Timo Partanen

Vierailija Tshekistä

16 viestiä aiheessa

Tällainen kaksitasoinen koulukone on ilmeisesti käynyt tyrkyllä Suomessa joskus 30-luvulla. Mahtaako kukaan tuntea. Vaikka kone lienee sotilaskäyttöön suunniteltu, niin sillä on  Tshekin siviilitunnus OK-VOU, liekö matkailutarkoituksiin annettu.

IMG_20200822_0021ALT.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taustan maisemasta arvelisin, että tässä ollaan Suur-Merijoella. Täytyy katsoa mitä koneesta löytyy.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, siellä ollaan. Tässä kuvassa on varmaankin koneen myyntitykit suomalaisten isäntiensä kanssa.

Pera OKVOU salespers.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hurjaa, ryhmäkuva pyörivän potkurin edessä!:oSiinä ei saa ajatukset harhailla.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens Kari! Kiitos ja tervetuloa foorumille pähkäilemään ilmailuhistoriallisia kysymyksiä.:thmbup:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää olleen ihan Letovin tehtaan omistama esittelykone tämä OK-VOU, valmistusnumero 5, rekisteröity 15.10.1932:

http://www.airhistory.org.uk/gy/reg_OK-1.html

Sivukuva kyseisestä koneesta:

Lähde: http://www.airwar.ru/image/idop/other1/letovs228/letovs228-3.jpg

letovs228-3.jpg

Sama kuva löytyy hieman parempilaatuisena täältä tsekkisivustolta. Sen mukaan kuva on otettu 1934:

http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-letnany.htm

Wikipedian mukaan juuri S-228 olisi ollut Viroon myyty versio (4 kpl:tta) Bristol Mercury VII-moottorilla.

Suomihan tilasi mallia Letov S-328, mutta kaupat raukesivat. Jukka Raunion artikkeli 328:sta löytyy Suomen Ilmailuhistoriallisesta Lehdestä 4/1997.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Letov_Š-28

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaan tähän J. Raunion juttuun S-328:sta Suomen Ilmailuhistoriallisessä Lehdessä 4/1997. Artikkelin alussa kerrotaan tästä OK-VOU:n Suomen vierailusta, koska S-238 oli tosiaan kokeiltavana täällä. Kyseessä oli yhdistetty Baltian ja Suomen vierailu. Koneen tyyppimerkintä oli aluksi S-128SM, mutta muuttui sittemmin merkinnäksi S-228-5. Vierailu tapahtui Santahaminassa marraskuussa 1932, tarkemmin 14.11. Koneen ohjaaja oli Kovands ja tähystäjä/mekaanikko Hanzl. Santahaminassa koneeseen tutustuivat mm. everstiluutnantti Väinö Snellman, majuri Rainer Ahonius, kapteeni Lauri Heikki Huhtinen, lentomestari Karl Fritiof Väänänen, insinööriluutnantti Karl Poppius sekä reservin luutnantti Uuno Mäkelä lentokonetehtaalta. Jutun valokuvat ovat pääosin siis Santahaminasta. Samaan aikaan vieraili Santahaminassa englantilainen Armstrong Whitworth Atlas-kone. Koneita verrattiin toisiinsa ja ohjaajat arvostelivat eri konetyyppejä. Vertailukoneina olivat myös tuttu Fokker C.V.D, VL Kotka, Potez 25 A2, Aero A-11. Letov S-228:aa pidettiin toiseksi parhaana näistä koneista. OK-VOU:lla sattui haaveri Suomen kiertueella Östersundomin Botbyssä 22.11.1932, Kone on valokuvassa mahallaan nurmella (niityllä tms), ja koko laskuteline on taittunut alta pois.

Majuri Ahoniuksen kyydissä ollut Poppius arvosteli konetta: mukava rullatessa, startti lyhyt, ilmassa vakaa kaikilla nopeuksilla. Värinöitä ei esiintynyt muualla kuin siipien laskujänteissä. Näkyvyys tähystämöstä hyvä, myös liitokyky hyvä sekä lasku "pehmeä". Positiiviset kokemukset kaikkiaan.

Suomalaiset kiinnostuivat koneesta yhteistoimintakoneena varustettuna joko 450 hv:n Walter Jupiter IV:lla tai 525 hv:n Pratt & Whitney Hornet -moottorilla. Näin kehitettiin Letov S-328, joka todettiin lopulta paljon 228:aa huonommaksi.

Jatkokehitelmä eli Suomen spesifikaatio S-328F (F=Finland) todettiin aivan keskeneräiseksi ja heikoksi konstruktioksi, ja sen tilauksesta luovuttiin 18.9.1933.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsekit kuitenkin kehittivät konstruktiota vaihtelevin tuloksin ja sitä tuotettiin merkittäviä määriä:

http://www.vinar.cz/mitte/s328.htm

tuossa annetaan mielenkiintoinen näkemys Suomen hylkäyspäätöksestä...

Markku

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Arne Wallen kirjoitti:

Tuo Östersundom Botby on nykyistä Helsinkiä eli Itäsalmi ja Puotila.

OK-VOU :lla 22.11.1932 tehdyn hätälaskun jälkeen ahkeroitiin kaputtipaikalla useita päiviä:

IMG_5930.JPG

IMG_5931.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.9.2020 at 10.38, Markku Kanninen kirjoitti:

Tsekit kuitenkin kehittivät konstruktiota vaihtelevin tuloksin ja sitä tuotettiin merkittäviä määriä:

http://www.vinar.cz/mitte/s328.htm

tuossa annetaan mielenkiintoinen näkemys Suomen hylkäyspäätöksestä...

Markku

 

Jukka Raunio mainitsee juttunsa lopussa myös tämän Fokker-yhteyden, jota Letov veti "todelliseksi syyksi" vetäytymiselle S-328:sta. Tsekkiläisen käsityksen mukaan Fokker käytti tilaisuutta hyväkseen ja taivutteli Ilmavoimien komentajan J.F. Lundqvistin lopettamaan neuvottelut sillä "tekosyyllä", että Letovin alkuperäiset toimitusajat eivät pitäneet. Suomi tilasi 13 kpl:tta Fokker C.V E-koneita maaliskuussa 1933.

Kun lukee Raunion artikkelin ja siinä olevat perustelut sekä lainaukset vastaanottokomitean raportista 27.9.1933, tulee ilmi, että Ilmavoimat eivät voineet millään hyväksyä konetta. Keskeneräistä konetta kehiteltiin ja muutettiin jatkuvasti, eivätkä sovitut aikatulut pitäneet. Koneesta löytyi lisäksi 10 eri puutetta yleisestä rakenteesta ja varustelusta. Pituusvakavuus/ohjattavuus todettiin liian yliherkäksi, siivekkeet olivat liian raskaat ja suuntavakavuudessa oli puutteita. Laskuteline oli heikko ja koneen tyhjämassa 200 kiloa alkuperäistä suunnitelmaa isompi. Rajasyöksykokeita ei ollut tehty vielä, ja Letovin koelentäjät keskeyttivät niiden omat tutkimuksensa. "Puhalluskokeita", eli ilmeisesti tuulitunnelikokeita ei ollut tehty. Vikalista oli pitkä...ja aikataulu vaan venyi. Taustalla kummitteli lisäksi hiljattain epäonnistunut Koolhoven F.K.31 -hankinta ja siitä saatu "Oeschin komitean" kova kritiikki Ilmavoimille. Uusia vastaavia riskejä ei haluttu ottaa Letovin kanssa. Alla vastaanottokomitean tyrmäävä raportti 27.9.1933.

"Lentokoneen tuli sopimuksen mukaisesti täyttää ensiluokkaisesti moitteettomat nykyaikaiset lento-ominaisuudet. Letov on kuitenkin tarjonnut vastaanotettavaksi koneen tietäen sen pyrstön olevan keskeneräisen, mainiten mm. puhalluskokeet vielä tarpeellisiksi hyvän tuloksen saavuttamiseksi. Sopimus ei edellytä näin huomattavia rakenteellisia muutoksia koekoneen ja sarjakoneiden kesken."

"Komitea pitää erittäin tärkeänä sitä seikkaa, että vastoin sopimuksen ehtoja korkeusvakaajaa ei ole kytketty yhteistoimintaan alaskäännettävien siivekkeiden kanssa, joitten käyttäminen laskussa siitä syystä käy mahdottomaksi ja näinollen jää saavuttamatta ne edut, jotka laitteen toimiessa olisivat tarjolla laskunopeuden pienenemisen ja laskumatkan lyhenemisen muodossa."

"Se seikka, että yksi lentokone sopimuksen mukaan piti valmistua ennen varsinaista sarjavalmistusta ei mitenkään oikeuta ala-arvoista työlaatua. Että heikkouksia jo lyhyen koeajan kuluessa esiintyy, vaan osoittaa miten valmistavan tehtaan työtä on arvosteltava."

"Komitea katsoo, että esitetystä lentokoneesta S.328 ei korjaamallakaan saada lentokonetta, joka joka suhteessa täyttäisi hankintasopimuksen vaatimukset."

Pistin google.kääntäjän töihin, ja tällaista tekstiä tuli Markun laittamalta tsekkisivustolta:

"Perustuen Suomen kiinnostukseen Š-228 -koneeseen ja sen vaatimuksiin jatkomuutoksille, Letovissa luotiin prototyyppi Š-328F vuonna 1933. Sen oli tarkoitus olla monikäyttöinen kone raskaan hävittäjän, tarkkailutiedustelu- ja pommitustehtävien suorittamiseen. Tuolloin erittäin suosittu idea, mutta ehkä tällaista tehtäväryhmää ei koskaan voitu eikä voitu toteuttaa. Prototyyppi lentänyt Suomen nimeämisellä, mutta myöhemmin vetäytyi sopimuksesta virallisesti siitä syystä, että tehdas ei noudattanut määräaikoja. Todellinen syy oli kuitenkin todennäköisesti Fokkerin tehtaan vaikutus, joka halusi käyttää omia koneitaan Suomessa. Samanaikaisesti tämän prototyypin kanssa luotiin toinen, linjamoottorilla Vr-36, alun perin nimeltään Š-328M, myöhemmin nimeltään Š-428. Tässä tapauksessa asiakas oli MNO. Mutta takaisin S-328F: ään. Suomalaisen tilauksen epäonnistumisen jälkeen prototyyppi muokattiin MNO: n vaatimusten mukaisesti tarkkailua ja kevytpommitusta varten. Näihin muutoksiin liittyi kuitenkin useita muutoksia, jotka eivät lisänneet lennon ominaisuuksia. Käyttäytyminen korkkiruuvissa huononi, aiemmin tasapainotetut ohjausvoimat ja muut häiriintyivät. Tehdas on jo pitkään yrittänyt parantaa ominaisuuksiaan yhteistyössä ulkomaisten laitosten kanssa. Hän onnistui vain osittain. Sillä välin tyypin tuotanto Tšekkoslovakiaan on ollut pitkään käynnissä. ilmavoimat. Se tilasi ensin kuusitoista konetta, joissa oli vahva aseistus 4 kiinteää ja kaksi liikkuvaa konekivääriä raskas- ja yötaistelijan rooliin. Muille versioille annettiin kuitenkin etusija tuotannossa, joten tämä tyyppi on yksi harvoista, kun lentokoneen tehdasnumero ei ole sama kuin armeijan kappale. (Tämä pätee numeroon 64 asti, sitten ne ovat taas samat.) Natsismin tulo ja kasvava uhka sekä tarve puuttua Letovin tehtaan työllisyyteen B-71: n tuotannon alkuun saakka johti siihen, että tyypistä tuli toiseksi eniten jäsenvaltioita. tyyppi sotien väliseltä ajalta. Se luotiin vähitellen yli 400 kappaletta seitsemässä sarjassa."

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Kirjoitusvirhe
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisessä Lehdessä 4/1997 on Letov S-328F:n kuva hakaristi pyrstössään ja tunnus SK-11 joten ei täysin 'olisivoinutolla' tapaus

Aiheesta on myös tehty pienoismalli:

https://www.scalemates.com/kits/lf-models-7227-letov-s328f--1127918

Joten eroja löytyy, näkyvimpänä pyrstön muoto.

Markku

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikan ja Markun kuvien lisäksi, löytyi myös tällainen kolmitahopiirustus Kansallisarkiston Letov S-328F koskevien asiakirjojen joukosta:

Letov.JPG

Letov1.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään