Mikael Paulinow

Konica minolta A200 vs. Panasonic/ muu ?

23 viestiä aiheessa

Terve

Paljon olen lukenut nyt nikon/canon keskustelua tässä aiemmin. Olen itse hankkimassa kameraa lähiaikoina, että saisi reilun kuukauden kuluttua etelän reissulle mukaan. Jos siirrytään vähän alemmalle hintatasolle noista aiemmista kameroista, joista jo on ollut puhetta. Eli olen katsellut kameraa joka omaisi tarkkaa ja hyvälaatuista zoomia, mieluiten siinä 8X optisen paikkeilla, ja miksei yli sen. Digimallia olen siis katsellut, ja Megapixeleitä pitäisi olla siinä 6-8 paikkeilla. Eli tällähetkellä vaikuttaisi siltä kun Konica minoltan A200 olisi viemässä omia rahojani tiskiin. Mutta taustalla kummittelee Panasonic lumix FZ 20. Viidellä MP,llään se kuitenkin jää hieman jalkoihin, toisaalta taas siitä löytyy 12X zoomia ja hintaakin hieman vähemmän. Eli ennenkun teen lopullisen päätöksen olisi mukava kuulla Teidän, mielipidettä. Eli omia, tuttujen tai muiden mielipiteitä kyseisistä kameroista. Mikä on + ja mikä on -? Itse olen vasta valokuvailua aloittelemassa, joten olisi mukava kuunnella hieman kokeeneempien mielipiteitä. Kiitoksia Villelle jo kommenteista ja mielipiteistä! Itse olen tutkiskellut dcresourcesta noita tietoja. Jos on omia kokemuksia muista saman hinta/tyyppiluokan kameroista, niin tuokaa ihmeessä nekin esille. Eli tässä olisi vaihtoehdot:

Konica Minolta

Panasonic

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Megapikseleitä ei kannata liikaa tuijottaa. Se on käytännössä varsin pieni ero, onko niitä 3 vai 8. Digipokkarissa ehkä tärkein asia on tarpeeksi pieni laukaisuviive. Mikään ei ole raivostuttavampi kuin hidastoiminen kamera. Muutenkin käytettävyysasioihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Megapikseleitä ei kannata liikaa tuijottaa. Se on käytännössä varsin pieni ero, onko niitä 3 vai 8. Digipokkarissa ehkä tärkein asia on tarpeeksi pieni laukaisuviive. Mikään ei ole raivostuttavampi kuin hidastoiminen kamera. Muutenkin käytettävyysasioihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Joo tuosta megapixeli asiasta oli puhetta TM testissäkin. Ei tuo panasonic niin paljon hävinnyt. Mutta kuitenkin. Mielellään kuulisin omakohtaisia kokemuksia, ja miten eroaa edukseen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulin vielä ajatelleeksi, miten tuo Minoltan 7X zoomi toimii käytössä, jos kameraa käyttää spottaamiseen? Eli onko tuo riittävä? Ja miten paljon voi tuota kuvaa tuoda lähemmäs "muokkaamalla" ilman että kuvanlaatu kärsii?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei yhtään tietty, hetihän kuvanlaatu kärsii croppaamisesta todellisten pikselien vähetessä. Mutta mikä käytännössä huonontaa, riippuu käyttötarkootuksesta. Jos kuva on tarkoitus tulostaa A4- tai suurempaan kokoon, niin ainakin periaatteessa croppaus näkyy laadussa heti. Webbisivulle pantava pieni 600-800 pikselin levyinen kuva kestää sitten jo todella paljon rajaamista ennenkuin alkaa kärsiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen nyt käyttänyt Panasonic FZ-20 kameraa jonkin aikaa. Kameran kovimpana vahvuutena pidän Leican tekemää optiikkaa. Itselläni ei ole kovin paljoa kokemusta digikameroista, mutta Panasoniciin olen ollut tyytyväinen. "Vain" viiden miljoonan pikkelsin takia ei kameraa kannata hylätä. On vaikea kuvitella tilannetta jossa tavallisen kuvaajan tarpeisiin ei 5milj. pikseliä riittäisi. Itse tarvitsen kuvia myös lehtijuttujen kuvituksessa yms. En nyt keksi sellaista painotyötä johon omat Panasonicilla otetut kuvat eivät laadullisesti riittäisi. Muutenkin olen asenteiltani vanhanaikainen (?), mielestäni kuva tehdään kameralla kuvan otto hetkellä ei photoshopissa rajaamalla.... ::) Eli jos haluaa kuvat esim. lentokoneita kannattaa mielestäni hankkia kamera jossa on tarpeeksi optistazoomia.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, eli tein hieman taustatutkimusta. Kattelin kuvia mitä noilla on otettu ja vertailin hieman. Ei siinä kyllä niin huomattavaa eroa ole. Ja näyttää pärjäävän kohtuullisen hyvin myös liikuvan kohteen kuvauksessa. Ja Juha olet kyllä oikeassa tuon zoomin kanssa. Eli kyllä tuo menee hankintaan. Eli oikein paljon kiitoksia Esa ja Juha näistä tiedoista ja valaisuista. Senverran vähän on tullut kuvattua ettei vielä ole kaikki seikat tiedossa joten hyvä kuulla mielipiteitä, muille itsestäänselvistäkin asioista :) Katselin pixmaniasta. Pakettihinta 512 mb muistilla ja kantolaukulla olisi 607€. Vaikuttaa luotettavalta yritykseltä. On after sales palvelut yms. Ja toimituskulutkin ovat jokseenkin inhimmilliset, 15€ 48h sisällä saapuvasta paketista. Miltä vaikuttaa mielestänne? Toivottavasti ei tullut liikaa kysymyksiä.. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu minulla on juuri sama tilanne tulevana kesänä , että kamera tulee varmaan hommattua... Olen tässä kamera-asiassa hieman jo valistunut viimeaikoina ja katseet ovat toden teolla kääntymässä tuon Panasonicin puoleen...

Tässä on viimeaikoina huomannu kuinka paljon kameroissa on hintaeroa.. :D

Tässä hieman vertailtavaa, että mitä yleensä kamerasta kannattaa maksaa ja mitä ei.... Tämä Suomi-Saksa hintasota panee oikeasti miettimään onko todellakaan järkeä tilata jotain kameraa Suomesta kun sen voi parhaimmassa tapauksessa saada satoja euroja halvemmalla esim. juuri Saksasta... ;)

Kannattaa ottaa huomioon että noihin kuljetuksiin joutuu keskimäärin pulittamaan pyöreästi 20e (siis jos Saksasta tilaa) :)

Suomen hintavertailu: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/alueet.asp?SubA=73&All=1

Saksan hintavertailu: http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/1362.html;jsessionid=aroXidUWUGI7

T. Kutvis

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu minulla on juuri sama tilanne tulevana kesänä , että kamera tulee varmaan hommattua... Olen tässä kamera-asiassa hieman jo valistunut viimeaikoina ja katseet ovat toden teolla kääntymässä tuon Panasonicin puoleen...

Tässä on viimeaikoina huomannu kuinka paljon kameroissa on hintaeroa.. :D

Tässä hieman vertailtavaa, että mitä yleensä kamerasta kannattaa maksaa ja mitä ei.... Tämä Suomi-Saksa hintasota panee oikeasti miettimään onko todellakaan järkeä tilata jotain kameraa Suomesta kun sen voi parhaimmassa tapauksessa saada satoja euroja halvemmalla esim. juuri Saksasta... ;)

Kannattaa ottaa huomioon että noihin kuljetuksiin joutuu keskimäärin pulittamaan pyöreästi 20e (siis jos Saksasta tilaa) :)

Suomen hintavertailu: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/alueet.asp?SubA=73&All=1

Saksan hintavertailu: http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/1362.html;jsessionid=aroXidUWUGI7

T. Kutvis

Kuinkas turvallista tuo saksasta tilaaminen on? ja miten takuut toimii?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tilaamisen turvallisuus ei ole maasta kiinni vaan firmasta. Luottokortilla tai postiennakolla operoivat ovat ainakin kohtuullisen turvallisia, ennakkomaksua pyytävien kohdalla on syytä olla varovainen. Mulla on kokemusta Saksalaisista TechnikDirektistä (http://www.technikdirekt.de/). Asiallinen pulju, mutta kallis toimitustapa.

Takuukysymykset ovat merkkikohtaisia, ja ne on tosiaan syytä selvittää. Ainahan niillä vehkeillä tietty takuu on, mutta on hankalaa, jos pitää lähettää myyjälle ulkomaille se kamera. Nuo kun ovat kuitenkin herkkiä vehkeitä, niin on ihan mahdollista, että takuuasioita pitää hoitaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiallinen pulju, mutta kallis toimitustapa.

Muutamia kertoja minäkin olen tilannut TechnikDirectistä ja toimituskulut ovat olleet kiinteät. Tällä hetkellä näyttää olevan 22 euroa (eli ovat nousseet muutaman euron). En oikein ymmärrä mitä tarkoitat kalliilla toimitustavalla, eikö kaikilla ulkomaisilla nettikaupoilla toimituskulut ole tuota luokkaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katselin tuolta technikdirektistä, muttei olisi tullut sen halvemmaksi tuon 512 muistin ja kantolaukun kanssa.. Kyllä melkeen luulen että pysyn suomen sisällä noissa tilauksissa. Olen varmaan kovin vanhanaikainen, mutta jotenkin vaan tuntuu turvallisemmalta tilata kotisuomesta, vaikka siitä saisikin maksaa hieman enemmän.. :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen itsekin päätymässä tuon Panasonicin ostamiseen, mutta aion kyllä tilata sen ulkomailta, hintaeroa nimittäin on noin 150 egeä. :P

Itse aion tilata Pixmaniasta, hyvänä puolena tuossa on palvelu jopa suomeksi, maksu luottokortilla ja nopea toimitus kuriirilla. Tietojeni mukaan Pixmania on kyllä erittäin luotettava.

Takuut eivät yleensä EU:sta ostaessa ole ongelma, laitteen voi toimittaa suoraan sen Suomen edustajalle huoltoon. Esimerkiksi Pixmaniasta saa kahden vuoden takuun niin, että ensimmäinen vuosi on normaali takuu ja toisena vuonna sitten pitää kyllä lähettää sinne, mutta se onkin pitempi takuu kuin normaalisti.

Edit: Toimitusmaksu on muuten halpa Pixmaniassa, vain 14 euroa, vaikka kyseessä on kuriirifirma.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katselin pixmaniasta. Pakettihinta 512 mb muistilla ja kantolaukulla olisi 607€. Vaikuttaa luotettavalta yritykseltä. On after sales palvelut yms. Ja toimituskulutkin ovat jokseenkin inhimmilliset, 15€ 48h sisällä saapuvasta paketista.

Ajattelin tuossa aiemmin hieman samaa :)

EDIT: Jos tilaa "saksan pixmaniasta" hintaero on noin 35€

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjens,

Kävin "jaloittelemassa" puutuneita koipiani tänään Malmilla, kauppakeskuksessa meinaan. Suosittelen Malmintorin MV-kuvat liikettä! Saa hyvän palvelun ;). Perusteelliset esitelmät Minoltan kuvanvakaajalla varustetuista A200 ja Z3 malleista. Löytyy sieltä Nikon 8800 myös näpisteltäväksi.

Z3:ssa oli toteutettu hyvin zoomin näppäin, mikä oli sijoitettu peukalon alle. A200 taas omasi järkkärimäisen zoomin säädön. Ja molemmat istuvat isoon käteen erinomaisesti.

Mutta...kuten myös Panasonic DMC-FZ20...kaikissa ko. kameroissa esiintyy paljon kohinaa ISO 400 ja jopa ISO 200 arvoilla....Ja se tieto löytyy täältä:

http://www.dcresource.com/reviews/allreviews.php

Suosittelen tutustumaan ko. linkkiin. ERITTÄIN asiantuntevat lausunnot eri kameroista ja rinnakkaisvertailuja!

T: JJ

PS Kuka haluais vaihtaa 300D:n 10D:hen ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.dcresource.com/reviews/allreviews.php

Suosittelen tutustumaan ko. linkkiin. ERITTÄIN asiantuntevat lausunnot eri kameroista ja rinnakkaisvertailuja!

T: JJ

PS Kuka haluais vaihtaa 300D:n 10D:hen ?

Terve

Joo tuolta olenkin katellut noita tietoja jos klikkailet noita mun ekoja linkkejä :) Eli tuo kamera saapui tänään :) Ja mukavalta vaikuttaa.. Kiitoksia teille tiedoista :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjes Mikael ja muutkin!

Mitä olet tykännyt Panasonicista?

Itselläni on tilanne että muutaman sotkun takia palautin uudenkarhean Coolpix 8800:n takaisin liikkeeseen ja olen nyt pähkäillyt uudelleen minkä hankkisin. Voi olla että päädyn taas toisen 8800:n hankintaan, mutta siinä ajassa mitä ehdin sillä räpistellä, niin mm. Coolpixin manuaalitarkennus tuntui raivostuttavan hankalasti toteutetulta ja automaattitarkennuskin sahaili mielestäni luvattoman usein.

Ennen Coolpixin hankintaa oli rinnalla juuri FZ20, mikä puhutteli myös olennaisesti edullisemmalla hinnallaan, mutta silloin siis 8800 vei voiton.

Mutta nyt ollaan taas pohtimassa FZ20:n hankintaa uudestaan.

Lähinnä kiinnostaisi tietää, kuinka hyvin tuo manuaalitarkennus pelaa ja kuinka kameralla pärjää liikkeen tallentamisessa?

Onko kokemuksia? Ja entäs se paljon puhuttu kohina isommilla ISO-arvoilla. Miten haittaa käytännössä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjes Mikael ja muutkin!

Mitä olet tykännyt Panasonicista?

Itselläni on tilanne että muutaman sotkun takia palautin uudenkarhean Coolpix 8800:n takaisin liikkeeseen ja olen nyt pähkäillyt uudelleen minkä hankkisin. Voi olla että päädyn taas toisen 8800:n hankintaan, mutta siinä ajassa mitä ehdin sillä räpistellä, niin mm. Coolpixin manuaalitarkennus tuntui raivostuttavan hankalasti toteutetulta ja automaattitarkennuskin sahaili mielestäni luvattoman usein.

Ennen Coolpixin hankintaa oli rinnalla juuri FZ20, mikä puhutteli myös olennaisesti edullisemmalla hinnallaan, mutta silloin siis 8800 vei voiton.

Mutta nyt ollaan taas pohtimassa FZ20:n hankintaa uudestaan.

Lähinnä kiinnostaisi tietää, kuinka hyvin tuo manuaalitarkennus pelaa ja kuinka kameralla pärjää liikkeen tallentamisessa?

Onko kokemuksia? Ja entäs se paljon puhuttu kohina isommilla ISO-arvoilla. Miten haittaa käytännössä?

Olen kyllä ollut tyytyväinen. Kuten sanottu en ole ennen paljoa kuvaillut joten aika huono mihinkään huippukameroihin vertailla. Tarkennus hakee kyllä joskus jonkun aikaa, mutta ei kyllä ole suurempia ongelmia sen kanssa ollut. Mielestäni automaattitarkennuskin toimii hyvin. Liikkeen tarkentamisessa en ole oikeen päässyt kokeilemaan mitään suurempaa, pendoliino taitaa olla nopein vehje mitä olen kuvannut, ja 180km/h sisältäkin, jolloin kyllä on riittänyt tarkkuus. Ei suttuisuutta. Mutta en ole vielä ehtinyt kentälle spottaamaan sitä haastavampaa kohdetta, joten siitä en uskalla sanoa. Kohinaa kyllä ilmenee suuremmilla ISO arvoilla, se nyt on tuon kameran pieni miinus. Mutten ainakaan vielä ole jotunut sellasissa oloissa kauheasti kuvaamaan jolloin niitä tarvitsee. Mutta enpä usko että tuo on mikään seikka, joka ainakaan minua estäisi ostamasta kameraa, sillä se on helppokäyttöinen, mutta tarjoaa kuitenkin mukavasti ominaisuuksia. Toivon että joku muu, jolla on kyseinen kamera ollut jo pidempään käytössä, vastaisi myös, jolloin saisit ehkä hieman kattavamman vastauksen :) Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään