33 viestiä aiheessa

  • Bonanza/Debonairin 35-x33 ei ole ainoa tämmöinen Beechcraftin tyyppimerkintä. Baron tunnetaan Beech 55:nä, mutta se on oikeasti Beechcraft 95-x55 Baron (paitsi vissiin uudemmat ja isommat Baron 58:t). Samoin aikanaan Queen Air 80 oli Beechcraft 65-80 Queen Air. Kuvittelisin niin, että tuo Beech 33 on kehitetty 35:stä, samoin Baron oli kehitetty Beechcraft 95 Travel Airista ja Queen Air 80 oli suurennettu versio alkuperäisestä Beech 65 Queen Airista.
  • Bonanzoista ja Debonaireista tässä on ollutkin kuvia, mutta laitetaanpas kuvat Beech D95A Travel Airista EC-BKG ja Beech 95-B55 Baronista OH-BBT sekä Beech 65 Queen Airista C-GWOB ja Beech 65-B80 Queen Airista OH-BLK. Logiikka ei silti minullekaan aukea, mutta kuten V-pyrstöisissä Bonaza 35:ssa ja normipyrstöisissä 35-33:ssa, näissäkin ensimmäisenä pistää silmään pyrstö. Oikeasi saattaa olla kyse esim tyyppisertifikaatista, joka on alkujaan hankittu malleille 35, 95 ja 65. Muitakin arvauksia otetaan vastaan...:).

be95ecbkg.jpg

be55ohbbt.1.jpg

be65cgwob.jpg

be80ohblk.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Baroneita on näköjään ollut kolme mallia: Baron 55, 56 ja 58 

https://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Baron

Suomen rekisterissä on ollut vain mallia 55...?:OH-BBA_76.95A55.thumb.JPG.2afa5a4a2123d872e1e1f813201b3bab.JPG

OH-BBA  Beech 95-A55 Baron 

OH-BBB.95D55.E.Ritar.JPG.4da82bc0ebe6b5f6f5712a21355d563b.JPG

OH-BBB  Beech 95-D55 Baron (E. Ritaranta)

OH-BBC.95C55.E.Ritar.jpg.4658bd77a5d507ece6a6aa6f3064b98d.jpg

OH-BBC  Beech 95-C55 Baron  (E. Ritaranta)

OH-BBF_76.95C55.thumb.JPG.e447cabd8b812ef7b282345cc58a2e2c.JPGOH-BBF Beech 95-C55 Baron

OH-BBT_75.95B55.thumb.JPG.6e6c153bd54f2acb4528fe5986f5b509.JPGOH-BBX_85.95B55.thumb.JPG.6f3a9666ca6140230ff1f4ca0279c35a.JPGOH-BBZ_77.95B55A.thumb.JPG.a2a605b10e2e50875dc09997ac99fe62.JPG OH-BBT, BBX ja BBZ oli mallia 95-B55 

viekä OH-BBE ja BBI mallia 95-D55 ja BBH mallia 95-B55  

Markku

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys

OH-BBD   oli  Rovaniemellä ainakin  1973   ja  1974 jolloin katosi Norjassa.

Oli mukava lennettävä . Miinuksena  koneen  taipumus mennä  pyrstölleen   kun väki nousi  koneeseen.

Täytyi vähän katsella kyytiin tulijoita  ja laatia istumajärjestys. Muistini mukaan ohjaaja istui ensin

paikalleen  , seuraavaksi  etupenkkiläinen  oven viereen siivelle seisomaan , kolmas istui ohjaajan taakse

neljäs edellisen taakse .    moottori käyntiin ja  viides takapenkille   kuudes  toiselle riville  ja painavin

lopuksi siiveltä ohjaajan viereen .  Näin se taisi mennä onhan aikaa kulunut  46 vuotta   siitä kun viimeksi

konetta lensin.

ohjaamokuva   ja kone 1973 tai 1974   Koneessa Lapin Lentopalvelun  keltainen tarra .

Terv Vesa

 

 

 

 

OH-BBDa.jpg

OH-BBDc.jpg

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1949 ilmestynyt kirja "Ilmameren valtiaat" kertoinee Bonanzasta:

5ecc2b398f48c_BeechModel35Bonanza.thumb.jpg.7349f1c537adc51f49963a2e583ceea8.jpg

Ja W.Green, G.Pollinger "The Observers Book of Aircraft" v.1955:

5ecc2a37b0884_BeechModelE35Bonanza.thumb.jpg.3120a0cdbe93428e2594a544fbdb5ed3.jpg

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beechraft Bonanza 35 V kärkipöntöillä Lappeenrannan lentoasemalla heinäkuussa 2000. Valmistusvuosi 1953. Sveitsiläinen 5 koneen seurue oli kiertelemässä Eurooppaa. Lappeenrannasta he jatkoivat passi- ja tullitarkastuksen jälkeen lentojaan IFR-lentosuunnitelman mukaisesti Pietariin täyskaton ollessa jotakin mutta keskipilveä. Koneet lähtivät 10 minuutin välein lentopinnalle 70 (7000 jalkaa standardipaineella), Bonanza ei ollut viimeisenä. Tukevasti Venäjän puolella lähempänä Veshchevoa (Heinjoki) kuin Vainikkalaa Bonanzasta meni sähköt täydellisesti.  Aika  eksoottinen tilanne. Lentosäännöt tuolloin määräsivät ”noin suuruusluokkana” radioyhteyden katketessa jatkamaan lentoa voimassa olevan lentosuunnitelman mukaisesti…jne

Mitä itse tekisit tuossa tilanteessa?

 

 

Beech Bonanza 1 FS.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve.

Minä ainakin pistäisin  laturin päälle .    Katkaisija oli  oikealla  puolella kojetaulun yläreunassa.

Saattoi helposti unohtua.   Voi jopa olla Bodön  OH-BBD.n    haverin syy.

Terv Vesa

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Katos vaan, onpa Beechraftin insinöörit keksineet vekkulin miinan laittaessaan tuommoisen turhan katkaisijan, joka väärään asentoon joutuessaan voi johtaa fataaliin pulmaan.

Sitä en tiedä, oliko nappulahäiriöllä tässä tapauksessa osuutta, mutta ohjaaja toteutti oikeastaan hyvin käytännöllisen ratkaisun sähkön takana olevien toimintojen loputtua. Hän kaartoi pois reitiltä 90 astetta vasempaan, liukui pilvien alle matalalle, kaartoi pohjoiseen lentäen aluksi kohti jotakin savupiippua (Svetogorsk, Imatran Kaukopää, Joutseno Pulp tai Lappeenrannan Kaukaan tehdas) oletettavasti ”taistelutehoilla” ettei Römpötin (Kljutševoj) helikopterirykmentin pojat ehtisi silpomaan peräsintä ja oletettavasti viimeistään Saimaan rannalle tultuaan (Saimaan ääriviivat näkyy EFLP mittarikartoissakin) otti hän lentosuunnan länteen. Bonanza siis lähestyi Lappeenrantaa idän suunnalta kaupungin yli ja laskeutui lentoasemalle valomerkin saatuaan. Pian saapuivat paikalle Rajavartiolaitoksenkin virkailijat. Ei ollut oudossa paikasta suoritettu rajan ylitys jäänyt rajamme vartijoilta huomaamatta.    

Tuon jälkeen kone seisoi pari viikkoa Lappeenrannassa, sillä Suomen lentokonehuoltajilla ja korjaamoilla ei Finnairia lukuun ottamatta ollut oikeuksia puuttua Bonanzan korjauksiin. Ehkä sopiva henkilöstö Finnairin tekniikasta oli kesälomalla tai kiinni omissa kiireissä. Saattoi tuo aika mennä mahdollista uutta generaattoriakin odotellessa. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään