Jari Allan Lappalainen

Brittien lentovene

22 viestiä aiheessa

Löytyykö tietoa tästä Southampton -lentoveneen vierailusta? Missä ja milloin on kylässä käyty ja ketkähän mahtoivat olla kyseessä?

Jari 

southampton 1.jpg

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko ollut 1930 Helsingissä:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Royal_Air_Forcen_Supermarine_Southampton_-lentovene_Helsingin_Punavuoren_ja_Eiran_yllä_1930.png

Vinkki. Näitä vanhoja ketjuja ja jo läpikäytyjä asioita löytyy täältä foorumilta, kun laittaa ilmailuhistoria-osiossa hakuun jonkin hakusanan. Tämäkin löytyi pelkästään Supermarine-sanalla:

https://www.flightforum.fi/topic/26946-britti-lentoveneitä-suomessa/#comment-660374

Sieltä tämä Ari Räsäsen postaus v:lta 2013:

”Toivo Heilän elämästä kertovassa kirjassa kerrotaan koneita olleen alkujaan neljä kappaletta.

Supermarine Southamptonin potkurivaurio Danzigissa ja Saunders Valkyrien öljypumppuvaurio Königsbergin edustalla

aiheuttivat sen että Iris ja Singapore saapuivat Santahaminaan useita tunteja myöhässä ilmoitetusta aikataulusta. 

Southamptonin ja Valkyrien saapumisesta Suomeen kirjassa ei ole mainintaa.

Koneiden poistumisesta mainitaan niiden lentäneen kierroksen Helsingin yllä ja asettuneen lentuemuodostelmaan suunnatessaan Tukholmaa kohti.

Itselläni ei ole tietoa millainen oli ko ajankohdan lentuemuodostelma ja montako konetta siinä oli.

Kirjassa on hyvä kuva Iiriksestä ja Singaporesta Santahaminassa.”

Tässä toinen linkki, jossa vuodeksi mainitaan 1933:

https://www.flightforum.fi/topic/8014-ylen-elävä-arkisto-ilmailumateriaalia/?do=findComment&comment=704067

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo neljän Southampton-lentoveneen vierailu Suomessa oli vuonna 1933, eikä 1930, kuten wikipedian kuvateksti kertoo. (Huom! tekstiä oikaistu. Southamptonien vierailut olivat 1930 ja 1933. Heilän kirjassa mainitaan vain vuosi 1933. Katso Raimon vastaus alla).

Nimittäin edellä mainitussa Heikki Kauranteen ja Mikko Heilän kirjassa "Toivo Heilä 1905-1940" löytyy tosiaan hyvin tietoa tapauksesta. Vierailu liittyi syyskuussa 1933 Helsingissä tai Suomessa vietettyyn British Week-tapahtumaan. Helsingissä oli tuolloin ilmailuhistoriaa ja nykypäivää esitellyt näyttely jossa oli mukana englantilaista lentokoneteollisuutta. Risteilijä H.M.S York oli saapunut kaupunkiin, ja esitteli katapultilla lentoon lähetettävää Osprey-konetta. Neljä Supermarine Southamptonia lensi Suomeen. Kolme niistä saapui 2.9. Helsinkiin ja neljäs moottorivian ja huonon sään takia myöhästynyt 3.9.1933.

Helsingistä Southamptonit lensivät 7.9. vierailulle Viipuriin Tervaniemen vanhan lentoaseman edustalle. Kirjassa on kuva Southamptonista S-1123 Viipurissa 7.9. Paluu Helsinkiin oli 9.9. Vierailu Suomessa päättyi muutaman päivän päästä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syyskuussa 1930 vieraili Helsingissä neljä Supermarine Southampton -lentovenettä RAF:n N:o 201 Flying Squadron. Koneet olivat n:ot 1058, 1228, 1229 (otsikkokuvassa) ja 1234.

Syyskussa 1933 vieraili Helsingissä RAF:n N:o 204 (Flying Boat).

Englantilaisia lentovenevierailuja on ollut Helsingissä aikaisemmin vuosina 1927 ja 1919.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.9.2020 at 09.07, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Syyskuussa 1930 vieraili Helsingissä neljä Supermarine Southampton -lentovenettä RAF:n N:o 201 Flying Squadron. Koneet olivat n:ot 1058, 1228, 1229 (otsikkokuvassa) ja 1234.

Syyskussa 1933 vieraili Helsingissä RAF:n N:o 204 (Flying Boat).

Englantilaisia lentovenevierailuja on ollut Helsingissä aikaisemmin vuosina 1927 ja 1919.

Ihan kelvollinen pätkä Supermarine Southampton puljan lähtöpuuhista vuodelta 1930...

https://youtu.be/XbVu39iS2U4

Markku

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
konetyypim lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertaamalla Aerossa N:o 9-33 oleviin kuviin, on englantilaisten yllä samannäköiset manttelit jotka sopivat vuoden 1933 (2.-11.9.) Suomen vierailun ajankohtaan. Kaikki neljä saapunutta Southampton -lentovenettä ankkuroituivat Helsingin Pohjoisrannassa (jossa kuva ei varmasti ole otettu). Helsingistä koneet poikkesivat vierailulla Viipurissa 7.-9.9., laskeutuen ja ankkuroituen koko vierailun ajaksi  Suomenvedenselälle Tervaniemen edustalla.

Olen kyllä varma että kuva on otettu Lentoasema 6:n alueelta joka juurikin sijaitsi Viipurin Tervaniemessä.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäkin vastausketjussa on mainittu Heikki Kauranteen ja Mikko Heilän kirja Toivo Heilästä. Sallittakoon leikkimielinen Trivial Pursuit -kysymys kirjan lukeneille: Mihin kohtaa kirjaa tämä kuva kuuluisi?

Jari

neito.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko hän neiti Östman? Jos on, niin silloin ollaan po. kirjan sivulla 59 kappaleessa joka alkaa "Sinä aikana kun everstiluutnantti Wuoren seurue oli Puolan retkellään, Topi [Hansan IL-45 ohjaaja, vääp Toivo Heilä] ei suorittanut kuin pari lentoa, ja niidenkin tavoite oli ollut hieman epämääräinen. Elokuun 25. päivänä [1927] hän oli lentänyt reservin vänrikki Lars Ljungbergin kanssa Bastön saarelle, noin 50 kilometrin päähän Helsingistä. Siellä Ljungberg oli noussut pois koneesta ja tilalle oli tullut eräs neiti Östman, jonka Topi oli vienyt varttitunnin mittaiselle siviililennolle. Sen jälkeen konekunta oli palannut takaisin Santahaminaan.".

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty vuosiluku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.9.2020 at 21.49, Jari Allan Lappalainen kirjoitti:

Tässäkin vastausketjussa on mainittu Heikki Kauranteen ja Mikko Heilän kirja Toivo Heilästä. Sallittakoon leikkimielinen Trivial Pursuit -kysymys kirjan lukeneille: Mihin kohtaa kirjaa tämä kuva kuuluisi?

Jari

neito.jpg

Tähän Jarin leikkimieliseen Trivialiin oli jatkovastaaminen unohtunut. Nyt toisella yrityksellä vastaan, että nimetön neitokainen mainitaan kirjan sivulla 35: "...osa Ilmailukoulun opettajista ja koneistakin osallistui Ilmailuvoimien komentajan virkaa hoitaneen jääkärimajuri Väinö Wuoren johdolla suoritettuun Viroon ja Latviaan suuntautuneeseen vierailuun.Tälle opinto- ja harjoituslennoksi nimetylle retkelle osallistui kaikkiaan viisi Hansa-konetta ja yksitoista henkeä, joista ainoastaan lentomestari Haijala edusti aliupseeristoa, muut olivat joko Ilmailuvoimien esikuntaan tai Ilmailukoulun henkilökuntaan kuuluvia upseereita. Koneet starttasivat Santahaminasta 7. elokuuta ja palasivat sinne neljän päivän kuluttua lennettyään yhteensä noin 1000 kilometriä. Matkan aikana koneissa ilmeni vain vähän teknisiä ongelmia ja ainoastaan yksi kone joutui paluumatkalla tekemään pakkolaskun todellisen moottorivian vuoksi, kun taas kapteeni Oppaan konekunta, johon tähystäjinä kuuluivat kapteenit Chanson ja Nisonen, teki kertoman mukaan "pakkolaskun" havaittuaan erään viehättävän neitosen eräässä Espoonlahden edustan saaressa. Tämänkaltaiset koneen ulkopuolisista seikoista johtuneet pakkolaskut eivät olleet mitenkään harvinaisia Hansa-koneilla lennettäessä."

Jari, menikö tämä nyt oikein?

k1.thumb.JPG.173079e45f730dd815b1467ee7b03291.JPGk2.thumb.JPG.70c601ee0bfca74d8010f7b77ffd1216.JPGk3.JPG.2b36b800a4f84100b5ffc977d7a0d853.JPG

 

Lentopäiväkirjan otteet: KA.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, sekin neljä vuotta tänne foorumille unohtunut arvoitus tuli päivänvaloon selvisi! Lisään tuohon Raimon postaukseen vielä vuosiluvun, se piti poimia tuolta saman kirjan sivulta 35. Eli vuosi oli 1925. Lähtö oli perjantaina 7.8. ja paluu oli tiistaina 11.8. Tässä niistä muutama leike, HS päivättynä 8.8. ja Iltalehti 12.8.1925. Lähteet: digikansalliskirjasto

Jukka

3.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
täsmennys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.9.2020 at 09.07, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Syyskuussa 1930 vieraili Helsingissä neljä Supermarine Southampton -lentovenettä RAF:n N:o 201 Flying Squadron. Koneet olivat n:ot 1058, 1228, 1229 (otsikkokuvassa) ja 1234.

Syyskussa 1933 vieraili Helsingissä RAF:n N:o 204 (Flying Boat).

Englantilaisia lentovenevierailuja on ollut Helsingissä aikaisemmin vuosina 1927 ja 1919.

Vielä v. 2020 ei ollut käytettävissä digikansalliskirjaston aineistoa, mutta nyt on. Tässä vuoden 1930 vierailusta juttua, eli tämän ketjun aloituskuvan Southampton "1229" oli mukana juuri tässä neljän koneen osastossa.

5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään