Terho Miettinen

Garmin -ongelmat

6 viestiä aiheessa

Garmin Fenix 5 on ranteessa aivan vain urheilun vuoksi. Ei paljon haittaa, jos sovellus on pois käytöstä muutaman päivän tällaista tavallista kuntoilijaa, mutta Garmin tekee monenlaista laitettaa ilmailuun liittyen. Muutaman päivän on ollut suurempia hankaluuksia:

https://www.zdnet.com/article/garmins-outage-ransomware-attack-response-lacking-as-earnings-loom/

Lainaa

"You can almost smell the panic as Garmin deals with a ransomware attack that has brought down numerous systems including Garmin Connect, the software that holds data on your runs, workouts and activities as well as production systems and call centers. On Sunday morning, Garmin Fenix smartwatches couldn't offer distance and GPS tracking on runs.

Meanwhile, the clock is ticking as Garmin is scheduled to report earnings on Wednesday. Customers will want answers, but Wall Street will want more clarity. Garmin's success story and run of strong quarters is going to be overshadowed by its cyberattack."

Olisin kysynyt, mitä ovat suorat vaikutukset ko. harmista ilmailuun liittyen?

Jotain olen lukenut, mutta en osaa itse arvioida mikä on merkitys käytännössä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelmia voi tulla siinä vaiheessa kun AIRAC cycle vaihtuu ja pitäisi ladata uudet navigaatiotietokannat koneeseen. Kone ei liene täysin lentokelpoinen vanhoilla navigaatiotietokannoilla. Ainakaan RNAV tai vastaavassa toiminnassa. En ole ihan varma, että miten menee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
27.7.2020 at 20.49, Jukka Siirilä kirjoitti:

Ongelmia voi tulla siinä vaiheessa kun AIRAC cycle vaihtuu ja pitäisi ladata uudet navigaatiotietokannat koneeseen. Kone ei liene täysin lentokelpoinen vanhoilla navigaatiotietokannoilla. Ainakaan RNAV tai vastaavassa toiminnassa. En ole ihan varma, että miten menee.

Kiitos.

Näemmä on selketä proseduurit miten päivityksiä julkaistaan, esim.: https://www.icao.int/safety/information-management/Pages/AIRACAdherence.aspx

Vielä kysyisin, kuinka paljon muutoksia tulee (vai onko niitä ihmisen hankala tunnistaa) per päivitys esim. Suomessa? Ja jonkun tiedon mukaan Garminia käytetään lähinnä harrastelentämisessä, jos ymmärsin oikein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Terho Miettinen kirjoitti:

Kiitos.

Näemmä on selketä proseduurit miten päivityksiä julkaistaan, esim.: https://www.icao.int/safety/information-management/Pages/AIRACAdherence.aspx

Vielä kysyisin, kuinka paljon muutoksia tulee (vai onko niitä ihmisen hankala tunnistaa) per päivitys esim. Suomessa? Ja jonkun tiedon mukaan Garminia käytetään lähinnä harrastelentämisessä, jos ymmärsin oikein.

Garmeita löytyy tosiaan lähinnä yleisilmailupuolelta harrastekoneista pieniin suihkukoneisiin saakka, suurista koneista melko vähän (vaikkakin myös AN-124:ssa näytti olevan Garmin GNS 430W). Tietokantatoimittaja on Jeppesen ja muistaakseni ne päivitykset myös ladataan Jeppesenin järjestelmästä (eikä Garminin järjestelmästä), en usko, että Garminin ongelmilla o vaikutusta siihen, miten laitteet saadaan päivitettyä seuraavan airac-syklin yhteydessä (seuraava on 13.8.2020). Jos joku käyttää puhelimessa tai tabletissa jotain garminin yleisilmailusoftaa, sen kanssa voisi olla ongelmia, mutta ei liene kovin suosittu esimerkiksi Suomen alueella.

Muutoksia tulee joskus paljon, joskus vähän. Esimerkiksi Suomessa ilmatilarakennetta uudistetaan tyypillisesti kerran kalenterivuoden aikana hieman rajummin, muuten ympäri vuotta tulee enemmän ja vähemmän pieniä muutoksia.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Tietokantatoimittaja on Jeppesen ja muistaakseni ne päivitykset myös ladataan Jeppesenin järjestelmästä (eikä Garminin järjestelmästä),

Ainakin ne päivitykset joita olen itse tehnyt on ladattu suoraan Garminin Fly Garmin -palvelusta. En tiedä, saako Jeppeseniltäkin ladattua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Ainakin ne päivitykset joita olen itse tehnyt on ladattu suoraan Garminin Fly Garmin -palvelusta. En tiedä, saako Jeppeseniltäkin ladattua.

Joo, voi hyvin olla näinkin, en ole aikoihin itse siirtänyt päivityspakettia netistä muistikortille, vaan lähinnä muistikortilta koneeseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään