Mika Laakso

Martinsyde MA-31

11 viestiä aiheessa

Ystävä laittoi kuvan jostain fasebook-ketjusta. Kone on Martinsyde MA-31, mutta mikä tapaus? Kesämökillä ei pääse omiin arkistoihin..

image.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on Lappajärvellä Karvalassa jäällä sattunut onnettomuus keväällä 1934. Ote kirjastani ”Kauhavan apu-ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla”:

”13.4. sattui Karvalassa ensimmäinen vakava onnettomuus, jossa sai surmansa lentomestari Paavo Laakkonen. Tämä erikoinen tapaus sattui kadettikurssin ilma-ampumaleirin aikana. Karvalan kylän rannan edustalle jäälle oli ampumaleiriä varten kasattu bensiinitynnyreitä ja ampumatarvikkeita. Koneet tankattiin rannassa ja siellä täydennettiin ampumatarvikkeet.
Lentomestari Väinö Vesander tuli laskuun jäälle Martinsyde MA-31:llä ja rullasi rantaan seisontapai- kalle. Hän jätti moottorin käyntiin, koska seuraava ohjaaja oli heti lähdössä ja valmiina kiipeämään koneeseen. Kun Vesander nousi koneesta, osui hänen saappaansa kaasuvipuun työntäen sen eteen. Moottori pyrähti täysille kierroksille ja kone riistäytyi hallinnasta. Jalastaan kiinni koneeseen jäänyt Vesander jäi roikkumaan pää alaspäin koneen ulkopuolelle koneen vauhdin kiihtyessä. Vesander putosi irti koneesta, mutta kone jatkoi kulkuaan. Se kaarsi kohti bensiinitynnyreitä, joiden luona lentomestari Laakkonen seisoi selin koneeseen nähden. Hän ei huomannut takaa lujaa lähestyvää konetta ja varoitushuudoista huolimatta koneen potkuri ehti lyödä häntä olkapäähän, jolloin käsi irtosi.
Tajuton Laakkonen vietiin paareilla läheiseen taloon, jossa hän sai ensiavun. Vaasasta Lappajärvelle apuun tilattu Merivartiolaitoksen kone ei päässyt kuin Isoonkyröön asti, jossa teki pakkolaskun. Laakkonen vietiin siksi maitse ensin Kauhavalle, ja sieltä edelleen Seinäjoen lääninsairaalaan, jossa menehtyi seuraavana aamuna.”

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Em. tiedot ja pari valokuvaa (mm. ylläoleva) myös: Jaakko Hyvönen: Kohtalokkaat lennot 1918-1939, tapaus 063.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martinsydestä tuli mieleen.

Kauhavan lentokonepuiston vitreeneissä on myös potkureita. Eräs niistä on Martinsyden potkuri. Tietääkseni on sinne kulkeutunut erään Kauhavalla palvelleen mekaanikon kokoelmista. Lasin läpi siitä erottui ainakin numero 5.

Onko tästä potkurista tarkemmin tietoa ?

Jorma L.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen 70-luvun alkupuolella, kun ainoaa meillä ja myös maailmassa säilynyttä Martinsyde-tehtaan valmistamaa lentokonetta entistettiin, oli siihen kuulunut potkuri eräs puutelistalla olevista ja sellaista haeskeltiin muun muassa lehti-ilmoituksellakin. Siitä huolimatta ei potkuria ilmaantunut ja koneeseen veistettiin näköismallinen potkuri.

Jorman tekemä löytö taitaa olla jopa täysin ehjäkin. Tämä nk. "Martinsaikkariin" kuulunut potkuri (N:o 5) on kotimainen I.V.L. -valmiste joka oli koneessa MA-33 käytössä ajalla 10.5.28 - 3.4.29. Potkuri irroitettiin koneesta sen jälkeen kun se todettiin muotovääräksi. Tätä potkuria ennen oli MA-33:ssa ollut alkuperäinen englantilainen potkuri joka oli mennyt tehtaallemme mallikappaleeksi. Potkurin pituus/halkaisija on 2662 mm ja nousu 1980 mm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä.

Potkuri oli erään Kauhavan ex. mekaanikon vintillä, kunnes hän lahjoitti sen jollekin killalle. Lahjoituksesta ei tehty edes lahjakirjaa. 

Muistan tuon potkurin etsinnän, mutta ko. mekaanikko ei silloin oikein innostunut asiasta. Hänen mukaansa potkuri oli ”osunut pilveen” ja siksi hylätty. Mutta tuolla tuo nyt on tallessa.

Potkuri oli minulta kateissa tuon luovutuksen jälkeen ja sitä jopa muutama vuosi sitten etsittiin. Viime viikolla se yllättäen osui eteeni ! Saisiko sen nyt oikealle paikalleen ?

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

 Viime viikolla se yllättäen osui eteeni ! Saisiko sen nyt oikealle paikalleen ?

Se olisi kyllä hieno juttu! :thmbup:Onko SIVM:n väkeä kuulolla?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Se olisi kyllä hieno juttu! :thmbup:Onko SIVM:n väkeä kuulolla?

Tästä potkurista oli keskustelua jo vitriinin avajaisissa, kun bongasimme sen sieltä kollegani kanssa. (montakohan vuotta siitäkin on?)

Ilmeisesti asia on unohtunut kaiken muun työkiireiden takia, mutta mielellämme laittaisimme sen Martinsaikkarin nokalle, nythän koneessa on paikallaan entisöinnin yhteydessä tehty replikapotkuri josta puuttuu messinkivahvikkeet.

Keneen pitäisi olla yhteydessä, että potkurihomma lähtisi taas eteenpäin?

T: Antti

Suomen Ilmavoimamuseo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Osmo Jalovaara kirjoitti:

Lentosotakoiulun killan puheenjohtajaan Kari Janhuseen, 040 5791285, kari.ma.janhunen@gmail.com

OJ

Niinpä tietysti. Olemme Janaan yhteyksissä. Asiasta oli tosiaan keskustelua jo 2016 mutta homma jäi kesken. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään