Mika Laakso

Vanhojen valokuvien kuvauspaikat?

27 viestiä aiheessa

Sain taas nipun vanhoja valokuvia, tässä niistä pari. Tunnistaako kuvauspaikkaa kukaan, ja /tai kuvaus ajankohtaa? 

Fokker C.X FK-99. Lähes sama kuva kuin Mobilisti 2/79

SB-2 Malmi? lähes sama kuva kuin Venäläiset pommittajat sih9

 

 

FullSizeRender (36).jpg

FullSizeRender (37).jpg

IMG_1465.JPG

FullSizeRender (39).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3/LeLv 12:n Fokker C.X FK-99 on kuvattu Nurmoilassa kesällä 1942. Venäläiset pommittajat sih9.n sivuilla 26-27 on neljä kuvaa (mm.keskimmäinen) 2/LeLv 6:n SB-14:ta. Kuvattu Malmilla 3.10.1942. Vastaava ohjaaja ylik. A. Korhonen. Alin on SB-12 starttaamassa Malmilta 19.91942. Vastaava ohjaaja kers. J. Hindström.

Markku   

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Movilisti-lehden K.L.Bremerin "lienee" olettamuksiin senverran jotta Fokker C.X:a kunnostettiin maalinhinaus-, ja yhteyskoneiksi sodan jälkeen viisi, joista oli joulukuussa 1952 jäljellä vielä kaksi. Viimeinen eli FK-111 tuhoutui 25.1.1958 siirtolennolla Oulusta Vaasaan. Ohjaaja vääp. A. Allinen ja tähtäri vääp. A. Kukkonen saivat surmansa.

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

IMG_1465.JPG

 

Kuvassa oleva SB-2 pommari, tunnus SB-14, on yksi Saksan sotasaalisvarastoista kerätyistä osista koottu kone jonka s/s Satakunta toi Mäntyluodon satamaan marraskuussa 1941. Koneen osista löytyi sirpaleiden jälkiä ja lähes kaikki lasit olivat rikki, myös osien puutelista oli huomattava. Silti vajaassa vuodessa valmistui kone VL:n Kuoreveden tehtaalla ensilennolle 18.8.42. Erilaisia koe- ym. lentoja lennettiin tehtaan kirjoissa kaikkiaan 7 h. 20 min.

Jos kerran kuva on otettu 3.10.42, on se ensimmäinen kerta kun kone on laskeutunut Malmille ja on liitetty Lentolaivue 6:n riveihin. Kapteeni Ritjärvi kävi hakemassa tuona päivänä luovutetun koneen Halinkankaan lentokentältä ja lensi sen Malmille. Koneesta on otettu eri puolilta useampia tyyppikuvia. Koneen ensimmäinen sotalento ts. "sv.tied.lento" lennettiin 10.10.42, ohjaajana lentomestari Vepsäläinen ja hän toimikin pitkähkön ajan tämän koneen vakituisena ohjaajana.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan valokuvanipusta loputkin näytille.

-1495 BW-355 "NOKA", sama kuva löytyy SIH1 kirjan sivulta 9. kuvauspaikka?

-1496 JK-267. Lähes sama kuva SIH2 sivu64 Onttola 21.5.1943?

-1497 Pe-2 mikä kone, missä, koska?

-1498 FR-76. Sama kuva löytyy kirjasta SIH3 sivu3. Ensimmäinen Suomeen hankittu Fokker FR-76 Amsterdamissa kesällä 1937

-1499 VL Pyry missä koska?

IMG_1495.JPG

IMG_1496.JPG

IMG_1497.JPG

IMG_1498.JPG

IMG_1499.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva eli BW-355 ” Noka” on otettu Hollolan Pyhäniemen kartanon rannassa jäällä maaliskuussa 1940. Vesijärven jäällä oli tuolloin aurattu ja jyrätty lentokenttä. Kone kuului vastaperustettuun Lentolaivue 22:een.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JK-267:ta on näköjään otettu "tyyppikuvia" vähän joka kulmasta Onttola 21.5.1943 joten...  J. Laukkasen kirjassa "Koelentäminen Ilmavoimissa 1918-1957" sivulla  101 on tuo samainen PE-2:n kuva ja kertoo sen olevan PE-213 mutta ei missä eikä milloin. "SIH19 LeR 4" opuksessa sivulla 59 on PE-213:n kuva eri kulmasta, varjot ja mättäät samoilla seuduilla ja kuvateksti kertoo, että ollaan Onttolassa elokuussa 1942. Kone tuli 1/LeLv 48:n käytöön 1.8.1942 ja tuhoutui 25.1.1943 Tiiksjärvellä pakkolaskussa metsään. Pyryssä on musta/vihreä "sotamaalus" joka tuli uusissa ja peruskorjatuissa harjoituskoneissa käyttöön marraskuusta 1940 alkaen. Keltaisia Itärintamatunnuksia ei koneessa vielä ole joten kuva otettu talvella 1940-41. Näkyykö muuten alkuperäisessä kuvassa koneen tunnus, vois autttaa paikanmäärityksessä.

Markku 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites jos se on Pyry, PY-4? Tämä uusi kone oli juuri luovutettu ilmavoimille ja oli lähdössä Tampereelta kohti Parolaa 8.2.41. Sen rullatessa kohti kiitotien alkua tuli vastaan Pyry, PY-6. Yhteentörmäyksessä menivät vasemmanpuoleiset siivet kummastakin koneesta kiharaan. Tutkimuslautakunta päätti että PY-4 aiheutti vauriot.

Sen lisäksi että siipi meni kokonaan uusiksi jouduttiin maalauksien värirajojakin korjailemaan, tämän perusteella mielestäni näyttäisi että Mikan Pyryn kuva esittää korjauksen jälkeistä konetta tunnuksella PY-4. Mutta laitan tähän lopuksi kyssärin (?)

7.7.2020 at 22.04, Mika Laakso kirjoitti:

IMG_1499.JPG

 

IMG_1620.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.6.2020 at 22.51, Mika Laakso kirjoitti:

 

IMG_1465.JPG

 

Vähän vaikea hahmottaa maastoa tästä puhelimen näytöltä 🤔uskallan kuitenkin arvella, että maisema vasemman siiven alla ei näytä Malmilta?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Vähän vaikea hahmottaa maastoa tästä puhelimen näytöltä 🤔uskallan kuitenkin arvella, että maisema vasemman siiven alla ei näytä Malmilta?

Takana näyttäisi olevan Blackburn Ripon. Ettei vaan olisi Härmälä...

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Jukka Nisula kirjoitti:

Takana näyttäisi olevan Blackburn Ripon. Ettei vaan olisi Härmälä...

Jukka

Härmälä tuli mieleen tuosta rinteestä minullekin ensimmäiseksi, mutta ei nyt ole mitään mistä katselisi vanhoja otoksia Mansesta. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota, kyllä useammatkin opukset ovat yksimielisiä siitä, että tuo SB-14 on kuvattu Malmilla. (kuvan lähde: Ilmavoimat.)58806.thumb.jpg.0b959aba93e679ac7fd0d79ab5aca33a.jpg

Tuossa samanmoista taustaa jonka SA-kuva n:o 58806 väittää otetun Malmilla  28.10.1941.

Markku

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä että Malmilla on kuva otettu. Tampere ei missään tapauksessa, kenttähän oli ilman varsinaisia kiitoteitä kunnes 1942 valmistui se ainoa kiitotie, kun taas SB-14 -kuvassa kiitoteitä risteilee sinne ja tänne.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Olen samaa mieltä että Malmilla on kuva otettu. Tampere ei missään tapauksessa, kenttähän oli ilman varsinaisia kiitoteitä kunnes 1942 valmistui se ainoa kiitotie, kun taas SB-14 -kuvassa kiitoteitä risteilee sinne ja tänne.

Kyllä se sittenkin Malmilta näyttää. Paremmin saa selvää siitä kuvasta, jossa moottorit käy. Mielestäni tuolla taustalla näkyy konesuoja, jollainen tai jollaisia Malmilla oli kentän itäreunassa it-asemien edessä. Niitä kuvia oli täällä toisessa ketjussa aiemmin.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

On se uskottava 😄, kuva ei taaskaan valehtele. 

Myönnän että kuvassa näkyy vieraita piirteitä sille Malmin lentokentälle johon silmäni on tottunut 60 -luvun lopusta saakka. Nuo vaaleat jyrkänteet ja puuston kasvu sen päällä harhauttavat. Maasto on sotien jälkeen siltä osin muokkautunut reippaanlaisesti.

SB-14 koottiin VL:n Kuoreveden tehtaalla josta se sitten luovutuksen jälkeen lennettiin Malmille 3.10.42. Lento ei ollut kuitenkaan aivan suora sillä se teki välilaskun Porissa. Koska Porin lentokentässä on samoja piirteitä kuin Malmin kentässäkin, aiheutti tämä seikka vielä tarkempaa tarkastelua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Teppo Sarpila kirjoitti:

Porissa ei ole mäkiä.

Kyllä Porin Ässissä pelaa numerolla 28 Niklas Peltomäki.

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämmennetäänpä vielä arvailuja Pyryn kuvasta: A. Saarinen, E. Sipiläinen 'Klaus "Santtu" Alakoski vaitelias ässä'-kirjassa on tuo samainen kuva ja kuvatekstissä arvellaan sen olevan 'ehkä PY-13?'

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA kuvassa 68646 on PY-4 (kuvattu  15-12-1941). Moottoriipellin maalausraja on hyvin samannäköinen kuin vauriokoneen kuvassa, mutta kansallistunnuksen ympärillä raja on kuitenkin hieman erilainen? PY-4 kuva myös tässä, siinä sitten isompia eroja... Sivuperäsimen maalauksen rajat ovat samat kaikissa näisää kolmessa kuvassa, mutta Mikan kuvassa se on täysin erilainen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Myönnän että kuvassa näkyy vieraita piirteitä sille Malmin lentokentälle johon silmäni on tottunut 60 -luvun lopusta saakka. Nuo vaaleat jyrkänteet ja puuston kasvu sen päällä harhauttavat. Maasto on sotien jälkeen siltä osin muokkautunut reippaanlaisesti.

Jyrkänteet ehkä punaisen rinkulan paikkeilla? Nykyisen kaasun tankkausaseman huudeilla siis, arvelinko oikein?

271E7A77-F8AF-4F6E-81C3-07406CF4A6E9.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään