Mika Laakso

Aero A-32 ja I-16 vanhoja valokuvia (taas)

7 viestiä aiheessa

Löytyi pari vanhaa valokuvaa. Aero A-32, kuvakoko n. 116mm x 75mm. Olisiko AEj-51? Ja sitten pieni kuva, 38mm x 30mm, Polikarpov I-16. Tähän tuli mukana myös negatiivi! "Rata" näyttää hyvin samalta kuin Mobilisti lehden 6/95 kuva 7, jonka kuvateksti: "Suursaaresta sotasaaliiksi saadussa I-16.ssa oli kiinteä suksiteline". Tuo Mobilistin kuva on sama mikä löytyy SIH7 kirjasta sivulta 32 kuvatekstillä: "I-16 numero "15" saatiin 28.3.42 sotasaaliiksi Suursaaren rannasta. Koneesta tuli IR-101". Olisiko tuo mun valokuva ent. "15", tuleva IR-101?

FullSizeRender (50).jpg

IMG_1901.JPG

IMG_1903.JPG

FullSizeRender (52).jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo Aero A.32 Jupiter -moottorilla näyttäisi olevan n:o AEj-51. Merkintöjen ja tunnusten maalaustyyli on uuteen koneeseen Suomessa tehty v. 1929 ja rakenneratkaisut ovat valmistajatehtaan jäljiltä. Kuvassa näkyvää perärungon tarkistusluukkua suurennettiin ja moottoripeltejä muutettiin myöhemmin. Kone vastaanotettiin ilmavoimille 24.8.1929.

Polikarpov I-16 "15" on Suursaaren valtauksen peruja, jonka tunnistaa kiinteistä laskutelineistä ja rakettipommiripustimista. Siitä tuli Suomen ilmavoimien IR-101.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Löytyi pienoismallit 1/72 I-16, "punainen 15". Type6 ja "IR-101", type5. Selasin Geustin RedStars-kirjat läpi, ei löytynyt toista "15". Mitkä oli erot type 5 / 6? Haluaisin uskoa, toivon että tuo Amodels esittää Suursaaren I-16, vaikka 15 peräsimessä liian suurella? Kansikuvataiteilijan virhe..

20241015_184521.jpg

20241015_184612.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä tyypit. Mielenkiintoista, että luettelossa on kaksi versiota tyypistä 5, aikaisempi ja myöhäisempi , ”earlier ja later”. Eikä ollenkaan tyyppiä 6. Olisiko tuo 6 sitten ”5 later”?

https://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/i16/i16types.htm

edit: onhan täällä 5 ja 6. Kutosessa tehokkaampi motti (30 hp enemmän) ja koneen painoa vähennetty.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_I-16

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Niin piti mainita että  SIH7, Venäläiset hävittäjät. Ja / tai Punatähdestä Hakaristiin - kirjat ei sano I-16 tyyppiä. 5 vai 6?

Venäläissivusto sanoo, että tyyppi 6, joka oli Espanjan sisällissodan kokemusten mukaan muokattu tyyppistä 5. Jukan linkittämän "massimotessitori" sivuston väittämä "5 late" on tyyppi 6...

Markku

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googletin kyrillisillä kirjaimilla "И-16 тип 6" ja venäläissivustoilla(kin) on käyty kiivasta keskustelua mikä on tyyppi 5 ja mikä 6 vai tosiaan vain tyyppi 5 earlier ja later..!  Moni sivusto sanoo kuitenkin, että "15" / IR-101 on tyyppi 6...

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

V.B. Shavrovin Neuvostoliiton lentokonesuunnittelua käsittelevässä kirjassa (В. Б. Шавров: История конструкций самолетов в СССР; до 1938 г) olevien taulukoiden perusteella tyyppien 5 ja 6 oleellisimmat ero olivat

 

                   Valmistusvuosi     Moottori     Lentopaino [kg]     Max. nopeus 3000 m:ssä [km/h]

Tyyppi 5             1934               M-25              1460                                 454

Tyyppi 6             1937               M-25A            1660                                 440

Taulukoissa on näistä alatyypeistä muitakin tietoja, mutta usein siten, että kun toiselle on ilmoitettu lukuarvo, niin toiselta se puuttuu. Ulkomitat sentään löytyvät molemmille alatyypeille ja ne ovat samat.

Tuo alatyyppien välinen moottorierotieto löytyy myös Kalevi Keskisen ja Kari Stenmanin kirjasta "Venäläiset hävittäjät", sivut 24-25. IR-101:n sanotaan olevan alatyyppiä 6 ja siinä kerrotaan olleen M-25A-moottori, eli alatyypin numerotieto ja moottoritieto vastaavat tuon yllämainitun venäläislähteen tietoja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään