Martti Kujansuu

Kolomäen lentokentän pommitus 25.10.1919

2 viestiä aiheessa

Ilmailuvoimien II Ilmailuosasto siirsi neljä Breguet 14 A2 -lentokonetta Utista Perkjärven lentokentälle 24. lokakuuta 1919. Kolme konetta lensi taistelulennon 25. lokakuuta:

  • Breguet 14 A2, 2C 461. Ohjaaja sous-lieutenant Bourdon, tähystäjä vääpeli Juutilainen. Lähtö klo 14.20, laskeutuminen klo 15.35.
  • Breguet 14 A2, 2C 465. Ohjaaja jääkärikapteeni Holmqvist, tähystäjä luutnantti Lilja. Lähtö klo 14.00, laskeutuminen klo 15.45.
  • Breguet 14 A2, 2C 467. Ohjaaja sous-lieutenant Moutonnier, tähystäjä reservin vänrikki Hjelt. Lähtö klo 14.20, laskeutuminen klo 15.55.

2C 465 ylitti Neuvosto-Venäjän rajan Valkeasaaren kohdalla. Ilmatorjuntapatterit alkoivat tulittamaan konetta. Kone saapui Petrogradin (Pietarin) ylle klo 14.20. Tähystyksen jälkeen kone pommitti Kolomäen (Комендантский) lentokenttää neljällä ranskalaisella 10 kg lentopommilla. Osumia ei voitu havaita pilvipeitteen vuoksi. 2C 461 ja 2C 467 lensivät Valkeasaareen saakka. Pilvisyyden ja ilmatorjuntatulen vuoksi 2C 467 ei voitu suorittaa valokuvaustehtäväänsä, mutta se tähysti Retusaarta ja Kronstadia.

Koneiden tehtävänä oli ilmeisesti tukea Virosta Petrogradia kohti hyökkäävän kenraali Judenitšin valkoista armeijaa. Onko tietoa mitä lento- ja ilmatorjuntayksiköitä Pietarissa oli tuolloin?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se neljäs kone jonka piti lähteä tälle pommitusretkelle oli Breguet 14 A2, 2C 463. Ohjaajana vänrikki Tschernichin, tähystäjänä vänrikki Railio.

Kone starttasi Perkjärven (Kaukjärven) lentokentältä kello 10.24. Sousliutenant Bourdon kertoo: Ohjaaja ei rullannut konetta kentän toiseen päähän, vaan alkoi starttinsa niin että hänellä juuri oli tilaa nousta. Hän antoi koneen nousta ilman riittävää vauhtia, 30 metrin korkeudessa teki käännöksen vasemmalle, vaakalentoon palauduttua vauhdin puutteessa kone kallistui oikealle siivelle ja sitten syöksyi alas. Kone oli kuormattu pommeilla ja kaikki bensiinitankit täytettyinä. (Henkilökunta selvisi tästä kuitenkin hengissä).

Herää kysymys, olikohan kaikilla muillakin konekunnilla tarkoitus lähteä lennolle jo kello 10 aikoihin mutta lähtö viivästyi onnettomuuden vuoksi muutamalla tunnilla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään