennen kurssia. Jos paikallisella kerholla on jotain talkoohyvityksiä lentomaksuihin, niin niitäkin voi mahdollisesti jo kerryttää tänä kesänä, näin ensikesänä lentäminen olisi halvempaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin vaan, että jos asut jossain kentän lähellä, niin kannattaa mennä tutustumaan toimintaan jo ensi kesänä. Uskoisi, että kyytiinkin on mahdollista päästä ja muuta purjelentoon liittyvää toimintaa voi hyvin tehdä jo ennen kurssia. Jos paikallisella kerholla on jotain talkoohyvityksiä lentomaksuihin, niin niitäkin voi mahdollisesti jo kerryttää tänä kesänä, näin ensikesänä lentäminen olisi halvempaa...

 

Aivan niin. Meikäläinenkin oli kurssia edeltävän kesän vinttaajana nimenomaan Hyvinkäällä. Esim. tuolla tavalla voit Tuomas saada maksettua osan kurssista tai jos sattuu oikein vilkas purjelentokesä, niin vaikka koko kurssin. Samalla pääset tekemisiin koneiden kanssa ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

[EDIT]: Missä päin asustelet? Ajattelin vaan, että jos asut jossain kentän lähellä, niin kannattaa mennä tutustumaan toimintaan jo ensi kesänä. Uskoisi, että kyytiinkin on mahdollista päästä ja muuta purjelentoon liittyvää toimintaa voi hyvin tehdä jo ennen kurssia. Jos paikallisella kerholla on jotain talkoohyvityksiä lentomaksuihin, niin niitäkin voi mahdollisesti jo kerryttää tänä kesänä, näin ensikesänä lentäminen olisi halvempaa...

 

Nummelan lentokenttä olis ehkä lähin. Tosin ei sekään tässä ihan talon takana ole...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

purjelennon peruskurssi (johon on sisällytetty sekä lento-, että teoriaosuus) kestää noin kolme viikkoa. Käytännössä kentällä ollaan tuon kolmen viikon aikana jokaisena päivänä aamusta iltaan, jos ei ole lentokeli - luetaan teoriaa. Tosin taisi meillä joku vapaailtakin olla :). Esimerkiksi Nummelassa kursseja järjestetään ensi kesänä kolme kappaletta. Jos ikää ei ole vielä kurssille riittävästi, tule ihmeessä katselemaan toimintaa! Lisätietoja kannattaa myös tsekata www.nummelanlentokeskus.fi.

 

Malmilla ei tosissaan normaalisti purjelentoa harrasteta, Nummela luultavasti pääkaupunkiseutua lähinnä (Räyskälään ei myöskään mahdoton matka). Omakohtaista kokemusta maastolaskuista ei vielä minulla (onneksi vai valitettavasti ;D) ole, kurssin kävin viime kesänä. Ensisijaisesti maastolasku pyritään suorittamaan peltoon, jos näkyvissä on kuitenkin vain metsää ja vettä laskeudutaan mielummin veteen. Metsä on viimeinen vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta kesätöihin menemisestä niin onko kellään kokemusta tai tietääkö kukaan, että mitäsiellä yleensä tehään?

Hyvinkäällä voi esim. kattaa lentokurssin kustannukset joko osittain tai kokonaan olemalla yhden kesän vakiovinttaajana, eli aina vinttaamassa. Mutta ei se ole semmoista että "Moi mä tulin tänne ny kesätöihin mitä pitää tehä?" vaan sinne kentälle voi tulla katselemaan toimintaa ja jos uskaltaa niin ehkä jopa juttelemaan... Saattaa pummata itsensä jopa kyytiin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosta kesätöihin menemisestä niin onko kellään kokemusta tai tietääkö kukaan, että mitäsiellä yleensä tehään?

 

Hyvää syntymäpäivää vaan ;)!

 

Ainakin Hyvinkäällä homma on vinttaamista. En osaa sanoa muiden kenttien käytänteistä, sillä monessa kerhossa vedetään koneet taivaalle vain lentokoneella, joten vinttausta ei ole. Ja kuten Olli näköjään ehtikin todeta, niin homma on ihan "oikeaa" työtä. Eli kerho palkaa kesäksi vinttaajan (tai ainakin muutaman viimevuoden aikana on näin tehnyt).

 

Myöhemmässä vaiheessa koneiden vuokrista saa alennusta kaikenlaisesta kerhotyöstä, kuten koneiden huolto, paikkojen siivoaminen ja muut erilaiset talkootyöt. (Tässä kaavio miten työtunnit vaikuttavat tuntihintaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään