Terho Miettinen

Helsinkiä pommittamassa neuvostoliittolaisia koneita USA:n tunnuksilla

25 viestiä aiheessa

Erittäin mielenkiintoisessa kirjassa Siivet kantoivat: Leevi K. Laitinen https://www.adlibris.com/fi/kirja/siivet-kantoivat-9789525940473  sivulla 185 on kirjoitettu mielenkiintoinen asia, neuvostoliiton koneita pommittamassa Helsinkiä, eikä koneisiin ole viitsitty/ehditty maalata asianmukaisia tunnuksia. Onkohan tästä kuvamateriaalia? Varmaan keskusteltu foorumilla.

 

 

SCAN0131.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Terho Miettinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista!

Onko kirjoittaja laittanut kirjaansa todisteita moisesta toiminnasta kuin vain tuo mitä parilla rivillä kertoilee (ja ehkä myös myyntipuhesivulla takakannessa)?

Löytyykö kirjasta lähdeluettelo?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, mutta veikkaan, että kysymys on siitä, että vaikkapa B-25:n USAF:n valkoinen tähti on maalattu päälle punaisella. Tästä on sitten saattanut lähteä juttu hiukan laukalle. Tai sitten vaan tarinassa ei ole mitään perää.

Yksi kollega kertoi kerran siirtolentäneensä apartheid-aikaan Etelä-Afrikasta ostetun Piper Cheyennen Kapkaupungista jotakin laillista kautta Lagosiin Nigeriaan. Koneen etelä-afrikkalaisten tunnusten päälle oli maalattu uudet nigerialaiset hätäisesti vesiliukoisella maalilla. Muutama voimakas sadekuuro matkalla oli lähes aiheuttanut diplomaattisen selkkauksen perillä. Vähän vastaava juttu.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on mielenkiintoinen väite. Sen verran asiassa on perää, että esim. G.-F. Geustin ja G. Petrovin kirjassa "Red Stars 4 Lend Lease Aircraft in Russia" on valokuvia sotalennoilta Boston A 20-pommittajista amerikkalaisilla valkoisilla alkuperäisillä tähtitunnuksilla ja pitkillä pyrstösarjanumeroilla mutta venäläismiehistöillä. Kuvat ovat sivuilla 91-92. Boston-koneet kuuluivat Mustanmeren laivaston ilmavoimien 5 Kaartin Miina-torpedo LeR:n kalustoon sekä 13 Kaartin KaukoPLeR:n kalustoon. Kuvat ovat Krimiltä vv. 1943-1944. Oliko vastaavia sitten Suomen rintamalla, ehkäpä Calle Geust voisi vaikkapa kommentoida asiaa.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillä erolla kuitenkin ettei USA ollut julistanut sotaa Suomelle, siksi amerikkalaiset merkinnät tunnukset koneissa olisivat provokatiivisia Suomea vastaan käytävissä pommituksissa.

Lisäys. Ei löytynyt papereista (joissa tieto olisi varmasti ilmoitettu) ainoatakaan ilmoitusta 1943 lopusta vuoden 1944 syyskuulle jossa mainitaan amerikkalaisesta tunnuksesta venäläisessä koneessa rintamillamme.

Tässä muun raportoinnin yhteydessä tehty havainto poikkeuksellisestä merkinnästä: 

IMG_4279.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Liite

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Sillä erolla kuitenkin ettei USA ollut julistanut sotaa Suomelle, siksi amerikkalaiset merkinnät tunnukset koneissa olisivat provokatiivisia Suomea vastaan käytävissä pommituksissa.

 

Suomella ja USA:lla  oli jopa diplomaattisuhteet koko sodan ajan paitsi aikavälillä 30.6.1944 -18.8.1945 kun amerikkalaiset suuttui Suomelle Ryti-Ribbentrop solmimisesta. 

Jukan mainitseman Geustin ja G. Petrovin kirjan "Red Stars 4" sivujen 91-92 kuvissa todennäköisesti on kuitenkin myötävaloon kuvatut punatähdet. Sivulla 108 on kuvapari jossa näkyy kuinka mustavalkokuva "valehtelee" riippuen siitä onko kuva otettu myötä vai vastavaloon.ja filmin laatukin vaikuttaa.

.5f22675729fa8_Bell.P-39Q.Airacobra_2007.2.thumb.JPG.9a2aa73ae811cd847ab162374cf57be3.JPG

Ja onkohan noissa kirjan kuvissa ympyrä edes sininen vaan vihreä kuten "meidän" Airacobrassa?

Markku 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei kaikki,

kuten yllä on jo todettu niin lend-lease koneisiin maalattiin säännönmukaisesti punatähdet - USA:ssa yleensä jo tehtaissa (ennenkuin koneet lennettiin NL:oon Alsib-reitillä), tai sitten esim Iranissa ennen siirtolentoa NL:oon. Alla muutama kuva (Airacobra- kuvat Bellin tehtailla, ja Spitfire-hävittäjään maalataan punatähdet Iranin Abadanissa). Se että joissakin tapauksissa jätettiin valkoinen ympyrä punatähden taustaksi on ehkä aiheuttanut väärinkäsityksiä, mutta tunnuksen pääväri oli kyllä punainen!!

t. Calle 

Spitfire_005,_IWM_23979, jpg.jpeg

Spitfire_008,_IWM_E23978, jpg.jpeg

r,44-71053,-71061,-71072,_Bell_Plant, jpg.jpeg

P-39_017,_IWM_NYP50852, jpg.jpeg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pari USA:ssa otettua B-25 Mitchell pommikoneen värikuvaa. Mitchell-pommikoneilla tehtiin arviolta 10...20 % Helsingin suurpommitusten lennoista.

B25.jpg

vvsb25a.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎30‎.‎7‎.‎2020 at 14.28, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Vielä pari USA:ssa otettua B-25 Mitchell pommikoneen värikuvaa. Mitchell-pommikoneilla tehtiin arviolta 10...20 % Helsingin suurpommitusten lennoista.

B25.jpg

vvsb25a.jpg

Näin maallikon silmään noissa kuvissa olevat tähdet näyttäisivät olevan "jälkiasennettuja". :hmm:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän kuvan teksteineen löysin kuukkelista näpyttelemällä: north american b-25j mitchell lend-lease list.

Sitten vain näpäytin kuvan päälle:

"Mitchell B-25J in flight over Alaska on its way to the Soviet Union under Lend-Lease. 1944."

t4v5jwo828ax.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisänä Raimon yo. viestiin voin todeta että seuraavalla lenkillä

http://www.mission4today.com/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=6283&printertopic=1&start=0&finish=-1

löytyy aikaisemmin lähettämäni kaksi B-25 värikuvaa (yksilö 44-31162; kaksi viimeistä lenkin kolmesta valokuvasta) kuvatekstillä "... a couple of A2A shots of B-25J 44-31162 taken in 1945 en route to Russia (probably factory photos)."

Alla lenkin kautta löydetyt B-25 kuvat.

 

B25-Russian.jpg

B25-Russian-1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, ei aitoja kuvia kuten tekstissä mainitaan:

Lainaa

And the second a couple of A2A shots of B-25J 44-31162 taken in 1945 en route to Russia. (probably factory photos).

No, tällä ei väliä... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Eli, ei aitoja kuvia kuten tekstissä mainitaan:

No, tällä ei väliä... ;)

No onhan tällä sentään jotain väliä. ...Eikö niin?

Kuka on muokannut kuvia? Ja miksi?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.8.2020 at 14.28, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Lisänä Raimon yo. viestiin voin todeta että seuraavalla lenkillä

http://www.mission4today.com/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=6283&printertopic=1&start=0&finish=-1

löytyy aikaisemmin lähettämäni kaksi B-25 värikuvaa (yksilö 44-31162; kaksi viimeistä lenkin kolmesta valokuvasta) kuvatekstillä "... a couple of A2A shots of B-25J 44-31162 taken in 1945 en route to Russia (probably factory photos)."

Alla lenkin kautta löydetyt B-25 kuvat.

 

B25-Russian.jpg

B25-Russian-1.jpg

Analyysin perusteella sanoisin molempien kuvien olevan käsiteltyjä:

http://fotoforensics.com/analysis.php?id=028282c8df60c459d2ee94d7c59f1fb8b4382439.209880&show=ela

http://fotoforensics.com/analysis.php?id=b4dc9ee6008dc0e8debb509e6f6b1100e2683638.60260&show=ela

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä liittyy erittäin löyhästi aiheeseen, mutta laitanpa sen nyt tähän, kun se saattaa jotakuta kiinnostaa. Itselleni oli yllätys, että amerikoissa oli yksi B-25J restauroitu neuvostoliittolaisiin väreihin. Tuli vastaan Oshkoshissa 2012.

B-25.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Tämä liittyy erittäin löyhästi aiheeseen, mutta laitanpa sen nyt tähän, kun se saattaa jotakuta kiinnostaa. Itselleni oli yllätys, että amerikoissa oli yksi B-25J restauroitu neuvostoliittolaisiin väreihin. Tuli vastaan Oshkoshissa 2012.

Juha, hyvä kun laitoit siitä hyvän kuvan. Olin jo katsellut yo. koneyksilöstä otettuja kuvia. Jostain esikuvasta ovat värimallin koneeseen ottaneet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ketjun aihetta liipaten voisi mainita, että sotapäiväkirjoista ja selostuksistahan löytyy useita mainintoja venäläiskoneista suomalaisilla tai meikäläisillä merkinnöillä. Yhtään mainintaa kansallisuustunnuksista tai hakaristeistä en kuitenkaan muista ja hyvin suurella todennäköisyydellä kirjoittajat ovat tarkoittaneet erilaisia keltaisella maalattuja merkintöjä.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liipataanpas lisää vielä kummallisemmalla tarinalla. Joskus vielä nykyistäkin nuorempana lentäjäpoikana kävin muutaman kerran Petroskoin lentokentällä Jetfliten koneita lentäessäni. Ensimmäiset reissut saattoivat olla jo Neuvostoliiton aikaan, en ole ihan varma, tai sitten ihan 90-luvun alussa (tarttis katsoa lentopäiväkirjasta, ja ei onnistu, kun olen reissussa). Lentoaseman päällikkö silloin oli entinen Mi-8-pilotti nimeltään Nikolai Lesonen. Karjalainen, puhui hyvää suomea, ja mielelläänkin. Hän esitteli minut kentän lennonvarmistuslaitteista vastaavalle insinöörille, jonka nimeä en valitettavasti muista. Tämä kaveri oli kovin kiinnostunut ja hyvin perillä ilmailun historiasta, sekä varsinkin Suomen ja Neuvostoliiton välisestä konfliktista. Lesosen tulkkaamana juttelimme hänen kanssaan pitkiä tuokioita, ja kerran kävin jopa hänen kotonaan lounaalla. Se kummallinen juttu on semmoinen, että hänen mukaansa talvisodan alkaessa Petroskoissa oli Äänisen jäälle auratulla kiitotiellä iso määrä lentokoneita, SB:t hän ainakin mainitsi tyyppinä, jotka olivat menossa Suomeen uusille ilmavoimille Terijoen hallituksen otettua vallan. Olivat kuulemma maalattuna Terijoen hallituksen väreihinkin. Ikinä koskaan milloinkaan muulloin en ole tämmöistä kuullut, saati että olisin kuvia nähnyt. Tuskin kukaan muukaan?

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha,

varsin mielenkiintoista! Se tiedetään varmasti että  koulutus- ja Petroskoin paikallispuolustukseen tarkoitettu karjalais-suomalainen hävittäjäeskadrilli oli perustettu, mikä olisi ilmeisesti sittemmin laajennettu Kuusisen ilmavoimien SB-pommitusyksiköksi. Mainitut SB-koneet olivat ehkä 72 SAP:n käytössä. Liitteenä artikkelini Kuusisen ilmavoimista (Suomen ilmailuhistoriallinen lehti nro 2/2011), artikkelin aineisto on muokattuna uudessa kirjassani Punailmavoimat talvisodassa. Eskadrilliin haalittiin kaikki edes jonkinlaista lentokoulutusta saaneet karjalais-suomalaiset, mm. lentokerhojen jäseniä ym.

041.jpg

042.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen tiedustelulta ei Petroskoikaan ollut aivan ulottumattomissa.

Päämaja. Tiedusteluosasto, 2.11.1939.

IMG_1783.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Säikeen asiaan tuli hieman lisää valaistusta. Helsingin Sanomien Teema 2/21 jatkosodasta, s. 64

"Erityisen karua on, että neuvostoliittolaisten pommittajien joukossa lentää Yhdysvaltain lahjoittamia B-25 Mitchell -koneita, joiden alkuperäiset tunnukset näkyivät nopeasti hutaistun maalin alta."

Mainittiin näin:

"Kirjiutuksen lähteenä on käytetty mm. Maarit Helmisen ja Aslak Lukanderin kirjaa Helsingin suurpommitukset helmikuussa 1944 (2014).

 

Muokattu: , käyttäjä: Terho Miettinen
Liitetyt kuvat katosivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään