Oskari Petas

Ilmatilaluokka ATS-elimen ollessa suljettuna

8 viestiä aiheessa

Esimerkiksi Utin kenttä EFUT järjestää lennonjohtopalvelua vain tiettyinä aikoina (julkaistaan NOTAMina). Voiko kentälle silti lentää kun lennonjohto on kiinni? 

Löydän internetistä kyllä tietoa siitä, että ATS-elimen ollessa kiinni tulee ilmatilasta G ja kentästä ns korpikenttä jolloin käyttö on AIP:n sääntöjen ja aikojen puitteissa vapaata. En kuitenkaan löydä mistään missä näin oikeastaan sanotaan tapahtuvan. Etenkään sen jälkeen kun siirryttiin käyttämään SERA-lentosääntöjä. 

Muuttuuko Utin ilmatila G:ksi välillä ja missä tämä lukee? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ENR 2.1.1 määrittää Helsinki FIR:llä FL95 alapuolisen G:ksi ja sitten AD-kohtaisesti (AD2, tekstisivut, kohta ATS-ilmatila) määritetään yksikkökohtaiset ilmatilat rajoineen, jotka ATS-elimen aukiollessa ovat ilmatilaluokkaa C/D, näin pikaisesti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Pekka Sonninen kirjoitti:

ENR 2.1.1 määrittää Helsinki FIR:llä FL95 alapuolisen G:ksi ja sitten AD-kohtaisesti (AD2, tekstisivut, kohta ATS-ilmatila) määritetään yksikkökohtaiset ilmatilat rajoineen, jotka ATS-elimen aukiollessa ovat ilmatilaluokkaa C/D, näin pikaisesti

AD2 määrittää lähialueet, sen sijaan lähestymis- ja lennonjohtoalueet määritellään muualla, koska ne eivät ole välittömästi kenttään liittyvää ilmatilaa (ENR 2.1).

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen kommenttina vielä, että se ero on esimerkiksi Räyskälällä ja Utilla tornin suljettuna ollessa, että kaikki ilmatilaluokkaa G olevat CTR:t, TMA:t ja CTA:t ovat (Suomessa) radiovyöhykkeitä (RMZ), eli niissä ei voi lentää ilman radion käyttöä. Räyskälässä lentäessä ei radiota koneeseen vaadita. SERA:n voimaantulo ei muuttanut ilmatilaluokkia koskevaa asetelmaa mitenkään, samalla tavalla se oli AIP:ssa julkaistuna ennenkin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Oskari Petas kirjoitti:

Esimerkiksi Utin kenttä EFUT järjestää lennonjohtopalvelua vain tiettyinä aikoina (julkaistaan NOTAMina). Voiko kentälle silti lentää kun lennonjohto on kiinni? 

Löydän internetistä kyllä tietoa siitä, että ATS-elimen ollessa kiinni tulee ilmatilasta G ja kentästä ns korpikenttä jolloin käyttö on AIP:n sääntöjen ja aikojen puitteissa vapaata. En kuitenkaan löydä mistään missä näin oikeastaan sanotaan tapahtuvan. Etenkään sen jälkeen kun siirryttiin käyttämään SERA-lentosääntöjä. 

Muuttuuko Utin ilmatila G:ksi välillä ja missä tämä lukee? 

Se muuttuu valvomattomaksi ilmatilaksi eli G:ksi silloin kun EFUT NOTAM:issa ilmoitettu lennonjohto on kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 minuuttia sitten, Mika Jääskeläinen kirjoitti:

Se muuttuu valvomattomaksi ilmatilaksi eli G:ksi silloin kun EFUT NOTAM:issa ilmoitettu lennonjohto on kiinni.

Saman se käsittääkseni tekee (tai ainakin teki), kun EFUT lennonjohtaja lähti päivittäin noin klo 11.00 ruokatunnilleen ja palasi klo 12.00. Ilmoitus ilmeisesti vain radiolla. Saatan olla väärässäkin.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
 
 
 
 
13 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Saman se käsittääkseni tekee (tai ainakin teki), kun EFUT lennonjohtaja lähti päivittäin noin klo 11.00 ruokatunnilleen ja palasi klo 12.00. Ilmoitus ilmeisesti vain radiolla. Saatan olla väärässäkin.

On yhä edelleen mahdollista toimia näin, jos tarve vaatii, mutta nykyisin tauotus lienee paremmin huomioitu työvuorosuunnittelussa.

Kuitenkin, mikäli liikenteen intensiteetistä johtuen ei ole mahdollista pitää taukoa, voidaan yksin työskennellessä ATS-yksikkö sulkea 30 minuutin ajaksi taukoa varten siten, että pisin yhtäjaksoinen yksintyöskentely vuorossa on 3-4 tuntia. Lisäksi, mikäli lennonjohtajalle tulee yksintyöskentelyn aikana äkillinen tarve sulkea yksikkö lyhyeksi aikaa (esim. tarve päästä vessaan:)), voi yksikön sulkea ja uudelleen avata ilmoittamalla siitä ilmailu- ja maajaksoilla sekä tiedottamalla asiasta ATIS-lähetyksessä. Totta kai pelisilmää pitää olla, jos näin aikoo tehdä, jotta vaikutus sidosryhmille olisi mahdollisimman vähäinen.

Ilmatilaluokka muutetaan käytännössä aina tornin avaamisen ja sulkemisen yhteydessä ilmoittamalla ilmatilaluokka radiojakso(i)lla. Normaalitilanteessa nämä aukiolot nuodattavat toki NOTAMilla tai AIP:ssa julkaistuja aikoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6/30/2020 at 15.49, Tatu Koiranen kirjoitti:

AD2 määrittää lähialueet, sen sijaan lähestymis- ja lennonjohtoalueet määritellään muualla, koska ne eivät ole välittömästi kenttään liittyvää ilmatilaa (ENR 2.1).

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen kommenttina vielä, että se ero on esimerkiksi Räyskälällä ja Utilla tornin suljettuna ollessa, että kaikki ilmatilaluokkaa G olevat CTR:t, TMA:t ja CTA:t ovat (Suomessa) radiovyöhykkeitä (RMZ), eli niissä ei voi lentää ilman radion käyttöä. Räyskälässä lentäessä ei radiota koneeseen vaadita. SERA:n voimaantulo ei muuttanut ilmatilaluokkia koskevaa asetelmaa mitenkään, samalla tavalla se oli AIP:ssa julkaistuna ennenkin.

RMZ on edellisten lisäksi voimassa H24 myös FIZ:llä eli lentopaikkojen lentotiedotusvyöhykkeillä. Ideana tässä on se, että ATS-elin saa koneet jaksolta kiinni, jos TWR/AFIS avaaan yllätyksellisesti ilmoitettujen aikojen ulkopuolella.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään