Tarmo Kallio

Uuden television oletettu käyttöikä

8 viestiä aiheessa

Vein kuukausi sitten 32 tuumaisen toimivan 19 vuotta vanhan Philips- LCD- television varastoon. Tässä ei olut koskaan ainuttakaan vikaa. Ei ole edes digiviritintä. Laite on analogivirittimillä. Televisiossa on kumminkin kaksi HDMI-liitintä, joista syötettiin kuvaa sisään sovittimen kautta kahdelta digiboksilta ja Blu-ray-soittimelta 1080i-muodossa. Tämä oli paras kuvanlaatu, jota tv hyväksyi. Kaukosäätimiä meni rikki kaksi kappaletta vuosien saatossa. Nyt oli viimeksi käytössä Logitechin ohjelmoitava perussäädin.

Philips oli varmaan aikamoinen sähkörohmu ja lämmitin. Se olisi silti vielä kelvannut minulle pitkään  nuukana miehenä :hmm:.  Eipä kelvannut vaimolle! Sitten kauppaan...

Uusi televisio on vain 4 mm paksu OLED.  Kaapeloin television kiinteällä cat-6-kaapelilla nettijakajaan.Varsinainen kaapeli-kuva tulee koaksiaalikaapelia pitkin. Kun olin  hieman tutustunut säätöihin ja asetuksiin, niin yllätyin. Onhan se tekniikka mennyt 20 vuodessa valtavasti eteenpäin.:)  Dolby Vision 4K- HDRX  60, tai 120 kuva sekunnissa  Dolby Atmos äänellä on huikeaa. Kuva on paljon parempi kuin missään elokuvateattereissa. Erittäin terävä. Valitettavasti Dolby Vision kuvaa saa vain netin puolelta. NASA UHD-kanava 65  kaapelissa on vain pelkkää 4K-laatua. (2160p).

Tuskin uusi televisio kestää jälleen lähes 20 vuotta. Tai televisio voisikin kestää, mutta ohjelmistot eivät. Onneksi laitteessa on neljä HDMI 2.1-porttia. Olen varautunut noin kymmenen vuoden käyttöikään. Pienempi käyttöikä olisi pettymys.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh. Tarkistin mitä toimivia tv-laitteita olen vuosien saatossa varastooni haalinut :). Niitä löytyi onneksi vain kaksi kappaletta, eikä muita romuja...

Minulla on Philips CM8833 värimonitori, jota käytin Commodore Amiga 500 tietokoneessa joskus vuonna 1988. Löytyy myös täysin toimiva Salora tv 59/17. Valmistettu vuosina 1958-1959. Tässä on jopa langallinen kauko-ohjain tallella . Televisio on edesmenneen isäni aikoinaan ostama.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parhaiten tällä hetkellä saat Dolby Vision ohjelmia Netflixistä (tarvitset se kalleimman UHD-tilauksen, että Dolby Vision kuvaa saat). Amazon Prime Videossakin on jo jonkin verran Dolby Vision leffoja ja sarjoja.

Muokattu: , käyttäjä: Mika Jääskeläinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
24/07/2020 at 16.28, Tarmo Kallio kirjoitti:

Heh. Tarkistin mitä toimivia tv-laitteita olen vuosien saatossa varastooni haalinut :). Niitä löytyi onneksi vain kaksi kappaletta, eikä muita romuja...

Minulla on Philips CM8833 värimonitori, jota käytin Commodore Amiga 500 tietokoneessa joskus vuonna 1988. Löytyy myös täysin toimiva Salora tv 59/17. Valmistettu vuosina 1958-1959. Tässä on jopa langallinen kauko-ohjain tallella . Televisio on edesmenneen isäni aikoinaan ostama.

Nuo näytöt on nykyään käypää kamaa Commodore retroharrastajien parissa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä katsotaan televisiota nähtävästi varsin vähän, niinpä olkkarin nurkassa majailee vielä Philipsin 32" LCD telkkari vuodelta en tiedä mikä, lienee jostain 2000 -luvun alkuvuosilta paksuine kehyksineen. Ensimmäisen sukupolven digiviritin kuitenkin on. Megapikkelsejäkin on vaikka kuinka, 768 vertical by 1366 horizontal pixel array., enpä osaa mitä standardia tuo nyt on. Kaikesta huolimatta toimii "älytelevisionakin" Chromecastin kanssa. Ärsyttävin piirre on sisäänmenokanavan valinta, joka ei ole yhden napin päässä, vaan lista, jota kuljetaan ylös/alas. Se ei ole kaikkein toimivin ratkaisu, kun älykaukosäädin (Logitech) jumppaa sisääänmenosta toiseen.

Tässä on kuitenkin viime aikoina alkanut kuumottaa töllöttimen vaihto uudempaan. Koon puolesta valinta on helppo, koska ulkoiset tekijät rajoittavat maksimikoon 58 tuumaan, mutta näistä eri malleista ja niiden eroavaisuuksista ja paremmuudesta on melkoisen mahdoton saada mitään tolkkua, QLED, OLED, UHD .....

Se kymmenen vuoden kestävyysvaatimus olisi toiveissa, kännykkääkään ole tottunut vaihtamaan alle 5 vuoden välein...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Tässä on kuitenkin viime aikoina alkanut kuumottaa töllöttimen vaihto uudempaan. Koon puolesta valinta on helppo, koska ulkoiset tekijät rajoittavat maksimikoon 58 tuumaan, mutta näistä eri malleista ja niiden eroavaisuuksista ja paremmuudesta on melkoisen mahdoton saada mitään tolkkua, QLED, OLED, UHD .....

Se kymmenen vuoden kestävyysvaatimus olisi toiveissa, kännykkääkään ole tottunut vaihtamaan alle 5 vuoden välein...

Kaipa ne sen kymmenen vuotta just ja just vielä saattavat kestää :-)

OLED poikkeaa olennaisesti QLED- tai LED-telkkareista, joissa perustekniikka on aivan sama kuin nykyisessäkin philipsissäsi, erona vain se, että kylmäkatodiputken sijaan paneelin taustavalaistus on hoidettu ledeillä. OLED-telkkarissa ei ole panelin taustavalaistusta eikä panelia josta taustavalo tulee sitten läpi eri väreinä, vaan jokainen pikseli on itsessään ledi. Pimeässä tai normaalihkossa valaistuksessa katsottaessa OLED on monelta osin selvästi perinteisiä tekniikoita parempi, kovin kirkkaassa valaistuksessa ei välttämättä riitä potku ihan niin hyvin kuin taustavalaistuissa laitteissa.

Kalliimmalla saa näissäkin yleensä parempaa, itselle tarttuisi mukaan varmaan esim tuo: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-video/televisiot/153755/lg-55-b9s-4k-oled-tv-oled55b9s-2020?gclid=CjwKCAjwmf_4BRABEiwAGhDfSTjPFcomO2T0nTXYLpgXiumq7r-gkcsXVhbmruSJUjNb6yhcgZc-jhoCacIQAvD_BwE

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valinnan vaikeutta lisää myös saman merkin eri versiot. Esimerkiksi LG 55 tuuman OLED-televisiota myydään kolmena eri versiona. Ne ovat ulkoisesti täysin, tai lähes identtisiä. Ja itse 4 mm ohut näyttö on kaikissa todennenäköisesti sama.

-LG 55" B9S 4K OLED TV OLED55B9S. Siinä on:  2. sukupolven α7 -prosessori, Dolby Atmos, Dolby Vision. Hinta 899 €.

-LG 55" C9 4K OLED TV OLED55C9. Siinä on 2. sukupolven α9-prosessori, Dolby Atmos, Dolby Vision. Hinta 1149 €.

-LG 55" CX 4K OLED TV OLED55CX. Siinä on 3. sukupolven  α9-prosessori, Dolby Atmos, Dolby Vision. Hinta 1999 €.

On toki myös muita eroavaisuuksia. Itse valitsin tuon keskimmäisen version ja olen ollut tyytyväinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään