Kauko Rantanen

Oriveden Lauttakulmalle Osatunnevaan n.1940 pudonnut lentokone?

14 viestiä aiheessa

Oriveden Lauttakulmalle Osatunnevaa putosi lentokone noin 1940 luvulla. Kone oli todennäköisesti Viima. Ja siinä oli Suomen ilmavoimien hakaristi tunnukset. Lentäjä kuoli onnettomuudessa.

Mutta mikä erikoista. Onnettomuudesta ei löydy tietoa. Esimerkiksi Ruoveden Siikanevalle pudonneesta Bletheimeristä ja Oriveden Toritulle pudonneesta Vii-
ma VI-15 -lentokoneeesta löytyy kyllä tietoa mutta miksi ei tästä?

 

https://photos.app.goo.gl/YTufbeDB9XazXNVG8

Muokattu: , käyttäjä: Kauko Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voi olla että tästä ei ole apua, mutta kuitenkin - Hyvösen kirjasta "kohtalokaat lennot 1939-1944", nopeasti katsottuna tapaukset Orideven ympärillä:

  • Tapaus  22: BL-108 (28.1.1940) Siikakankaan lentokentästä lounaseen (tämä käsittääkseni sinun mainitsemasi Blenheim- tapaus)
  • Tapaus  57: FR-87 (17.5.1940), Orivesi, Lauttakylän talosta länteen
  • Tapaus  81: FR-137 (19.5.1941) Oriveden Lauttajärven kylä (syöksynyt Haukkalampeen)
  • Tapaus 140: VI-15 (27.10.1941) Pakkolasku Orivedellä
  • Tapaus 199: PY-39 (12.8.1942) Korkeakoskella, Oriveden pohjoispuolella

ja sen lisäksi kirjan toinen Viima-tapaus (Kannaksella)

  • Tapaus 254: VI-11 (27.7.1943) Kannaksella Jääsken Räikkölän kylässä
Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä kuvasta tulee mieleen tuo FR-87 -tapaus, sillä kone meni syvälle suohon, kuten kuvastakin voisi päätellä. 

17.5.1940 oli Lentolaivue 32:ssa palvellut reservin vänrikki Väinö Inkilä suorittamassa ensimmäistä taitolentoharjoitustaan Siikakankaan kentän eteläpuolella Fokker D.XXI FR-87-koneella, kun kone joutui immelmannin laella ilmeisesti ohjausvirheen vuoksi hitaaseen ulkopuoliseen syöksykierteeseen ja iskeytyi maahan Hirsilän-Teiskon maantien varteen. Kone tunkeutui suohon kolmen metrin syvyyteen.

Maantieteellisesti tapaus ja paikka täsmäävät. Osatunneva sijaitsee suoraan Siikakankaan lentokentän eteläpuolella ja Hirsilä-Teisko maantie lienee sama kuin Lauttakulmantie. Osatunneva on juuri tuon tien eteläpuolella.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennyksiä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintapöytäkirjassa mainitaan putoamispaikkana Oriveden Lauttakylän talosta noin 1 1/2 km länteen tien Hirsilä-Teisko varrella ja kysyjä Kauko Rantanen mainitsee Lauttakulman. Ollaanko lähellä ratkaisua?

Valokuvassa on vesiuoma, joka saattaa olla sama kuin piirroksen oja.

20170504_132033.jpg

IMG_8869.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä löytö Raimo, kiitos. Huomatkaa, että piirustuksessa pohjoinen on nuolesta päätellen alaspäin. Tällöin kone on pudonnut tien eteläpuolelle suolle. Tämä täsmää karttoihinkin, Ohitunneva on Lauttakulmantien eteläpuolella.

Kyseessä täytyy olla tämä Fokker-tapaus ilmiselvästi.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nyt todennäköisesti ollaan oikeilla jäljillän. Tekstissä on muutamia kirjoitusvirheitä ainakin nykykielellä. Lauttakylä on nykykartoissa Lauttakulma. Ohitunneva on Osatunneva. Väite että kone on pudonnut tien etelänpuoliselle suolle pitää paikkansa. Suo on tuon jälkeen ojitettu ja huomattavasti kuivunut. Luultavasti tuo kuvan monttu on syntynyt lentokoneen törmäyksessä.

Myös lentoreitti ja kuollut lentäjä kiinnostaa ja koneen tarkka tyyppi.

Muokattu: , käyttäjä: Kauko Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen tarkkaa lentoreittiä on mahdoton kertoa. Se lähti harjoituslennolle läheiseltä Siikakankaan lentokentältä. Kuten yllä kirjoitin, kyseessä oli taitolentoharjoitus Fokker D.XXI-koneella. Lentolaivue 32 oli tuolloin välirauhan aikana koulutuslaivue, joka koulutti mm. reservistä tulleita lentäjiä rintamakelpoisiksi hävittäjäohjaajiksi tukikohdassaan Siikakankaalla.

Konetyyppi oli Fokker D.XXI torjuntahävittäjä, joita Suomeen ostettiin Hollannista ennen talvisotaa ja jota tehtiin myöhemmin lisenssillä Suomessa. Inkisen lentämä yksilö, tunnukseltaan FR-87, oli näitä ensimmäisiä alkuperäisiä englantilaisella Mercury-moottorilla varustettuja ”Ukko-Mokkereita”. Kone oli valmistettu lisenssillä Suomessa, se oli ns. II-sarjaa. Sillä oli saavutettu talvisodassa 4 ilmavoittoa Lentolaivue 24:n riveissä. Laitan muutaman SA-kuvan samasta konetyypistä. Kuvat jatkosodan ajalta.

Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella löytyy vastaava entisöity FR-110.

https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Fokker_D.XXI_(FR-110)_K-SIM_03.jpg

Reservin vänrikki Väinö Aimo Aatos Inkilä oli syntynyt Oulussa 9.6.1913. Hän oli 26 vuotias onnettomuuden sattuessa. Inkilä oli käynyt ilmavoimien reserviupseerikurssi 7:n Kauhavalla (Ilm.RUK 7) 7.6.1937- 18.5.1938. Suomen Lentomerkkiä hän ei ollut ehtinyt vielä saada.

Jukka

3994D2EB-12D8-454C-9E5F-FF107ED8633D.jpeg

FEA4A211-8604-4A83-821A-3C08DAC28CF5.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Kauko Rantanen kirjoitti:

Ohitunneva on Osatunneva. Väite että kone on pudonnut tien etelänpuoliselle suolle pitää paikkansa. Suo on tuon jälkeen ojitettu ja huomattavasti kuivunut. Luultavasti tuo kuvan monttu on syntynyt lentokoneen törmäyksessä.

Nyt olen nähnyt paikanpäällä kuvattua materiaalia vuodelta 2001. Sen vuoden kartan mukaan lampi on nimeltään Osatunlammi ja suoalue Osatunneva (kuten Kauko kertoikin). Lisäksi sain nähdä värivalokuvan tuolloin vielä "virtaavasta" ojasta (ainakin vesi lillui) joka on otettu ihan samalta suunnalta kuin mitä Kaukon laittama mustavalkokuvakin on. Mielestäni Fokkerin jälki on säilynyt suurinpiirtein saman muotoisena. Kysyn materiaalihaltijalta, onko tuo vertailukuva mahdollista julkaista.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vänrikki Inkilästä löytyy mielenkiintoista tietoa, hän oli nimittäin mukana lentäjäryhmässä hakemassa uusia Brewster-hävittäjiä Trollhättanista Ruotsista. Hän teki Trollhättanissa mm. mahalaskun BW-354:lla kun teline ei lukittunut 15.3.1940. Vänrikki Inkilä lensi BW-361:n Suomeen samana päivänä. Hän myös siirtolensi Tampereelta BW-360:n Lentolaivue 22:lle Pyhäniemen kartanon jääkentälle 20.3.-40.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka on kaivanut aivan yllättävää tietoa esille. Voi vaan hämmästellä, miten ilman lentomerkkiä oleva lento-oppilas on voinut saada modernin sisäänvedettävillä laskutelineillä varustetun hävittäjän alleen. Kaikkea se sota teettää.

Pari eroa Jukan tekemän listan kanssa etsiessäni LLv 22:n lentopäiväkirjasta res.vänr Inkilän tekemiä BW-lentoja:

04.03.40. BW-354. Kokeilulento. Vaurio laskussa. Ruotsi.

8.3. ja 9.3.40. BW-359. Kokeilulentoja Ruotsissa.

15.03.40. BW-360. Matkalento Westerås-Säkylä. Edelleen samana päivänä lento Säkylä-Tampere.

20.03.40. BW-360. Matkalento Tampere-Hollola.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos täsmennyksistä Raimo, tietoni perustuvat tällä kertaa Ahti Saarisen esitelmän merkintöihin, niissä on näköjään pieniä heittoja. Kuten toteat, niin varsin pienillä lentotuntimäärillä varustettuja lentäjänalkuja määrättiin moderneita koneita hakemaan, tätä seikkaa amerikkalainen koelentäjä Robert Winstonkin kirjassaan hämmästelee. Toki siellä oli kokeneempaakin kaartia mukana.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään