Martti Kujansuu

1942 LaGG-3 "68" Syvärillä

6 viestiä aiheessa

Löysin verkosta valokuvan, johon on kuvattu LaGG-3 "68". Kyseessä on ilmeisesti sama kone, joka ammuttiin alas Syvärin Kovkenitsin eli Koukkulan kylän (Ковкеницы) koillispuolella 2. syyskuuta 1942. Jalkaväkirykmentti 45:n 8. komppanian sotapäiväkirjasta:

"2.9.42. 8.05. Vihollisen hävittäjä lensi hyvin matalalla pohjoisesta päin komentokorsun yli tehden sen jälkeen pari pientä kierrosta Jounin lohkon yläpuolella. Särki-korsun kohdalla ampui stm. Virtanen sitä kerran kiväärillä ja myös muualta kuului jv aseiden tulta. Tämän jälkeen kone laskeutui Särjen vasemmalla laidalla olevalle pellolle. Vänr. Heinonen riensi heti paikalle, mutta saavuttuaan sinne oli jo krh.joukkueen johtaja vänr. Terho muutaman miehen kanssa ottanut lentäjän vangiksi. Lentäjä oli ampunut kiivaasti ja haavoittanut yhtä krh:n miestä. Kone todettiin Lagg-3 hävittäjäksi. Laskeutumispaikalle vihollisella oli hyvä tähystysmahdollisuus ja kohta alkoivatkin vihollisen tykit ja krh:t soida päämääränään sytyttää verraten ehjäksi jäänyt kone tuleen. Iltaan mennessä oli vihollinen ampunut n. 350 kranaattia konetta kohti saamatta täysosumaa. Pyrstö vaurioittui kuitenkin aika pahasti. Yksi hevosistamme kaatui.

18.45-19.05. Lohkomme yläpuolelle ilmestyi kuusi vihollisen hävittäjää, jotka syöksyjä tehden ampuivat maassa olevaa konetta KK:lla ja pikatykillä. Koneet kaarsivat lohkomme yläpuolella n. 100 - 200 m. korkeudella, jolloin niitä ammuttiin kovasti pikakivääreillä ja konepistooleilla kuitenkin aiheuttamatta niille näkyvää haittaa. Omat hävittäjämme saapuivat paikalle kymmenen minuuttia liian myöhään.

19.50-20.05. Kun omat hävittäjämme olivat poistuneet palasivat viholliskoneet uudelleen mm. pudottaen 8 pommia maassa olevaa konetta kohti. Illan hämärtyessä oli kone kuitenkin eheanlaisena paikallaan ja siitä poistettiin kaikki arvokkaat mittarit. Yön aikana vihollinen ampui harvakseltaan koneen läheisyyteen.

3.9.42. Päivän kuluessa vihollisen tykistö ampui vielä n. 30 laukausta maassa olevaa lentokonetta kohti."

8. Divisioonan sotapäiväkirjassa on lyhyt maininta lentäjän kuulustelusta: "2.9.42. 10.00. JR 45:n ilmoitus. Klo 8.10 pudotettiin vihollisen lentokone (luult. Mig-3) kiv.tulella Kovkenitsin kylän koillispuoliselle aukealle. Kone meille hyvässä kunnossa, vain toinen laskuteline näyttää vioittuneen. Bensiinitankissa luodinreikä. Lentäjä, joka on vatsaan haavoittunut, yritti vangittaessa vastarintaa ja haavoitti yhtä miestämme käteen. Väittää lähteneensä Volnitsan kentältä, jolla 90 konetta ja kuuluvansa Lento R 824:ään. Koneen vartiointi järjestetty ja toimenpiteisiin sen kuljettamiseksi taakse ryhdytty. Kuljetus vain yön aikana mahdollinen."

Lento R 824:lla tarkoitettaneen ehkäpä 524 IAP:ia, jonka LaGG-3 koneista "71" ammuttiin alas Nurmoilassa maaliskuussa 1942 ja "57" myöhemmin syyskuussa 1942.

668dcf8c350545f3b3935efbacc04d5f.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo edellä mainitut myöhästyneet omat hävittäjät olivat LeR.1:een kuuluneen LLv 32:n Curtisseja, jotka tekivät torjuntalennon neljällä koneella alueella Kuttilahti-Lotinanpelto klo 18.25  - 19.25.


Lähde: Ilmavoimien Esikunnan spk. 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Feeniks-lehden edeltäjä oli Ilmailumuseoyhdistys ry:n tiedote. Silloinen yhdistyksen tutkimussihteeri Yrjö Toivanen kirjoitti numerossa 1/1988 tapauksesta seuraavasti.

Jukka

9C61865A-44C2-4A50-B318-2647F28F4018.jpeg

EAF23AC6-715C-4B51-B3CD-4A5A6FD4AC7F.jpeg

FA14AD8E-A27D-4652-A216-501F1D37BCF2.jpeg

35F99A4D-9BBF-43A3-B1DE-C1C42B2CBDBB.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LaGG-3 nro "68" oli melko varmasti 524 IAP:n kone, kuten yllä on arvioitu. Elokuun lopussa tämä lentorykmentti siirrettiin jostakin syystä Syvärin rintamalla toimineen 7. Erillisen armeijan ilmavoimista (VVS 7.OA) Olhavan rintaman 14. Ilma-armeijaan (14 VA), mikä ilmeisesti sekoitti molempien yhtymien kirjanpidon. Näin ollen "Nro. 68" ei ole toistaiseksi löytynyt VVS 7.OA:n eikä 14 VA:n digitoiduista tappioluetteloista! 

Calle    

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Calle myös selvityksestä ja samalla Partosen Kössille kiitos Ilmailumuseoyhdistyksen tiedote-vinkistä. Yrjö Toivasella näyttää olevan kirjoitettuna 1980-luvulla ”koko sarja” näistä sotasaaliskoneista.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään