Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 Vanhoja ilmailujuttuja muistellessa tuli mieleen legendaarinen "haarapyrstöinen lääkärintappaja", Beechcraft 35 Bonanza. Onko kellään tietoa, montako V-pyrstö-Bonanzaa on ollut Suomen ilmailurekisterissä? Entä lentääkö konetyyppi vielä jossain päin Suomea? Forumistien mahdollisia kokemuksia V-pyrstö-Bonanzalla lentämisestä olisi myös mukava kuulla (lento-ominaisuudet, sivutuulilaskeutuminen jne.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 Ollut ainakin OH-BBD 1968-1974. Katosi mereen lähellä Bodötä Norjassa kesällä 1974. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 22, 2020 (muokattu) Mäkinen/Ritaranta opus tuntee vain tuon OH-BBD:n https://fi.wikipedia.org/wiki/Bodøn_lento-onnettomuus_1974 Kuva kopsattu Mäkinen/Ritaranta kirjan rompulta Markku Muokattu: Toukokuu 22, 2020, käyttäjä: Markku Kanninen 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 Tavalliseti luotettavasta lähteestä kuulin: Suomessa oli 1968 - 1972 OH-BDC v-pyrstö Bonanza. Koneessa oli kärkisäiliöt. siitä hyvästä toiminta-aika oli vaatimattomat 11 tuntia. Eurooppaan tutustuttiin perin pohjin. Pisin matka etelään oli Mombasaan. Matkanopeus 190 kt. Lento-ominaisuudet eivät poikenneet tavallisen pyrstön omaavan koneen vastaavista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 OH-BDC Beechcraft 35-C33A Debonair: Näköjään vielä olemassa: https://www.flickr.com/photos/132337785@N03/20354083281/ Markku 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 Kiitos korjauksesta. Se muisti ,se muisti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 2 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti: Tavalliseti luotettavasta lähteestä kuulin: Suomessa oli 1968 - 1972 OH-BDC v-pyrstö Bonanza. Koneessa oli kärkisäiliöt. siitä hyvästä toiminta-aika oli vaatimattomat 11 tuntia. Eurooppaan tutustuttiin perin pohjin. Pisin matka etelään oli Mombasaan. Matkanopeus 190 kt. Lento-ominaisuudet eivät poikenneet tavallisen pyrstön omaavan koneen vastaavista. Mutta... V- pyrstöä ei tuossa Delta-Charliessa kylläkään näytä olevan. Toiminta-aikaa kylläkin,pitää varata varmaan potta mukaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 1 tunti sitten, Jaakko Männistö kirjoitti: Toiminta-aikaa kylläkin,pitää varata varmaan potta mukaan Jo PPL-kurssilla Jenkeissä opin, että tarvitaan Little John ja paremmalle puoliskolle Lady Jane adaptor siihen. Mutta yhteensä alle kahdella kympillähän siitä selvisi. Etenkin tuo Lady Jane adaptor jäi mieleen. https://www.sportys.com/pilotshop/catalogsearch/result/?q=little+john Rodney 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 3 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti: Jo PPL-kurssilla Jenkeissä opin, että tarvitaan Little John ja paremmalle puoliskolle Lady Jane adaptor siihen. Mutta yhteensä alle kahdella kympillähän siitä selvisi. Etenkin tuo Lady Jane adaptor jäi mieleen. https://www.sportys.com/pilotshop/catalogsearch/result/?q=little+john Rodney Tuo Lady malli kyllä saattaa olla oikea valinta myös Urhoille,jospa vaikka sattuu tuulinen keli (jopa crosswind) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 1 tunti sitten, Heikki Pullinen kirjoitti: Kiitos korjauksesta. Se muisti ,se muisti. Tälläinen pitää itselläkin olla käden ulottuvilla muistin tukena... Markku 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 3 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti: Tuo Lady malli kyllä saattaa olla oikea valinta myös Urhoille,jospa vaikka sattuu tuulinen keli Urhoille Lady Janea parempi on leikattu Sultan adapteri, joka pelittää hyvin ainakin matalammilla pinnoilla lämpimässä säässä. Rodney Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 43 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti: Jo PPL-kurssilla Jenkeissä opin, että tarvitaan Little John ja paremmalle puoliskolle Lady Jane adaptor siihen. Mutta yhteensä alle kahdella kympillähän siitä selvisi. Etenkin tuo Lady Jane adaptor jäi mieleen. https://www.sportys.com/pilotshop/catalogsearch/result/?q=little+john Rodney Suomessa astia tunnetaan "sorsana". Olen nähnyt täällä vain valkoisia sorsia, jotka kaikki samaa mallia Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 1 minuutti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Suomessa astia tunnetaan "sorsana". Olen nähnyt täällä vain valkoisia sorsia, jotka kaikki samaa mallia Minulla on valkoinen sorsa, ja vieläpä ilmailu-sellainen. Saatu synttärilahjaksi Jarkilta, joka joutui Töölöön Utin F-27 hypyltä metsään laskeutumisen jälkeen koipi poikki. En ole käyttänyt sorsaa väärin, vaan joskus hyppybileissä oluttuoppina. Rodney 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 3 tuntia sitten, Markku Kanninen kirjoitti: Tälläinen pitää itselläkin olla käden ulottuvilla muistin tukena... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 Luotin lähteeni muistiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 23, 2020 (muokattu) 22.5.2020 at 22.27, Markku Kanninen kirjoitti: Mäkinen/Ritaranta opus tuntee vain tuon OH-BBD:n https://fi.wikipedia.org/wiki/Bodøn_lento-onnettomuus_1974 Kuva kopsattu Mäkinen/Ritaranta kirjan rompulta Markku Kiitos Vähissä ovat olleet siis v-pyrstöiset Bonanzat Härmän taivaalla - ja OH-BBD:kin osaltaan liittyi konetyyppin synkän tilaston jatkeeksi. Muistan, kun isäukko puhui V-pyrstö-Bonanzasta aika paljon 1970-luvulla. Olisiko ollut juuri tuon Trondheimin reissulla Bodøssä kadonneen Bonanzan uutisoinnin johdosta... Muut OH-BBx-rekkarissa olleet Beechit olivat näköjään Baroneita. Edit. Onko tietoa, operoiko OH-BBD minkä verran Mikkelistä 1970-luvun alussa? Minulla on vahva mielikuva siitä, että olisin nähnyt Bonanzan kentällä, kun kävimme koneita ihailemassa ja ottamassa ensituntuman taivaan elementtiin OH-SEC:llä. Muokattu: Toukokuu 24, 2020, käyttäjä: Klaus Pylkkänen Kuvalinkki lisätty. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 Älkää herrat sotkeko. Normaali peräsimien Beech on Deponair. Baron on kaksimoottorinen. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 (muokattu) Aiheeseen liittyen, FAA:n koulutusfilmi "Density Altitude with Harry Bliss" vuodelta 1966, lentolaitteena V-pyrstöinen Bonanza. Muokattu: Toukokuu 24, 2020, käyttäjä: Markus Hatakka 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 Eklanninkielinen Wikipedian pohtii V-pyrstön sielunelämää: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Bonanza Näyttäs olleen mainettaan parempi...? Markku 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 36 minuuttia sitten, Teppo Sarpila kirjoitti: Älkää herrat sotkeko. Normaali peräsimien Beech on Deponair. Baron on kaksimoottorinen. Tässähän se sanotaan: 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 (muokattu) 57 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti: Tässähän se sanotaan: Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen niin esim. Finnairin/Suomen Ilmailuopiston OH-BBK-N kalusto oli myös tyypiltään: Beechcraft Bonanza mutta ei 35 vaan A36 Ja OH-BDA tyyppiä Beechcraft 35-B33 Debonair ja OH-BDB 35-C33 Debonair väittääpi tämä Mäkinen / Ritaranta opus... Markku Muokattu: Toukokuu 24, 2020, käyttäjä: Markku Kanninen 5 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 Ja sitten vielä semmoinen juttu, että OH-BDD oli tyypiltään Beechcraft 35-F33 Bonanza, vaikka olikin ihan tavallisella pyrstöllä varustettu. Beechcraft valmisti tätä normipyrstöistä "pikkubonanzaa" 1959 - 1967 tyyppinimellä Debonair ja vuodesta 1968 eteenpäin vaihtoi nimeksi Bonanza. Tämän Bonanza 33:n tuotanto loppui vuonna 1994. OH-BDA,B ja C olivat siis Debonaireja ja BDD Bonanza. Tässä kuva OH-BDD:stä (jolla muuten lensin IFR-kelpuutukseni yksimoottoriosan juuri vastikään vuonna 1975): https://www.airhistory.net/photo/153572/OH-BDD 3 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti: Tässä kuva OH-BDD:stä (jolla muuten lensin IFR-kelpuutukseni yksimoottoriosan juuri vastikään vuonna 1975) Onneksi olkoon 45-v IFRistä! Alat tulla IFR-keski-ikään. Rodney 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 (muokattu) Minulle on ollut Piiskojen merkintäsekamelska pieni mysteeri mutta kun silmäilee tuota yllelinkkamaani enlanninkielistä wigiä niin logiikka alkaa avautua: Kuten Juha mainitsi Model 33 jossa alkuun oli sotkemassa tuo etuliite 35-.(miksi?) on Debonair ja muuttuu Bonanzaksi E33:ta eteenpäin lman etuliitettä paitsi D33. V-pyrstö Bonanza on model 35, valmistettu v.1947-82 ja vuodesta 1968 valmistettu model 36 on myös Bonanza. Markku Muokattu: Toukokuu 24, 2020, käyttäjä: Markku Kanninen 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 24, 2020 1 tunti sitten, Markku Kanninen kirjoitti: Minulle on ollut Piiskojen merkintäsekamelska pieni mysteeri mutta kun silmäilee tuota yllelinkkamaani enlanninkielistä wigiä niin logiikka alkaa avautua Tyyppimerkinnöissä ei välttämättä aina ole logiikkaa (paitsi sumeaa sellaista), jos/kun valmistajan markkinointiosasto pääsee hommaan mukaan. Tapahtuu nykyäänkin. https://www.flightforum.fi/gallery/image/2966-diamond-da-42-vi-oh-dam-reimscessna-fa152-aerobat-oh-ckc-efhn-2018-05-14/ Rodney Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla