Jari Allan Lappalainen

31.8.1926 Viipuri

17 viestiä aiheessa

Karjala - 31.8.1926, sivu 3: "Tuhoisa lento-onnettomuus eilen Viipurin äärellä. Merikoulukone 4 F 35 syöksyy Latukkaniemen rantaveteen. Kumpikin mukana ollut lentäjä menettää henkensä. Onnettomuuden syynä kellukkeita yhdistävän teräsputken katkeaminen. - Toimenpiteisiin ryhdytään tämänlaatuisten tapaturmien uusiutumisen ehkäisemiseksi."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luutnantti Kustaa Pukkinen ja kersantti Urho Sirén menehtyivät Hansa-onnettomuudessa Viipurissa 30.8.1926. Pukkinen haudattiin Hietaniemen hautausmaalle 7. syyskuuta. Hänen surusaatostaan Helsingissä on kuva kirjassani Harmon-lentäjät (s.66). Olisiko tämä turman jälkeisenä päivänä otettu kuva Sirénin surusaatosta?

t. Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Martti ja Harri. Minulla on kolme kuvaa tuosta hautajaissaatosta Viipurissa. Yhdessä arkkua siirretään junaan. Ja sitten on yksi kuva hautajaisaatosta Helsingissä, mutta en osannut yhdistää tähän tapaukseen, kun oli eri valokuva-albumista. Muistaakseni on eri kuva kuin sinun kirjassasi Harri. Täytyy tarkistaa mutta nää mun kuvat on ihan sekaisin... Oiskohan kuitenkin Pukkinen?

Jari 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksityiskohtana Helsingissä oleva hautajaissaaton kuva (lähikuvassa kääntyvät vaunut) on kai otettu ennen vuotta 1922(??). (Oikealla ortodoksinen kirkko Helsingissä). Vaunujen takana oleva nykyinen Ruotsin suurlähetystö on remontoitu 1922-1923 sileämmälle julkisivulle, tuossa rakennnus on vanhamuotoinen rönsyilevällä julkisivulla.

https://www.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:000007uy

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo, voihan se olla että Siren-vainaja on laitettu Lappeenrannan junaan. Itsestä vain tuntuu (näin reservin ylikersanttina) ettei tuollaisia hautajaissaattoja aliupseereille järjestetä... Ja kiitos Simo. Nyt sitten seuraava kysymys: kenenkähän hautajaissaatto tämä sitten mahtaa olla? Onko alppilentäjille pidetty Helsingissä hautajaisia?

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilotti Alexis Argoudin hautajaisissa on kai ollut samanlaiset hautausvaunut jonkin valokuvan mukaan vuonna 1919. Argoudin ohjaaman lentoveneen onnettomuudessa oli matkustajina Teräskallio ja Tötterman.     

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Martti Kujansuu kirjoitti:

Karjala - 31.8.1926, sivu 3: "Tuhoisa lento-onnettomuus eilen Viipurin äärellä. Merikoulukone 4 F 35 syöksyy Latukkaniemen rantaveteen. Kumpikin mukana ollut lentäjä menettää henkensä. Onnettomuuden syynä kellukkeita yhdistävän teräsputken katkeaminen. - Toimenpiteisiin ryhdytään tämänlaatuisten tapaturmien uusiutumisen ehkäisemiseksi."

 

Korjaus tehtiin putkiin sijoitetulla vaijerilla, jota isänikin kertoili elämänlankana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Akseli Keränen kirjoitti:

Korjaus tehtiin putkiin sijoitetulla vaijerilla, jota isänikin kertoili elämänlankana.

Olivat näköjään kaksinkertaiset ja nimensä veroiset, sillä vastaavia onnettomuuksia ei sen jälkeen enää esiintynyt.

Ref: Jaakko Hyvönen: Kohtalokkaat lennot 1918-1939 (ISBN 951-9445-38-2, 1987)

Rodney

5f099d92cea94_Tapaus031.thumb.jpeg.75e83a46691ac327769e588d563d5d51.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
Typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjaan Hyvösen kirjan tietoja siltä osin etteivät ns. "elämänlangat" kulkeneet tukiputkien sisällä, vaan niiden yläpuolella. Hansan kellukkeiden välissä oli kaksi tukiputkea ja kummankin putken päältä kulki mainittu lanka kaksiosaisena.

Ilmailumuseon Hansassa ei elämänlankoja voi tarkastella, sillä ne menivät toisissa koneissa käytettäviksi sen jälkeen kun kone vaurioituneena poistettiin vuonna 1927.

Hansassa oli kaikkiaan 21 tukiputkea jotka yhdistivät koneen runkoa, kellukkeita ja siipiä. Elämänlankojen lisäksi Hansojen lentokonekirjoihin alettiin  merkitsemään jokaisen (numeroidun) tukiputken käyttöikä erikseen. Kun 250 lentotuntia tuli täyteen vaihdettiin se uuteen osaan.

IMG_3831.JPG

Hansa.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Tekstiä paranneltu
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.7.2020 at 19.20, Jari Allan Lappalainen kirjoitti:

No joo, ei se mun Helsinki-kuva ollutkaan Pukkisen hautajaissaatosta. Taitaa olla Teräskallion...

Jari

Teräskallio.jpg

Mielenkiintoista nähdä miltä Ruotsin suurlähetystön rakennus näytti ennen kuin ruotsalaiset tekivät siitä Tukholman kuninkaanlinnan kopion. En nyt sano, että tuo barokkifasadi olisi erityisen tyylikäs, mutta en muista ennen nähneeni kuvaa rakennuksesta ennen tuota modifikaatiota.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viipurissa 31. elokuuta 1926 tuhoutuneesta Hansasta 4.F.35 on valokuva IMY-tiedotteen kannessa, joka on kuvattu Santahaminassa.

Myös koneesta tehty iäkäs pienoismalli on nähtävänä Lappeenrannassa sijaitsevan ilmailumuseon vitriinissä.

IMG_3836.JPG

IMG_4117Hansa-malli.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarin tähän viestiketjuun laittama toinen kuva, se missä taustalla Ruotsin suurlähetystö. Niin sama kuva löytyy Mikko Uolan kirjasta "Kotkanpojan lentoonlähtö" sivulta 269. Kuvatekstissä sanotaan mm. Kuvassa vänrikki Eino Teräskallion hautajaissaatto Helsingissä syyskuussa 1919. Arkun vierellä kävelee jääkäriluutnantti Harald Lilja ja takana luutnantti Rafael Hallamaa. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään