Mikko Pe Virtanen

Kollsman poly-plane compensator

12 viestiä aiheessa

Löytyisikö foorumilta tietoa missä koneessa tämä laite on ollut? Mittari saatu Tampereella ilmavoimien hommissa olleelta sukulaiselta 1970-80 lukujen tienoilla.

KOLLSMAN POLY-PLANE COMPENSATOR - TYPE 58BL - SER.NO. 58BL-1838

Lisäksi kiinnostaa alapuolelle leimatun leiman tarkoitus ja alkuperä.

 

t: Mikko

IMG_20200706_150548_1 (2).jpg

IMG_20200706_150452_1 (2).jpg

IMG_20200706_150602 (2).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, tervetuloa foorumille ilmailuhistorian pariin!

Kädessäsi on nestekompassi Kollsman 58, jollaista sovitettiin Valmet Vihurin (VH-1) prototyypin mittaritauluun ja myöhemmin oli asennettuna kaikkiin 2. sarjan Vihureiden (VH-2 - 31) etu- ja takaohjaamoihin. Valmistusnumeron perusteella ei voi päätellä mihin koneyksilöön se on ollut asennettuna sillä tämä (turha) käytäntö jäi pois jo sotien aikana. Mittareista vain kellot numeroitiin koneen papereihin. Samanlainen kompassi löytyy kuvasta numerolla 39.

Leiman alkuperä juontuu joulukuulta 1952 jolloin ehdotettiin, että Tampereella sijainneen Ilmailuvoimien Varikon tarkastajat saavat omat tarkastusleimasimet joilla he kuittaavat omat tarkastuksensa. Tarkastajan henkilökohtainen numero on leiman keskellä olevassa 8 mm. ympyrässä. Lisäksi leimassa näkyy vuosiluku 59.

 

IMG_8348.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teksti "Poly plane compensator" viittaa johonkin kompassin lisätoimintoon, jolla voi jotenkin kai säätöruuveja kääntämällä kalibroida kompassia.   

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se Poly-plane compensator on ilmeisesti tuon  kompassin kompensointilaite?

Monitasokompensaattori?

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen
Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Mikko, tervetuloa foorumille ilmailuhistorian pariin!

Kädessäsi on nestekompassi Kollsman 58, jollaista sovitettiin Valmet Vihurin (VH-1) prototyypin mittaritauluun ja myöhemmin oli asennettuna kaikkiin 2. sarjan Vihureiden (VH-2 - 31) etu- ja takaohjaamoihin. Valmistusnumeron perusteella ei voi päätellä mihin koneyksilöön se on ollut asennettuna sillä tämä (turha) käytäntö jäi pois jo sotien aikana. Mittareista vain kellot numeroitiin koneen papereihin. Samanlainen kompassi löytyy kuvasta numerolla 39.

IMG_8348.JPG

Kiitos tiedosta Raimo. Tiesin että täältä tieto löytyy :-) Kompassin tarkemalla kääntelyllä ja peilailemalla löytyy myös himmeä kirjoitus VH-25.

Jatkokysymys: Kojetaulun nro 36 näyttää hyvinkin samannäköiseltä kuin toinen samalta henkilöltä peräisin oleva mittari. SPERRY DIRECTIONAL GYRO DL2 Ser No LA5756. Ehkä peräisin samasta Vihurista kuin kompassi? Vai onko tämän mallista Gyroa ollut käytössä muissa konetyypeissä?

 

IMG_20200705_114906_1 (2).jpg

IMG_20200707_164508_1 (2).jpg

IMG_20200707_164521_1 (2).jpg

IMG_20200707_164528_1 (2).jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa korjata, mutta eikös tuossa ensimmäisessä gyron kuvassa näy himmeästi merkintä "VH-25"?

Jaha se olikin jo mainittu, saa poistaa.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mikko Pe Virtanen kirjoitti:

Kiitos tiedosta Raimo. Tiesin että täältä tieto löytyy :-) Kompassin tarkemalla kääntelyllä ja peilailemalla löytyy myös himmeä kirjoitus VH-25.

Jatkokysymys: Kojetaulun nro 36 näyttää hyvinkin samannäköiseltä kuin toinen samalta henkilöltä peräisin oleva mittari. SPERRY DIRECTIONAL GYRO DL2 Ser No LA5756. Ehkä peräisin samasta Vihurista kuin kompassi? Vai onko tämän mallista Gyroa ollut käytössä muissa konetyypeissä?

IMG_20200705_114906_1 (2).jpg

Täsmälleen samanlainen hyrräkompassi on kuulunut Vihurin etu- ja takaohjaamoihin. Oletko Mikko tietoinen, että VH-25:n entisöity ohjaamo-osa on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla? Tässä liitekuvassa se on vielä kunnostuksen alaisena mutta hyrräkompassit ovat jo omalla paikallaan kiinnitettyinä. Vielä en tiedä, mihin muihin koneisiin tämä kompassi-malli on mahdollisesti ollut asennettuna. Mustavalkoinen takaohjaamon kuva on todennäköisesti peräisin VH-2.sta.

IMG_8351.JPG

Vihuri3.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Suomen Ilmailumuseon Pyryssä näyttää olleen takana Kollsman-kompassi 1980-luvulla otetussa kuvassa. Manuaalin mukaan etutauluun oli merkitty kuuluvaksi Askania LK 12 E -kompassi. Ehkäpä Kollsman on kuulunut myös Pyryn varusteisiin - vai onko ruuvattu museokoneeseen Askanian puuttuessa?

Pyry_takaohjaamo01b.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8.7.2020 at 16.28, Harri Mustonen kirjoitti:

Ainakin Suomen Ilmailumuseon Pyryssä näyttää olleen takana Kollsman-kompassi 1980-luvulla otetussa kuvassa. Manuaalin mukaan etutauluun oli merkitty kuuluvaksi Askania LK 12 E -kompassi. Ehkäpä Kollsman on kuulunut myös Pyryn varusteisiin - vai onko ruuvattu museokoneeseen Askanian puuttuessa?

Museon Pyryssä, PY-27, oli koneen poistuessa ilmavoimien käytöstä 1962 varusteena Kollsman-kompassi, aikaisemmin toki Askania. Vilkaisin myös Stieglitz´in, SZ-35, vuodelta 1958 ja Viiman, VI-40, v. 1959 kompassivarustukset. Kummassakin olivat Plath-merkkiset kompassit vaihtuneet Kollsman´eiksi. Voisihan tätä tutkimista laajentaa niin, että ovatko Kollsmanin kompassit siirretty käytöstä poistetuista Vihureista, vai onko niitä saatu hankittua suurempi erä NL:n kaupan yhteydessä? Nimittäin PY-27:n kohdalla Kollsman mainitaan venäläiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En voi muuta kuin ihailla foorumilaisten tietämystä ilmailuasioista mutta tällä kertaa kahvit nenään täräytti tuo gyron varoitus "Handle like eggs." :P

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko venäläisillä ollut amerikkalaisilta saatua ylijäämävarastoa Kollsman-kompasseista. U.S. Army ja Navy -versiot tosin olivat erilaisia.

Poly-plane compensator ilmeisesti vastaa nykyisissäkin kompasseissa olevaa kompensaatiosäätöä. N-S ja E-W -säätöruuvit pitäisi löytyä ylemmän häikäisysuojan alta.

Kollsman-kompassien esite vuodelta 1942 löytyy linkistä: https://digitalcollections.library.gsu.edu/digital/api/collection/PATCO/id/64091/download

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään