Mika Laakso

Ilmavoimien ilmavalokuva Terijoki

21 viestiä aiheessa

Löytyi tommonen postikortti Terijoen rannalta. Kuvassa neljä ( ilmeisesti) Hansaa ja joku muu kone. Mikä tapahtuma, jossa Ilmavoimien koneet uimarannalle tulivat? Muutama valokuvakin löytyi, laitan ne tähän samaan.

Waco YKS-7 OH-AFA, olisiko kuvassa Georg Jäderholm?

Fokker C.VE FO-39, mikä teline koneen ympärillä?

Thulin SILIn ilmailunäyttelyssä 19.5.38, F3?

VL Sääski II, K-SILE

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä oli Kannaksen Ilmapuolustusyhdistyksen lentopäivät Terijoella. Hansojen lisäksi paikalla oli lehtileikkeen mukaan valokuvassakin näkyvä De Havilland Moth-kone ”Ilmatar”, tunnus K-SILA. Ohessa Karjala-lehden uutinen 16.7.1928: (digi.kansalliskirjasto)

Jukka

4F543B39-5EF8-4A71-8B6E-E034B81CF23D.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täydennys
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Waco YKS-7 OH-AFA, olisiko kuvassa Georg Jäderholm?

image.jpeg

Kuvassa ei ole Georg Jäderholm´ia, vaan yksi monista hänen kyydissään olleista pokista. Jäderholm astui AB Ålands Flyg´in palvelukseen 1.5.1938. Tämä Waco (OH-AFA) oli hänen koneensa ajalla 10.5.38-12.12.39.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Fokker C.VE FO-39, mikä teline koneen ympärillä?
 

image.jpeg

Se on todennäköisesti kokoonpanoteline Lentokonetehtaan Santahaminan osastolla kesäkuussa 1928.

Tämä Fokker C.V-E saapui uutena Amsterdamista Uttiin lentoteitse 4.10.1927 ja samalla liitettiin Maalentoeskaaderin käyttöön maatiedustelukoneena. Kone kärsi raskaan vaurion hätälaskussa pellolle jo 7.11.27. Siinä rytinässä meni potkuri, moottoritelineen kehys, vasemman alatason pää, sivuperäsin, rungon kiinnityskorvakkeet laskutelineen kohdalla, kaikki N-tuet, laskuteline nurjahti, ylätason verhous. Lopuksi vielä kun konetta kappaleina haettiin mainitulta pellolta, kaatui kuorma-auto ojaan jonka lavalla havujen päällä olivat koneen mittaritaulut. Usea mittari rikkoutui.

Kone lähetettiin Ilmailutelakalle 14.11.27, josta edelleen lentokonetehtaalle. Korjatun koneen luovutus ilmavoimille tapahtui 21.6.28 ja lento Santahaminasta takaisin Uttiin 6.7.28.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

E.Ritataranta, T. Mäkinen "Finnish civil aircraft 1926-2000" - opuksen rompula on K-SILEn kuva tekstillä:

"K-SILE in spring 1930 in Vaasa. (Eino Ritaranta collection)"

K-SILE.JPG.c03b2c3842457e30560321386d6567e8.JPG

Lieneekö sama aika ja paikka kun Mikan kuvassa ? 

Markku

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Jari Allan Lappalainen kirjoitti:

Tuosta Terijoen lentopäivistä vielä, voisiko tämä kuva olla myös noista pippaloista, mitä mieltä ollaan?

terijoki hansa.jpg

Jos olemme samaa mieltä siitä, että lähimmän Hansan tunnus on IL-78, silloin kuva on otettu vuotta myöhemmin eli 14.7.1929. Turkinsaaressa tukikohtaa pitänyt Merilentoeskaaderi (MeLE) näyttäytyi peräkkäisinä vuosina Terijoen hiekkarannalla. Vuoden 1928 Terijoki-karkeloihin ei tämä Hansa-yksilö lentokonepäiväkirjan mukaan osallistunut.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa mun laittamassa Thulin F3-kuvassa näkyy nimi Koskinen, ja Lappalaisen Terijoki-kuvassa nimi Lehmus. Nämä on ilmeisesti kuvaajien nimet? vai kuvien kehittäjien? Nyt menee jo nippelitiedoksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
59 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Tuossa mun laittamassa Thulin F3-kuvassa näkyy nimi Koskinen, ja Lappalaisen Terijoki-kuvassa nimi Lehmus. Nämä on ilmeisesti kuvaajien nimet? vai kuvien kehittäjien? Nyt menee jo nippelitiedoksi...

Kuvaajien.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Nyt menee jo nippelitiedoksi...

Tykkään :thmbup:nippelitiedosta;D

Koskisesta ei löytynyt tietoa nopealla haulla...

Lehmuksen kuvauslento: 15.7.1928. Hansa IL-76. Ohjaaja: Vääp Laattala / Kuvaaja: Vänr Lehmus. Lentonäytös Terijoella ilmailupäivänä.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty peukku
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli jäänyt yksi valokuva skannaamatta näistä kuvista, D.H.89A Dracon Rapide OH-BLB "Lappi". Missä on kuva otettu? Tästä koneesta oli juttu SIL 1/95, kun saksalaiset hävittäjät ampuivat sitä luullen venäläiseksi Kiestingissä  8.11.1941. DC-yhdistys ry:n jäsenlehdestä Tähtimoottori 2/2017 selvisi että koneen nokkaan maalattiin 3.5.1940 teksti Silver Star, tuhoutuneen D.H.86B, OH-IPA muistoksi. Eli kuva on otettu sen jälkeen?

image.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva on jatkosodan ajalta, koska koneeseen on maalattu itärintama-tunnukset. Lentokenttä on vielä hakusessa.

Lisäys. "Lappi" oli ilmavoimien käytössä jatkosodan alusta koneen alas ampumiseen saakka 8.11.41. Koneella tehtiin siihen mennessä sotilaallisiin tehtäviin kuuluvia lentoja eri puolille maata, siksi on kuvasta vaikeaa tulkita mikä lentokenttä olisi kyseessä. Mikan kuvassakin vilisee sotilashenkilöitä. Kaikki säännöllinen siviilireittiliikenne oli pannassa tämän koneen osalta.

Tästä en ole vielä aivan varma, mutta "Lappi" saattoi vapautua Aero Oy:n omaan käyttöön Veljekset Karhumäellä tehdyn ison korjausremontin jälkeen 1942. Silloinhan valokuvan ajankohdan voisi rajata vuoteen 1941.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24.7.2020 at 19.30, Mika Laakso kirjoitti:

Thulin SILIn ilmailunäyttelyssä 19.5.38, F3?

image.jpeg

 

Tämän valokuvan on ottanut Ilmavoimien esikunnassa työskennellyt valokuvausteknikko Y. Koskinen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus ilmailumuseot.fi sivulta: F3 oli melko täydellisenä esillä Helsingin Messuhallissa vuonna 1938. Vain runko on jäljellä eikä sen verhous ole alkuperäinen, vaan tehty vuoden 1938 näyttelyä varten.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia kertoo, että tuo Thulin SILI:n näyttelyssä olisikin F1? - F1, "Morane-Saulnier Parasol" eli Thulin typ D, Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kone, joka oli "koottu koneen F1 runsaista varaosista ja koneen F3 runsaista jäännöksistä". 

https://fi.wikipedia.org/wiki/SILI_II_-ilmailunäyttely_1938

Eikö tuo kumminkin ole enemmän F3?

Mitä osia oli F1:stä / F3:sta? mitkä siivet?

"F3" kuvattuna 23.08.2020 Suomen Ilmavoimamuseolla.

IMG_0031.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9.9.2020 at 19.22, Mika Laakso kirjoitti:

Wikipedia kertoo, että tuo Thulin SILI:n näyttelyssä olisikin F1? - F1, "Morane-Saulnier Parasol" eli Thulin typ D, Suomen Ilmavoimien ensimmäinen kone, joka oli "koottu koneen F1 runsaista varaosista ja koneen F3 runsaista jäännöksistä". 

https://fi.wikipedia.org/wiki/SILI_II_-ilmailunäyttely_1938

Eikö tuo kumminkin ole enemmän F3?

Mitä osia oli F1:stä / F3:sta? mitkä siivet?

Suomen armeijan "Ilmailutarhan" kone N:o 1 (ei Albatross vaan se jossa oli hakaristit) sai tunnuksen F1. Toinen samantyyppinen Thulin Typ D saapui hieman myöhemmin saaden tunnuksen F3. Ensimmäisen Thulinin kohtaloksi muodostui 16.4.18 tehty koelento siiven irrotessa syöksystä oikaistaessa, seurauksena koneen tuhoutuminen ja kaksi vainajaa.

F3:n käyttö oli jäänyt vähäiseksi kun kone oli vaurioitunut pahoin maahansyöksyssä maaliskuussa 1918. Konetta kuitenkin harsittiin kasaan ja kuljetettiin kesäkuussa -18 Uttiin jossa sille annettiin tunnukseksi A.71/18, vaikka lentoja ei enää lennettykään. Utin lentoaseman lakkauttamisen ja tyhjentämisen myötä, kuljetettiin kone Turun Vähä-Heikkilässä toimineelle V. lentoasemalle elokuussa 1918 ja poistettiin kelvottomana 11.8.1919. Tämä hangaariin varastoitu kone oli siis alkuperäinen F3 eikä v. Rosenin F1, vaikka sitä sellaisena markkinoitiinkin v. 1938 pidetyssä SILI-näyttelyssä.

Meni muutama vuosi kunnes päätettiin pitää julkinen huutokauppa Turun lentokonehalleilla varastoidun käyttökelvottoman lentokonemateriaalin poismyymiseksi.

Ilmailuvoimien komentaja Somersalo huomautti: Kiinnitettävä huomiota siihen, että v.Rosen´in kone kuuluu olevan Turussa; sitä ei ole myytävä.

Huutokauppa pidettiin 19.12.1924 kello 12 alkaen.

Jos jotain on säilynyt V. Rosenin Thulinista F1 on ne vain pieniä osasia; oliko potkurin tynkää on jäljellä? Mielestäni tuo Messuhallissa 1938 näytteillä ollut Thulin on F3 > A.71/18. Sen siivistä en osaa sanoa mitään.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään