Jorma Laiho

Kotimaan ilmailukohteet 2020

22 viestiä aiheessa

Koronan takia Oshkoshiin tai Renoon ei liene nyt asiaa. Sen sijaan kotimaassakin on varmaan nähtävää.

Elokuun lopulla lienee Kauhava edelleen ohjelmassa, mutta mitenkäs on Kuhmo, Hauhon vesikoneet, Kymin hieno museo, Lappeenranta, Halli, jne. ?

Laittakaa tähän ehdotuksia. Ei välttämättä edes tapahtumia. Museot, joissa on edes vilaus ilmailua tai kentät, joilla voi nähdä edes vilaukselta koneita, riittävät. Suunnittelen kesälomakiertuetta. Paikat, joissa saa edes kupin kahvia tai jäätelöä, ovat tietenkin etusijalla.

Ehdotuksia ?

Jorma

ps. Kaimalle, joko Hangon ravintolat ovat auki ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

ps. Kaimalle, joko Hangon ravintolat ovat auki ?

Hangon ravintolat ovat pääsääntöisesti auki. Grönan on vielä kiinni. Tosin karanteenin aikaankin kävin poliittisesti epäkorrektisti joidenkin ilmailukaverieni kanssa nauttimassa terasseilla omia juomia turvavälit pitäen.

Ja FF:n jäsenille on puutarhassamme tarjolla juotavaa, kunhan vierailusta  ilmoittaa etukäteen, ettei isäntä itse ole ehtinyt juomia kuluttaa.

Rodney :cool:

P.S. Hangon Rintamamuseo on uudistettu ja avattu lauantaina. Tänä vuonna siellä on lisäksi merimiinoja näytteillä.

https://rintamamuseo.fi/fin/fistart/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesivehmaalla on nää kaikki: Museot ... joilla voi nähdä edes vilaukselta koneita ..... Paikat, joissa saa edes kupin kahvia tai jäätelöä, ovat tietenkin etusijalla.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lappeenrantaan kannattaa samalla reissulla myös piipahtaa. Kerholta saa kupin kahvia ja jäätelöäkin pientä maksua vastaan. Lappeenrannasta löytyy myös ilmailumuseo. Lisäksi lentokenttä on ihan keskustan tuntumassa niin sieltä on nopeaa ja helppoa mennä vaikka satamatorille vedylle ja lisäksi samalla kannattaa käydä tsekkaamassa Lappeenrannan Linnoitus, joka on 1700-luvulta. 

Niin ja jos Lappeenrannassa käyt niin samalla reissulla kannattaa käydä myös Imatralla Immolan lentokentällä. Sieltä saanee myös kupin kahvia ja jäätelöä. Sieltä löytyy myös ainakin Rajamuseo läheltä lentokenttää. Imatralla voi myös käydä katsomassa Imatran koskea ja koskinäytöstä. 

Muokattu: , käyttäjä: Olli Hänninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymenlaakso näyttääkin jo hyvältä ! Se onkin tarkoitus koluta muutenkin. Kun liikkuu avec, on oheisohjelma tietenkin hyväksi.

Entä kohteet välillä Imatra - Kuhmo. Liikun tosin autolla.... Tapahtuuko Rautavaaralla mitään tänä kesänä ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Olli Hänninen kirjoitti:

 samalla reissulla kannattaa käydä myös Imatralla Immolan lentokentällä.

Käytiin tuolla taannoin. Tai melkein käytiin, ainakin Linkokivenkadulla oli sen verran runsaasti Rajavartiolaitoksen kylttejä että käännyttiin vain vaivihkaa ympäri.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Christian Rethmann kirjoitti:

Käytiin tuolla taannoin. Tai melkein käytiin, ainakin Linkokivenkadulla oli sen verran runsaasti Rajavartiolaitoksen kylttejä että käännyttiin vain vaivihkaa ympäri.

Kyseessä on Raja- ja merivartiokoulun harjoitusraja Suomen ja Savon välillä.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Christian Rethmann kirjoitti:

Käytiin tuolla taannoin. Tai melkein käytiin, ainakin Linkokivenkadulla oli sen verran runsaasti Rajavartiolaitoksen kylttejä että käännyttiin vain vaivihkaa ympäri.

Joo siellä on niitä harjoitusrajapuomeja. Raja ja Merivartiokoulu kouluttaa siellä. Immolan raja ja merivartiokoulu on ihan siinä kentän kupeessa eteläpuolella. Sen takia lentokentän ympäristössä on rajakoulun koulutukseen liittyvää harjoitusrekvisiittaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotimaan vierailukohteista ei kannata unohtaa Maarianhaminaa joka on ollut koko Korona-ajan auki.

Kentällä on ravintola Maneechay  joka auki ark 1030-2000 ja viikonloppuisin 16-2000. Ok sapuska, arvostavat jos varoitatte tulostanne etukäteen niin osaavat varautua tällaisena aikana paremmin. https://www.facebook.com/Restaurant.Maneechay/

Järkätään kentälle muutama vuokrafillari niin ei heti tartte taksilla ajella, kentältä polkee keskustaan 15min. Ota navilla pyöräreitti Svibyvägenin kautta niin reitti on rauhallisempi. Soita Ego +358 50 433 61 34. Egolla on myös pari omaa vuokrataloa/mökkiä joita saa vuokrattua joko suoraan tai jonkin webbisaitin kautta.

Jos haluat ajella skooterilla /mopolla tai vuokrata fillarin satamasta niin ota yhteys https://www.rono.ax/sv

Auton vuokraus käy kätevästi etukäteen sopimalla paikallisen vuokraamon kanssa, niillä on kentällä tiskillä lokerikko  johon saat koodin jolla avainlokero aukeaa ja auto odottaa pihalla. Palautus samalla systeemillä   www.rundbergs,com

Jos olet pitempään parkissa tai kelin vaatiessa paikoita koneesi platan eteläreunaan sähkötolppien viereen. Siellä on maassa valmiina kiinnitysvaijerit eli et tarvitse mukaan kuin koneen sidontaliinat/köydet. Samalta alueelta löytyy myös rengaspainoja. Ulosmenoportti on bousarin ja terminaalin välissä, ota portin avausnapin vieressä oleva koodi talteen niin pääset myöhemmin takaisin platalle. Puhelinsovellus ei EFMA:ssa vielä toimi.

Maarianhaminassa käydessä ei kannata unohtaa Kumlingen kenttää jonka vieressä kai ainoa (?) jäljellä oleva lentomajakkarakennus.

Vesikoneilla lentäville tiedoksi Itäsataman vesikoneramppia kunnostettiin viime vuonna, tosin mennyt talvi oli taas irrottanut alimpia lankkuja eli varo jos vesi on matalalla. Aallot nostavat myös välillä pikkukiviä rampille eli ole varovainen rantautuessasi. Ennen saapumista kannattaa varmuuden vuoksi soittaa Maarianhaminan satamakipparille joka koettaa ehtiä tsekkaamaan että ramppi ei ole kanootti- tai vesiskootteriporukoiden valtaamana, Maksaa siis vain puhelinsoiton verran. Vaihde arkisin virka-aikana 018-5310*.  Arvostavat kovasti jos aavat jonkinmoista käsitystä rampin käytöstä ettei sitä purettaisi tulevaisuudessa kokonaan pois.

Kyydittäville tiedoksi että ensimmäinen jätskikiska on nykyään vain 15m päässä rampista ja  V-Poweria saa Shelliltä 150m päästä.

Lentoaseman bousarissa oli viime viikolla 100LL huimat 3,31€/litra ja kero 1,31€/litra. Kannattaa siis huomioida polttoainelaskelmia tehdessä.

Vielä viime vuonna sai hotelli Pommernista etukäteen huonetta varattaessa privailmailijat 10% alennuksen, tämän hetken tilanteesta ei tietoa koska porukat vaihtuneet talven aikana.

Nyt kun ruotsalaisturistit puuttuvat kannattaa aina mainita palveluita ostaessaan että on tullut privaattikoneella niin alkavat tajuta kentän merkityksen. Kukaan ei sitä muuten kerro...

Muuta infoa http://www2.visitaland.com/fi

 

Terv :)

Pete

PS.

Ai niin, koska kentän maaorganisaatiossa työskentelee henkilöitä jotka eivät oikeasti ymmärrä suomea käytäthän liikenneilmoituksissasi englantia jos saavut/lähdet TWR  aukioloajan ulkopuolella, kiitos. Porukat ymärtävät hyvin englantia eli näin menetellen tilannetietoisuus säilyy kaikilla silloin paremmin. Kentän ajoneuvot  kuulevat koneiden liikenneilmoitukset mutta eivät pääse kommunikoimaan lentokoneiden  taajuuksille.

Safety First.

Muokattu: , käyttäjä: Petri Hiltunen
typot
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kymenlaaksoa tulikin sitten jo hiukan kierrettyä !

Muutama huomio.

Lappeerannan ilmailumuseo onkin mainio paikka. Aluksi se näytti kuin olisi kiinni. Onneksi huomasimme auki olevan verkkoaidan oven. Saimme hyvän esittelyn. Kiitos päivystävälle museoaktiiville. Saimme hyvän esittelyn. Nähtävillä on muutama erikoisuus, joka kiinnosti:

-taittuvasiipinen ”Hämäys-MIG”

-Drakenin maakalustoa eli tuo Saabin tekemä ”testibussi” mittalaitteineen sekä erikoinen Volvon alustalle tehty käynnistysauto. Näitä oli tiettävästi eri tukikohdissa valmiudessa. Onkohan näitä muissa museoissa ? Tuokin käynnisauto oli naamioverkon takana! Yleensä tuosta järjestelmäpuolesta on kovin vähän tietoja. Näissäkin pääpaino tuntui olevan tuo auto alustana, ei se muu puoli. Saabin testibussissa oli mm. tietokone, josta olisi kiva saada jotain tietoa.

Lapeenranta oli muutenkin viikonloppuna parhaimmillaan ! Kaunis Veera patsaskin paljastettiin, elävää musiikkia ja iloisia ihmisiä.

Ennen Lappeerantaa eräs ilmailukohde oli Lemi.  Vanha talvisodan tukikohta, ja toki Museosärä, hyvää oli. Lemillä olisi myös hyvä pätkä Salpalinjaa !

Utin muistomerkillä on myös käyty kesän mittaan jo pari kertaa. Tasan 50 vuotta palvelin siellä pari viikkoa kokelaana.

 Lappeenrannan jälkeen vuorossa oli Selänpää, jossa syötiin kerholta ostetut jäätelöt! Ja seurattiin vintturihinausta. Vesivehmaan näytös on vasta viikon päästä, mutta sielläkin käytiin. Taivaalta hyppelyä näkyi olevan. Tuli mieleen juuri nuo lentomenetelmät.... Mielessä oli myös Immolassa käynti, mutta sinne ei tällä matkalla ehditty. Ehkä olisi pitänyt....

Muuten, aivan Vesivehmaan vieressä on Urajärven kartanomuseo, joka on myös käymisen arvoinen paikka. Hyvä kahvila, jota Vesivehmaalla ei ole ! Ei edes jäätelöä, kuten Selänpäässä.

Urajärvellä on muuten täysin tyhjänä oleva Helsingin Yliopiston vanha varastokirjasto asuntoineen. Eikö tätä voisi jotenkin hyödyntää Vesivehmaan toimintaa kehitettäessä. Tilat ovat siis Senatti-kiinteistön ja täysin tyhjillään. Pari rivitalon pätkää !

Kymenlaakson lisäksi myös Malmilla on käyty ihmettelemässä hyvän kentän kohtaloa !

kesä jatkuu !

Jorma

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan Jormalla varmaankin laajoilla kotimaan autoretkillään mukana Suomen ilmailuhistorian muistomerkit -kirja 2. täydennetty painos. Toimittanut Lentovarikon Kilta ry. Siinä on 247:llä sivulla sopivasti tietoa ja kuvitusta kaikista tiedossa olevista ilmailun muistomerkeistä kätevästi alueittain esim. tuolla em. retkellä Loviisa-Kotkan -, Lappeenrannan-Imatra -, Utin - ja Lahti-Hämeenlinnan seudut. Noissäkin on 43 muistomerkkiä.

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä koneiden bongaus on kuin lakan poiminta. Kukaan ei kerro, jos tietää.

No, minä tiedän vähän. Kauhavalaiset kertoi, että JASsit tuli jo aikaa sitten ja RAF:n etujoukot on jo paikalla.

Kai ne muutkin tulee tänään. Red Arrows on nähty jo Skotlannissa.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  SE-RMU Bombardier BD-700-1A10 Global  Linköpingistä ja SE-LTV Saab 2000 Brommasta tulevat rinnakkain  Ahvenanmaan pohjoispuolella.

Myös Linköping Malmenilta lähtenyt 100008 Saab TP 100C (340B/Plus) lienee pyrkimässä samoille tonteille (...tai sitten ei..taitaa mennä Luulajaan...)

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Kauhavalaiset kertoi, että JASsit tuli jo aikaa sitten ja RAF:n etujoukot on jo paikalla.

Kai ne muutkin tulee tänään. Red Arrows on nähty jo Skotlannissa.

Ei siellä kyllä ollut muuta kuin Gripen E:n maketti ennen kuin eilen illansuussa oikea Gripen E saapui. Kaksi Rafalea ja niiden tukikoneena oleva Transall C-160 saapuivat myös illansuussa. Red Arrows ei saapunut vielä eilen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harrille kiitos !

Siis Kauhavan lähteeni ( tämäkin yhden tuttavan kautta) näki vain ”valekoneen”.

Kai se on lähdettävä itse paikalle. Ainakin lauantain keli on hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Kai se on lähdettävä itse paikalle. Ainakin lauantain keli on hyvä.

Tänään on myös sunnuntain osalta ennuste lupaava, eiliset pienet sadeuhat ovat poistuneet. Molemmat päivät ovat ennusteeltaan käytännössä identtiset, ainakin Ilmatieteen laitoksella, jotka juuri äsken vilkaisin (pe 17:15 pintaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE Areenassa alkoi suora lähetys Kauhavalta klo 14. Sami Kontio paraikaa ilmassa.

Suora lähetys päättyi klo 15. Sama lähetys klo 14-15 pyörii nyt Areenassa nauhoitettuna toiseen kertaan.

 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava Red Arrows juttu.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/d81763df-bae5-4399-9358-5188b308c383

Quote

Red Arrows lentää huiman näytöksensä puoli vuosisataa sitten suunnitellulla BAE Hawk T1:llä: ”Kone kertoo lentäjälle hyvin kauniisti, kun raja tulee vastaan”

Kenties maailman kuuluisin taitolentoryhmä, RAF:n Red Arrows saapui Kauhavan lentonäytökseen varsin hyvissä tunnelmissa viime viikonlopuksi. ”Tämä on ensimmäinen julkinen esityksemme kuluvan vuoden aikana, kun pääsemme vetämään täyden näytösohjelman”, majuri Martin Pert kertoi lehdistötilaisuudessa. 

...

Mikäli olosuhteet vain sallivat, Red Arrows tekee matkalennotkin tiukassa muodossa, mikä vaatii tarkkuutta siksikin, että ryhmän työkalu BAE Hawk T1 -suihkuharjoituskone, ei ole varustettu autopilotilla. ”Meillä on perus-GPS, mutta kaikki muut näytöt ovat analogisia”, kertoo everstiluutnantti David Montenegro.

...

Montenegron mukaan osa ryhmän käyttämästä koneyksilöistä on jo 30-35 vuoden ikäisiä. Viimeinen Red Arrowsin alkuperäinen Hawk-yksilö, tunnukseltaan XX227, poistui käytöstä helmikuussa 2018. 6.2.1980 alkaneen nelikymmenvuotisen uransa aikana koneella lennettiin 8077 tuntia ja sillä tehtiin 13855 laskua.

...

Työkalu on siis virkistävän analoginen ja mekaaninen maailmassa, jossa modernit taistelukoneet ovat tyypillisesti tietokoneavusteisia.
”Todennäköisesti jokainen näytöslentäjä on sitä mieltä, että sitä parempi on vaste, mitä yksinkertaisempi mekaniikka on”, Montenegro kertoo.
”Lentää Hawkia sitten miten päin tahansa, se antaa palautetta siitä, pitääkö kone lentämisestä. Kun nostovoiman raja alkaa lähestyä, kone tärisee mukavan pehmeästi, ja lentäjä tietää että pidemmälle ei tule mennä. Siksi se on mainio harjoituskone.”

...

Esityksen ensimmäisen puoliskon ajan koneet lentävät tiukassa yhdeksän koneen muodostelmassa, jolloin niiden välillä on 4-5 metrin etäisyys.
”Jos tuulee voimakkaasti, muodostelmassa on luontaista liikettä. Meillä ei ole sille mitään teknistä termiä, vaan puhumme töyssyistä. Scamptonissa on harjoittelun kannalta onneksi usein tuulista. Harjoittelemme niin, jotta lentäjät eivät ylireagoisi. Hawk on siitä hyvä kone, että vaikka se hetkeksi joutuisikin pois lentotilastaan, se palaa siihen itse takaisin.”

...

Toisen puoliskon ajaksi ryhmä hajoaa, ja lentäjät suunnistavat pääosin maastosta valittujen kiintopisteiden ja sekuntikellon avulla.
”Käytämme GPS:ää apuna tietyissä liikkeissä. Kun valmistaudumme, tutustumme satelliittikuviin, ja GPS:n näytöllä on karttapohja. Kaikki muu on muistinvaraista.”

 

Artikkelissa on tällainen kommentti. Osaako joku palstalainen kertoa miten kunnioitettiin?

Quote

Kun ensimmäinen Hawk laskeutui hävittäjälentolaivue 21 tukikohtaan Poriin, kunnioitti Mig 21 tapahtumaa mieleenpainuvasti. Olisi ihan kiva, jos tuo tieto vihdoinkin julkaistaisiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään