Marko Rintanen

TYPE P.11. kompassi

12 viestiä aiheessa

Kuinka paljon ilmavoimat käytti tätä kyseistä Type P.11. kompassia? Löytyikö monestakin koneesta?

Itselleni tällainen tuli joskus kauan sitten Turun suunnalta ja omistaja kertoi sen olevan peräisin jostakin Ilmavoimien koneesta.

IMG_8006 2.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Kuinka paljon ilmavoimat käytti tätä kyseistä Type P.11. kompassia? Löytyikö monestakin koneesta?

Saattaa olla Husun-merkkinen kompassi? Tähän mennessä on löytynyt ilmavoimiemme brittikoneista Husun -kompasseja seuraavasti: BL; Husun P.4 ja P.6, GL; P.6, GT; P.7, HC; P.6 ja LY; P.4.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin pääasiassa läpi vain brittiläisiä konetyyppejä ja lähinnä sotien ajalta. Kaikissa Suomen ilmavoimien Hurricane Mk. I -hävittäjissä oli Husun P.6 -kompassi, kuten myös sotasaalis-HC:ssa Mk. IIA, tunnukselta HC-465. Varhaisempia Husun-merkkisiä kompasseja löytyi Gamecock´ista (P.2) ja Bulldog´ista (P.3).

Tietoni loppuvat Vihurien aikaan, eikä niissä ollut Husun kompasseja.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, kiitos Raimo. Suomeen lennetyt HC:t olivat vanhempaa kalustoa, ilmeisesti myös sotasaalis HC. Todennäköisesti niissä oli siksi vanhempi kompassityyppi. Tuon laittamani linkin mukaan P.11 olisi tullut käyttöön ”vasta” 1940, kun se korvasi lähinnä P.8-mallit.

Tässäkin mainitaan Spitfire ja Hurricane sekä ”vastaavat” koneet:

https://www.loveantiques.com/miscellaneous/science-scientific-instruments/air-ministry-grid-navigation-compass-type-p8-p11-c1944-129161

Sekä Mosquito ja Chipmunk! Voisiko olla jopa jostain suomalaisesta Chipmunkista?

https://www.britishbadgeforum.com/forums/showthread.php?t=41090

Kyllä! Tässä jutun lopussa kerrotaan tämän Chipmunk-yksilön klassisen P.11-kompassin korvatun toisella:

https://www.pilotweb.aero/features/flight-tests/flight-test-dhc-1-chipmunk-1-4669362

Chipmunkin ohjaamo, kompassi alhaalla:

https://machineagelamps.com/products/copy-of-vintage-wwii-p-38-aviation-instrument-control-panel-lamp-cc-30

Ja täällä värikuvaa:

http://i16.photobucket.com/albums/b32/stephenpriestley-dean/Chipmunk cockpit/SDC11306480x640_zps034ea4e5.jpg

https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234939029-dhc-1-chipmunk/

Jukka

B567B5CC-D63A-4642-B1CB-1E6AC8E3B5B6.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Onko tietoa mikä kompassi oli Percival Pembrokessa?

Rod

Koitin googlailla, mutta P.11 ei tullut vastaan Pembroken kohdalla. Tässä ohjaamon kuva:

http://www.luftfahrtmuseum-hannover.de/images/wehrmann/Hunting Percival Pembroke.pdf

edit: löysin täältä foorumilta ketjun, jossa mm. Pembroken gyrokompassista, viimeisessä postauksessa kompassin malli on G.M.2B.

Tiedoksi vielä, että Markon P.11:n kompassin valmistajan lyhenne Husun tulee sanoista Henry Hughes & Son Ltd, London.
 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Semi OT, mutta olivatko merenkulkuperinteet syynä saarelta tulevien ilma-alusten jalkainvälikompassin käyttöön? Muualla se oli yleensä mittaritaulussa.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Vesanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

De Havilland tiger moth 82a koneessa oli kojelaudassa tuota sukua oleva kompassi ja tulee jälleen olemaan . Auster 6 A:ssa on katossa tai oikeammin katon rajassa mulla tollanen kompassi , tarkkaa numeroa en nyt muista . Luetaan peilin kautta. vinkeä peli alkuun käyttää kun sekä asteikko että ruusu pyörii.  Nesteenä pitäisi käytää pirtua, pistin itselle aikoinaan kompassi nestettä joka vaimentaa turhan paljon.

Kompassin alla erillinen kompensointi yksikkö säätöineen jossa kunnon säädöt. Kompensointiyksiköitä on ainakin kahta erilaista , pitkää joka taitaisi estää sauvan liikkeen eteen jos käytettäisiin tossa tigerin kompassissa. 

Jostakin syystä joissakin oli kompassi asennettu sauvan eteen lattialle, ehkä säästettiin tilaa mittareille.

Terv. Ilkka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama peilisysteemi on vielä DC-9.ssä.    Kompassi perämiehen takana  ja kojetaulun päällä

kaksi käännettävää  peiliä.   Ilmeisesti mittareista tulee liikaa häiriöitä  perinteiseen paikkaan.

T Vesa

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Vesa Viero kirjoitti:

Sama peilisysteemi on vielä DC-9.ssä.    Kompassi perämiehen takana  ja kojetaulun päällä kaksi käännettävää  peiliä.

Jos oikein muistan niin vähän ennen Spearairin konkurssia joko Jätkään tai Mimmiin iski salama koneen keulaan radomen taakse. Tämä magnetoi alueen tehden kompassin epätarkaksi tai käyttökelvottomaksi. Tällöin harkittiin sen siirtämistä kattoon pilottien taakse ja peilisysteemin tekemistä. Konkurssi teki modauksen tarpeettomaksi ja homma jäi National Airlinesin(?) murheeksi. Saatan muistaa väärinkin.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään