Ilkka Mäkelä

Cessna 172 on 65-vuotias

20 viestiä aiheessa

Pari päivää sitten maailman todennäköisesti suosituin koulu- ja yleisilmailukone, Cessna 172, on täyttänyt 65 vuotta. Ensilento tapahtui 12.6. 1955, minkä jälkeen Cessna on toimittanut asiakkaille ympäri maailmaa yli 45000 C-172:sta, mikä tekee C-172:sta myös eniten valmistetun konetyypin.

Suurin C172-operaattori lienee U.S. Civil Air Patrol, jolla on yhteensä melkein 550 erimallista Cessnaa, etupäässä 172:ia, ja muutama Gipps Airvan..

Lainaa

Sixty-five years ago today, the Cessna Skyhawk 172 completed its first flight and since then has arguably become the brand’s best-selling aircraft. “On June 12, 1955, the Cessna Skyhawk took to the skies for the first time, paving the way for more than six decades of piston innovation and leadership,” said Textron Aviation v-p of piston sales Chris Crow. “The aircraft quickly established its place as the ultimate training tool, with more than 1,100 built and delivered to customers during its first year of production.”

The 172 has become a favorite among flight training schools and recreational pilots and over a half-dozen decades, Cessna has delivered more than 45,000 of the piston singles around the world.

In addition to its role as a training airplane, the 172 has long been a favorite of the U.S. Civil Air Patrol, which Textron Aviation announced this week had placed a new order for 11 of the type as well as five Skylane 182Ts and one Turbo Stationair HD T206HD, using fiscal year 2020 funds. Those aircraft will join a fleet of nearly 550 Cessnas owned and operated by CAP, which is the Air Force Auxiliary and nonprofit organization that performs a variety of missions such as search and rescue, disaster relief, and homeland security.

https://www.ainonline.com/aviation-news/general-aviation/2020-06-12/cessnas-skyhawk-172-marks-65-years-flight

https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_172

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Pari päivää sitten maailman todennäköisesti suosituin koulu- ja yleisilmailukone, Cessna 172, on täyttänyt 65 vuotta. Ensilento tapahtui 12.6. 1955, minkä jälkeen Cessna on toimittanut asiakkaille ympäri maailmaa yli 45000 C-172:sta, mikä tekee C-172:sta myös eniten valmistetun konetyypin.

Turhaa vaatimattomuutta, "todennäköisesti". Kun on kerran eniten valmistettu! Mark Baker ylistää 172:a (ja Cessnaa yleisestikin), että ne eivät hevillä kuole. On niin kuin amerikkalainen auto. Ei pätkääkään polttoainetehokas, mutta simppeli ymmärtää, ylläpitää ja huoltaa. Ja lentää. Ylätasoisuus on ehdoton plussa visuaalinavigoinnissa ja sightseeingissa, Ja kohtalainen miinus tankatessa.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen
Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietysti pitäisi huomioida myös edeltäjä Cessna 170, joskin se on kannuskoneena luonteeltaan erilainen. Mutta niitäkin tehtiin yli 5000, ja vielä pari tuhatta lentää.

Lainaa

Today

Over 5,000 Cessna 170s were built and over 2,000 are still in service today.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_170 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osoitus siitä, että Cessna 172 Skyhawk on edelleen suosittu koulukone, on amerikkalaisen ATP Flight School-lentokoulun tilaus joka käsittää 55 uutta 172 Skyhawkia. Koneet toimitetaan vv. 2023-2024.

ATP:llä on 75 koulutuskeskusta USA:ssa ja yhteensä 490 koulukonetta (Skyhawkeja, Archereita ja Seminoleja).

https://www.avweb.com/flight-safety/flight-schools/atp-orders-55-skyhawks/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15/06/2020 at 15.51, Pekka Suuronen kirjoitti:

Turhaa vaatimattomuutta, "todennäköisesti". Kun on kerran eniten valmistettu! Mark Baker ylistää 172:a (ja Cessnaa yleisestikin), että ne eivät hevillä kuole. On niin kuin amerikkalainen auto. Ei pätkääkään polttoainetehokas, mutta simppeli ymmärtää, ylläpitää ja huoltaa. Ja lentää. Ylätasoisuus on ehdoton plussa visuaalinavigoinnissa ja sightseeingissa, Ja kohtalainen miinus tankatessa.

Siipi tulee myös tielle kaartaessa finaaliin - pakkaa aiheuttamaan kiemuroita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

Siipi tulee myös tielle kaartaessa finaaliin - pakkaa aiheuttamaan kiemuroita.

Pienen pieni haitta kuitenkin. Kiemuroita,mitä ??    Ylivoimainen pienkone myös esim.kulovalvonnoissa,sar-toiminnassa,kuvatessa ym.ym. Kokonaisonnistunut tuote omalle käyttäjäkunnalleen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Cessnoja

Cessna 140, OH-CSY  oli ensimmäinen kannuskoneeni. Se oli helpompi kuin Piper Cub. Ensimmäisen yksinlentoni tein Lentohuollon Cessna-150:llä.

RV-Aviationin Rauno "Rauski" Virtasen Cessna 150, OH-CSV, oli alkujaan kannuskone. Ei takaikkunaa. Sillä tein legendaarisen Olli Riekin oppilaana syöksykierteitä. Laskuvarjoja meilla ei ollut.
 
Rauskin Cessna 172:lla, OH-CSI, lensin lukemattomia yleisölennätyksia. Rauski soitti torniin. Kysyin kolleegalta, että sopiiko käydä heittämässä varttitunnin keikka. Varmasti laitonta, mutta se oli Malmin tapa. Cessna 172 on hellpo lennettävä. Monesti annoin hämmästyneen matkustajan ohjata. Paljon myöhemmin kolleega, tutkalennonjohtaja Thor-Erik Lindh, kukistui OH-CSI:lla kotikentällään Sipoossa.
 
Lensin tietysti monenlaisia Cessnoja, mutta Cessna 195, OH-CSE on ehdoton huippu. Yön seisomisen jälkeen käynnistäessä Jacobs tähtimoottori savusi ja tuoksui ikimuistoisesti. Pakokaasuja tuntui tulevan mittaripaneelin rakosistakin. Tyhjäkäynnin pyörimisnopeus oli 200 kierrosta minuutissa. Jos halusi, niin laskun pystyi tekemään DC-3 tyyliin pyrstö ilmassa. Laskukiito päättyi ratti täysin edessä ja pyrstö vajosi maahan. Pienen sivuperäsimen vuoksi laskussa piti olla tarkka. Telemarkki uhkasi aina. Rintakarvat alkoivat kasvaa.
 
Esa  :cool:
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 hours ago, Esa Karanko said:
Cessnoja

 

RV-Aviationin Rauno "Rauski" Virtasen Cessna 150, OH-CSV, oli alkujaan kannuskone. Ei takaikkunaa. Sillä tein legendaarisen Olli Riekin oppilaana syöksykierteitä. Laskuvarjoja meilla ei ollut.
 
 

Mukavia muisteloita. Sen verran viilaan pilkkua, että OH-CSV on kyllä ollut nokkapyöräkone ihan uudesta saakka. Suomen vanhin sataviisikymppinen joka tapauksessa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tehtaaltahan ei kai koskaan tullut 150 Cessnaa kannuskoneena, eli yksikaan 150 ei ole "alkujaan" ollut kannuskone.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
39 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

OH-CSV on kyllä ollut nokkapyöräkone ihan uudesta saakka.

Hahaa. Kiitos oikaisusta. Rapatessa roiskuu. Jostain tuo virhe tarttunut päähäni.

Esa :)

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
58 minuuttia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Hahaa. Kiitos oikaisusta. Rapatessa roiskuu. Jostain tuo virhe tarttunut päähäni.

Esa :)

Isot pojat ovat kertoneet minulle, että Cessna 150:n rakenteessa on paikat kannuskoneen päätelineille valmiina. Ei reikiä kuitenkaan? Muutoksia kannuskoneeksi on tehty Suomessakin useampia.

Kari

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Kari Lumppio kirjoitti:

Isot pojat ovat kertoneet minulle, että Cessna 150:n rakenteessa on paikat kannuskoneen päätelineille valmiina. Ei reikiä kuitenkaan? Muutoksia kannuskoneeksi on tehty Suomessakin useampia.

Kari

En tiedä olisiko tässä sellaista. Asiantuntijat kommentoinevat. Kuva on Mikkelissä aikoinaan (oliko 2009?) huutokaupatusta Reims Cessna 150:stä, jonka tunnusta ei nyt tähän hätään ole minulla tiedossa.

Edit: taisi olla OH-CFV

IMG_1477.JPG

IMG_1472.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku joskus kertoi, että Aerobat olisi helpompi muuttaa kannuskoneeksi, sillä siinä olisi jotain ylimääräisiä takarungon vahvikkeita.

Myös OH-CEE, jolla lensin aikoinaan ensinmäisen yksinlennon, on nykyisin kannuskoneena Oripäässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen ollut aika monesti OH-CEF ja OH-CNQ kyydissä, eli 150 E malli  ja 172 reims rocket löytyi kiuruvedeltä aikanaan... Molemmat nokkapyöräkoneita, kysymys kuuluu miksi näitä on muutettu kannuspyöräkoneeksi, mitä sillä saavutetaan?  

Toki tietysti makuasiat on  jokaisella omansa mutta jos laitetaan plussat ja miinukset esiin niin olisi kiva kuulla kokemuksia. :)

 

-Timo 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plussat kenttäkelpoisuus (isompi potkurin maavara, nokkatelinevauriot eliminoituvat), voi laittaa sukset, painokin voi vähentyä ja nopeus lisääntyä. Ja jos samallla siirtää koneen experimentaliksi saa tiettyjä helpotuksia muun muassa huoltotoiminnan suhteen. Miinuksena on hankalampi käsiteltävyys maassa etenkin asfaltilla ja sivutuulessa sekä huonompi näkyvyys eteen maassa. Miinukset muuttuvat plussiksi, jos tykkää kannuskoneilla lentämisestä.

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Raunio
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokkapyörällisen mopocessnan luonnollinen asento maastolaskun jälkeen on nokan kautta selällään. Syynä on päätelineen etupuolella oleva painopiste ja korkealla olevan siiven ja sen sisällä olevan polttoaineen paino.

Kannuskoneen painopiste on päätelineiden takana. Epätasainen ja pehmeä maasto ei kovin helposti aiheuta ympärimenoa nokan kautta. Jos metsä tulee laskukiidossa vastaan ja taidot riittävät, niin voi painaa toisen jalan pohjaan ja tehdä telemarkin. Kun pyrstö menee edellä niin kaasu täysille. Vauhti pysähtyy.
 
Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Nokkapyörällisen mopocessnan luonnollinen asento maastolaskun jälkeen on nokan kautta selällään. Syynä on päätelineen etupuolella oleva painopiste ja korkealla olevan siiven ja sen sisällä olevan polttoaineen paino.

Ohessa malliesimerkki Esan kuvailemasta laskusta, tosin sataseiskakakkosella, vuodelta 1989 Naaralla. Tässä tapauksessa polttoaineen paino ei vaikuttanut ollenkaan selälleen menoon.

Rodney :cool:

634d4a176e4a0_OH-CFB_Naara_1989_c.jpg.c37be6124bc0241aa87947a7fb522f93.jpg

 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlen kuvahaulla "Cessna flipped over" löytyy ainakin 40 surullista kuvaa nurinpäin kääntyneistä Cessnoista... ehkä jokunen niistä on kääntynyt selälleen myrskyssä, kuten Malmillakin on joskus käynyt, mm. OH-CET:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään