Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2020 Tarvitsin apua vanhan potkurin keskiön alkuperän selvittämisessä. Missä koneessa tätä on käytetty? Luulen alkuperämaan olevan Englanti. Keskiön yläosassa merkinnät D2590 F2650 G936 W55 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2020 Olisiko Sopwith Camel? http://www.johnsshawaviation.co.uk/wordpress/sopwith-camel-f1-2/sopwith-camel-reconstruction/sopwith-camel-propeller/ https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Sopwith_Camel 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 18, 2020 Kiitos Sami, Hieno juttu. Kiitos. Speksit näyttää oikeilta. Laitan heille viestiä. Lars Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2020 Hei! Sopwith Cameleilla lennettiin myös Suomessa. Englantilainen osasto operoi Koiviston maatukikohdasta vuonna 1919 Bolshevikeja vastaan. Jos muistan oikein käytössä oli muutama kymmenen yksilöä tuona ajanjaksona. Mikko Ylikangas on kirjoittainut aiheesta hyvän kirjan "Mainio pikku sota" (Atena, 2016). Juha Joutsi on myös pitänyt aiheesta pari luentoa arkistoainestoon perustuen. t. Kari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2020 18.7.2020 at 15.55, Lars Bjorses kirjoitti: Tarvitsin apua vanhan potkurin keskiön alkuperän selvittämisessä. Missä koneessa tätä on käytetty? Luulen alkuperämaan olevan Englanti. Keskiön yläosassa merkinnät D2590 F2650 G936 W55 Lars, onko mahdollista selvittää mitä keskiön alapuolelle on kirjoitettu? Siellä saattaisi olla tietoa mm. moottorityypistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2020 (muokattu) Kiitokset Karille informaatiosta ja Raimolle kysymyksestä. ... Tosi mielenkiintoista että Sopwith Cameleilla on lennetty Suomessakin. Eli siis teille lisää tuon keskiön taustasta. Se löytyi entisen kotini ullakolta n.15v sitten Lontoossa. Tuolloinen kotini oli n. 5km Kingston upon Thamesistä jossa aikanaan oli Sopwithin tehdas ja n.15km Brooklandsin Aerodromesta jossa Sopwith toimi. Samin vinkin perusteella sain John Shawlta John Shaw Aviationista vastauksen että speksit (Depth & Pitch) näyttäisi olevan Sopwith Cameliin sopivat, tosin hän sanoi että saman speksin potkureita käytettiin useissa Clerget moottoreilla varustetuista koneissa. Hän ei ollut varma mitä G ja W tarkoittavat. Uskon G:n olevan tuotantosarjan numero ja W mahdollisesti lavan kulma-aste 75% leveydellä. Tästä minulla ei ole vahvistusta. Ymmärrän myös että 80% tuon ajan potkureista RAF:lle valmisti Lang Propellers. Heistä ei tunnu löytyvän mitään tarkempaa tietoa. Raimo - alapuolella on kirjain ja numero merkintöjä, mutta ei ‘maallikolle’ mitään itsestään selvää. Voin katsoa näitä kun olen taas samassa paikassa tuon esineen kanssa. Kuvasta voi näkyä joitain merkintöjä. Olen lähettänyt kyselyn myös RAF Museoon Englantiin (Brooklandsin kuraattori ei ole vastannut). Yleisemällä tasolla käsitykseni on että potkureita vaihdettiin koneisiin useasti ja vanhoista potkureista työntekijät ja lentäjät teettivät kelloja yms muistoesineitä. Olisi tietysti hauska selvittää onko tuo keskiö ollut mahdollisesti osallisena 1. Maailmansodassa. ... jos se on Sopwith Camelin potkurin keskiö niin se on bonus! ... Kaikki tieto on tervetullut ja laitan lisää infoa tähän keskusteluun kun sitä saan. Muokattu: Heinäkuu 21, 2020, käyttäjä: Lars Bjorses 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2020 Hieman päivitystä tuohon potkurin keskiön selvittämiseen. Tutkin keskiön takapuolella olevia merkkejä enemmän ja sieltä löytyi lisää mielenkiintoista. Kaikki merkit ei ole selkeitä vaurioiden vuoksi mutta sieltä selvisi seuraavat: ?D644 ?H 130 HP CLERGE? D25?0 F2?50 G936 N5?, missä ?=epäselvä merkki. ... eli Vau potkuri on siis 130HP Clergetiin tarkoitettu. Sain woodenpropeller.com foorumista hyvää infoa eli ?D644 on Admirality Design numero 644 joka on sama kuin Sopwith Camelin design. ?H on ilmeisesti RH right hand joka myös tukee Sopwith Camelin speksejä. Muut numerot asiantuntijan mielestä osuvat myös kohdalleen joista D ja F tärkeimmät. G ja N ovat tuotantosarjan koodeja (Group & Number). Nämä selvittämällä saisi tietää propelin valmistusvuoden. ...eli todennäköisyys sille että kyseessä on Sopwith Camelissa käytetty Clerget 9B moottorin propelin keskiö on suurempi, tosin samaa moottoria käytettiin useassa muussa koneessa joten tuotantonumeroiden selvitys on tärkeä. Olen saanut kontaktin henkilölle jolla on sen aikuiset tuotantosarjalistat, joten toivon että saan vastausta, jolla asian voisi varmistaa. ... se onko propeli nähnyt actioniä WWIssä on epätodennäkoistä sillä Sopwith Camelista lukiessani sain tietää että kone oli hyvin epätasapainoinen varsinkin täydellä tankilla ja usea noviisi lentäjä onnistui kaatamaan koneen jo lähtökiihdytyksessä nenälleen ... ja siten propeleita meni usein rikki. ... myöhemmin Sopwith suunnitteli kolmitasoversion tämän ongelman poistamiseksi. Kiitos avusta ja opastuksesta ... keskiö nyt siirretty kaapinpohjalta hyllylle 2 henkilöä tykkäävät tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2020 Hei Lars, on hienoa kun olet saanut potkurinavan numerointeja selvitettyä. Onhan D ja F millimetreissä? Selasin Suomen ilmailuvoimien lentokoneiden lentokone(päivä)kirjoja niiden konetyyppien osalta joissa on ollut Clergét 9B, 130 hv. moottori. Niitä löytyi kolme tyyppiä; AVRo 504K, Caudron C.60 ja Morane-Saulnier M.S.50C. - Caudron C.60 alkeiskoulukoneen potkurista löytyi pituus/halkaisija (D) 2660 mm., nousu (GN) 2160 mm. - AVRo:sta ei löydy kirjattuja potkuritietoja. - Moranesta vain pituus/halkaisija (D) kotimaiselle I.V.L. potkurille, joka on 2625 mm. Krakovan ilmailumuseossa on näytteillä Sopwith F1 Camel vuodelta 1917. Se on ollut Royal Naval Air Servicen (RNAS) käytössä ja Clergétin sijasta siinä on Bentley BR-1, 150 hv. moottori. Vähän epäselvää mutta navassa näyttäisi lukevan D 2635 ja F 2500. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2020 Terve Raimo, Kiitos infosta. Kone on upee! ... Olen tässä nopeasti oppinut jos jonkinlaista näistä koneista, moottoreista ja potkureista. Ymmärtääkseni monet Sopwith Camel koneet museoissa on replikoita (UKssa ja USAssakin), originaali piirrustusten mukaan tehty. Toivon mukaan tuo kuvan kone on aito. Onko tietoa Suomessa lentäneistä S-Cstä? D ja F ovat mm ja ovat oikein Sopwith Camelin kanssa (eli Clerget 9B) AD644 oli kuulemma tärkeä tieto sillä se on Sopwith Camelin design tunnus, tosin en ole varma onko se S-Cn potkurin design vai koko koneen? Sain myös seuraavan linkin josta tarkistin muita mittoja miten osasin. http://www.woodenpropeller.com/Hubmeasure.html Muut täsmää mutta keskiön paksuus on juuri alle 6 tuumaa, joka vähän epäilyttää. Jos mitta onkin tuon etulevyn (metallisen) kanssa niin se on just oikein. Eli näyttää siltä että kyseessä on aito esine, mutta onko S-C en ole varma. Tässä tutkimusmatkalla minusta on tullut epäilijä joten jos saan ne tuotantonumerot osumaan kohdalleen niin sitten voi olla asiasta varmempi ... on ollut mielenkiintoinen projekti ja tarinat ajan lentokoneista huimia. Kuulemma suoraan lentäminenkin on ollut S-Cllä haastavaa, sillä liitoominaisuudet ilmeisesti olemattomat. Odottelen niitä lisäinfoja UKsta. Joo jossain luin että Bentleyn moottoreita käytettiin sodan loppuvaiheessa kun Saksalaisten uudet koneet oli liian nopeita Clergetille! +20heppaa Ja senkin olen oppinut ettei Google vielä kaikkea tiedä joka on hyvä sinansä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2020 15 tuntia sitten, Lars Bjorses kirjoitti: Terve Raimo, Kiitos infosta. Kone on upee! ... Olen tässä nopeasti oppinut jos jonkinlaista näistä koneista, moottoreista ja potkureista. Ymmärtääkseni monet Sopwith Camel koneet museoissa on replikoita (UKssa ja USAssakin), originaali piirrustusten mukaan tehty. Toivon mukaan tuo kuvan kone on aito. Onko tietoa Suomessa lentäneistä S-Cstä? D ja F ovat mm ja ovat oikein Sopwith Camelin kanssa (eli Clerget 9B) AD644 oli kuulemma tärkeä tieto sillä se on Sopwith Camelin design tunnus, tosin en ole varma onko se S-Cn potkurin design vai koko koneen? Sain myös seuraavan linkin josta tarkistin muita mittoja miten osasin. http://www.woodenpropeller.com/Hubmeasure.html Muut täsmää mutta keskiön paksuus on juuri alle 6 tuumaa, joka vähän epäilyttää. Jos mitta onkin tuon etulevyn (metallisen) kanssa niin se on just oikein. Eli näyttää siltä että kyseessä on aito esine, mutta onko S-C en ole varma. Tässä tutkimusmatkalla minusta on tullut epäilijä joten jos saan ne tuotantonumerot osumaan kohdalleen niin sitten voi olla asiasta varmempi ... on ollut mielenkiintoinen projekti ja tarinat ajan lentokoneista huimia. Kuulemma suoraan lentäminenkin on ollut S-Cllä haastavaa, sillä liitoominaisuudet ilmeisesti olemattomat. Odottelen niitä lisäinfoja UKsta. Joo jossain luin että Bentleyn moottoreita käytettiin sodan loppuvaiheessa kun Saksalaisten uudet koneet oli liian nopeita Clergetille! +20heppaa Ja senkin olen oppinut ettei Google vielä kaikkea tiedä joka on hyvä sinansä. Tuon pitäisi olla aito eli saksalaisten taltioima ja puolaan siirretty pois sodan jaloista.Cameleita oli kaikenkaikkiaan 30 Koivistolla, eivät samanaikaisesti lentokuntoisena.Ylikankaan kirjasta löytyy paljon tietoa.Etsin aikoinaan yhden jälkiä ja sain ilm. vahingossa jonkin verran tietoja RAF museolta kunnes ilmoittivat etteivät jakele yksityisille tietoja.Paikanpäällä olisi tietoja saatavissa sopimuksen mukaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla