Tarmo Kallio

Kuvaaminen filmillä

419 viestiä aiheessa

Toivon jonkun nuoremman aloittamaan fiimikuvauksen. Myös vanhat "jäärät" myös takaisin. Filmikuvaus on hienoa. Hyvä harrastus. 

Pienelläkin panostuksella pääsee pitkälle. Ja oikeasti. Haluaisitte ostaan filmikameran, mutta ette uskalla. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Toivon jonkun nuoremman aloittamaan fiimikuvauksen.

Varhaisnuoruudessani paikallinen seurakunta järjesti paljon aktiviteettia, yksi niistä oli kameraseura. Silloin pääsi tutustumaan kuvaamisesta aina filmin kehitykseen asti. Toivottavasti nuorille löytyy edelleen tällaisia harrastusmahdollisuuksia jossain, joka saattaa johtaa jopa ammattikuvaajaksi. No, valitettavasti digiaika on nykyaikaa.

Muokattu: , käyttäjä: Lasse Palmgren

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aloitin aikoinaan valokuvaamisen 14 vuotiaana mustavalkofilmillä. Nyt päätin tilata ja ostaa yhden rullan Kodak T-Max 100 Black and White Negative 35mm filmiä jälleen mielenkiinnosta. Myös Kodak Ektar 100 135-36 Color Negative 35mm Filmi meni tilaukseen. Näitä ei valitettavasti löydy kivijalkakaupoista suoraan.

Minua on kiinnostanut kokeilla varsinkin tuota Kodakin Ektaria. Sen pitäisi kaiketi vastata lähimmäs digikuvia. Hiukan lähelle ja ohikin, jopa parempia kuvia, kuin digikameralla. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Filmit tulivat kotiin. Kodakin Ektarissa on päiväys pitkälle vuoden 2023 puolelle. T-Max-filmi on päivätty 12/2021.Tämäkin filmi toimii varmaan hyvin. Molemmat filmit menivät heti jääkaappiin!  Eivät kameraan!

Ovat hienon näköisissä pahvirasioissa Kodakin nykyiset filmit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
On 18.12.2021 at 5:55 PM, Tarmo Kallio said:

Toivon jonkun nuoremman aloittamaan fiimikuvauksen. Myös vanhat "jäärät" myös takaisin. Filmikuvaus on hienoa. Hyvä harrastus. 

Pienelläkin panostuksella pääsee pitkälle. Ja oikeasti. Haluaisitte ostaan filmikameran, mutta ette uskalla. :)

Varsinkin mustavalkofilmejä oli ainakin vielä 80-luvulla mahdollista kehittää ja vedostaa paperille kotioloissakin, isä harrasti sellaista puuhaa paljonkin aikanaan. Kovalla säädöllä oli mahdollista saada aikaan vähän samanlaisia efektejä kuin Photoshopillakin nykyään, vaikka yleensä trikin silloin aika helposti huomasikin.

Onko nykyään enää tuollainen puuha mahdollista, vai onko kehityksessä ja kiinnityksessä tarvittavia myrkkyjä ja laitteita nykyään edes vapaasti (ja helposti) saatavissa jossain kivijalkakaupassa? 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onnistuin vihdoin löytämään sopivan hintaisen Canon FD 135 mm objektiivin. Minulla on ennestään Canon FD:t : 20mm, 50 mm ja 300mm, sekä telejatke Canon Extender 2X-B. Välistä on puuttunut tuo pikkutele. Toki 135 mm f/2 objektiivia olisi löytynyt kaupoista, mutta hinta on ollut noilla minulle aivan liian kova. Onnistuin löytämään Canon FD 135 mm f/2.5 objektiivin. Tämä on harvinaisempaa "O"-model-sarjaa. Eli himmenninrenkaassa on vihreä O-kirjain aukon 22 jälkeen. Objektiivi julkaistiin vuonna 1971. Ja tämä minun on näiltä ajoilta. Tarkistan tarkan valmistusajan myöhemmin.

Telejatkeen kanssa minulla on käytössä periaatteessa 8 eri polttoväliä. Näillä pitäisi jo pärjätä. Canon FD 14 mm vielä ehkä kiinnostaisi ;).

20 mm, 40mm, 50mm, 100mm, 135mm, 270mm, 300mm ja 600mm.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain vihdoin vanhan Canon FD 135 mm f/2.5 objektiivin kotiin. Huomasin paketin avattuani heti kellertävän sävyiset linssit. Sitten piti tarkistaa välittömästi valmistusajankohta. Koodi löytyy objektiivin takatulpan takaa ja se on "yleensä" nelimerkkinen. Canon FD Lens Date Codes (alanwatsonforster.org)

Minun koodi on L1005, eli objektiivi on valmistettu tammikuussa 1971. Eivät nämä vanhat objektiivit ole mitään kertakäyttötavaraa. Objektiivini on 51 vuotta vanha ja se toimii ja on toivottavasti käytössä myös seuraavat 50 vuotta ;). Ostin objektiivin tietäen hienoisesta pölystä objektiivin sisällä. Se on normaalia. Sillä ei ole mitään vaikutusta kuvanlaatuun. Linssipinnat edessä ja takana olivat täysin virheettömät. Objektiivi on ulkoisesti melkein virheetön. Lähinnä musta maali on kulunut pois jostain kohtaa käytön takia. Objektiivissa on sisäänrakennettu kätevä vastavalosuoja, joka tulee ulos ulkokehästä vetämällä. Tässäkin linssipinnat ovat monikalvopäällystettyjä vaikka sitä ei lue. Canon merkitsi myöhemmin tekstin: "S.C", tai "S.S.C.".

Vielä tuosta keltaisen sävyisistä linsseistä. Valmistusajankohdan huomioiden linssien lasimateriaalissa saattaa olla radioaktiivista Toriumia. Sitä käytettiin silloin. Minun kaikki muut FD-objektiivit ovat värisävyiltään kirkkaita. Tuo himmentimen automaattiasento on tässä merkitty vihreällä O-kirjaimella. En ole etsinyt tästä O-sarjasta muita tietoja. Laitan pari kuvaa objektiivista. Tänään menee Kodakin Ektar 100 värinegafilmi kameraan.

P2030009.JPG

P2030008.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen hieman vertaillut vanhan  AE-1- rungon alkuperäistä valotusmittaria. Laitoin ostamani pidikkeen kameran varustekenkään. Siihen tuli kiinni  iPhone valotusmittari-ohjelmalla. 

Näyttivät molemmat tasan samoja lukuja. Kyllä 1976- luvun filmirungolla pärjää. Toki täydellisesti kunnostettuna!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitan vielä selvennykseksi, että iPhone käyttää tässä mittausohjelmassa takakameroita mittaukseen. Ei valoisuudentunnistinta: myLightMeter PRO on the App Store (apple.com)

Tärkeää oli saada kännykän kamera  tarkasti samalle akselille objektiivin kanssa ja saman suuntaisesti. Vain silloin valotus näyttää oiken. Kännykän ohjelmaan laitetaan jokaiselle objektiivile polttoväli, f-luku ja filmikoko.

Tässä vielä juttu radioaktiivisista objektiiveistä: Radioaktiivinen objektiivi, onko se objektiivisesti turvallinen? - STUK

Minun tässä vanhassa objektiivissa tuo himmeeninrengas on varsin herkkä. Ei näytä olevan mitään lukitusta himmemtimen "O"- automaatti- asentoon. Kun tarkentaa. niin saa olla varovainen ettei tarkentaessa kierrä himmmennintä. No kun sen tietää, niin osaa olla varovainen.

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ulkoilutin tänään minulle "uutta" 135 mm f/2.5  objektiivia tutussa paikassa. Kuvasin vain paria lentokonetta testimielessä. Käytin myös vanhaa telejatketta Canon Extender FD- X-2. Tässä on myös kellertävän sävyiset linssit. Valmistekoodi on A304. Kiinnitysrengas on alkuperäinen hopeanvärinen bajonetti. Kuten myös 135 mm  objektiivissa. 

Tuo koodi A304 tarkoittaa joko vuotta 1960, tai vuotta 1986. Edellinen 1960 on varmaan oikea. Telejatke on kauttaaltaan uudenveroinen. Kuin kaupasta juuri ostettu!  Kuvasin noin kahdeksan kuvaa Kodakin Ektar 100 värinegatiivifilmille. Tämän pitäisi olla ehkä kaikkein pienirakeisin värinegafilmi. :)

Vielä tuosta koodista A304. Se voi tarkoittaa joko maaliskuuta 1960, tai 1986. Telejatkeen  kiinnitys kameraan on se alkuperäinen kierrettävä hopeanvärinen bajonettirengas. Eikö vuoden 1986 ojektiivissä olisi jo se uudempi FDn bajonetti? Minun FD 300 mm f/4 S.S.C on vuodelta 1973 ja siinä on vielä tämä perinteinen vanha bajonetti. 50 mm f/1.2 ja 20 mm f/2.8 ovat jo uudempia ja niissä on "kätevämpi" FDn " naksastava" musta bajonetti. En muista nyt niitten koodeja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olipa tänään iltapäivällä hieno keli valokuvata :). Testasin vain pelkestään FD-135 mm objektiivia. Kuvauspaikka oli isoilla lumipeitteisilla pelloilla ja oli pakko käyttää voimakkuuksilla olevia aurinkolaseja ajaessa ja varsinkin kuvatessa. En ollut ennen testannut näitä aurinkolaseja Canon AE-1:n rungon  silmätähtäimen kanssa. Toimi odotettua paremmin. Laseissa on polaarisaatiosuodatus.  Ostin taannoin ohuet mustat polyester sormikkaat. On jotain metallia sormien päissä. Ehkä kosketusnäyttöön.  Näillä sain hyvän tuntuman kameraan. 

Keli ja valoisuus oli sen verran hyvä, että oli melkein pakko käyttää lyhintä mahdollista valotusaikaa. Käytin melkein kaikissa kuvissa 1/1000 sekunnin suljin aikaa. En tuhlannut koko filmiä. Vielä on 15 kuvaa jäljellä. Kuvaamisessa täytyy olla tarkkana himmennirenkaan kanssa. Ilman lukitusta oleva rengas pyörii todella helposti tarkentaessa. Varsinkin sormikkailla. Pitää tarkistaa asetukset jatkuvasti ja monta kertaa ennen kuvan ottoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin ensimmäistä kertaa pari samaa filmirullaa lisää näkemättä kyseisen filmin kuvia. Minulla on vielä alle puolet filmistä jäljellä . Luotan Kodak Ektar-100- värinegatiivifilmiin: Arvostelussa Kodak Ektar 100 -värinegatiivifilmi - Kamerakoulu.fi

Tavoittelen filmeiltä täysin neutraalia kuvaa. Toistaiseksi Kodakin Portra ISO-400- filmi on ollut lähellä sitä. Kodak Portra ISO-160  filmissä oli mielestäni väreissä virheellinen. 

Toki diafilmeistä Fujicromet Velvia ISO-50 ja Provia ISO-100F ovat hienoja filmejä. Hinta on varsin korkea. Värimaailma on näilläkin omansalaatuinen. Vaativat tarkan valotuksen, kuten pitääkin. Itse en ole onnistunut näillä kunnolla vielä kertaakaan. Katson millaista jälkeä Kodak Ektar 100 filmi nyt tekee.

Fujilta on uusi mustavalkofilmi: Neopan 100 Acros II. Ei näitä harrastelija kerkeä testaamaan :)Neopan 100 Acros II | Fujifilm [United States]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin lähinnä testimielessä vanhan Canon FDn 50mm f/3.5 Macro-objektiivin. Kun sain halvalla :) Tarkoitus on kuvata muutamaa vanhempaa pienoismallia ( Pan Am rahtiauto, Pan Am 747 ja  Saturn Apollo V). Pienoismallit ovat noin vuosilta 1968-1970. Tuskin näitä myyn!

Mietin salamalaitteen toimintaa macro-objektiivin kanssa. Jos kuvaa vaikka 0.23:n metrin päästä kuvauskohteesta. Salamalaite säätää tietenkin itse välähdysajan. Olen hieman epäileväinen. Objektiivi on on tässä tuolla hieman alempaa: Canon FD 50mm Macro Lens (mir.com.my)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Mietin salamalaitteen toimintaa macro-objektiivin kanssa. Jos kuvaa vaikka 0.23:n metrin päästä kuvauskohteesta. Salamalaite säätää tietenkin itse välähdysajan. Olen hieman epäileväinen. Objektiivi on on tässä tuolla hieman alempaa: Canon FD 50mm Macro Lens (mir.com.my)

En ole koskaan itse kokeillut makrokuvausta, mutta käsittääkseni sitä varten on olemassa tarkoitukseen tehtyjä salamalaitteita, jotka kiinnittyvät objektiivin etuosaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tavallista salamalaitetta käytettäessä objektiivin varjo saattaa näkyä kuvassa tai kohde ei muuten valaistu tasaisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain objektiivin kotiin. Valmistuskoodi on Y303, eli on valmistettu maaliskuussa 1984. Mukana tuli yhdistetty Englannin ja Japanin kielinen ohjekirja. Kirjan päiväys takasivulla on vuodelta 1979. 

Objektiivi on ulkoisesti lähes uuden veroinen. Ja omalaatuisen näköinen. On syvä kuilu ja pienet linssit. Ohjekirjassa oli vähän humoristinen piirros salamakuvaukseen. Jos kuvauskohde on 23.2 senttimetrin päässä optiikasta, niin pitää liittää salamalaite välijohdolla ja pitää salamaa ylhäällä toisella kädellä täsmälleen metrin etäisyydellä kuvauskohteesta vinottain alaspäin :)  Minulla on kyseinen salamalaite, mutta ei välijohtoa. Vielä!  Tässä pari kuvaa objektiivista:

P2170001.JPG

P2170007.JPG

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Objektiivi tarkentuu tietenkin äärettömään, eli sitä voi käyttää vaikka maisemakuvaukseen. Siihen tätä ei tietenkään ole suunniteltu. Silmäetsimen kautta kuva näyttää aivan normaalilta. Pitää testata myös filmille tuleva kuva. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikean macrolasin suurennussuhde on 1:1, tuossa Canonin lasissa se on 1:2, mutta kyllä tuo hyvin sopii tuollaisiin vähän suurempiin kohteisiin.

Mikään ei estä käyttämästä tuota myös muussa kuvauksessa.

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Martiskainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vielä tuosta salamakuvauksesta jotain. Minulla on kolme filmikauden salamalaitetta, joista ehkä paras ja tehokkain on Canon Speedlite 199A. Canon Flash - 199A Speedlite (mir.com.my) Liitäntä on kamerarungon varustekenkään kolmella nastalla + sivuilla olevat runkoon kytkeytyvät "maadoitus"-liuskat. Salamalaitteen etuosassa alhaalla on liitäntä välikaapelille. Liittimessä on pieni pyöreä reikä ja pitkulainen neliskanttinen reikä. 

Tuohon liitäntään saa kiinni Canonin oman lyhyen  20 cm välikaapelin, mutta toimiiko salama sillä oikein? Välikaapeli on sähköisesti vain kaksijohtiminen. Sitten pitää tiedon kulkea kaapelissa digimuodossa! 

Kun liitän salaman varustekenkään ja AE-1-rungossa on virta päällä, niin salaman kytkeminen pakottaa valotuslukeman 1/60 sekuntia. Oli käsivalinta mitä tahansa.  Mikäli on valittu auto! Voi valita myös valotusajan 1/30 sekuntia. Salamalatteessa on monivalintakytkin: Punainen, vihreä ja keltainen. Ja monimutkaiselta näyttävä asteikko. Pääsin tänään vihdoin kärryille. Ne ft-lukemat muutenkin pienellä numeroilla sekoittivat. Kaikki metrimäärät luetaankin kiekon uloimmalta reunalta. :) Eli filmin ISO-luku laitetaan asteikon yläreunasta kohdalleen. Kytkimellä A valitaan asteikolla automaattiset metriarvot punainen, vihreä ja keltainen. Kun napsauttaa vaikka punaisen ruudun näkymään on himmennin asennossa f/ 2.8 ja se ei tietenkään toimi f/3.5 objektiivilla. Vilkuttaa varmaan punaista lediä etsimessä.  Asennossa vihreä on käytössä f/5.6 ja keltaisella f/11. 

Kun näitä säätää salamalaitteesta, niin salamalaite käskyttää filmirunkoa säätämään objektiivin himmennintä servomoottorilla. Jos luin oikein asteikkoja, niin salamalaitteella keltaisella olisi mahdollista kuvata macrokuvia (salama varustekengässä paikallaan)  0.5m- 2.5m:n etäisyydeltä ja himmennin olisi silloin f/11?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
19.2.2022 at 10.16, Hannu Martiskainen kirjoitti:

Oikean macrolasin suurennussuhde on 1:1, tuossa Canonin lasissa se on 1:2, mutta kyllä tuo hyvin sopii tuollaisiin vähän suurempiin kohteisiin.

Mikään ei estä käyttämästä tuota myös muussa kuvauksessa.

Poistin edellisen viestin tästä keskustelusta, kun siinä oli vähän kaikki pielessä... Korjaan.

Minun macro-objektiiviin saa liitettyä Canon Extension Tube FD 25 lisäosan. Tuo pieni loittorengas kytketään kamerarunkoon ja objektiivi kytketään renkaaseen. Loittorenkaassa ei ole lainkaan linssejä. Se vain siirtää objektiivia hieman eteenpäin filmitasosta. Loittorenkaassa on mekaaninen yhteys objektiivin himmentimeen. Sillä himmentimen automatiikka toimii normaalisti. Tällä renkaalla suurennussuhde olisi 1:1.

Minulla ei ole käyttöä tuolle. Mitä olen hieman testaillut, niin pelkkä objektiivi riittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitan kaksi testikuvaa Kodak Ektar 100 värinegatiivifilmiltä. Nämä ovat vain "räpsyjä" ja tarkennus ei varmaan ole kohdallaan. Molemmat kuvat ovat ilmailuaiheisia. Ensimmäinen kuva on kuvattu 51 vuotta vanhalla 135 mm objektiivilla ja jälkimmäinen on kuvattu 38 vuotta vanhalla 50 mm Macro-objektiivilla. 

3.jpg

4.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perun puheeni. Ei kuvan  yläkulmissa, eikä muissakaan kulmissa ole mitään tummentumia. Vika on vanhan läppärin näytössä!  Paremmalla näytöllä katsoessa taivas on sävyiltään tasainen. Tarkistan yleensä digitoidut dia- ja värinegafilmit 55 tuuman OLED-näytöltä noin metrin etäisyydeltä. Se on juuri sopiva etäisyys katsoa ja se paljastaa kaikki virheet. 

Tällä kertaa en tarkistanut, vaan syytin turhaan objektiivia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Unodin kertoa, että Phenom kuvassa oli objektiivin takana telejatke Canon Extender FD 2X-B. Optiikka  oli siis yhteensä 270 mm.

Tässä vielä toinen kuva samalla yhdistelmällä. Tämä on mielestäni tarkempi: 

11.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään