Petri Lehtovirta

Finnair-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2020

10 viestiä aiheessa

Finnair Oyj          Puolivuosikatsaus           24.7.2020 klo 9.00

COVID-19 lähes pysäytti Finnairin matkustajaliikenteen ja liikevaihto muodostui pääosin pelkkää rahtia kuljettavista lennoista, kassa ja oma pääoma palautuivat pandemiaa edeltävälle tasolle

Huhti–kesäkuu 2020

  • Osakekohtainen tulos oli -0,25 euroa (0,04).
  • Liikevaihto laski 91,3 prosenttia vertailukaudesta ja oli 68,6 miljoonaa euroa (789,1).*
  • Polttoainekustannukset laskivat 147,3 miljoonaa euroa (-81,6 %), koska kapasiteettia leikattiin COVID-19-vaikutusten vuoksi. Polttoaineen hinnan** vaikutus kuitenkin kumosi osan polttoaineen kulutuksen vähenemisen vaikutuksesta. 
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -174,3 miljoonaa euroa (47,2). Liiketulos oli -171,2 miljoonaa euroa (47,9).
  • Rahoituserien nettokulut kasvoivat merkittävästi ollen 46,0 miljoonaa euroa (19,7) ja 29 miljoonaa euroa kasvusta liittyi polttoaine- ja valuuttasuojauksiin, jotka uudelleen luokiteltiin tuloslaskelmaeräksi muista laajan tuloksen eristä.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -463,7 miljoonaa euroa (176,8) ja investointien nettorahavirta 262,1 miljoonaa euroa (-147,0).***
  • Matkustajamäärä laski 97,5 prosenttia 0,1 miljoonaan (3,9).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 97,2 prosenttia.
  • Matkustajakäyttöaste oli 33,1 prosenttia (-49,4 prosenttiyksikköä).

Tammi–kesäkuu 2020

  • Osakekohtainen tulos oli -0,46 euroa (-0,02).
  • Liikevaihto laski 56,8 prosenttia vertailukaudesta ja oli 629,8 miljoonaa euroa (1 457,3).*
  • Polttoainekustannukset laskivat 148,6 miljoonaa euroa (-45,6 %), koska kapasiteettia leikattiin COVID-19-vaikutusten vuoksi. Polttoaineen hinnan** vaikutus kuitenkin kumosi osan polttoaineen kulutuksen vähenemisen vaikutuksesta. 
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -265,4 miljoonaa euroa (31,0). Liiketulos oli -266,8 miljoonaa euroa (30,3).
  • Rahoituserien nettokulut kasvoivat merkittävästi ollen 125,7 miljoonaa euroa (40,3) ja 84 miljoonaa euroa niiden kasvusta liittyi polttoaine- ja valuuttasuojauksiin, jotka uudelleen luokiteltiin tuloslaskelmaeräksi muista laajan tuloksen eristä.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli -597,2 miljoonaa euroa (325,0) ja investointien nettorahavirta 194,8 miljoonaa euroa (-217,2).***
  • Matkustajamäärä laski 61,0 prosenttia 2,8 miljoonaan (7,1).
  • Tarjotut henkilökilometrit (ASK) laskivat 56,4 prosenttia.
  • Matkustajakäyttöaste oli 71,3 prosenttia (-9,3 prosenttiyksikköä).

*     Ellei toisin mainita, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat vertailukauteen eli vastaavaan ajanjaksoon edellisenä vuonna.

 

 

Lainaa

 

Toimitusjohtaja Topi Manner:

Finnairin toista vuosineljännestä kuvaa käytännössä vain yksi asia, COVID-19-pandemia. Kuten ennakoimme, kapasiteettimme laski sen vuoksi kolmeen prosenttiin, sillä ylläpidimme vain Suomen kannalta kriittisiä lentoyhteyksiä. Tämä heijastui vahvasti myös matkustajamääriin, liikevaihtoon ja tulokseen. Neljänneksen aikana teimme noin 2 miljoonan euron suuruisen päiväkohtaisen vertailukelpoisen liiketappion ensimmäisen vuosineljänneksen yhteydessä antamamme ohjeistuksen mukaisesti.

Katsauskauteen sisältyi kuitenkin myös useita valopilkkuja. Pelkkää rahtia kuljettaneiden lentojen kysyntä oli vahvaa koko vuosineljänneksen, ja lensimme 602 yhdensuuntaista lentoa pääasiassa Suomen ja Aasian välillä. Rahti muodostikin poikkeuksellisesti yli 70 % vuosineljänneksen liikevaihdostamme, ja sen kannattavuus oli hyvällä tasolla.

Olemme maksaneet asiakkaille COVID-19-tilanteen vuoksi perutuista lennoista palautuksia helmi-kesäkuun aikana yli 270 miljoonaa euroa. Palautuspyyntöjä on neljässä kuukaudessa tullut saman verran kuin normaalisti kolmen vuoden aikana. Hakemuksista on nyt käsitelty noin kaksi kolmasosaa. Palautuksia maksetaan vielä arviolta noin 100 miljoonaa euroa. Tilanne on ollut täysin poikkeuksellinen ja siksi palautuksissa on ollut viivettä, jonka minimoimiseksi teemme kaikkemme. Olemme lisänneet merkittävästi henkilöstöä hakemusten käsittelyssä ja kehittäneet robotteja nopeuttaaksemme tätä käsittelyä. Tahdon esittää asiakkaillemme pahoittelut viiveestä ja kiitokseni siitä kärsivällisyydestä, jota he ovat osoittaneet. Me pidämme huolen siitä, että asiakkaamme saavat palautuksensa mahdollisimman pian.

 



https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=3723322

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin osakekurssi kyykkää kokoajan lähemmäs osakeannin merkintähintaa , joka oli 0,40 eur/osake. Kesäkuun huipusta 1,1 eurosta on tultu rajusti alas.

finnair.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minutes ago, Ilkka Mannikainen said:

Oston paikka niille jotka uskovat tuottoisaan ja vakaaseen toimialaan sekä monena vuosina jaettuihin runsaisiin osinkoihin.

Nyt ei kuitenkaan osinkoja ole vähään aikaan tulossa. Lentoliikenteen yleinen vakaus ja tuottoisuuskin on vähän niin ja näin jatkossa. Onko ihmiskokeen aikana siirrytty pysyvästi uusiin toimintatapoihin vai palataanko rutiinineuvotteluissakin vanhoihin menettelyihin firmoille kalliine matka- ja hotellikuluineen sekä päivärahoineen? Se että esimerkiksi lentoyhtiö on aiemmin menestynyt ei tarkoita sitä että se menestyisi jatkossakin olosuhteiden muuttuessa.

Osakekurssit voivat käyttäytyä tosielämästä riippumatta, ja  huonostakin tilanteesta huolimatta kurssit voivat nousta. Voi olla, että maaliskuun romahduksen jälkeinen pörssikurssien ällistyttävä toipuminenkin on tällainen kupla. Itse en kuitenkaan tällä perusteella uskaltaisi tällä hetkellä suositella lentoyhtöihin sijoittamista muuten kuin suoraan osakeantiin isänmaallisista syistä tai kannatuksen vuoksi. Ihan hyviä syitä toki nekin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä olen kuullut eri konserneissa toimivilta tutuilta, niin työmatkailu tulee vähenemään. Monessa yrityksessä on todettu etäpalaverit erittäin kustannustehokkaiksi niin kulujen kuin ajankin suhteen.

Jää turhat diibadaabat pois, kun parin tunnin teams jne palaverissa käydään läpi asiat, joihin meni aiemmin helposti tuntitolkulla aikaa. Lisäksi ei tarvi lennell, ei asua hotelleissa jne.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla on kaikki vaikeat päätökset vielä tekemättä. Paljonko porukkaa pihalle, paljonko koneita pitää saada hukattua jonnekin, minkälaista verkostoa voi pitää yllä ja saada se kannatavaksi heti kättelyssä

Voi myös olla että Finnair ei pitkään aikaan tai koskaan enää palaa siihen kokoon mitä se oli. Voi olla henkisen totuttelun paikka monelle että yhtiö on aivan toinen mitä se oli menneen nousun aikana. 

Takana loistava tulevaisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja millä hinnalla lentokoneista luovutaan. Kaiken kokoisista ja ikäisistä koneista on niin suuri ylitarjonta että tuskin kukaan varsinaisesti haluaa niitä pihaansa seisomaan ylläpitokulut jatkuvasti juosten. Niillävoi olla käyttöä kolmen vuoden päästä, ehkä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Mitä olen kuullut eri konserneissa toimivilta tutuilta, niin työmatkailu tulee vähenemään. Monessa yrityksessä on todettu etäpalaverit erittäin kustannustehokkaiksi niin kulujen kuin ajankin suhteen.

Jää turhat diibadaabat pois, kun parin tunnin teams jne palaverissa käydään läpi asiat, joihin meni aiemmin helposti tuntitolkulla aikaa. Lisäksi ei tarvi lennell, ei asua hotelleissa jne.

Niin.. Kokonaisuutena lentomatkustus on lisääntynyt vuosittain reilulla 5 % huolimatta siitä, että jo ennen koronaa etäyhteyksiä on käytetty enemmän ja enemmän. Liikematkustus kokoustamista varten on vain yksi liikematkustuksen alue, paljon tehdään myös liikematkoja, joita ei voi korvata etäyhteydellä. Vapaa-ajan matkustuksessa etäyhteydet toimivat vielä huonommin, tietysti tämä asiakasryhmä ei välttämättä maksa aivan niin suurta keskihintaa lipuista, kuin liikematkustajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Harri Mattila kirjoitti:

Mitä olen kuullut eri konserneissa toimivilta tutuilta, niin työmatkailu tulee vähenemään. Monessa yrityksessä on todettu etäpalaverit erittäin kustannustehokkaiksi niin kulujen kuin ajankin suhteen.

Jää turhat diibadaabat pois, kun parin tunnin teams jne palaverissa käydään läpi asiat, joihin meni aiemmin helposti tuntitolkulla aikaa. Lisäksi ei tarvi lennell, ei asua hotelleissa jne.

Eräässä konsernissa korvattiin matkustus sisäisiin palavereihin etäyhteyksillä jo parikymmentä vuotta sitten 90-luvun lopussa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään