Guest AnttiPeltonen

Nopeusmittareista

7 viestiä aiheessa

Miksi lentokoneen analogisen nopeusmittarin ja auton vastaavan visuaalinen ilme on erilainen; eli autossa asteikon 0 on n klo 8:ssa ja maksimi n. klo 16:ssa kun taas lentokoneessa 0 on klo 12:ssa ja maksimi n. 10:ssä?

 

Viisarin asento ei siis suoranaisesti ilman asteikkoa kerro nopeudesta mitään.

 

Onko syynä muinaisten mittarivalmistajien tekemästä layoutista muodostunut vakiintunut tapa vai onko asiaan jotain muita syitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En osaa antaa selvää vastausta, mutta mieleen tulee että auton nopeusmittarin osoitin ei liiku kuin vajaan kierroksen kun taas lentolaitteessa esim. korkeusmittarin osoittimet "pyörii" täysiä kierroksia. Toinen mikä tulee mieleen on juuri tuo kello... Näistä voisi ehkä johtaa jonkun logiikan???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asian mutkistamiseksi lentokoneissakin esiintyy (ainakin) kaksi eri esitystapaa. "Jenkkimallissa" nolla on kello 12:ssa, kun taas "saksalaisessa mallissa" nolla on kello 6:ssa. Tämä koskee ainakin nopeus- ja korkeusmittareita.

 

Saksalaistyyppisiä mittareita esiintyy purjekoneissa, mopuissa ja ultrissa. Mittayksikötkin ovat tietenkin erilaiset. Onneksi viisarit pyörivät sentään samaan suuntaan 8)

 

// Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuisko siitä että asteikko olisi samanlainen kuin muissa mittareissa jotta nopealla silmäyksellä saisi selvää. Jos asteikko eri mittareissa alkaisi eri kohdasta niin voisi tulla sekaannuksia kun muistaa väärän mittarin asteikon ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otaksuisin että syy on juuri siinä. Mikäli asteikko alkaisi eri kohdasta, olisi kovin vaikeaa saada nopealla yleissilmäyksellä kuvaa siitä onko kaikki OK. Jos viisarit osoittavat kaikki ylös, niin kone on joko maassa tai sitten on jotain pahasti vialla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otaksuisin että syy on juuri siinä. Mikäli asteikko alkaisi eri kohdasta, olisi kovin vaikeaa saada nopealla yleissilmäyksellä kuvaa siitä onko kaikki OK. Jos viisarit osoittavat kaikki ylös, niin kone on joko maassa tai sitten on jotain pahasti vialla...

Mutta eihän tämä vastaa alkuperäiseen kysymykseen: Miksi nopeusmittari alkaa lentokoneissa klo 0:sta jä päättyy klo 12:ta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eihän tämä vastaa alkuperäiseen kysymykseen: Miksi nopeusmittari alkaa lentokoneissa klo 0:sta jä päättyy klo 12:ta?

 

Miten niin ei vastaa ??? >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään