Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 Lainaa Pakistan International Airlinesin matkustajakone on pudonnut lähellä Karachin kaupunkia Pakistanissa. Lentoyhtiön tiedottajan mukaan kyydissä on ollut 107 matkustajaa, uutistoimisto Reuters raportoi. Ei toistaiseksi enempää alkutietoja: https://yle.fi/uutiset/3-11364090 Lainaa A Pakistan Airlines flight with more than 100 people on board has crashed in the Pakistani city of Karachi, an airline spokesman said Friday. Pakistan's Aviation Ministry said the flight was carrying 99 passengers and 8 crew members. Flight PK8303 took off from Lahore and was due to land at 2:30 p.m. local time in Karachi but went missing from the radar, Pakistan Airlines spokesman Abdullah Khan told CNN. An emergency response protocol has been activated, he said. https://edition.cnn.com/2020/05/22/asia/pakistan-plane-crash/index.html FlightRadarin mukaan koneena A320 AP-BLD. Ehti n.17000 jalan korkeuteen. (FR:n data on puutteellista tuoltapäin selvästi.) https://www.flightradar24.com/data/flights/pk8303#248bafd0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 (muokattu) Aviation Heraldin mukaan kone keskeytti ensimmäisen lähestymisen laskutelineongelmien vuoksi ja toisessa lähestymisessä menetti molemmat moottorinsa. https://avherald.com/h?article=4d7a6e9a Muokattu: Toukokuu 22, 2020, käyttäjä: Johannes Kaikkonen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 Uutistoimisto AP:n mukaan kaupungin pormestari kertoi, ettei onnetttomuudessa ole eloonjääneitä. Täytynee odottaa tarkempia tietoja. Lainaa A passenger plane belonging to state-run Pakistan International Airlines crashed near the southern port city of Karachi on Friday, killing all 107 passengers and crew, the city's mayor said. https://www.yahoo.com/news/official-pakistani-passenger-plane-crashes-103536443.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 Flightradar24 kaivanut lisää dataa. Paikkadata on silti puutteellinen. https://www.flightradar24.com/blog/pakistan-international-airlines-flight-8303-crashes-near-karachi/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 Lainaa Pakistan International Airlines flight PK8303 performed by Airbus A320 AP-BLD spotted by Hamza Omar after conducting a go around from runway 25L. These pictures were taken moments before the aircraft crashed while on final approach for runway 25L The engines can clearly be seen charred indicating an engine fire and the Ram Air Turbine deployed, which is only deployed when an engine fails. WHAT WE KNOW FROM ATC RECORDINGS: The aircraft had to go around on first approach due to landing gear issues as reported by the pilots. The aircraft was being vectored around for landing when suddenly, pilots reported engine failure. Karachi Approach cleared PK8303 to land any runway. In the final call, the pilots declared mayday before crashing just 1 km short of the runway. This was a very difficult post to make for us, join us in praying for the victims of the families and for the health of the survivors. https://www.facebook.com/planespotterspk/ Molempien moottoreiden alla isot mustat öljyvanat, kakkosmoottorin cowling itseasiassa pohjastaan myös vaurioituneen näköinen ja RAT ulkona tuottamassa energiaa (toim.huom. RAT ei tule ulos "when an engine fails" kuten yllä kirjoitetaan, vaan jotain pahemmin vialla). --> Suora linkki kuvaan Teline jäänyt ottamatta alas? Ja tässä ilmeisesti myös ATC-nauhoite tapahtuneesta (en mene varmuuteen aitoudesta): https://twitter.com/AdityaRajKaul/status/1263801829097377795 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 CCTV-pätkää https://twitter.com/i/web/status/1263858937138483200 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 4 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti: https://www.facebook.com/planespotterspk/ Molempien moottoreiden alla isot mustat öljyvanat, kakkosmoottorin cowling itseasiassa pohjastaan myös vaurioituneen näköinen ja RAT ulkona tuottamassa energiaa (toim.huom. RAT ei tule ulos "when an engine fails" kuten yllä kirjoitetaan, vaan jotain pahemmin vialla). --> Suora linkki kuvaan Teline jäänyt ottamatta alas? Ja tässä ilmeisesti myös ATC-nauhoite tapahtuneesta (en mene varmuuteen aitoudesta): https://twitter.com/AdityaRajKaul/status/1263801829097377795 Eikös tämä muistuta 2018:sta Viron Smartlynxin tapausta, ainakin vauriot puhaltimen suojan huulessa näyttää samalta, samoin tehot hävis ja rotta pihalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 Kaksi matkustajaa on selvinnyt hengissä. Lainaa All but two of the 99 people on board a Pakistan passenger plane were killed when it crashed into a residential neighborhood of Karachi, officials said on May 23, as rescue workers toiled through the charred and twisted wreckage strewn across the street. https://www.hurriyetdailynews.com/97-dead-two-survivors-in-pakistan-plane-crash-155015 Lainaa In the morning of May 23rd 2020 Pakistan's Armed Forces (PAF) reported two passengers survived and were rescued, 97 bodies were recovered. http://avherald.com/h?article=4d7a6e9a&opt=0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 (muokattu) https://www.avherald.com/h?article=4d7a6e9a&opt=0 Todellakin onneton tapaus, jossa moottorit vaurioituivat ensimmäisen läpilaskun aikana. Muokattu: Toukokuu 24, 2020, käyttäjä: Aaltonen Ismo Liite poistettu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 Joo,kohtalokas laskutelineen unohdus. IS uutisoi menehtyneistä: https://www.is.fi/viihde/art-2000006517709.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 53 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti: Joo,kohtalokas laskutelineen unohdus. IS uutisoi menehtyneistä: https://www.is.fi/viihde/art-2000006517709.html Vahvistamattoman tiedon (jonka sain Aasiasta) istuminen olisi mennyt todella pitkäksi ja telineet olisi otettu läpilaskussa sisään... saa nähdä miten asia lopulta on. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2020 https://aviation-safety.net/photo/10639/Airbus-A320-214-AP-BLD Tämä stable approach-konsepti on turhaa länsimaalaisten hapatusta. 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2020 15 minuuttia sitten, Mikko Tuomi kirjoitti: https://aviation-safety.net/photo/10639/Airbus-A320-214-AP-BLD Tämä stable approach-konsepti on turhaa länsimaalaisten hapatusta. Kyllä tämä grafiikka ainakin minulle maallikkona selventää tapahtunutta. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2020 (muokattu) 11 tuntia sitten, Aaltonen Ismo kirjoitti: Vahvistamattoman tiedon (jonka sain Aasiasta) istuminen olisi mennyt todella pitkäksi ja telineet olisi otettu läpilaskussa sisään... saa nähdä miten asia lopulta on. Vaikuttaa siltä, että ensimmäinen yritys oli 'high and hot', kuten etelän yhtiöllä Kajaanissa aikanaan. Nuorempi pilotti huomasi, että miehistö oli luultavasti nälissään, verensokeri alhaalla ja pää tyhjäkäynnillä. Oli Ramadan ja ilta. Muokattu: Toukokuu 25, 2020, käyttäjä: Tauno Voipio Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2020 Lainaa Sekä Aviation Safety Network että Aviation Herald kertovat paikallisiin uutislähteisiin vedoten, että Karachin lentoaseman kiitotieltä on löydetty raahautumisjälkiä, joiden perusteella näyttää siltä, että turmakoneen moottorit ovat raapineet kiitotien pintaa satojen metrien matkalta ensimmäisen laskeutumisyrityksen yhteydessä. tekniikkatalous.fi 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 25, 2020 (muokattu) 1 tunti sitten, Petri Tynkkynen kirjoitti: tekniikkatalous.fi Tuossa videokuvaa kiitotiestä EDIT: videon kolmas osa lisätty jossa kuvaa kiitotiestä: Muokattu: Toukokuu 25, 2020, käyttäjä: Karri Himberg 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2020 Pakistanin ilmailuministerin mukaan onnettomuusraportti esitellään parlamentille 22. kesäkuuta. Hänen mukaansa pääministeri ihmettelee, miksei aikaisempien onnettomuuksien raportteja ole julkaistu. 12 onnettomuuden, joista 10 tapahtui PIA:n koneille, raportit ovat julkaisematta ja ne on kaikki esitettävä yleisölle. Lainaa Minister for Aviation Ghulam Sarwar Khan on Thursday said that the inquiry report of the PIA plane crash — due to which the nation lost 97 souls — will be presented in parliament on June 22. Sarwar said that the prime minister had shown great displeasure during a meeting held today to discuss the progress in the probe and asked why it was that the reports of the previous aviation disasters had never been shared. He said that 12 such tragedies had taken place since Pakistan came into being of which 10 are those of PIA aircraft. He vowed that reports of all 12 aviation disasters will be made public. "It is our responsibility to present all the facts timely and in a transparent manner to the public." https://www.geo.tv/latest/290244-pia-plane-crash-report-to-be-presented-in-parliament-on-june-22-aviation-minister Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2020 (muokattu) https://www.thenational.ae/business/aviation/pakistan-international-airline-closer-to-bankruptcy-following-crash-and-the-pandemic-1.1029175 No niin näinkö sitten kävi? Muokattu: Kesäkuu 5, 2020, käyttäjä: Jukka Joutsijärvi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2020 5/28/2020 at 16.37, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Pakistanin ilmailuministerin mukaan onnettomuusraportti esitellään parlamentille 22. kesäkuuta. Hänen mukaansa pääministeri ihmettelee, miksei aikaisempien onnettomuuksien raportteja ole julkaistu. 12 onnettomuuden, joista 10 tapahtui PIA:n koneille, raportit ovat julkaisematta ja ne on kaikki esitettävä yleisölle. https://www.geo.tv/latest/290244-pia-plane-crash-report-to-be-presented-in-parliament-on-june-22-aviation-minister Alustava raporttti on tosiaan esitelty, mutta ei parlamentille, vaan pääministerille. Kuitenkin: syynä oli kuulemma inhimillinen virhe, eikä pelkästään miehistön, vaan lennonjohdonkin. Jopa kahden eri lennonjohdon. Ja sitten vielä ilmailuviranomaisen. Puuttuuko vielä joku, joka olisi voinut olla syypää onnettomuuteen? Mekaanikot? Lentoyhtiön johto? Lentoemännät? Matkustajat? Maapalveluhenkilökunta? Kaiken tämän sekoilun jälkeen en ihmettele, että aikaisempien onnettomuuksien raportteja ei ole julkaistu. No, kannattaa lukea läpi kuitenkin. Lainaa The Pakistan International Airlines (PIA) plane crash last month was caused by the negligence of the cockpit crew and the air control tower and not due to any technical fault, according to a preliminary investigation report on the tragedy that killed 97 people onboard. The report showed that pilot and air traffic control officials were primarily responsible, according to officials. The Express Tribune reported that the initial probe showed that the CAA officials, the cockpit crew, the control tower and the air traffic control repeatedly made mistakes. It reported the aircraft's black box has so far not indicated the possibility of any technical fault. https://www.indiatoday.in/world/story/pakistan-pia-plane-crashed-human-error-says-preliminary-probe-report-1691928-2020-06-23 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2020 4 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti: Alustava raporttti on tosiaan esitelty, mutta ei parlamentille, vaan pääministerille. Kuitenkin: syynä oli kuulemma inhimillinen virhe, eikä pelkästään miehistön, vaan lennonjohdonkin. Jopa kahden eri lennonjohdon. Ja sitten vielä ilmailuviranomaisen. Puuttuuko vielä joku, joka olisi voinut olla syypää onnettomuuteen? Mekaanikot? Lentoyhtiön johto? Lentoemännät? Matkustajat? Maapalveluhenkilökunta? Kaiken tämän sekoilun jälkeen en ihmettele, että aikaisempien onnettomuuksien raportteja ei ole julkaistu. No, kannattaa lukea läpi kuitenkin. https://www.indiatoday.in/world/story/pakistan-pia-plane-crashed-human-error-says-preliminary-probe-report-1691928-2020-06-23 Tekstin mukaan kyseesä ei ole inhimillinen virhe vaan tuottamuksellisuus/huolimattomuus (negligence) ja vielä ATC syyllistetään. Täytyy lukea raportti huolella ja sen jälkeen arvioida, onko mitään toiveita turvallisuuden parantamisesta tutkinnan johdosta... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 23, 2020 Kannattanee varmaan odottaa kunnes virallinen alustava raportti on julkaistu ja luettavissa. Rodney https://tribune.com.pk/story/2248287/1-pia-aircraft-crashed-due-human-error-report/ "Meanwhile, the Aviation Division disowned the report aired by certain television channels regarding provisional inquiry report into the plane crash.“Media friends are informed that couple of TV channels have been referring to a report regarding crash of PIA flight PK-8303. No such report has been issued by the Aviation Division,” spokesperson Abdul Sattar Khokhar said in a brief statement. The report, being circulated through the two TV channels, was not from any authentic source, he added." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 24, 2020 Ohessa linkki alustavaan raporttiin. Rodney https://www.caapakistan.com.pk/Upload/SIBReports/AAIB-431.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2020 On se vaan hieno meininki muutenkin tuollapäin maailmaa. Ilmailuministerin mukaan 1/3 osaa lentäjistä lentää valelupakirjoilla vailla asianmukaista koulutusta lentää. Artikkelissa ei oteta kantaa siihen, oliko PK8303:n lentäjillä asianmukaiset lupakirjat. https://edition.cnn.com/2020/06/25/business/pakistan-fake-pilot-intl-hnk/index.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2020 Alustava raportti oli ilmeisesti mykistävä, kun ainuttakaan kommenttia ei ole tullut Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 25, 2020 No olihan tuo nyt aivan käsittämätöntä luettavaa ... The FDR indicated action of lowering of the landing gears at 7221 ft at around 10.5 Nautical Miles from Runway 25L. “Karachi Approach” advised repeatedly (twice to discontinue the approach and once cautioned) about excessive height. Landing approach was not discontinued. FDR shows action of raising of the landing gears at 1740ft followed by retraction of the speed brakes (at a distance slightly less than 5 nautical miles from the runway 25L). At this time, the aircraft had intercepted the localizer as well as the glide slope. Flaps 1 were selected at 243knots IAS, the landing gears and speed brakes were retracted. Over-speed and EGPWS warnings were then triggered. At 500ft, the FDR indicates: landing gear retracted, slat/flap configuration 3, airspeed 220knots IAS, descent rate 2000ft/min. According to the FDR and CVR recordings several warnings and alerts such as over-speed, landing gear not down and ground proximity alerts were disregarded. Matkaa 5 NM kynnykselle, teline otetaan YLÖS, vauhtia melkein 250kts (oikea vauhti tässä about 160 kts), kaikki varoituskellot huutaa, mutta eikun työnnetään baanaa kohti vaan ja inshallah. Ja vielä pari sekuntia kynnykseltä vauhtia on 220 kts (laippaylinopeus varmasti jos oli flap 3 valittuna), kun normivauhti olisi tuossa jotain 130-140 kts tuntumassa. Ylösveto ja uusi yritys olisi oikea vastaus. Saatanan tunarit sanoisi Kekkonen. 10 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla