Martti Kujansuu

Yhdysvaltain suurlähetystön Me 108 Suomessa vuonna 1939

5 viestiä aiheessa

Yhdysvaltain Helsingin suurlähetystö anoi 7.12.1938 Ulkoministeriöltä lupaa lentää nelipaikkaisella Messerschmitt Me 108 B lentokoneellaan Suomessa kalenterivuonna 1939. Koneen lentäjäksi ilmoitettiin Helsingin lähetystön laivasto- ja ilmailuasiamiehen apulainen komentajakapteeni Paul E. Pihl (1898-1991). Harmaaksi maalatun koneen tuntomerkkeinä oli "U.S. Navy" maalattuna molemmille puolille runkoa, numero "0724" sivuvakaimessa, puna-valko-sininen sivuperäsin sekä Yhdysvaltain laivaston tunnukset siipien ylä- ja alapuolella.

Ulkoministeriö pyysi lausunnon Yleisesikunnalta 17.12.1938. Se ilmoitti myöntäneensä luvan lentomatkojen tekoon 8.2.1939. Lentomatkoilla oli Suomen alueella noudatettava voimassaolevia ilmailumääräyksiä ja Suomeen tultaessa oli käytettävä lentoreittejä Tukholma-Turku-Helsinki tai Tallinna-Helsinki.

Onko tarkempia tietoja koneen mahdollista lennoista Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA taisi hankkia pari? Bf 108 konetta lähetystönsä käyttöön ja antoi niille kuljetuslentokategorian (C) mukaiset tyyppinimet C-44.

Outoa tässä on se että nini on USAAF:n ja kuitenkin maalaukset ja merkinnät laivaston. Mikä mahtaa olla selitys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Internet kertoo että vain yksi olisi tilattu USA:lle ja tuo kone olisi otettu Luftwaffen käyttöön -41. Siis voi olla ettei koskaan toimitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia: Bf 108

United States Army Air Corps - A single Bf 108B was purchased by the U.S. Military Attaché for Air in the spring of 1939 for $14,378 and designated XC-44. It was repossessed by the Nazi government in December 1941 (after having been condemned in November)."

 

Joe Baugher´in rekisteri Yhdysvaltain sotilaslentokoneista kertoo: 

http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1938.html

39-718			Messerschmitt XC-44
				Bf-108B MSN 102004 acquired by Air Attache in Berlin.  Surveyed Nov 15, 1941
Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Saatujen tietojen mukaan" Commander Paul E. Pihl ei lentänyt Bf108-koneellaan Suomessa, vaikka anottu lentolupa oli myönnetty. Hän kävi muuten Ruotissa ja Suomessa 19. helmikuuta - 6. maaliskuuta 1940, mutta lienee silloin matkustanut ABA:n ja/tai Aero Oy:n koneella. Oheisena 45-sivuisen matkakertomuksen kansilehti.

IMG_3178.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään