Mikko Sorjonen

Lentokoulut

8 viestiä aiheessa

Moro! Olen harkinnut lähteväni yksityiselle firmalle ATPL -kurssille ja kysynkin mikä olisi paras firma tähän. Vaihtoehtoina varmaa Aeropole, Salpauslento ja Patria. Aeropolen hinta ainakin on aika suolainen, niinkun taitaa olla näillä muillakin, mutta onko kellään tietoa mitä Patrialla ja Salpauslennolla maksaa kun itse en ainakaan löytänyt niiden nettisivuilta tarkempia hintoja? Neljäskin vaihtoehto vois olla BF-lento, joka on ainakin selvästi halvempi, mutta koulutus on kuulemma ainakin osittain Puolassa yms. 

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Sorjonen
Kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sadan tuhannen paikkeilla ovat Patria ja Salpis. BF-lennolla tosiaan noita loppupään lentoja tehtäneen Puolassa

Edullisin tapa on suorittaa PPL ensin ja sitten jatkaa modulaariselle koulutuspolulle. PPL:n jälkeen käydään ATPL-teoriat ja kerätään lentokokemusta vuokrakoneella. Kun teoria on kasassa ja kokemusta tarpeeksi, voi suorittaa CPL lupakirjan ja monimoottorisen koneen mittarikelpuutuksen. Näitä ei tarvitse ottaa yhdestä paikasta, vaan osan voi tehdä yhdessä ja osan toisessa paikassa. Kun CPL ja ME/IR on suoritettu, niin ennen yhtiöön työllistymistä yleensä käydään MCC-kurssi. Joissakin yhtiöissä tämä niputetaan yhteen tyyppikurssin kanssa. Ainakin jonkun aikaa sitten esim Ryanair vaati tulevilta ohjaajiltaan APS-MCC-kurssia, joka oli käytännössä pohjakoulutus heidän B737 tyyppikurssille.

Modulaarisella polulla on hiukan enemmän lennettävää ja sitä kautta periaatteessa koulutus on kalliimpi (paitsi että todellisuudessa yleensä esim kerhosta koneen vuokraamalla saat sen paljon edullisemmin, kuin integroitua tarjoavassa paikassa ja et ole sidottu opettajan työaikoihin samaan tapaan). Modulaarisella voit koulutuksen ohella käydä täysipäiväisesti töissä, mikä taas yleensä noissa integroiduissa ei oikein onnistu. "Siwan kassalla" tienaa parissa vuodessa kuitenkin niin paljon, että talous on paljon helpompaa pitää tasapainossa kuin heittäytymällä ihan puhtaasti opiskelemaan. Lisäksi noita viimeisiä vaiheita (CPL & ME/IR & MCC) voi ajoittaa sellaiseen ajankohtaan, kun lentoyhtiöiden rekrytoinnit aktivoituvat taas. Nämä osat onnistuu noin 3-4 kuukaudessa vetää kasaan, kun vaan valitsee paikan oikein, eli vähän pidennetty loma siihen jaksoon riittää.

Hintavertailuna modulaarisesta koulutuksesta:

PPL 10-15k€

ATPL-teoriat 5-10k€

100h päällikkökokemusta 10-20k€

CPL&ME/IR lennot 20-60k€

MCC-kurssi 3-5k€

 

Nuukasti lentäen siis modulaarinen tie maksaa noin 50k€ ja osan opinnoista voi suorittaa missä tahansa EASA-maassa. Pientä ylimääräistä selvitystyötä se voi toki vaatia ja jos ulkomaat kutsuu, niin kannattaa olla hyvin huolellinen sopimusehtojen kanssa. Modulaarisella polulla on myös mahdollisuus verkostoitua ilmailijoiden kesken laajemmin, kuin integroitua kurssia käydessä. Toki se on erityisesti riippuvaista sinusta itsestäsi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIO maksanee sen n. 15 tonnia, mutta kokonaiskustannukseen täytyy sinällään huomioida kahden vuoden kesto verrattuna nopeampaan moduulikurssiin, tosin toki myös SIO:n aikana on mahdollista työskennellä, mutta tahdin määrää silloin koulu; eli moni työpaikka ei välttämättä siihen taivu, kun vapaa-aikaa (sen paikkaa) ei niin hirveän pitkälle etukäteen määritellä. Toinen hidaste SIO:n kohdalla on tietysti se, että seuraava oppilashaku ei ole ainakaan tänä vuonna, ja kolmas sitten se, että hakijoista vain pieni osa tulee valituiksi.

Mikkelissä on XAMKin ja Lentokoulu Pirkanmaan välillä yhteistyökuvio, joka alkaa tänä vuonna: https://www.lentoposti.fi/uutiset/mikkelin_ammattikorkeakoulu_xamkssa_voi_opiskella_liikennelent_j_ksi_ja_insin_riksi_samanaikaisesti - hinnasta ei ole itselläni tietoa, mutta tuskin se ainakaan kalliimpi on, kuin Patria / Aeropole.

TTT Aviationiin (firma kaiketi nykyään virossa) jos törmäät, pysy kaukana, oli hinta ihan mikä tahansa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa harkita muutakin ammattia. Lentotöiden palautuminen edes lähelle aikaa ennen Koronaa kestää todennäköisesti vuosia. Taitaa tulla vapaita pilotteja markkinoille aika paljon ja todennäköisen varmaa on, että palkat ja kaikki muutkin edut huononevat. Itse en lähtisi maksamaan sataakaan tuhatta epävarmasta tulevaisuudesta. Se työksi lentäminen on oikeasti työtä, ei pelkkää revontulien ihailua... Nimim. 15000h lennetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Kannattaa harkita muutakin ammattia. Lentotöiden palautuminen edes lähelle aikaa ennen Koronaa kestää todennäköisesti vuosia. Taitaa tulla vapaita pilotteja markkinoille aika paljon ja todennäköisen varmaa on, että palkat ja kaikki muutkin edut huononevat. Itse en lähtisi maksamaan sataakaan tuhatta epävarmasta tulevaisuudesta. Se työksi lentäminen on oikeasti työtä, ei pelkkää revontulien ihailua... Nimim. 15000h lennetty.

Joo, muutenkin niin Suomessa kuin maailmallakin oli jo ilman koronaa hirveä määrä "työttömiä" lentäjiä ja nyt otettiin vielä kunnon harppaus taaksepäin, kokeneita hakijoita on hirveä määrä sitten kun lisää liikennelentäjiä taas tarvitaan. Melkoisen suhdanneherkkää on tällä alalla kaikki muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎1‎.‎6‎.‎2020 at 19.46, Tatu Koiranen kirjoitti:

Mikkelissä on XAMKin ja Lentokoulu Pirkanmaan välillä yhteistyökuvio, joka alkaa tänä vuonna: https://www.lentoposti.fi/uutiset/mikkelin_ammattikorkeakoulu_xamkssa_voi_opiskella_liikennelent_j_ksi_ja_insin_riksi_samanaikaisesti - hinnasta ei ole itselläni tietoa, mutta tuskin se ainakaan kalliimpi on, kuin Patria / Aeropole.

Lainaa

Insinöörikoulutus (AMK) on maksuton ja liikennelentäjäkoulutusosuus maksullinen (alle 100.000€).  Lisärahoitustarve jää siten varsin kohtuulliseksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/1/2020 at 18.50, Harri Kontturi kirjoitti:

Sadan tuhannen paikkeilla ovat Patria ja Salpis. BF-lennolla tosiaan noita loppupään lentoja tehtäneen Puolassa

Mitenkäs jos aikoo suorittaa osissa koulutunsen onko jotenkin erityisiä kelpuutuksia tai pääsykokeita. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
40 minuuttia sitten, Aleksi Toivonen kirjoitti:

Mitenkäs onko sinne jotenkin erityisiä kelpuutuksia tai pääsykokeita (kuten Suomen ilmailuopistoon on) +jos aikoo suorittaa koulutuksen osissa. 

Ammattilentäjien koulutusohjelmiin valitessa on tyypillisesti soveltuvuuskokeet, jotka eivät varsinaiset pääsykokeet ole. Tarkoitus on se, että koulutukseen / alalle liian selvästi soveltumattomattomia ei oteta koulutukseen, jos esimerkiksi näyttää ilmeiseltä, että riittäviä edellytyksiä ei ole.

SIO:n valintakokeet perustuvat sinänsä samaan seikkaan, mutta karsinta on kovempi, kun hakijoita on tuhansia. Kaupalliset lentokoulut hylkäävät joitakin hakijoita Suomessa, mutta kuten sanottu, kyse on niillä enemmänkin soveltuvuuden arvioinnista kuin "pääsykokeista".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään