Jouni Laukkanen

Esitys EASAn huoltotoiminta-asetuksesta (kuvia, vähän tekstiä)

33 viestiä aiheessa

Jos asia kiinnostaa ihmisiä, niin voisin yrittää selittää, miten tekisin asian uudestaan puhtaalta pöydältä, mutta siitäkin tulisi aika pitkä tarina.

 

Kiinnostaa ja valmiutta tilojen yms. järjestämiseen (Malmilla) löytyy. Ilmoitavaan koska olisit valmis asiasta parituntisen puhua niin saadaan tilaisuus järjestettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken puristaminen pariin sivuun voi vaatia aikaa ja tupakkaa. Kun punnersin kasaan mopun (RF5B) huolto-ohjelman niin aikaa käsittelyineen ja säätämiskierroksineen kului runsas vuosi, lopputuloksena kolme sivua ja paksu liite päälle, leiman paperiin sain tänään.

 

Huhujen mukaan viranomaisen resurssointiongelmat ovat korjaantuneet tältä osin, toivottavasti huhut pitävät paikkansa ja jatkossa ihmisten ei tarvitse elää jännityksessä näin kauaa.

 

Mitenkähän tietoa olisi viisainta jakaa? Itse voisin kirjoittaa hyväksyntäprosessista pitkän ja surkuhupaisan tarinan, mutta se toimisi lähinnä henkilökohtaisena paineenpurkukanavana. Koko paperinivaskan laittaminen näytille ei sekään välttämättä auta kaikkia tarvitsijoita, huolto-ohjelma kun on omistaja- ja koneyksilökohtainen ja jokaisen paperin jokaisella sanamuodolla ja kappalenumerolla on syvällinen merkitys.

 

Jos asia kiinnostaa ihmisiä, niin voisin yrittää selittää, miten tekisin asian uudestaan puhtaalta pöydältä, mutta siitäkin tulisi aika pitkä tarina.

 

Onnittelut täältäkin Sperberin huolto-ohjelmasta :thmbup:

 

Koko huolto-ohjelma on suurta mystiikkaa, mitä siihen vaaditaan eli kuinka tarkasti siinä pitää selittää samat asiat jotka jo löytyvät koneen maintenance manualista? Tai mitä asioita siinä ylipäätään pitääkin olla :-[

 

Tuo parin sivun pituinen malli-ohjelma on toisen käden tietoa SUIO:n kurssilta.

 

Eli jos vaikka viitsit skannata yhden sivun huolto-ohjelmasta näytille niin hiukan saattaisi avautua tämä asia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaa ja valmiutta tilojen yms. järjestämiseen (Malmilla) löytyy. Ilmoitavaan koska olisit valmis asiasta parituntisen puhua niin saadaan tilaisuus järjestettyä.

 

Mikä ihmeen Malmi? ;D

 

Noh, leikki sikseen, kiitos tarjouksesta, mutta käyn Helsingissä ehkä kerran vuodessa joten selitän ensin asiaa tällä foorumilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ihmeen Malmi? ;D

 

Missäs päin sitten vaikutat jos sieltä löytyisi sopiva aika ja paikka?Onneksi pääsemme näppärästi näillä (toistaiseksi lentokelpoisilla)  harrastus laitteillamme liikkumaan kentiltä toisille.

 

marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnittelut täältäkin Sperberin huolto-ohjelmasta :thmbup:

 

Koko huolto-ohjelma on suurta mystiikkaa, mitä siihen vaaditaan eli kuinka tarkasti siinä pitää selittää samat asiat jotka jo löytyvät koneen maintenance manualista? Tai mitä asioita siinä ylipäätään pitääkin olla :-[

 

 

Ainakin näin purje- ja mopulentäjän näkökulmasta huolto-ohjelma on pitkälti turvallisuusteatteria, ja silloin muotoseikat ovat tärkeitä. Ohjelmalla nimenomaan vakuutetaan, että toimitaan lakien, asetusten, määräysten ja valmistajan ohjeitten mukaan, ja vielä yksilöidään ne. Jos on tähän asti hoitanut konettaan määräysten mukaan niin huolto-ohjelma ei siihen paljoa muutoksia tuo.

 

 

Eli jos vaikka viitsit skannata yhden sivun huolto-ohjelmasta näytille niin hiukan saattaisi avautua tämä asia.

 

 

Näin teen illemmalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäs päin sitten vaikutat jos sieltä löytyisi sopiva aika ja paikka?Onneksi pääsemme näppärästi näillä (toistaiseksi lentokelpoisilla)  harrastus laitteillamme liikkumaan kentiltä toisille.

 

marko

 

Oulussa. Ahmosuon kentällä on vielä aika lailla lunta ja Oulunsalo ei minusta ole viihtyisä paikka harrasteilmailijalle.  Dumppasin pitkähkön alustuksen asiasta omaan säikeeseensä, kokeillaan jos sillä päästäisiin asiassa eteenpäin.

 

Yhden miehen showta paremmin voisi toimia paneelikeskustelu, jossa viranomainen on mukana. Tämä EASA-huolto-ohjelma kevyen kaluston puolella taitaa olla aika monelle sen verran uusi asia, että keskustelua saatetaan tarvita yhteisymmärryksen saavuttamiseksi. Muistaakseni myös viranomainen on sanonut, että heillä on tarkoitus jakaa tietoa ympäri Suomea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopullinen EASA Opinion 04-2009 “Aircraft maintenance licences for non-complex aircraft” koskien B3- ja L-huoltajalupakirjoja on julkaistu 15.12.2009 EASA:n websivuilla. Se menee nyt EU-komissiolle hyväksyttäväksi, jonka jälkeen siitä tulee aikanaan huoltotoiminta-asetuksen 2042/2003 muutos (amendment).

 

Opinion , joka on lähinnä saatekirja sisältäen EASA:n kommentit CRD:stä annettuihin lausuntoihin.

Proposed Amendment to 2042/2003 eli varsinaisen uuden määräystekstin lopullinen luonnos.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään