14 viestiä aiheessa

Anopin albumista poimittua:

5f42c839cc000_OH-AUAs.jpg.22c81fe813bfd57d331355f6164c080d.jpg

Paikka ja aika hukassa. Olisko jollakin heittää arvauksia peliin? Itse veikkailisin Kainuun seutuja albumin muiden kuvien mukaan - mutta voi tietysti olla jossain muuallakin.

Koneen oikealla puolella ehkä junavaunuja tai sitten muuten vaan matalaa rakennusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni kone on joen jäällä, takana on pystyssä puisia uittopaaluja tai vastaavia, ehkä jotain kiinnityspaaluja. Toki voi olla järven rantakin.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taylorcraft Auster Mk.5 OH-AUA majaili Tampereella vuosina 1950-1969. Joten oiskos kuva mahdollisesti siltäpäin eikä Kainuusta...?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-AUA eli "Auster Ahkera" kiersi 50-luvun alussa lentosirkuksen mukana. Sillä tehtiin mm. tunnettu koukkaus itänaapurin puolelle.

t. Harri

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin lentonäytöksessä Kolhossa helmikuussa 1950. En muista enää, joko sillä oli jo silloin nimenä Ilmojen huimapäät. Ainakin Esko Halme lensi Jungmannilla temppua. Sen muistan, että pääsin ensimmäisen kerran ilmaan tuossa tapahtumassa yleisölennätyksessä. Valitettavasti en tullut kirjanneeksi ylös koneen tunnuksia. Meitä oli lennätettävinä ainakin kaksi 13-15 vuotiasta kaveria tällä nimenomaisella lennolla. Myöhemmin tekemäni tutkimukset ovat tuoneet vaihtoehdoiksi joko AUA:n tai Tirkkosen KZ-Leivon, mutta lopullista selvyyttä en ole saanut. Oliko Leivolla tai AUA:lla siihen aikaan joku lempinimi, joka oli maalattuna konepeltiin tms. Koska olen nähnyt ihmeellisempiäkin asioita selvitettävän tällä palstalla, käännyn luottamuksella puoleenne!

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Voisi olla pujottelurinne, joka on osittain puiden takana piilossa?

Kiitos vinkistä Raimo :thmbup:

Toihan tuo asian paljon arvattavammaksi. Eli sijoittaisin kuvan Talvijärven jäälle ja taustalla näkyy nykyisen RukaTontun seutuja sekä oikealla mökkirivistöä - ei siis junavaunuja. Harmittavasti kuva on rajattu niin ettei siitä näy onko vuonna 1964 rakennetty mäkihyppytorni jo pystyssä, mutta veikkaisin että samoilla vuosiluvuilla luistellaan.

Kyllä täällä palstalla asiat selviää :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin...

Ruka oli 1960-luvulla vielä lähes "koskematonta erämaata".  Ei Talvijärven rantalla ollut tuollaista määrää rakennuksia. Uittopollarirakennelmat  kielii enemmänkin joen rantamaisemista. Talvijärvellä ei sellaisia ole ollut. 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Markulle korjauksesta.

Todellakin Rukan erämaa on nyt vaihdettava Lehijärven jäihin missä kuulemma vuoden 1958 paikkeilla lentotoimintaa harrastettiin.

Jokohan nyt osuis paikannus paremmin kohdalleen :hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo rantarakennukset näyttävät teollisuusrakennuksilta ja pollarit viittavat uittoon, kenties raaka-aine tuli uitamalla. Lehijärvellä ei tuollaisia ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/26/2020 at 13.18, Osmo Jalovaara kirjoitti:

 Oliko Leivolla tai AUA:lla siihen aikaan joku lempinimi, joka oli maalattuna konepeltiin tms. Koska olen nähnyt ihmeellisempiäkin asioita selvitettävän tällä palstalla, käännyn luottamuksella puoleenne!

OJ

OH_KZE oli "Lokki", OH-KZF "Kiuru" ja OH-KZH "Peippo" ja ne saivat tietääkseni nimensä Aarne Tirkkosen käytössä. Kun Tirkkonen hanki F:n helmikuussa 1950, E hankittiin kesäkuussa 1952 ja H toukokuussa 1951. Myös joulukuussa 1950 rekisteröity Fairchild 24R-46A, OH-FCB, sai nokkaansa nmen "Sinihaukka".

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, enpä turhaan luottanut palstaan! Tulihan se selvitys sieltä. Kiitokset Jounille! Ainoa mahdollisuus olisi KZF, mutta nimi ei tunnu tutulta. Yksi mahdollisuus olisi vielä OH-AUA. Sehän on kolmipaikkainen. Muistikuvani mukaan meitä istui kaksi 13-14 vuotiasta takapenkillä ja yksi aikuinen ohjaajan lisäksi edessä. Ovatko AUA:n lentopäiväkirjat vielä tallella alkuajoista lähtien?

T. OJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harri Mustosen hiljan ilmestyneestä kirjasta "Kahleista maan, ilma-akrobaatteja ja pilvien huimapäitä" (suosittelen) voimme lukea, että Kolhon näytös pidettiin huonossa säässä 5. helmikuuta 1950. Katsojia oli 880 ja lennätettyjä 39. Ei vielä ollut Pilvien Huimapäät -nimellä. Jos AUA:n kaikki kirjat olivat kulkeneet koneen mukana, ne löytyisivät Varkaudesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kolhon näytös pidettiin huonossa säässä 5. helmikuuta 1950. Katsojia oli 880 ja lennätettyjä 39. Ei vielä ollut Pilvien Huimapäät -nimellä."  Nyt aletaan jo olla perimmäisten tietojen äärellä. Sää oli todellakin varsin matala. Kuuluin noiden 39:n joukkoon. Mustosen kirja on hankintalistalla ilman muuta. Täytyy vielä tonkia AUA:n historiaa. 

Kiitos Jukka!

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään