Jukka Nisula

Blenheim BL-106 selällään Kauhavalla 8.6.1944

4 viestiä aiheessa

Löytyisikö otsikon kaputista lisää tietoa, vaikkapa onnettomuusselostus ja miehistön jäsenet. Mikä oli Kauhavalla käynnin syy jne. BL-106 oli tuolloin siirretty hiljattain Lentolaivue 44:n kalustosta kaksimoottorikoulukoneeksi Täydennyslentolaivue 17:lle Luonetjärvelle. Stenman-Keskinen-Niska SIH 10 Bristol Blenheim-kirjassa mainitaan näin:

"5.4.44 luovutettiin T-LeLv 17:lle. 8.6.44 moottori pysähtyi laskussa Kauhavalle ja kone meni ympäri. 8.7. 44 luovutettiin lentokonetehtaalle."

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä lisäyksenä Timo Niemisen tekemä onnettomuuspaikan piirros sekä valokuva.

Jukka

C516078A-036B-4618-A4CF-392EACA3A9CC.jpeg

A82D51BB-E45E-445C-B81D-54FB4DE470D6.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täydennyslentolaivue 17 laivuepäiväkirjasta:

BL-106. 8.6.1944. Kello 07:55-10:15. Ilmassa 2h 20min. Lentokorkeus 5000 m./Laskuja 1. Ohjaaja vänr Pennonen / muut: vänrikit Nieminen ja Toivakka sekä vääp Salokangas.

Valokuvauslento. Pakkolasku Kauhavalle. Kone ympäri.

BL-106 lentokonekirja: Runko vaurioitui romuksi muiden osien jäädessä korjauskelposiksi.

BL-106:n kokonaislentoaika (kla) tähän mennessä 967,50 h., josta lennetty edellisen korjauksen (vkj) jälkeen 178,30 h. Laskuja yhteensä 1074 kpl.

Onnettomuudesta laadittua tutkintapöytäkirjaa (Le.S.K. N:o 1040/III/LVR)  ei ollut BL-106:n asiakirjojen joukossa, eikä myöskään Lentorykmentti 4:n kansiossa vuodelta 1944.

BL-106 korjattiin palveluskelpoiseksi ja luovutettiin 17.7.1951. Koneen romuttunutta runkoa kaipailtiin 1949 että mihin se oli joutunut vaurion jälkeen. Oisko mennyt poistoon?

 

IMG_0361.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimo, hyvää tietoa. Ehkä tutkintaselostuskin jostain toisesta kansiosta löytyy. Tiedossahan on, että BL-106 (sekä BL-197) "kunnostettiin", eli käytännössä täysin uudelleenrakennettiin Valmet Oy:llä käyttämällä uusia osia, tämä tapahtui siis vuonna 1951. Samalla kierrettiin lisenssimaksut, kun annettiin koneille samat vanhat tunnukset. Tämä oli tuttua hommaa jo aiemmin mm. Fokker C.X FK-111:nkin tapauksessa.

Mihin lie BL-106:n alkuperäinen runko joutunut, sulattamoon tai romuttamoon...?

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään