Timo Karppinen

Kysymyksiä asioista tietäville

15 viestiä aiheessa

Osaako kukaan kertoa, mitä lentoja nuo BKK-suuntautuvat lennot on, kun kentän pitäisi olla suljettuna? Luulisi ettei Thaimaasta tule kuin riisiä ja mausteita ja riisi käsittääkseni kulkee merirahtina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Timo Karppinen kirjoitti:

Osaako kukaan kertoa, mitä lentoja nuo BKK-suuntautuvat lennot on, kun kentän pitäisi olla suljettuna? Luulisi ettei Thaimaasta tule kuin riisiä ja mausteita ja riisi käsittääkseni kulkee merirahtina.

Mistä olet saanut päähäsi, että kenttä olisi suljettu? Ei ole. Kumpikaan Bangkokin lentoasema, BKK tai DMK, ei ole suljettuna, ja kumpikin palvelee sekä kansallista että kansainvälistä liikennettä, sekä matkustajien että rahdin osalta.

Kannattaisi myös päivittää rasistishenkiset oletukset siitä, mistä Thaimaan viesti koostuu. Pitää olla aika kuutamolla, jos kuvittelee, että maan vientituotteet ovat riisi ja mausteet ja mitään lentokoneella kuljetettavaa ei olisi. Thaimaa on ASEAN-valtioista suurin tietotekniikan ja tietokoneiden valmistaja, sekä Kiinan jälkeen maailman toiseksi suurin kiintolevyjen valmistaja (WD, SG).

Export goods: machinery (23%), electronics (19%), foods and wood (14%), chemicals and plastics (14%), automobiles and automotive parts (12%), stone and glass (7%), textiles and furniture (4%). Tonnimääräisesti riisi voi olla kovilla, mutta näin mitattuna suomestakaan ei viedä kuin puuta/sellua/paperia.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaatko että nuo tuotteet kulkee matkustajakoneessa eikä niiden kuljettamiseen paremmin soveltuvissa rahtikoneissa? En vaan voi käsittää sitä, kuinka noita muita laitteita/tuotteita voitaisiin turvallisesti kuljettaa mm. matkustamossa. Siitä tämä kysymys. Käsittääkseni mm. elektroniikkaa ei aivan helposti kuljeteta (turvallisesti) matkustamossa. Saatan olla väärässä, mutta tällainen käsitys asiasta. Kirjoituksessani ei ollut mitään rasistista. Ainoastaan uteliaisuutta.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Karppinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä rahtia tällä reitillä kuljeteta matkustamossa vaan ruumassa. Lisäksi täältä päin Bangkokiin ruumassa menee esimerkiksi norjalaista lohta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun suurin osa reittilennoista on holdissa, niin myös niiden belly rahtikapasiteetti puuttuu kuljetusmarkkinoilta. Rahtikoneiden puolella ei ole sellaista ylikapasiteettia, että niillä hoidettaisiin tuo kyytiä vailla oleva belly. Siksi matkustajakoneita ilmassa ruuma täynnä bellyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

350 bussiin hattuhyllyihin 4tonnia ja penkkien alle myös 4 tonnia. Ruumaan sitten mitä lie 38 tonnia? Nyt nuo kaksi 330 bussia ilman turistin penkkejä ottaa aika paljon tavaraa matkustamoon. Ei ehkä kovin painavaa, mutta juurikin jotain kasvosuojaimia tms. Ja Ruskeasuon Shellillä kuulin, että tämä lentotoiminta on jopa kannattavaa. Eli sen lisäksi, että saadaan miehistöjen kelpparit ja myöskin koneiden kelpparit pidettyä voimassa kierrättämällä pilotteja ja koneita.

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Sarell
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava mielenkiinnon kohde olisi nuo kenttämaksut. Jos lentäisi A321 koneella Bangkokiin, johon sen lentomatka ei riitä käsittääkseni. Paljonko lisäkustannuksia aiheuttaisi välilasku about? Ei siis otettaisi huomioon polttoaineen hintaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alle tonnin, esim. pomppukenttänä DXB. Sitä en sitten tiedä, mitä järkeä tuollaista olisi miettiä kenttämaksujen kannalta, kun ne eivät ole asiassa se merkittävä tekijä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Alle tonnin, esim. pomppukenttänä DXB. Sitä en sitten tiedä, mitä järkeä tuollaista olisi miettiä kenttämaksujen kannalta, kun ne eivät ole asiassa se merkittävä tekijä.

Sen halusinkin tietää, että onko se merkittävä maksu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuluja tulee sitten polttoaineen ohella siitä, jos koneeseen pitää saada esim. vettä, tai tyhjentää vessat, saada mahdollisesti ilmastointia, sähköä, ym ym ym palveluita siltä ajalta kun kone on maassa. Käytännössä joutunee vähintään maksamaan porrasauton, ellei sitten narulla nostella ja laskella esim. tankkauspapereita koneeseen ja koneesta, koska pikkubussissa ei ole omia portaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kuten Klaus ylhäällä sanoi, ihan kysymyspalstakin löytyy. Jatkokysymykset sinne, kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Kuluja tulee sitten polttoaineen ohella siitä, jos koneeseen pitää saada esim. vettä, tai tyhjentää vessat, saada mahdollisesti ilmastointia, sähköä, ym ym ym palveluita siltä ajalta kun kone on maassa. Käytännössä joutunee vähintään maksamaan porrasauton, ellei sitten narulla nostella ja laskella esim. tankkauspapereita koneeseen ja koneesta, koska pikkubussissa ei ole omia portaita.

Hmm, ei kai pelkkä tankkaus vaadi tuollaisia palveluita. Ovet pitää avata, kun poka sisällä tankataan?

Kerran Istanbulissa tankattiin jonkun poikkeustilanteen takia Kreetalle lentävä kymppi, ei se tankkaus kauaa kestänyt.

En tiedä miten paperit siirtyivät; onkivapa on varmaan narua kätevämpi, jos ei portaita käytetä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Jep, kuten Klaus ylhäällä sanoi, ihan kysymyspalstakin löytyy. Jatkokysymykset sinne, kiitos.

Kun tässä ketjussa nyt on ainoastaan tämä yksi kysymys, eikö senkin voisi siirtää uudelleen otsikoituna tuonne kysymyspalstalle.

Ilman tätä minun kommenttiani ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Hmm, ei kai pelkkä tankkaus vaadi tuollaisia palveluita. Ovet pitää avata, kun poka sisällä tankataan?

Kerran Istanbulissa tankattiin jonkun poikkeustilanteen takia Kreetalle lentävä kymppi, ei se tankkaus kauaa kestänyt.

En tiedä miten paperit siirtyivät; onkivapa on varmaan narua kätevämpi, jos ei portaita käytetä ;)

Ei tietenkään, mutta jos kone on täynnä porukkaa niin ilman noita palveluita siellä tulee pidätyskyky koetukselle loppulennosta ja koneessa saattaa  tulla myös hieman kuuma siinä asematasolla, jos kylmästöintiä ja sähköä ei ole saatavilla, riippuen vähän kentästä, eli saako siellä esim. huudattaa APUa asematasolla mielin määrin tai saako sitä käyttää tankatessa (ja tietysti siitä, onko ulkona +40 vai +5 astetta lämmintä).

Ovia ei pidä avata jos poka sisällä tankataan minkään määräyksen mukaan, eikä se ole erityisen fiksu veto muutenkaan, jos pyritään siihen, että niiltä ovilta saataisiin tarpeen vaatiessa liukumäet laukaistua (plus pidettyä tulipalon puolelta ovet kiinni). Jotain onkivapoja tai muita keppejä on tosiaan myös käytössä tankkausasiakirjojen siirtoon.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään